Německá ponorková válka 1914 - 1918

Moderátor: Tkuh

Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Německá ponorková válka 1914 - 1918

Příspěvek od kacermiroslav »

Německá Ponorková válka
1914 - 1918


Obrázek

Trocha z historie
Skrýt se a volně se pohybovat pod hladinu moře byla odnepaměti touha člověka. Myšlenkou zkonstruovat podmořský člun se zabývali již myslitelé ve starověku. I legendární vědec a umělec Leonardo da Vinci se touto myšlenkou zabýval. Žádná studie však nepřešla stádium návrhu až do roku 1624, kdy holandský myslitel Cornelius Drebbel, působící i na pražském dvoře Rudolfa II., sestrojil první použitelnou ponorku. Ta se zkoušela na Temži u příležitosti oslav narozenin anglického krále Jakuba I. Během tří hodinové plavby tento podmořský člun překonal vzdálenost mezi Westminsterem a Grenwichem. V jejím dřevěném vnitřku potaženém naolejovanou kůží sedělo patnáct mužů. Pohyb ponorky zajišťovala osádka a to ručně vesly. Jak to bylo řešeno s kyslíkem zatím nevíme, ale buď se uvolňoval z nějaké sloučeniny, nebo se chemicky vázal na již vydýchaný oxid uhličitý.

Roku 1776 sestavil jistý David Bushnell z Connecticatu podmořské bojové plavidlo s názvem Turtle (želva). Jednalo se o stroj ve tvaru vajíčka pro jednoho plavce, který byl ručně poháněl dvěma šrouby a ovládal kormidlem. Ve výzbroji této ponorky byla jedna mina s 130 librami střelného prachu. Tak vznikla pravděpodobně první ponorka na světě. Dočkala se jednoho bojového úkolu, při kterém se dostala ke svému cíli, ale nedokázala umístit minu do opancéřovaného dna nepřátelské lodi.

V roku 1864 vrcholí Americká občanská válka mezi státy Unie a Konfederace. Lodě Unie blokují od počátku války přístavy Konfederace, jejíž hospodářství tím silně trpí. Onoho dne 17.února se pod hladinou přístavu Charlestown sune osmimístná ponorka jménem „Hunley“ a míří ke své budoucí oběti, lodi Unie USS Housatonic. Následný výbuch potápí loď během pouhých 5 minut přičemž zemřelo 5 členů posádky, ostatní se zachraňují na člunech. Od tohoto data začínají ponorky čím dál tím více promlouvat do průběhu válčení.

Skutečně první moderní ponorku sestavil na přelomu 50. a 60. let 19.století španělský génius Narcis Monturiol (1819 – 1885). Jeho vylepšená ponorka El Ictineo byla již poháněná jednoválcovým parním strojem se zásobníkem páry, který umožňoval její provoz i pod hladinou. Dne 22.října 1867 se vylepšená verze dostala údajně až do hloubky 30 metrů. Pod hladinou pak vydržela neuvěřitelných 7 hodin. Jeho následovníkem byl irský emigrant Phillipe Rolland, který v roce 1897 sestrojil ponorku USS Holland. Ta se tak v květnu téhož roku stala první oficiální ponorkou zařazenou do služeb amerického námořnictva.

První světová válka 1914 – 1918
Německo
Do začátku Velké války, později nazvané první světová válka, vstupovali válčící státy s jistým množstvím ponorek. Nicméně i když se tyto neustále zdokonalovali, bylo na ně pořád nahlíženo jako na druhořadou válečnou techniku a tak jim nebyla v žádné z válčících stran věnována patřičná pozornost. Jedině snad Vilémovské Německo se mohlo chlubit flotilou ponorek na vysoké technické úrovni a v množství srovnatelným s Francií nebo Anglií. Ale k smůle Německa, ani zde jim nebyla věnována patřičná pozornost, i když již delší dobu existovali studie, které poukazovali na ponorku, jako na ideální válečný prostředek pro vedení blokády a ponorkové války proti možným nepřátelům Anglii a Francii.

Nepočetná, ale kvalitní německá ponorková flotila dala o sobě prvně vědět 22.září 1914. Toho dne v ranních hodinách spatřil velitel ponorky U 9 v periskopu obrysy tří velkých nepřátelských plavidel. Jednalo se o pancéřové křižníky britského námořnictva – Aboukir, Cressy a Hogue. Ponorka zaujala výhodnou pozici a v 7:20 hodin odpálila první torpédo. To ze vzdálenosti 800 metrů zasáhlo křižník Aboukir. Loď neměla šanci a po plném zásahu šla pod hladinu. O půl hodiny se situace opakovala a na dně moře skončil druhý pancéřový křižník a za hodinu i třetí. Během pouhých dvou hodin tak dokázala jediná ponorka poslat ke dnu tři nepřátelské lodě a s nima i 1400 mužů posádky. O den později německé novinové titulky nešetřili chválou na úspěch podmořské zbraně. Tak byl položen základ k masivnímu využití ponorek v moderním válečném konfliktu. Již 1.listopadu německý admirál Friedrich von Ingenohl prohlásil, že ponorka je tím jediným prostředkem, který by donutil „ostrovní říši“ k brzkému uzavření míru. Hned počátkem roku 1915 vyhlásilo Německo vody kolem britských ostrovů za válečnou zónu s platností od 18.února 1915, což znamenalo že bez předchozího upozornění budou německé ponorky potápět i neutrální lodě, protože se důvodně domnívají, že tyto dovážejí strategické suroviny a válečný materiál do Albionu. Proti tomuto německému rozhodnutí, se ihned ohradila vláda USA. Německo v odpovědi navrhlo zastavit ponorkovou válku za předpokladu, že USA donutí Velkou Británií dodržovat předválečnou londýnskou deklaraci o námořním právu. Tím Německo naráželo na blokádu vlastních přístavů ze strany Anglie. Americký prezident W.Wilson se pokoušel zprostředkovat dohodu, ale ta uvízla vždy na mrtvém bodě. Dne 7.května 1915 se celá situace ještě vyhrotila, když německá ponorka U-20 potopila anglický parník, na jehož palubě zemřelo 1198 lidí včetně 128 občanů USA. Nutno podotknout, že parník vezl tajně i vojenský materiál a byl důrazně varován před ponorkovou válečnou zónou. Vláda USA reagovala ostrou nótou, v které po Německu požadovala zrušení akcí německých ponorek proti civilním a neutrálním plavidlům. Německo se odmítlo vzdát ponorkové války, pokud Anglie bude i nadále využívat k vojenským účelům lodě neutrálních států a vyzbrojovat obchodní lodě a USA bude dále dodávat vojenský materiál dohodovým zemím. Nicméně na straně Německa byli i smířlivější hlasy, které nechtěli celou situaci hnát do krajních mezí. Tak padlo na německých ponorkách v platnost, že mají nejdříve loď zadržet, dovolit nasednout posádce do záchranných člunů a teprve poté jí potopit. Během roku 1915 tak německé ponorky potopily celkem 116 plavidel z nichž bylo 22 potopeno bez předchozího varování.

Válka se však vlekla dál a císařskému Německu se svými spojenci začínal docházet dech. Proto určité vojenské části stále více apelovali na neomezenu ponorkovou válku. Koncem roku 1915 přišel se svou studií šéf admirálního štábu Henning von Holtzendorff, ve které dokazoval, že pokud by Německo v březnu 1916 vyhlásilo neomezenou válku, byla by Velká Británie z důvodu hospodářských těžkostí, nucena k uzavření míru. Zostřující se situace na všech válečných kolbištích se přiostřila i u ponorkové flotily. Dne 24.března ponorka UB 29 potopila francouzský parník. Mezi jeho 80 obětmi byly i 3 občané USA. Následovala ostrá nóta a hrozba přerušení diplomatických styků. Přesto však ještě USA zůstali stranou. Do podzimních voleb 1916 šla politická strana prezidenta W.Wilsona s jasným heslem, udržet USA mimo válku. Tváří v tvář hospodářské porážce však v Německu narůstali tlaky na vojenské i politické velení, po vyhlášení neomezené ponorkové války. Koncem ledna 1917 náčelník admiralitního štábu Holtzendorff předložil šéfovi generálního štábu von Hindenburgovi memorandum na neomezenou ponorkou válku. Ze studie vyplývalo, že pokud se německým ponorkám podaří měsíčně potopit 600.000 BRT, nebude britské obchodní loďstvo tyto ztráty schopno již nahrazovat (v říjnu a listopadu potápěli německé ponorky v průměru 400.000 BRT). Navíc zóna neomezené ponorkové války kolem Velké Británie, Irska, Francie, Itálie a ve východním středomoří, by odradila i značnou část neutrálních lodí a to by v konečném důsledku vedlo k pádu Velké Británie dříve, než by USA aktivně vstoupily do války. Císař Vilém II. se rozhodl pro vedení neomezené ponorkové války dne 9.ledna 1917. Dne 31.ledna 1917 obdrželi velitelé ponorek nové rozkazy. S platností od 1.února 1917 vstupovalo Německo do neomezené ponorkové války. Prezident W.Wilson se ještě jednou pokusil pro své lodě zajistit bezpečný průjezd do Anglie, ale Německo jménem císaře rezolutně řeklo ne! Dne 1.února 1917 začala neomezená ponorková válka kolem Britských a Irských ostrovů, Francie, Itálie a východního středomoří. Spojené státy vyhlásily Německu válku dne 6.dubna 1917.

Do neomezené války vstupovalo Německo s celkem 99 ponorkami v tomto rozložení (43 ks v Německu, 21 ks v Belgii, 21 ks v Jaderském moři, v Tureckých vodách se plavili 4 ponorky a 10 ponorek zůstalo na Baltu.

Výše tonáže obchodního loďstva potopeného německými ponorkami za období WW 1(dle německých zdrojů)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rok 1914………….........………...100.383 BRT
Rok 1915….........………………1.191.704 BRT
Rok 1916………....……....….…2.186.462 BRT
1917 – leden………….........….….328.391 BRT
1917 – únor……………..........……520.412 BRT
1917 – březen………….........……564.497 BRT
1917 – duben……….........……….860.334 BRT
1917 – květen……….…........……616.316 BRT
1917 – červen………….........……697.725 BRT
1917 – červenec…….........…….555.514 BRT
1917 – srpen………......……..…...472.372 BRT
1917 – září………….........…………353.602 BRT
1917 – říjen………………........…..466.542 BRT
1917 – listopad…………….......….302.599 BRT
1917 – prosinec……………......….411.766 BRT
Rok 1917 – CELKEM….....6.149.070 BRT
1918 – leden…………….........…….295.630 BRT
1918 – únor………………........…...335.202 BRT
1918 – březen……………........……368.746 BRT
1918 – duben………………........….300.069 BRT
1918 – květen……………........……296.558 BRT
1918 – červen………………........…268.505 BRT
1918 – červenec…………......…….280.820 BRT
1918 – srpen…………….......……...310.180 BRT
1918 – září……………………...........171.972 BRT
1918 – říjen……………………..........116.273 BRT
1918 – listopad………………….........10.233 BRT
Rok 1918 – CELKEM………..2.754.152 BRT

Za celou první světovou válku pak německé ponorky potopily
CELKEM ….. 12.284.757 BRT

K tomu je ještě nutno připočíst ztráty obchodního loďstva způsobené na počátku války v roce 1914 až březen 1915 hladinovými korzáry.
CELKEM ……….258.489 BRT (64 lodí)

A teď otázka. Mělo Německo k neomezené ponorkové válce přistoupit ihned na počátku války, dříve než byla zvýšená úroveň ochrany a sestrojené protiponorkové zbraně?

Zdroje:
http://ptackova.blog.denik.cz/c/15054/Ponorka.html
www.wikipedia.org
Válečné lodě (3) – Hynek, Klučina, Škňouřil – Naše vojsko 1988
Uživatelský avatar
thor03
rotný
rotný
Příspěvky: 95
Registrován: 2/9/2006, 12:35
Bydliště: Karviná

Příspěvek od thor03 »

Na neomezenou ponorkovou válku v roce 1914 nemělo Německo dostatek ponorek. Ve službě jich mělo 28 (unterseeboote)4 znich velmi primitivni. 2ks před dokončením a 14 v pokročilém stadiu rozestavěnosti.

1. flotila: (korvetni kapitan Herman Bauer)
1.poloflotila:U5,U6,U7,U8,U9,U10,U11
2.poloflotila:U12,U13,U,14,U15,U16,U17,U18

2.flotila: (korvetni kapitan Otto Feldmann)
1.poloflotila:U19,U20,U21,U22,U24
2.poloflotila:U23,U25,U26,U27,U28

Německý námořní štáb (Admiralstab) měl velmi malou důveru ve schopnosti ponorek a ponorky ze začátku považoval za zbraň čiste defenzivní. Obě flotily měli zakladnu na Helgolandu a tvořily nedílnou součást stratégie, kdy se mělo Širokomořské loďstvo střetnout s Grand Fleet v ústi Helgolandu.U-boty tvořily statickou linii a byli upevněny k bojim.

zdroj:V.E.Tarrant-Ponorky útočí
6:00 zaměstnání - "Niitaka jama nobore, iči-ni-rei-ja"
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Dobře,
pokud nebylo v Německých silách zahájit neomezenou ponorkovou válku v roce 1914, měli trvat na ponorkové válce od roku 1915 i bez ohledu na zhoršující se vztahy s USA? Bylo veřejným tajemstvím, že USA hospodářsky a průmyslově podporovali Anglii a pod jejich vlajkou a vlajkou neutrálů se do Albionu dopravovalo důležité zboží.

Na počátku války 1914 Německo disponovalo celkem 30 ponorek. K těm co jsi vypsal ještě patří pobřežní U1 a U2. I když je mi jasné, že oceánské jsou přeci jenom na vyšší úrovni.
Na počátku roku 1915 pak Německo disponovalo celkem 34 ponorkama všech typů.
Na počátku roku 1916 pak Německo disponovalo celkem 54 ponorkama všech typů (kromě minonosných).
* válečné zráty jsou odečteny


A co otázka hladinových korzárů? Mělo smysl je vysílat do vzdálených moří?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
thor03
rotný
rotný
Příspěvky: 95
Registrován: 2/9/2006, 12:35
Bydliště: Karviná

Příspěvek od thor03 »

Ponorky U1 až U4 byli velmi primitivní a měli nepatrnou hodnotu,používali se jako cvičné.

K otázce hladinových korzárů: pro německou admiralitu neměla cenu ani tak potopená tonáž jako spíše vázání sil protivníka.jako v případě ponorek nebyla věnována dostatečná pozornost a čas na vypracování plánu akcí.Chybělo logistické zabespeční plavidel v operačních oblastech a jakakoliv představa o činnosti lodí.
Lodě operovali v oblastech kde se vyskytovalo velké množství bojovích lodí nepřítele a proto vlastne jen tyto síly vázaly aniž by samy dokázali způsobit věčí škody.
Na počátku války se se nacházeli v západním atlantiku křižníky Karlsruhe a Dresden.Pobreží západní Afriky patroloval děloví člun Eber.Východoafrické vody patrolovali křižník Konigsberg a hydrografická loď Mowe.Oceanie děloví člun Geier a hydrografická loď Planet. Pod velením viceadmirála Maxe von Spee se nacházela eskadra křižníku "Východní Asie" a to pancéřový křižník Shanhorst,Gneisenau.lehké křižníky Emden,Leipzig a Nunberg.Tato eskadra byla dislokována v Cingtau.Dále se vtomto přístavu nacházel stárý křižník Cormoran, a torpédoborec S-90,čtyři dělové čluny, dva říční čluny a rakousko-uherský křižník Kaiserin Elisabeth.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Logistického zabezpečení pro korzárské lodě bych se zase až tolik nebál. Ty mohly využívat zásob ze zadržených lodí, což příklad korzára Emdenu i dalších jasně ukazuje. Stejně tak mohli využívat i neutrální přístavy a zpřízněné státy především v jižní Americe. To vázání sil bylo značné a vázalo více než jen vojenské složky dislokované mimo britské ostrovy. Jako příklad může posloužit pronásledování flotily von Spee, kde byly z Británie povolány bitevní křižníky.

Můj osobní názor je, že von Spee měl svou flotilu rozpustit a nechat lodě operovat samostatně nebo po dvojicích. Stejně tak z Německa měli blokádou zkusit proniknout další hladinová plavidla, protože uzavřením na Baltu pro ně válka de facto skončila. Smysl použití hladinových korzárů myslím jasně vystihuje fakt, že za rok 1914 ponorky potopily 100.000 BRT, zatímco hladinové lodě 250.000 BRT.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
thor03
rotný
rotný
Příspěvky: 95
Registrován: 2/9/2006, 12:35
Bydliště: Karviná

Příspěvek od thor03 »

Strategická role německých ponorek na počátku války.

Německý námořní štáb na počátku války ponorkám nevěři. V ponorkách viděl čistě defenzivní zbraň.

Tento pohled způsobovalo několik okolností:
01: technická nedokonalost prvních ponorek. 14 ponorek 1.flotily bylo vybaveno nespolehlivými Kortingovými olejovými motory.Množství kouře a tlusté vysoké výfukové potrubí,které se muselo skládat před ponořením znich dělalo snadno viditelné cíle. 2. flotila měla ve stavu čluny s dieslovými motory.
02:Strategie blízké blokády. Německý štáb byl až do začátku války posedlí myšlenkou, že Grand Fleet vpluje přímo do Helgolandské zátoky a tam zaůtočí na Širokomořské loďstvo.Z tohoto důvodu měli obě flotily zakladnu na ostrově Helgoland 30mil severně od ústí řeky Jade kde kotvily hlavní síly.

Po začátku války německá admiralita zjistila, že Britové zahájily vzdálenou blokádu a sní námořní strategickou defenzívu tj. zablokovali severní moře dvěma liniemi.Jednu napříč Doverskou úžinou (20mil) a druhou roztáhli od Orknejí k norskému pobřeží (cca 200mil).V té chvílí se poprvé začalo uvažovat o agresivnějším použití ponorek.

První operace:
6. srpna v 4h 20min vyplula 1. flotila na moře z Helgolandu(měla zkušenější velitele).Vyplouvala za deštivého počasí a snížené viditelnosti. Plán byl doplout do postavení směrem na východ od jihozápadního výběžku Dogger Banku a tam rozvinout hlídkovou linii.Linie byla rozvinuta na šířku 60mil s rozestupy mezi čluny po 7mílich.Plavba probíhala ve směru západ východ s rozkazem potopit válečné lodě s prioritou na prvním místě bitevní lodě,bitevní křižníky a křižníky,druhé pořadí lehké křižníky a zbytek lodí za příznivých podmínek. Na zpáteční cestě potopit jakoukoliv loď a způsobit maximální škody.Během plavby dlouhé 350mil nebyla spatřena žádná loď.8.srpna spatřila U15 (Pohl) tři bitevní lodě deset mil jihovýchodně od ostrova Fair Island.Šlo o dreadnoughty Orion,Monarch a Ajak na cvičných střelbách.U15 byla první německou ponorkou,která vypálila torpédo na britskou loď.vypálila na bitevní loď Monarch.Torpédo minulo cíl a bitevní lodě zmizely ze zorného pole periskopu a odpluly.Téhož dne dosáhly ponorky severní hranici svého operačního prostoru.(úroveň severního cípu Orknejí) Podle rozkazu zastavily a měli zde setrvat po dobu 39hodin na místě!!!Návrat byl určen na 10.srpen.Nešlo vlastně o nic jiného než posunutí statické hlídkové linie z Helgolandu.

První ztráta:
U15 zaujala své postavení a vyčkávala.V 3h 40min spatřil nehybnou U15 v lehké mlze lehký křižník Birmingham, který patřil k ochranné cloně rozprostírající se obloukem 30mil před bitevní flotilou.U15 měla nejspíše poruchu na motor protože podle hlášení křižníku byli slyšet rány kladivem.Křižník změnil kurz a U15 taranoval(na ponorce nejspíše nikdo nedržel hlídku), poté zahájil palbu z děl.U15 se pokoušela o únik a připravovala se k ponoření.Křižník provedl druhý taran a ponorku přelomil na dvě poloviny.Z posádky se nikdo nezachránil.
Za jednu hodinu spatřila U18(Spindler) další křižník z průzkumného svazu.Ponořila se, ale po vysunutí periskopu již jen spatřil odplouvající křižník, který zmizel v dešťové přeháňce. Tento křižník byl poslední lodí kterou ponorky spatřily do konce operace.
Dne 12.srpna doplulo zbylých 7lodí do přístavu.Člun U13(Schweinitz) byl pohřešován.
Při první akci ponorky nepotopily žádnou loď a flotila přišla o dvě plavidla. (U15 a U13)Nedokázaly ani objevit blokádní linii či podat jakékoliv hodnotné informace.

Další akce:
8. až 19.srpna: 3.poloflotila (U19,U21,U22, U24)měla za úkol zaútočit na válečné lodě které střežily trasy konvojů britských vojsk do Francie.tato akce opět nepřinesla žádny výsledek. U19 a U21 se vrátily k vůli počasí, U22 a U24 pronikly do Hoofdenu aniž spatřily cokoliv krom několika hlídkujících torpédoborců.
15 až 19.srpna: U19 a U21. pokus o objevení blokádní linie.Opět žádný úspěch.
Samostatná akce U22 průzkum přístupu k řece Humber, o které se německý štáb domníval že je základnou bitevních lodí (nebyla).
5.září odpoledne narazila U21(Hersing) na malí křižník Pathfinder a v 15h 45min jej jedním torpédem na vzálenost 1440m potopila
22.září potopila U9(Weddigen) tři pancéřové křižníky Aboukir, Cressy a Hougue.
15.záři opět U9(Weddigen) potopila křižník Hawke.
18.října U27(Wegener) potopil britskou ponorku E3 poblíž Borkum Riff.
31.října byl potopen nosič hydroplánu Hermes (ponorka neudána).
11.listopadu byl potopen děloví člun Niger ponorkou U12(Forstmann) v Dealu
Úplně poslední lodí potopenou v tomto období byla stará bitevní loď preddrednougtovské ery Formidable, kterou potopila U24(Schneider)

Asi nejkurióznější akcí bylo veplutí U18(Hennig) do vjezdu Hoxa ve Scapa Flow za jedním parníkem.Kotviště však bylo prázdné a při odplutí byla ponorka spatřena a po pronásledováni najela poškozená na břeh na útesy Skerries kde ji posádka potopila.
další ztráty přísli v prosinci a to U11(Suchodoletz) a U5(Lemmer), které se pravděpodobně potopily na minových polích severně od Zeebrugge.

Zhodnocení:
Jak zde vidíme pro německou admiralitu byli v této fázi války prvořadými cíly válečné lodě a všechny ostatní byli brány "jen" jako další méně prioritní cíle.O nějakých plánech proti obchodním lodím nemohla být ani řeč a nápad útočit na obchodní lodě či trasy se jen matně rýsoval někde v hloubce admiralitních kanceláří.
Všechny lodě, které byli v této době potopeny byli zastaralé a nebo podřadné hlídkové jednotky.

Zdroj:
V.E.Tarrant: Ponorky útočí (Naše vojsko 1988)
Naposledy upravil(a) thor03 dne 25/5/2008, 00:35, celkem upraveno 6 x.
Uživatelský avatar
thor03
rotný
rotný
Příspěvky: 95
Registrován: 2/9/2006, 12:35
Bydliště: Karviná

Příspěvek od thor03 »

Broušení nožů.

První obchodní loď potopená ponorkou byl britský parník Glitra o tonáži 866tun směřující z Grangemonthu do Stavangeru.20.října 1914 byl tento parník zastaven 14mil od Skudesnaesu ponorkou U17(Feldkirschner) a pomocí výsadku potopen po otevření zaplavovacích ventilů. Akce proběhla podle mezinárodního práva a ponorka dokonce odtáhla záchranné čluny k pobřeží Norska.
26.října se plně prokázalo jaká je schopnost ponorky identifikovat plavidlo v úzkém zorném poli periskopu.U24(Schneider) spatřil poblíže mysu Gris-Nez francouzský parník Amiral Ganteaume o tonáži 4590tun. Při pohledu periskopem si spletl lidi na palubě s vojáky a (loď vezla 2500 belgických uprchlíku) a bez varování zaútočil torpédem.U24 měla speciální úkol zaůtočit na transportní lodě.Loď se nepotopila a byla odtažena do Boulogne.V panice na palub%u11b zahynulo 40 lidí.
23.listopadu potopila U21(Hersing) dva britské parníky a to Malachite o tonáži 718tun,26.listopadu pak Primo o tonáži 1366tun.Parníky byli potopeny palubním dělem.
Do konce roku 1914 byla pak už napadena jen jedna loď a to osobní parník Colchester o výtlaku 1209tun.Parník díky vyšší rychlosti unikl.

Výsledky tedy nijak slavné a potopení tří parníku o celkové tonáži 2950BRT (brutto registrovaných tun tj 2,83 krychlových metru)nemělo žádný význam pro britské hospodářství. tato chudá bilance byla zapříčiněna technickými nedostatky ponorek a hlavně špatnou ponorkovou strategii německé admirality.

Bitva o strategii:

První kdo si uvědomil možnosti ponorek proti obchodním lodí byl velitel ponorek korvetní kapitán Hermann Bauer.Už v říjnu začal u velitele širokomořského loďstva von Ingenohla obhajovat svůj názor nato, že ponechání většiny ponorek na kotvách kolem Helgolandu v defensivě nepřináší žádný účinek.
Von Ingenohl podstoupil tento názor a podpořil jej u šéfa námořního štábu admirála von Pohla. Pohl tento názor i návrhy zamítl s tím, že takto radikální metoda je krutým porušením mezinárodního námořního práva.Také se obával, že tato strategie povede ke vstupu neutrálních státu do války.

2.listopadu došlo ke změně situace.Británie vyhlásila Severní moře válečnou zónou a to pro veškeré lodě ať válečných či neutrálních státu.Každá loď, která se nepodrobila kontrole mohla být zabavena či potopena.Tím se otevřela možnost použití ponorek k potápění obchodních lodí i přes porušení námořního práva.
Po tomto incidentu se von Pohl přiklonil na stranu Bauera a předložil vyšším důstojníkům na velitelství loďstva ještě radikálnější přístup a to vyhlásit neomezenou ponorkovou kampaň.Většina štábu však nebyla přesvědčena o této taktice.Protestovali také politici, kteří poukazovali na možnost vstupu neutrálních státu do války či větší podpoře protivníka.
Přes všechny problémy a odklady však došlo ke schválení strategie.V lednu 1915 byla schválena štábem a 1.února i kancléřem.
Von Pohl teď začal přemýšlet kdy a jak vydat prohlášení o vyhlášení ponorkové blokády Britanie.Zda před samotným začátkem,tím by došlo ke znepokojení neutrálů a nemuselo docházet k diplomatickým incidentům, také by se mohl vyvinout tlak na Britanii ať zruší blokádu Severního moře výměnou za zastavení kampaně. Či zaútočit bez varování.
Dne 4.února obdržel von Pohl Císařův souhlas a dne 18.února byly vody kolem Británie a Irska vyhlášeny za válečné pásmo, ve kterém bude každá britská loď zničena přičemž i neutrální lodě v pásmu riskují potopení. Prozatím nešlo o neomezenou ponorkovou kampaň.

Kapitänleutnant Otto Eduard Weddigen
Velitel ponorky U9.
Obrázek



V.E.Tarrant: Ponorky útočí (Naše vojsko 1988)
Naposledy upravil(a) thor03 dne 24/5/2008, 07:57, celkem upraveno 5 x.
Uživatelský avatar
thor03
rotný
rotný
Příspěvky: 95
Registrován: 2/9/2006, 12:35
Bydliště: Karviná

Příspěvek od thor03 »

Neomezéná ponorková válka - 1915

18.února 1915 byla zahajena neomezená ponorková válka ve vodách kolem Velké Britanie a Irska.

V první den ofenzivy byli na moři pouze tři ponorky a to U30 vracející se z Irského moře, U34 která směřovala do své operační oblasti (24.února se vrátila pro poruchu motorů) a U8 (Stoss).Právě U8 se podařilo potopit poblíže Beachy Head pět britských parníků o celkové tonáži 15 049BRT. Tím celková tonáž za únor dosáhla výše 21 787BRT (8lodí).

Počet člunů na moři byl omezen.Dúvodem byli opravy a doplnění zásob.Proto operovali ve směnách.Průměrně bylo od března do října v jednom dni nasazeno 7,3 ponorky. Stímto malím počtem bylo potopeno 480 lodí o celkové tonáži 790 016BRT.(včetně lodí potopených na minách položených ponorkami). Britské údaje jsou o 153 plavidel nižší (16 770BRT). rozdíll je nejspíše dán tím,že britové nezapočítavají lodě o tonáži menší než 500BRT a rybařská plavidla.

Ve stejném období se podařilo ponorkám potopit dvanáct válečných lodí. Dvě starší bitevní lodě Triumph a Majestic potopila U21 u Gallipoli, čtyři torpédoborce, dvě torpédovky, a dva pomocné křižníky.dokonce i dvě ponorky.
Mezi Březnem a květnem 1915 bylo potopeno ve vodách severního méře a kolem britanie 115 lodí (257 900BRT). Mezi miny je i 22 lodí (31 118BRT) neutrálních.

Nejvíce lodí bylo potápěno na Jihozápadních přístupech, mezi jižním pobřežím Irska a severozápadním břehem francie.Na tzv.oceánských trasách, kde byl největší pohyb lodí. V této oblasti mohlo operovat dvacet ponorek, které byli vybaveny dieslovými motory. (U20 až U41).čluny s motory na mazut (U6 až U17) operovali v kanálu La Manche a severním moři. Věčínou ponorkám padali za oběť osamoceně plujíci lodě. Od dubna začali v oblasti Hoofdenu operovat malé 127tunové ponorky se čtyřmi torpédy a bez palubního děla. Kanál La Manche uzavírala Flanderská flotila.

Potopení Lusitanie.

7.května 1915 zaůtočila ponorka U20(Schwieger), která operovala na západních přístupech na čtyřkomínovou loď.bylo 14h 20 minut a loď byla identifikována jako ozbrojéný pomocný krížník. Po této identifikaci kapitán vypálil torpédo, které vybuchlo za můstkém na pravoboku.Loď šla přídí ke dnu a do 20min se potopila. U20 však potopila osobní linkoví parník Lusitania o výtlaku 30 396BRT, který nebyl ozbrojen a nepřevážel ani vojsko či vojenský materiál.Na palubě se nacházelo 1201 cestujících znichž 128 bylo američanu. Potopéní Lusitanie vyvolalo ostré protesty ze strany američanů.A velké problémy německé diplomacii, kterás e pokoušela udržet američany mimo válku. Po vyméně diplomatických nót bylo 28.srpna ujištěna americká strana, že velitelé nebudou ohrožovat neutrální a linkové lodě včetně těch které plují pod vlajkou válčící země. V této chvíly se zdálo, že neomezená ponorková válka není udržitelná. Měla buť pokračovat bez omezení, nebo být zastavena.

Potopéní Arabicu - konec neomezené ponorkové války.


Arabic -linková loď o výtlaku 15 801BRT byla potopena 19.srpna dvacet mil od Small ponorkou U24(Schneider).mezi 44 obětmí byli i 4 Američané.
Další osobní parník Hesperian potopila 6.září opět ponorka U20(Schwieger) 80mil jihozápadně od Fastnetu.

Po těchto událostech vydal Holtzendorff 18.září rozkaz, ve kterém přikazoval ponorkám stáhnout se z kanálu La Manche a z jihozápadních přístupů, kde byla americká lodní doprava nejintenzivnější.Dále měli útoky v Severním moři probíhat přísně podle kořistního řádu.Tím defakto zastavil neomezenou ponorkovou kampaň pro rok 1915.

Obrázek Lusitanie

V.E.Tarrant: Ponorky útočí (Naše vojsko 1988)
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Pěkný ucelený soubor. Myslím si ale že vím o zdroji který by mohl některé věci dopřesnit nebo spíše doplnit.

Napsal to Jaroslav Hrbek, jmenuje se to VELKÁ VÁLKA NA MOŘI a je toho pět dílů. Vydalo nakladatelství Libri. Vycázíte z jednoho zdroje apoměrně starého. Třeba by nová publikace byla přínosem.

Je to exkluzivní publikace. Zkuste si to sehnat, možná to Libri má i jako elektronickou knihu.

Takže pokačujte a já se budu těšit.

Jinak myslíte si, že by jste dokázali zpracovat podobný soubor o ponorkovém boji Rakousko- Uherské monarchie?
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
thor03
rotný
rotný
Příspěvky: 95
Registrován: 2/9/2006, 12:35
Bydliště: Karviná

Příspěvek od thor03 »

Pátrač: maš pravdu kniha je starší ale obsahuje mnoho nepublikovaných dokumentů a archivních materiálů a statistik.dělám zní jen výcuc:)a takový souhrn:)abych doplnil kolegu co toto téma začal.Pokračovat budu až do roku 1918 a pak to nějak zkusím dát dohromady a doplnit tabulkami atd. Velká válka na moři se zaobírá celkovou situací na moři a dokonce některé ůdaje čerpá od V.E.Tarranta bohužel sem měl možnost mít v ruce jen dva svazky, budu rád za každé doplnění a zpřesnění informací.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Já nekritizoval - mě se ta práce líbí. Pokud něco budu moci doplnit pošlu ti to PM nebo na mail. Hrbkova práce je široce pojatá a ponorková válka je jen součást.
Právě tabulek obsahuje dost. A co říkáš na to R-U?
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

V porovnání se ztrátami v ponorkové válce období WW1 je i zajímavý úda o produkci nového lodního prostoru u dvou největších výrobců obchodního loďstva na světě a to Velké Británíe a USA:

rok 1913
Velká Británie_ 1.930.000 BRT
USA_ 230.000 BRT

rok 1914
Velká Británie_ 1.680.000 BRT
USA_ 160.000 BRT

rok 1915
Velká Británie_ 650.000 BRT
USA_ 160.000 BRT

rok 1916
Velká Británie_ 540.000 BRT
USA_ 380.000 BRT

rok 1917
Velká Británie_ 1.160.000 BRT
USA_ 820.000 BRT

rok 1918
Velká Británie_ 1.340.000 BRT
USA_ 2.600.000 BRT
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: Německá ponorková válka 1914 - 1918

Příspěvek od El Diablo »

U Belgie našli vrak německé válečné ponorky, byla v ní i těla námořníků
19. září 2017 18:15
Výborně zachovalý vrak německé ponorky z první světové války našli potápěči u belgického pobřeží nedaleko města Ostende. Podle belgické zpravodajské stanice VRT jsou ve vraku dosud těla 23 členů posádky.
Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/belgie-ostende-n ... anicni_bur
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Německá ponorková válka 1914 - 1918

Příspěvek od Rase »

Německá mapa z roku 1918 zobrazující vítězství německých ponorek od 1. února 1917 do 1. února 1918:
http://www.palba.cz/album/displayimage.php?pid=25499

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Německá ponorková válka 1914 - 1918

Příspěvek od Kouzelnik »

Měl bych dotaz na znalejší ohledně doporučení vhodné knížky/knížek. Zejména by mě zajímaly německé (a klidně taky i rakousko-uherské) ponorky ve Středomoří/Černém Moři.
Např. si nejsem jistý, jak konkrétně zasahovalo námořnictvo Trojspolku proti zásobování bojujících Srbů a při následné evakuaci poražených Srbů a poražených Černohorců z albánských přístavů a z severořecké Soluně v období 1915/1916 (viz viz mapka mapka balkánské fronty v tomto období). Ponorky z Boky Kotorské by přece měly být ideální pro tento typ úkolů, ne?
Prozatím jsem našel toto: https://uboat.net/articles/64.html , ale není to ozdrojované a taky byl bych rád za detailnější popis v nějaké dobré knížce.

Rovněž mě zaujalo, že jak císařské Německo posílalo do Středomoří čím dál víc ponorek, tak dokonce neváhalo "obětovat" i dvě nové torpédovky na rozvoz zásob pro tyto ponorky bázované v r-u přístavech (A51 a A82), což patrně nebylo vůbec snadné vzhledem k jejich rozměrům, kdy přeprava torpédovek z Baltu na Jadran po železnici a následné sestavení dílů bylo asi dost náročné... a přitom r-u námořnictvo mělo starých torpédovek docela dost... Nevíte někdo jestli byly podobně "obětovány" moderní torpédovky na zásobování ponorek v přístavu na dalších německých ponorkových základnách v belgických Bruggách či v tureckém Istanbulu?
R.I.P.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Německá ponorková válka 1914 - 1918

Příspěvek od Rase »

Dost velký rozdíl je mezi tím, jestli tě zajímá zapojení ponorek Centrálních mocností ve Středozemním moři nebo konkrétně Jadranu. Přes všechnu propagandu a heroismus mi přijde, že R-U se statečně bránilo kolem domovských přístavů, Němci s Turky občas dokázali kousnout, ale jen aby se neřeklo. Flotily nebyly zničeny, ale nic víc dělat asi ani nešlo.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Německá ponorková válka 1914 - 1918

Příspěvek od Kouzelnik »

Rase píše:Dost velký rozdíl je mezi tím, jestli tě zajímá zapojení ponorek Centrálních mocností ve Středozemním moři nebo konkrétně Jadranu. Přes všechnu propagandu a heroismus mi přijde, že R-U se statečně bránilo kolem domovských přístavů, Němci s Turky občas dokázali kousnout, ale jen aby se neřeklo. Flotily nebyly zničeny, ale nic víc dělat asi ani nešlo.
Zajímá mě Středomoří. O Jadranu jsem psal specificky proto, neboť ponorky císařského Německa vesměs operovali ve Středomoří v období 1915/1916 IMHO zejména rakousko-uherských přístavů, aspoň myslím.

V zásadě mi jde ale o knížku, kterou psal autor, který zná kontext událostí i v jiných regionech...

Příklad:
Třebas, aby autor mě jako čtenáře upozornil, že když rakousko-uherský ponorkář potopil v 03/1915 francouzský křižník blokující jižní Jadran, tak to nebyl překvapivý úspěch.

Protože čtvrt roku předtím jiný rakouský ponorkář dokázal ve stejném regionu poškodit francouzskou bitevní loď.

A ani tento úspěch nebyl překvapivý, neboť o čtvrt roku dřív, v 09/1914, dokázal německý ponorkář u anglického pobřeží provést ojedinělou akci = potopit na jednom místě, v jeden den 3 křižníky.

Čili by mě zajímalo, jak ponorkáři Trojspolku a protiponorkové lodě/opatření Trojdohody zareagovali, když na jaře 1915 invazní loďstvo vytvořilo velké seskupení jižně od černomořských Úžin a až do zbytku války (=do Soluně) do těchto míst směřovaly lodě s vojáky, zásobami a předpokládám eskortou, kdyby náhodou turecké hladinové lodě zaútočily... Přece těch předchozích varování co ponorky dokážou bylo dost a dost

... takže 2 kapitální lodě potopené ponorkou v oblasti Gallipoli byl dobrý výsledek útočících ponorek nebo dobrý výsledek protiponorkových lodí?





Prostě mě zajímá pohled v souvislostech popisující (ponorkové) střety, a je mi jedno jestli kniha bude zahrnovat střety pouze ve Středomoří či na Jadranu (či na Černé moře). Anebo jestli půjde o knihu popisující (ponorkové) střety na celém světě... takže si pročtu jen kapitolu o Středomoří...

Je mi vcelku jedno jestli v knížce budou veselé/méně veselé historky z natáčení - jako např. ješitnost ponorkáře Georg von Trapp... zasměju se rád, ale když se chci zasmát, tak radši šáhnu rovnou po dobré komedii, než abych potřeboval během čtení poučné knížky si faktické údaje okořenit trochou pikantérií či humoru.
R.I.P.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Německá ponorková válka 1914 - 1918

Příspěvek od Rase »

Mno pokud jde o Němce, tak ponorky co byly nasazené na Jadranu byly přivezené po železnici a reálně byly ve stejné pasti jako R-U kolegové. Pak tady byly německá plavidla, která nějakým způsobem prolomily blokádu a operovaly z Osmanských přístavu, často pod tamní vlajkou atd.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Německá ponorková válka 1914 - 1918

Příspěvek od kacermiroslav »

Kouzelníku,
pokud tě zajímá Středozemní moře a konkrétně Gallipoli, tak bych ti doporučil J.Hrbka - Velká válka na moři - díl č.2 - rok 1915.
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Námořní bitvy“