Stíhací letadla první světové války – část 2

Odpovědět
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Stíhací letadla první světové války – část 2

Příspěvek od sa58 »

Stíhací letadla první světové války – část 2

Spojenecké letectvo se dostalo díky použití synchronizovaných kulometů na německé straně do svízelné situace. Nastává horečná snaha o vyzbrojení letounů spolehlivým synchronizovaným kulometem. První se objevily mechanické přerušovače, byly však poruchové. Přesto se urychleně montují do letounů. Tyto systémy jsou posléze nahrazeny spolehlivým systémem rumunského inženýra Constantinesca na bázi hydraulického systému. Avšak první letouny s tímto systémem se dostávají na frontu až na jaře 1917...

V létě přicházejí do výzbroje německého letectva rychlé a obratné dvojplošníky Albatros D.I a Halberstadt D.II, které doslova smetly spojenecké letectvo z oblohy. Albatros s dvěma kulomety, rychlostí až 175 km/h, poháněný řadovým motorem Mercedes o 150 HP převyšovala na frontě vše, co mohli spojenci postavit. Francouzská stíhačka Nieuport 17 C1 dosahovala rychlosti 170 km/h, byla však vyzbrojena pouze jedním kulometem nad baldachýnem.

Změna nastala na podzim 1916 s příchodem letounu SPAD S.VII. U tohoto letounu již při konstrukci nerozhodovala nízká váha na úkor pevnosti, objevila se snaha o robustní a spolehlivou konstrukci. SPAD byl vyzbrojen jedním synch. kulometem a dosahoval rychlosti 190 km/h

Po SPADu přišli nové anglické letouny, Sopwith „Pup“ (zima 1916/1917) a hlavně „Camel“ (léto 1917) . Oba měli rotační motory, synchronizované kulomety a Camel měl maximální rychlost okolo 190 km/h.

Po zavedení nových stíhaček se situace na frontě stabilizovala, všechny strany postupně zdokonalovali své stíhačky – angličané zavedli R.A.F S.E. 5 a 5a, francouzské SPAD S.XII a S.XIII, Němci novější verze Albatrosu a Fokkeru. Spojenci museli ještě několikrát v letech 1917 a 1918 čelit okamžité německé technické převaze, dosažené po zavedení nového typu letounu – hlavně u Fokkeru D.VII. Přesto se spojencům podařilo od roku 1917 dosáhnout určité převahy ve vzduchu nad frontou. Německou výhodou bylo to, že většina soubojů probíhala nad jejich částí fronty, popřípadě v jejím týlu.

Během války byla většinou stíhací letoun až na vyjímky konstruován jako dvojplošník. Jejich výhodou byla vyšší pevnost a nižší váha, menší rozměry a lepší ovladatelnost. Na konci války se v Německu objevují zajímavé konstrukce – samonosná křídla (Fokker D.VII), samonosný hornoplošník (Fokker D.VIII), celokovové letouny (Dornier D.I).

Za války se objevují i poněkud bizarní konstrukce, zvyšuje se počet nosných ploch na tři a více. Prvním stíhacím trojplošníkem je Sopwith „Triplane“ (1916), na jehož základě Fokkerův konstruktér Platz postavil Fokker Dr.I (srpen 1917). Bylo to velmi obratné a rychle stoupající letadlo, mělo však špatné letové vlastnosti a létat s ním mohli jen ti nejzkušenější piloti. Počtem nosných ploch všechny překonal Fokker se svým prototypem V.8 – pětiplošníkem!

Celkově se rychlost stíhacích letounů v průběhu války zvedla z 120-140 km/h v roce 1915 až na 200 km/h na konci války. Vrcholem bylo 230 km/h u Nieuportu 29C1. Na německé straně to bylo 204 km/h u Fokkeru D.VIII. U stíhaček však není rychlost ten hlavní parametr, rozhoduje celková sladěnost všech parametrů.
Motory u prvních stíhaček měli výkon okolo 80-100 HP, většinou se jednalo o rotační sedmiválce. Postupem doby dochází ke zvýšení jejich výkonu až na 150-180 HP, je to ovšem jejich maximum a velká rotující hmota motoru se projevuje v letových vlastnostech stíhaček. Němci a později i Francouzi byli propagátory řadových, vodou chlazených motorů, které dosahovaly výkonu až okolo 200-250 HP.

Příště o pilotech a esech

Obrázek Camel

Obrázek Fokker Dr.I

Obrázek SPAD S.XIII americké perutě Lafayette
Naposledy upravil(a) sa58 dne 1/5/2008, 18:24, celkem upraveno 2 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Bruno
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 824
Registrován: 8/10/2004, 10:51

Příspěvek od Bruno »

Pri čitaní tychto riadkov sa ma zmocnil sentimentálny pocit spojeny so spomienkami na lepenie a patlanie tychto strojov v čase ked som mal niakych 7 rokov...Dík sapíku :cry: :oops:
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Najvačším nepriatelom mieru su pacifisti...
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Bruno, ještě nějaké ždímače na slzy

Obrázek

Obrázek Fokker D.VIII

Obrázek Camel - Imperial War Museum
Naposledy upravil(a) sa58 dne 1/5/2008, 18:26, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Bruno
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 824
Registrován: 8/10/2004, 10:51

Příspěvek od Bruno »

To by chcelo krabicu od Smeru alebo Kovozávodov Prostějov :wink:
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Najvačším nepriatelom mieru su pacifisti...
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Tady máš ty krabice od Směru, KP letadla z WW1 nevyrábí

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Naposledy upravil(a) sa58 dne 1/5/2008, 18:28, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Bruno
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 824
Registrován: 8/10/2004, 10:51

Příspěvek od Bruno »

Jé parada sapiku :wink:
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Najvačším nepriatelom mieru su pacifisti...
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

stejne to byli borci, tihle Pani Piloti, jsem cetl, ze Collishaw lital s Pupem i v 6.5km.... bez kysliku to muselo bejt fakt maso


btw: videli jste Fokkeruv petiplosnik? :lol: Docela zajimavy letadlo, udelali ale jenom 1 protoyp, melo 3 plochy vepredu a 2 za pilotem. Taky se zkousel 4 plosnik (u Sopwithu tusim), ale negativa prevazovala, uz to byl moc velkej odpor vzduchu...

Jinak do letadel zkouseli davat lecos, treba uz zmineny kanony u Spadu XII, prej to bylo desne spatny, melo to 1 vystrel, paxe muselo prebijet, splodiny sly pilotovi do xichtu. R.Fonck v tomhle letadle malem umrel, kdyz mu v DF vypadaly naboje a zablokovaly rizeni...

Spad VII je v muzeu ve Kbelich, hezky udelanej, kdyz jsem ho na vlastni oci videl, tak me az zamrazilo, protoze tyhle letadla byly brany jako jedny z nejmasivneji stavenych a mne prisel takovej krehouckej :lol:

Spady VII a XIII se pouzivaly po valce v nasem letectvu, a ikdyz uz jsme si vyrabeli vlastni letadla, tak Spady VII zustaly hodne dlouho, protoze mely lepsi letovy vlastnosti nez XIII a pouzivalo se jich pri vycviku.
Uživatelský avatar
Bruno
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 824
Registrován: 8/10/2004, 10:51

Příspěvek od Bruno »

JJ to som chcel napísať sakra...Boli to Páni piloti!!!!
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Najvačším nepriatelom mieru su pacifisti...
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“