První samohybná děla a houfnice

Moderátor: Rase

Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12966
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

První samohybná děla a houfnice

Příspěvek od Rase »

GC103-gun-carrier.jpg

První samohybná děla a houfnice

Mnohé možné překvapí, že první samohybné dělo bylo navrhnuto již roku 1916 a zkonstruované následujícího roku. Jednalo se o málo známý stroj Gun Carrier Mark I, osazený šedesátiliberním dělem. Tento podivný výtvor zkonstruovala společnost Kitson and Company sídlící v Leedsu. Celkem mělo být postaveno 50 kusů a do července 1917 bylo předáno armádě celých 48 těchto nezvyklých strojů, bohužel se nikdy nezúčastnily bojových akcí. Rovněž francouzská armáda si rychle uvědomila potřebu samohybných děl, když velké ofensivy ztroskotaly v důsledku absence dělostřelecké podpory, jelikož se nepodařilo dostatečně rychle přisunout těžké dělostřelectvo, pro podporu pěchoty a nově dobytých pozic. Tuto úlohu měly suplovat tanky, ale díky nedostatečné výzbroji mohly plnit pouze roli podpůrných vozidel pro přímou palbu. Vojsko požadovalo plnohodnotné houfnice větší ráže, které by mohly podporovat postupující pěchotu. Jako první samohybná děla v moderním pojetí, můžeme jednoznačně označit francouzské těžké houfnice na podvozku pásových traktorů, které vyráběla zbrojovka St Chamond. V roce 1917 byla testována samohybná houfnice ráže 120 mm, kterou navrhl konstruktér Emile Rimailho. Později vznikla upravená verze, osazená houfnicí ráže 220 mm, která dokázala vystřelovat projektily o hmotnosti 100 kg až na vzdálenost 13 500 m, rychlostí 2 výstřely za minutu. Verze z roku 1918 měla dostřel dokonce 15 km a vyšší úsťovou rychlost. Samohybná houfnice vážila 24 tun. Před koncem války se u společnosti pracovalo i na samohybném moždíři Schneider ráže 280 mm, ale prototyp byl dokončen až v roce 1919. Rychlost vozidla vážícího 28 tun, činila 5 km/h na silnici a 2-5 km/h v terénu. Projektily ráže 280 mm měly maximální dostřel až 11 km a kadence střelby činila 2,5 výstřelů za minutu. Žádná z těchto houfnic se nestihla vyrábět ve větším množství, zajímavou je tedy úspěšnější samohybná houfnice. Tou byla samohybná houfnice ráže 194 mm. Ve vojenských skladech bylo uloženo velké množství nepotřebné námořní dělostřelecké munice ráže 194 mm (19 cm), která byla dříve využívána chráněnými křižníky a Predreadnoughty - zaváděné do služby přibližně mezi lety 1890 a 1906. V době vypuknutí války se ale již jednalo o zastaralá plavidla. Jelikož francouzská armáda neměla pozemní dělo této ráže, navrhla společnost Filloux novou houfnici. Váha samotné zbraně činila 18 tun a tak celé vozidlo vážilo 29,6 tuny, hmotnost projektilu činila 83,5 kg, u projektilu Mle 1920 FAGP 84,88 kg a u Mle 1921 AGP pouze 78,83 kg. Francouzská armáda objednala celkem 200 kusů nových houfnic, část měla být vlečených (150) a 50 houfnic mělo být opět osazeno na pásovém podvozku z tanku St Chamond. Testy na pásovém podvozku probíhaly od února 1918, ale kvůli zdržením s výrobou, byla v březnu objednávka snížena na pouze 50 samohybných houfnic. Ty byly dodány armádě až v polovině roku 1919 a nestihly tak zasáhnout do bojů první světové války. Tyto konstrukce ale měly zásadní vliv pro vznik amerických houfnic Caterpillar Mark IV a IVA 240mm SPG.
Velice zajímavé návrhy se objevily v Rusku, rozvráceném občanskou válkou. Již ve 20. letech navrhl inženýr Karatěv velice zvláštní samohybné dělo, první kus byl postaven v Leningradské zbrojovce roku 1927. Toto samohybné dělo bylo určeno k blízké podpoře jednotlivých pěších praporů a jednotky měly být vybaveny těmito děly i při ofensivních akcích. Pohon zajišťoval čtyřdobý horizontální motor o výkonu 12ti koňských sil. Palivová nádrž obsahovala až 10 litrů benzínu, což při rychlosti 5 km/hod vystačilo na 210 minut (3,5 hodiny) provozu. Jelikož toto samohybné dělo postrádalo jakékoliv místo pro osádku, musela obsluha celého zařízení kráčet vedle děla zcela nekryta. Řidič kráčel za strojem a řízení obstarával pomocí kovové tyče, kterou bylo možné se strojem zatáčet. Výhodou tohoto samohybného děla mělo být, že samotné dělo šlo od podvozku sejmout a používat nezávisle na něm. Osobně si neumím dost dobře představit, jaké by bylo reálné použití této zbraně. Pořád mi připomíná zahradní frézu, která měla být osazena místo pluhem, dělem. Navíc s pásovým podvozkem by se jednalo o zařízení velice náchylné k mechanickým poruchám. Jak již bylo řečeno. Prototyp byl postaven roku 1927, v Leningradě, a následně prošel vojskovými zkouškami. Karatěvova konstrukce byla zamítnuta s odůvodněním, že nejsou k dispozici vhodné motory o požadovaném výkonu. Celý projekt tak byl oprávněně odklizen do šuplíku. Karatěv ale nebyl jediným kdo se v Sovětském Svazu zabýval samohybnou artilerií. Ve 20. letech navrhl podobné zařízení slavný dělostřelecký inženýr F.F. Lender. Pohon jeho výtvoru zajišťovaly dva letecké motory, každý měl pohánět jednu stranu podvozku. Každá část podvozku se tak mohla otáčet nezávisle na tom druhém, což mělo výrazně zlepšit pohyblivost v terénu. Roku 1925, na základě Lenderova návrhu, byl postaven v Leningradské zbrojovce "Krasny arsenal" experimentální samohybné dělo na podvozku dělostřeleckého tahače Daimler. Výzbroj mělo tvořit dělo ráže 76,2 mm. Váha činila celých 10 tun, rozměry 4800 x 1700 x 3200 mm. Vozidlo uvezlo 192 dělostřeleckých granátů a 6 dělostřelců. Celkem byly postaveny pouze tři kusy těchto samohybných děl.

Arsenalets-45
- Délka: 2430 mm
- Výška: 1000 mm
- Šířka: 800 mm
- Váha: 500-550 kg
- Motor o výkonu 10-12 hp
- Rychlost: 5-8 km/h
- Dojezd: 17,5 km
- Dělo ráže: 45 mm
- Dostřel: 3500 m
- Munice: 50 ks


Zdroj:
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 8&start=45
http://alternathistory.org.ua/otechestv ... -gg?page=1
http://armor.kiev.ua/Tanks/WWI/Tractor/
http://en.wikipedia.org/wiki/Gun_Carrier_Mark_I
http://www.landships.info/landships/tan ... _SPGs.html

Holt_SPGs_4.jpg
Holt_SPGs_58.jpg
Mark VI s houfnicí M1920 ráže 105 mm M1920 a snímatelným štítem

Holt_SPGs_31.jpg
samohybný moždíř Schneider ráže 280 mm

Obrázek
Gun Carrier Mark I

Obrázek
Na podvozku tanku St.Chamond měly být umístěna děla ráže 75, 97 a dokonce i 120 mm

Obrázek
Schneiderova houfnice model 1918 ráže 240 mm na pásovém podvozku

Obrázek
Stejné samohybné dělo ráže 240 mm tentokrát zakryté plachtou (a otočené)

Obrázek
samohybné dělo Arsenalets-45
Naposledy upravil(a) Rase dne 11/12/2012, 20:06, celkem upraveno 3 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Rase teď nevím zda to mám dát na fronpage, dobře si vybíráš zajímavá temata, ale někdy to je obsahově slabší, vím není o tom moc informací a i pak je aspoň diskuse na doplnění.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12966
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Rase »

Čerpal sem hlavně z jedné staré anglické diskuse k (ruským) samohybným dělům, kde byly jako zajímavost i zmínky k Arsenalets-45. V podstatě sem článek utvořil z těch pár informací a odkazů co sem tam našel + doplnil o pár zajímavých samohybných děl z konce první války. Bylo by dobré kdyby čtenáři věděli nějaké informace na dolnění, mě se ale nic víc nepodařilo najít.
ps. kvůli umístění na Frontpage sem to nepsal :-)
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Rase píše:Osobně si neumím dost dobře představit, jaké by bylo reálné použití této zbraně. Pořád mi připomíná zahradní fréu, která měla být osazena místo pluhem, dělem. Navíc s pásovým podvozkem by se jednalo o zařízení velice náchylné k mechanickým poruchám.
No, pokud to budeš považovat za samohybné dělo, tak by to asi byl problém. Ale pokud by se to bralo jen jako samojízdné dělo, tj. dělo s pomocným motorem k přesun do palebných postavení, tak by to mohlo k něčemu být.
V tehdejší době samozřejmě byl lepší malý pásový traktor, na samostatném podvozku byl přeci jen lépe chráněný před otřesy při střelbě.

A pár dalších samohybek z článku: J. Walter Christie a jeho tanky ( klik ).

240 mm samohybná houfnice s benzíno-elektrickým pohonem Caterpillar Mark IV z roku 1920.

Obrázek

Christieho samohybka M1920... Výzbroj nejspíš 75 mm kanón.

Obrázek

Samohybná houfnice Holt, pravděpodobně se zbraní ráže 105 mm z přibližně stejného období.

Obrázek
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Příspěvek od Polarfox »

Rase díky ti :)...zrovna předevčírem jsem narazil na tenhle kousek bez popisků a přemýšlel co to je přesně zač a jestli to patří do WWI nebo někam do 20tých let.

Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12966
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Rase »

Kopapaka - velice zajímavé konstrukce - zdají se být poměrně vyspělé (na svou dobu).
Polarfox - šikovné fotky, je pravda že sem se tímhle zajímavým strojem moc nezaobíral (jen podle wikipedie). Podařilo se mi teď najít zajímavý obrázek, s rozpisem jednotlivých částí. Zadní kola jsou kvůli stabilizaci a po doražení na frontu měly být demontované. Ony podivná kola na bocích tanku měly být sejmuty, tak jako samotné dělo a spojeny do klasického polního děla, ze kterého měla být vedena palba. Celý Gun Carrier Mark I měl sloužit jen jako přepravní prostředek pro dělo a munici. Což mě dost zklamalo, ale co se dá dělat - nejednalo se o klasické samohybné dělo tak jak tento význam chápeme v současnosti. Prakticky se jednalo jen o mobilní muniční sklad schopný přepravovat polní dělo. Takto bylo možno transportovat dělo ráže 5 palců, nebo houfnici o ráži 6 palců - později ale tento stroj plnil jen funkci muničního vozu (děla se již nevozila). Rychlost činila pouhých 5 km/hod. Přínosem ale bylo, že baterie těchto strojů v počtu 24 tanků + osádka, zastala práci, kterou muselo dříve vykonávat 1745 vojáků (nosičů). Sekundární výzbroj tvořil jeden kulomet Hotchkiss ráže 7,7 mm.

Obrázek
Naposledy upravil(a) Rase dne 9/7/2012, 14:59, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Rase píše: velice zajímavé konstrukce - zdají se být poměrně vyspělé (na svou dobu).
Hlavně Christie, ten byl až příliš vyspělý, možná dokonce na jakoukoli dobu...

Na Gun Carrier Mark I ještě teď nechápavě zírám, ale je to opravdu zajímavý kousek...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Příspěvek od Polarfox »

kterou muselo dříve vykonávat 1745 vojáků
To je pro jakou velikost útvaru/baterie atp.? Nebo překlep?
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12966
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Rase »

Jak sem nakoupil tak prodávám. Je možné že se mi vloudila překladatelská chyba a že místo 24 čtyř vojáků osádky je myšlena baterie (24 kusů) těchto muničních vozů dokázala zastat práci za 1745 zásobovačů. To je asi nejpravděpodobnější. Ten údaj sem získal z jedné ruské stránky, tak sem musel použít překladač (rusky a ani azbuku neumím).
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Polarfox píše:To je pro jakou velikost útvaru/baterie atp.? Nebo překlep?
Jeden Gun Carrier Mark I ušetřil 291 nosičů. Nebo se uvádí pro šest Gun Carrierů těch 1745 což sice o jednoho nesedí, ale jinak.
A Gun Carrier měl čtyřčlenou posádku, což dává těch 24 členů osádek versus 1745 nosičů...
Jinak jsem narazil na údaj, že současně s dělem převážel 64 ks nábojů, bez děla 130, případně 7 tun zásob...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
rominus
desátník
desátník
Příspěvky: 59
Registrován: 7/11/2011, 19:52

Příspěvek od rominus »

Úžasný stroj!! Ale jako prvoválečný sturmgeschutz je to trochu neohrabané a naopak pro tahání munice a kanónů mi přijdou mnohem praktičtější obyčejné pásové traktory. Zajímala by mě předpokládaná taktika použití téhle potvory.
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

rominus píše: Úžasný stroj!! Ale jako prvoválečný sturmgeschutz je to trochu neohrabané a naopak pro tahání munice a kanónů mi přijdou mnohem praktičtější obyčejné pásové traktory. Zajímala by mě předpokládaná taktika použití téhle potvory.
Gun Carrier byl podle všeho určený převážně na pouhé transportování děl do palebných postavení, možnost střelby přímo z vozidla byla spíš nouzová. Navíc se používal hlavně jako muniční transportér. Odhadl bych, že to bylo kvůli zdlouhavé přípravě k palbě.
Ještě bych dodal, že všechny tehdejší tanky vlastně plnily stejné úkoly jako sturmgeschutz. A když se podíváš na Francouze, tak měly i podobnou konstrukci. Trochu...

Obrázek

Pokud jde o použité běžných pásových traktorů, ty tehdy byly minimálně stejně neohrabané a měly s dělem v závěsu poměrně špatnou průchodivost.
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
badaxe
poručík
poručík
Příspěvky: 786
Registrován: 1/10/2011, 13:49

Re: První samohybná děla

Příspěvek od badaxe »

Pozor, ten Gun Carrier byl konstruován ke střelbě přímo z něj, nesl buď 60 pdr kanon nebo 6 palcovou houfnici (152 mm) minimálně ta houfnice z něj střílela (ta šedesátiliberka byla zřejmě příliš silná). To že gun carriery nebyly použity tak jak byly zamýšleny je věcí velitelů v poli. Původním plánem bylo že by se v noci gun carriery přesunuly dopředu a zahájily palbu. Ve Francii bylo ale všech 48 vyrobených strojů použito jako zásobovací. Stroj byl postaven na základě tanku Mark I a kola vzadu nesloužila ke stabilizaci, měla pomáhat při řízení a neodpojovala se.

zdroj: http://www.landships.freeservers.com/GCpics.html
vlastní poznámky z muzea Bovington
Obrázek

Socialisté ti slibují střechu nad hlavou, slibují tě nakrmit slaninou a fazolemi, slibují tě léčit, když onemocníš.
To vše jsou ale věci, které se dostane každý vězeň nebo otrok.
(Ronald Reagan)
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Re: První samohybná děla

Příspěvek od TonyHazard »

Přihodím pár obrázků na upřesnění.

Obrázek Obrázek
Zde se srovnává konstrukce Christie (vlevo) s konstrukcí Holt (vpravo) jde o samohybné stroje s instalovaným dělem M1920 ráže 75 mm nebo houfnicí M1920 ráže 105 mm. Christieho vozidlo má nasazeny pásy.

Obrázek Obrázek
< Christie konstrukce samohybného děla ráže 155 mm. Toto vozidlo se může přesouvat na kolech nebo pásech, zde je s nasazenými pásy.
> Samohybné dělo Holt s instalovanou pancéřovou ochranou.

Zdroj : Historie lehkých amerických tanků (R.P. Hunnicutt)
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12966
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: První samohybná děla

Příspěvek od Rase »

V případě posledního obrázku je skvělý automobil v pozadí, člověk si uvědomí o jak hypermoderní techniku se tehdy jednalo (co se týče tanků) i když z dnešního pohledu budí úsměv. Samotné opancéřované dělo na traktorovém podvozku (poslední obrázek), je celkem šikovné. Rusové stavěli obdobná vozítka i v roce 41, bojové schopnosti těchto erárních strojů byly minimální, ale vydávaly takový hluk, že obracely nepřítele na útěk ještě dříve než vůbec vystřelily. Jednalo se ale opravdu jen o erární znouzecnost.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12966
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: První samohybná děla

Příspěvek od Rase »

Níže přikládám odkazy na články o těhle ruských strojích (ten můj článek na panzernetu je už ve stádiu klinické smrti). Mě osobně historie použití traktorů pro vojenské účely fascinuje (už sem toho o nich sepsal dost - jen jsou ty články hodně rozházené a nechtějí se mi dohledávat). Jednoduše vzato, když se začínalo experimentovat s výrobou prvních tanků, byly traktorové podvozky tím nejlepším co bylo k dispozici.

http://www.vojna.net/portal/viewtopic.php?t=469
http://www.panzernet.net/php/index.php?topic=2177.0
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12966
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: První samohybná děla

Příspěvek od Rase »

Ordnance Dept 75mm Experimental Gun Mounts

Ukázka prototypu amerického samohybného děla "Ordnance Dept 75mm Experimental Gun Mounts" těsně po válce, patrně 1919. Základem byl podvozek Holt 2½ (na videu) nebo větší pěti tunový dělostřelecký traktor, rovněž Holt. Ve stejné době byla v Rock Island Arsenal postavena obdobná samohybná houfnice, na podvozku deseti tunového traktoru. Výzbroj zde tvoří tří palcový kanón M1916 - tedy licenční francouzský Mle 1897 ráže 75mm. Zde se jednalo pouze o prototyp, ale později údajně objednala US Army 25 000 podobných vozidel, ale již s ochranou osádky.

http://landships.info/landships/tank_ar ... _SPGs.html

Holt_SPGs_41.jpg
Holt_SPGs_39.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
badaxe
poručík
poručík
Příspěvky: 786
Registrován: 1/10/2011, 13:49

Re: První samohybná děla

Příspěvek od badaxe »

Tenhle model byl zkoušen v roce 1920, výrobcem byl "Ordnance Dept" který tenhle konkrétní stroj postavil na traktoru Holt model VII (Mark VII) a s použitím děla M1916. Protože podvozek byl krátký, byly na zadní části složené opěry, které zajišťovaly při střelbě celý systém. Zároveň se konstruoval podobný systém s použitím většího pětitunového traktoru Holt (tam už podpěry nebyly potřeba) Někdy můžete narazit na mylnou informaci že podvozek byl Caterpillar, což je nesmysl, protože firma vznikl o několik let později sloučení firem Holt a Best. Kanon M1916 je odvozen od francouzského děla Mle. 1897 jeho výroba naběhla poměrně pomalu, takže se jich na frontu dostalo jen málo.
Stejný kanon byl použit na nákladních autech Autocar s nosností 2,5 tun které byly použity v zóně Panamského kanálu. Verze na 5tunovém traktoru Holt je samozřejmě delší, řidič sedí opět napravo vedle děla, ale za ním je ještě místo kde obsluha může dělo nabíjet a na konci bedna (asi na munici)
Na tento experimentální stroj navázaly dva další opět mající za základ Holt 2,5 tuny a označované Mark VII SPG, motor byl Cadilac 70ks, a stroj byl postaven tak, že se mohl brodit do hloubky cca 85 cm (fotka na to existuje) rychlost byla max. 9,5 míle za hodinu a celková váha 4800 kg. Tato dvě vozidla postavená ve firmě Holt ve Stocktonu byla zkoušena na známém poligonu v Aberdeenu v roce 1920. Žádná další vozidla postavena nebyla.
Experiment na 5 tunovém traktoru dál nepokračoval, protože představy armády přesahoval vahou. Zřejmě se počítalo s nějakou přepravou kde by váha byla na závadu.
Existoval i typ Mark VI, opět konstruovaný ve Stocktonu u firmyHolt, ovšem už ne na podvozku běžného traktoru, ale jako samostatnévozidlo. Ten používal kanon 75 mm nebo alternativně 105 mm (M 1920), opět mohl brodit (pokud výfuk a sání byly nad hladinou) a Mohl dokonce nést snímatelný pancíř chránící řidiče a střelce. Váha byla 13 tun a maximální rychlost se uvádí 14 mil za hodinu, i když výrobce uvádí až 30 což je zjevná nadsázka. Při jízde ze Stocktonu do San Frabciska byla dle firmy zaznamenána maximální rychlost 27 mph (asi je tam pořádný kopec :-) ) Pásy tohoto Mark VI měly gumové patky, což se projevilo poměrně tichou jízdou a delší výdrží pásu. Stroj byl opět zkoušen v Aberdeenu (1921), a byl v tamním "muzeu" uložen takže se zachoval a dnes je přesunut do Fort Lee ve Virginii (jako většina strojů slavné sbírky).
Stroje nejsou moc známé, zmínky o nich byly samozřejmě v Aberdeenu a také v archivu firmy Holt. Zmiňují je některé americké publikace, ale na vývoj zřejmě neměly velký vliv. US Army tuto kategorii neřešila a vývoj v USA se zastavil.
Obrázek

Socialisté ti slibují střechu nad hlavou, slibují tě nakrmit slaninou a fazolemi, slibují tě léčit, když onemocníš.
To vše jsou ale věci, které se dostane každý vězeň nebo otrok.
(Ronald Reagan)
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12966
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: První samohybná děla

Příspěvek od Rase »

Díky za upřesnění, je úžasné, co se dá všechno zjistit k této "slepé uličce" .)
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
badaxe
poručík
poručík
Příspěvky: 786
Registrován: 1/10/2011, 13:49

Re: První samohybná děla

Příspěvek od badaxe »

Zjistit se dá určitě mnohem víc, já se jen koukl do pár věcí a poznámek co mám z návštěvy v Aberdeenu. Právě že je to slepá ulička a tedy zajímavá rarita, kdyby to byl třeba Priest tak by mne to nezaujalo.
Obrázek

Socialisté ti slibují střechu nad hlavou, slibují tě nakrmit slaninou a fazolemi, slibují tě léčit, když onemocníš.
To vše jsou ale věci, které se dostane každý vězeň nebo otrok.
(Ronald Reagan)
Odpovědět

Zpět na „Pěchotní výzbroj a dělostřelectvo“