Vzdušné torpédo

Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Vzdušné torpédo

Příspěvek od kacermiroslav »

Vzdušné torpédo
Bezpilotní bombardovací prostředek z roku 1915
WW1



Obrázek
Vzdušné torpédo René Lorina


Úvodem nejdříve pár technických informací. Bezpilotní, dálkově řízený letounek, vystřelovaný katapultem, poháněn náporovým motorem, rychlost 500 km/h, výbušná nálož o váze 200 kg.

Jsou vám tato data povědomá? Hádáte že se jedná o německou zbraň pomsty z dob druhé světové války, známa jako V-1? Ano ta tajná Hitlerova zbraň odplaty, která od roku 1944 dopadala na území Velké Británie a především Londýna a měla na svědomí stovky a tisíce lidských obětí. Asi budete překvapeni, ale není to tak. Sice se všeobecně soudí, že tento bojový prostředek je produktem teprve nedávné doby, ale ve skutečnosti se za tímto technickým „zázrakem“ budeme muset podívat již do první dekády 20-století a to do Francie.

René Lorin (1877 - 1933)
Kdo to byl René Lorin? Byl to francouzský inženýr, dělostřelecký důstojník a vynálezce náporového motoru. Tento druh pohonu vynalezl již roku 1907 a o rok později si jej nechal patentovat. Dále svůj vynález rozvíjel a tak mohl svým nadřízeným v roce 1910 předložit návrh na dálkově řízený bezpilotní letounek. Nesetkal se však u svých nadřízených s velkým pochopením, ale částečně je nalezl v roce 1915, kdy na velitelství francouzského letectva podal svůj vylepšený návrh. S vylepšeným prostředkem navrhoval dálkově bombardovat Berlín. Tento projekt nazýval „torpille aérienne“, neboli vzdušné torpédo. Torpédo byl prostředek poháněn náporovým motorem a vybaven autopilotem a dálkově ovládán rádiovými signály. Byl navržen jako malý štíhlý letounek s krátkými křídly, vystřelovaný katapultem, který letounu udal potřebnou rychlost k naskočení náporového motoru. Ten by letounku udělil přibližnou rychlost 500 km/h. Poté by pokračoval dál k cíli stabilizovaný gyroskopickým automatickým pilotem a usměrňován rádiovými signály. Ty by byly vysílány z několika letounů, které by kroužili nad vytyčenou trasou. Zdá se vám to vše nemožné na tehdejší dobu? Omyl. Všechny tyto prvky řízení byly již známy. Gyroskopický autopilot byl předveden v červnu 1914 ve Francii na létajícím člunu Curtiss. Jeho autorem byl Američan E.A.Sperry. Rádiové vlny pro řízení letounů byly jako cirkusová atrakce předváděny již v roce 1913 německým učitelem Wirthem. Celý projekt byl velmi podrobně zpracován. Předpokládaná váha střely byla 500 kg, přičemž samotná výbušná nálož měla vážit 200 kg.

Projekt vzdušného torpéda nakonec nebyl francouzskou armádou přijat a tak zůstalo vzdušné torpédo pouze na papíře. Celý projekt o mnoho desetiletí předběhl svou dobu, nicméně od roku 1916 se ve Francii pokračovalo v pokusech s automatickým pilotem na letounu Voisin. O rok později se začali provádět zkoušky s rádiovými signály pro řízení a v září 1918 provedl letoun Voisin let bez zásahu pilota. Ten pouze zajišťoval vzlet a přistání. Samotný let byl již plně automatický. Další pokusy pokračovali až po válce a jejich vyvrcholením byl v roce 1923 let, který se od startu až po přistání řídil jen pomocí rádiových impulsů a to i mimo viditelnost pozemního stanoviště.

Ideu letounu s náporovým motorem dovedl k realizaci až následovník René Lorina, další francouz René Leduc v roce 1949.

Zdroje:
www.wikipedia.org
Vojenská letadla 1 – Václav Němeček – Naše Vojsko 1989
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 25/8/2008, 16:25, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Vzdušné torpédo

Příspěvek od Hans S. »

kacermiroslav píše:Vzdušné torpédo_1915
Ideu letounu s náporovým motorem dovedl k realizaci až následovník René Lorina, další francouz René Leduc v roce 1949.
Náporový motor měly už V-1 a Reichenbergy, ne?
Obrázek
1911
četař
četař
Příspěvky: 70
Registrován: 7/5/2008, 11:53

Příspěvek od 1911 »

zaujimavy clanok...je to pre mna novinka. Dobre to demonstruje nevolu mnohych WW1 armad k technologickym novinkam. Tusim ze aj tank zacala riesit najprv royal navy, detto ponorky povazovali za "piratstvo" a neanglicky sposb boja...

co sa tyka V1 a reichenbergu - neviem ci to spada do kategorie letoun? lebo tie Leducove ohavnosti - to tusim malo ambiciu stat sa stihackou... boli to fakt velke stroje
nejsem novacek, kdysi jsem tu byl "znam" jako "sketch"....:-)
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

1911 píše: co sa tyka V1 a reichenbergu - neviem ci to spada do kategorie letoun? lebo tie Leducove ohavnosti - to tusim malo ambiciu stat sa stihackou... boli to fakt velke stroje
V-1 i Reichenberg jsou letounové střely. Ale označit Reichenberga za letoun bych se nezdráhal. myslím, že prvenství v prakticky využitých náporových motorech má právě tato jednoduchá konstrukce.
Obrázek
toltec
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 165
Registrován: 10/11/2004, 20:27
Bydliště: StČ

Příspěvek od toltec »

Kolegové, dovolím si drobný detail - V1 a následné deriváty (JB Loon - USA, a jedno - i dvoumotorová ruská V1) měly PULZAČNÍ motor, nikoliv náporový.
Náporový motor byl zkoušen (spolu s pulzačním) již ve 30. a 40. letech a to v Anglii, Sovětském Svazu, Německu, Itálii a Francii na různých letounech s různými (povětšinou nepříliš slibnými) výsledky.
Koncepci náporového motoru v Německu zkoušel kupř. Eugen Sänger
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Příspěvek od alibaba »

toltec píše:Kolegové, dovolím si drobný detail - V1 a následné deriváty (JB Loon - USA, a jedno - i dvoumotorová ruská V1) měly PULZAČNÍ motor, nikoliv náporový.
Náporový motor byl zkoušen (spolu s pulzačním) již ve 30. a 40. letech a to v Anglii, Sovětském Svazu, Německu, Itálii a Francii na různých letounech s různými (povětšinou nepříliš slibnými) výsledky.
Koncepci náporového motoru v Německu zkoušel kupř. Eugen Sänger
Problem naporovych motoru je, ze letadlo/strela musi byt urychleno na rychlost blizkou rychlosti zvuku. Coz v te dobe byl asi problem.
Kdezto pulzacni motor pracuje z nulove rychlosti.
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Na start náporového motoru stačí menší rychlost, při podzvukové rychlosti jsou jen málo efektivní, ale fungují už od cca300km/h. Pulzační motor sice běží už od nulové rychlosti, ale má nízký tah, proto například V-1 musela startovat z katapultu.
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Příspěvek od alibaba »

Omlouvam se za deziformaci. Naporove motory zacinaji byt efektivni pri rychlosti blizke rychlosti zvuku. Nejlepsi efektivitu dosahuji pri rychlosti kolem 3M. Minimalni rychlost pri ktere jsou schopne pracovat je tusim uz kolem 150km/h. Prvnim pilotovanym strojem s naporovym motorem byl Leduc 010, ktery svuj prvni let absolvoval v roce 1949.
ObrázekObrázek

Pulzacni motory maji malou ucinnost v celem rozsahu rychlosti. Dlouho se diky sve jednoduchosti pouzivali v modelarstvi jako nahrada proudovych motoru.
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

Maximálna rýchlosť, pri ktorej je náporový motor schopný pracovať, je daná predovšetkým rýchlosťou prúdenia a prietočným množstvom vzduchu v spaľovacej komore - v riedkej atmosfére vo veľkých výškach (okolo 40km) môže byť rýchlosť letu až Mach 6. Pritom rýchlosti prúdenia a prietočné množstvá vzduchu sa príliš nelíšia od jednoprúdových reaktívnych motorov. Rýchlosť prúdu na vstupe spaľovacej komory je obvykle podzvuková. Problémy spaľovania tradičných palív v nadzvukovom prúde ešte stále nie sú uspokojivo vyriešené.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Nojo.. Ramjet a Pulsejet. Příště se nejdřív mrknu na nějaký ten zdroj, než zase něco plácnu :)
Obrázek
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Příspěvek od vodouch »

Různé zdroje, různé informace.
Pulzační motor může pracovat při nulové rychlosti pohybu (jak uvedli alibaba a kopapaka) i nemůže (zarubapetr.hyperlinx.cz) ...
V1 startovala z katapultu, který jí udělil rychlost cca 300 km/h-to mluví pro nemožnost chodu pulzačního motoru při nulové rychlosti i pro to, že tah Argusu 109-014 střely V1 (2,9 kN-300 kg) nestačil na odstartování střely těžké 2150 kg. Gloster Squirt (vzletová váha 1680 kg) s motorem o stejném tahu jen pojížděl.
Technické údaje jsou částečně z internetu, částečně z Němečka.
Obrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Ještě jedna informace o tvůrci vzdušného torpéda René Lorinovi.
V roce 1913 si nechal patentovat vylepšený náporový motor pro nadzvukový let.

Taky si říkám, že pro nezasvěcené by bylo vhodné vysvětlit, co to vlastně je náporový motor, takže:

Náporový motor, neboli ramjet, je nejjednodušším typem reaktivního motoru. Je tvořen zužující se trubkou, která je na obou koncích otevřena. Vzduch do motoru vstupuje přední otevřenou částí a to rychlostí letu, kde se poté jeho rychlost sníží. Tím vzroste tlak v motoru. Při průchodu spalovací komorou se do již stlačeného vzduchu přidá palivo, tím se uvolní tepelná energie a teplota spalin tak průdce naroste. Spaliny pak vysokou rychlostí unikají druhým, do zadu otevřeným zužujícím prostorem (tryskou).
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Příspěvek od alibaba »

Alchymista píše:Maximálna rýchlosť, pri ktorej je náporový motor schopný pracovať, je daná predovšetkým rýchlosťou prúdenia a prietočným množstvom vzduchu v spaľovacej komore - v riedkej atmosfére vo veľkých výškach (okolo 40km) môže byť rýchlosť letu až Mach 6. Pritom rýchlosti prúdenia a prietočné množstvá vzduchu sa príliš nelíšia od jednoprúdových reaktívnych motorov. Rýchlosť prúdu na vstupe spaľovacej komory je obvykle podzvuková. Problémy spaľovania tradičných palív v nadzvukovom prúde ešte stále nie sú uspokojivo vyriešené.
Prave rozdil mezi Ramjetem a Scramjetem je v rychlosti proudeni v spalovaci komore.
Ramjet jak uz psal Kacermiroslav ma rychlost proudeni ve spalovaci komore podzvukovou.
Scramjet ma nadzvukovou rychlost proudeni. Klasicke palivo se nedokaze smichat a je nestabilni proto se nejcasteji pouziva vodik nebo methan.
Tady je sice zakladni, ale celkem dobry prehled.
Naposledy upravil(a) alibaba dne 8/5/2008, 19:48, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Pulzační motor pracuje i při nulové rychlosti, jde jen o to, že má tak malý tah, že při této malé rychlosti většina LÉTAJÍCÍCH strojů není schopna samostatného startu. Někde na netu bylo video jízdního kola poháněného pulzačním motorem. Prý výborný plašič zvěře, teda až na tu spotřebu... :D
Tady je jedna zajímavá stránka o dnešním použití....
http://mujweb.cz/www/flyer/pulsar_sk.htm
Obrázek
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Příspěvek od alibaba »

V tomto manualu je asi nejvic (co jsem nasel) pulzacnich motorech. Jen je v rustine.
Přílohy
Manual%20Ruso.pdf
(5.62 MiB) Staženo 288 x
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Tady je malej důkaz, že funguje i při nulové rychlosti...

http://youtube.com/watch?v=clOmc3WI5fk
...
http://youtube.com/watch?v=3LNGDB9CNgQ
...
http://youtube.com/watch?v=5U-grFuXZ9U&feature=related

To ohnuté ( snad to tam vydrží ) je bezventilový pulzák
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

A co takhle.....německá drátem řízena kluzáková puma Siemens-Schuckert o váze 1.000 kg ?:-) ta byla vyvíjena od roku 1917 jako součást programu kluzákových pum s váhovou kategorií od 300 do 1000 kg. Byly řízeny na dálku buď drátem, odvinovaným za letu z cívky a zapojeným na pumě a ovládacím systému z letounu, nebo radiovými signály. tyto pumy byly určeny pro bombardovací letoun R.VIII, ale ani letou ani pumy nebyly do konce války schopny nasazení.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Vzdušné torpédo

Příspěvek od Rase »

Náporový motor vynalezl René Lorin již v roce 1907 a roku 1908 si jej nechal patentovat. V roce 1910 podal francouzské armádě návrh na bezpilotní letoun, který nazýval "vzdušné torpédo" (torpille aérienne). Letoun byl poháněný náporovým motorem, vybaveným autopilotem a dálkovým ovládáním rádiovými signály. Mezitím zdokonaloval náporový motor a v roce 1913 si nechal patentovat návrh nového motoru pro nadzvukový let (!) Znovu se pokoušel svůj vynález, schopný zasáhnout Berlín, nabídnou Armádě i v roce 1915, leč neúspěšně. http://aerostories.free.fr/constructeur ... page7.html

Obrázek Obrázek
René Lorin a kresba pilotovaného letounu poháněného náporovým motorem (z patentu René Leduca) datováno 1934
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“