Lehké křižníky třídy KÖNIGSBERG (1926/28)

Lodě Bismarck, Tirpitz a další, ponorky, ponorkové základny.

Moderátoři: Zemakt, jarl

Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Velký den

Příspěvek od Lord »

Jo hezký Takaru, na tom je vidět, jak je všechno relativní a že ty lodě měly padnout radši v boji než takhle, na druhou stranu zůstaly aspoň hezké záběry na trupy.
Jakou trubku, v jakým čase videa máš na mysli? Těma trubkama se tam zřejmě vháněl pod tlakem vzduch, jak už bylo zmíněno.

A kdo v tom hraje?
bitevní křižník MOLTKE
a ostatní Von der Tann, Seydlitz, koncepce
VON DER TANN – bitevní křižník
"Velký den" německého císařského námořnictva
Uražená nacionální pýcha ("odčiníme Scapa Flow") pak vedla ke stavbě třídy Bismarck.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Lehké křižníky třídy KÖNIGSBERG (1926/28)

Příspěvek od kacermiroslav »

Vrátil bych se zpět k úvodnímu tématu, protože samo-potopení a následné vyzdvižení většiny německýc lodí ze dna Scapa Flow by se mělo diskutovat ZDE: http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=212&t=696

Ke křižníků KÖLN jen taková drobná poznámka. V letech 1941/1942 byla na střeše jeho dělové věže "B" Bruno instalovaná plošina pro vzlet vrtulníků Fl 282 "Kolibřík" (Kolibri). Následné testy prokázaly funkčnost tohoto zařízení i vrtulníku, který opakovaně vzlétl a přistál na plošině. Celkem bylo u Kriegsmarine používáno během testů asi 20 vrtulníků a díky výsledkům bylo přistoupeno k vystavení objednávky na 1.000 strojů (zřejmě nejen pro Kriegsmarine). Vlivem spojeneckých bombardovacích náletů ale k sériové produkci této objednávky již nedošlo.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Lehké křižníky třídy KÖNIGSBERG (1926/28)

Příspěvek od Lord »

Co by Kriegsmarine dělala s tísícem vrtulníků moc nechápu, ale zřejmě by to bylo i pro Wehrmacht a Luftwaffe. Záchranné akce na moři, průzkum?
Jinak vrtulníky také zde ... ale byly to takové ještě průkopnické modely, do sériovky se to asi stejně moc nehodilo. Nemělo to ani kryt kabiny. Na druhou stranu to asi nebyla výrobně moc velká složitost. Plány na stavbu tisíců Kolibříků byly opuštěny, když Spojenci vybombardovali Flettnerovy továrny.
http://www.fiddlersgreen.net/models/air ... r-282.html
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Lehké křižníky třídy KÖNIGSBERG (1926/28)

Příspěvek od Zemakt »

Co by s nimi dělala Krigsmarine? Pobřežní průzkum, od počasí po ponorky, kurýrní služba a jiné věci. Tisíc kusů při nákladech na výrobu plus minus cvičného letadla? Potenciál skrytý i na tu dobu, oni ho prokoukli. Dle mého názoru jeden z prvních vrtulníků, který by si svoji práci odvedl, kdyby měl příležitost. Takový "táta" Bellu 47 :)
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Lehké křižníky třídy KÖNIGSBERG (1926/28)

Příspěvek od kacermiroslav »

Asi jsem to nedostateně zdůraznil a tak z toho špatně vyplynulo, že těch 1.000 vrtulníků bylo objednáno jen pro Kriegsmarine. Tak to ale nebylo myšleno. Psal jsem, žě u Kriegmarine bylo testováno 20 stroojů. Ta objednávka asi měla být rozložené jak mezi námořnictvo, tak mezi pozemní jednotky. Ale jak psal Lord i Zemakt, jednalo se poměrně nenáročný stroj (co se pořizovacích a materiálových nákladů týče) a na moři by určitě dokázal odvést pořádný kus práce. Rozhodně by jim mohla být vybavená skoro každá hladinová jednotka v duchu slova "víc očí, víc vidí".
ObrázekObrázekObrázek
takaru
rotný
rotný
Příspěvky: 88
Registrován: 1/2/2009, 00:16

Re: Lehké křižníky třídy KÖNIGSBERG (1926/28)

Příspěvek od takaru »

cit : Příspěvekod Lord » 10/10/2012, 22:25
Jakou trubku, v jakým čase videa máš na mysli? Těma trubkama se tam zřejmě vháněl pod tlakem vzduch, jak už bylo zmíněno.

Já jsem myslel adresu na you tube t.j. překlad pidgin english = "ty trubce" :oops: , aby to video šlo zvětšit - odsud mi to nešlo.

Omlouvám se :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D Lorde. He, he ... .
ČauP
PS.: Já jsem nějaký čas na velkých lodích u holanďanů jezdil a viděl jsem i jak s tahají ven a jakej je to problém vytáhnout jenom obyčejnej čtyřicetistopej kontejner z vody, proto mě to video fascinuje.
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Lehké křižníky třídy KÖNIGSBERG (1926/28)

Příspěvek od Lord »

A zjistil jsi teda co? Že jsi tak veselej? Jinak je vidět na videu už poměrně docela sehranou partu fachmanů :rotuj:
Kdyby tě zajímaly postupy, tak něco o tom tady.
Ve stručnosti: Některé ocelové trubky byly více než 30 m dlouhé, do nich se vháněl vzduch... ne u všech to šlo udělat, záleželo jak šikovně se převrátily... zajímavý je, že se ty lodě tak krásně "okotily", to Němci nedomysleli, SMS Hindenburg se zase potopil v malé hloubce, Bismarck už šel ke dnu lépe :mrgreen:
Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
takaru
rotný
rotný
Příspěvky: 88
Registrován: 1/2/2009, 00:16

Re: Lehké křižníky třídy KÖNIGSBERG (1926/28)

Příspěvek od takaru »

Lord píše:A zjistil jsi teda co? Že jsi tak veselej? Jinak je vidět na videu už poměrně docela sehranou partu fachmanů
Kdyby tě zajímaly postupy, tak něco o tom tady. Ve stručnosti: Některé ocelové trubky byly více než 30 m dlouhé, do nich se vháněl vzduch... ne u všech to šlo udělat, záleželo jak šikovně se převrátily... zajímavý je, že se ty lodě tak krásně "okotily", to Němci nedomysleli, SMS Hindenburg se zase potopil v malé hloubce, Bismarck už šel ke dnu lépe
Jéžišmarjá, nebermež se opravdu tak vážně - reaguji (asi zbytečně). Lorde opravdu se nebermež tak vážně. Já jsem opravdu jen chtěl tu adresu na You Tube. You (="ty") Tube (="trubka, roura"). Proto ta "ty trubka". Ten výše uvedený odkaz můj prohlížeč neuměl zobrazit na celé obrazovce. A proto jsem byl tak veselej - teď jsem spíš smutnej :shock:
PS : pidgin english je polooficiální název používaný pro černošskou "rádoby angličtinu" kdysi v koloniích. Krásný příklad - na překladu věty, citace z jedné knihy od J. Žáka :
Věta před překladem : Emílie poklekla u hrobu své tety.
V Pidgin english : Emílie ohnula kolena u díry do země pro sestru své matky.
Už jsem zas veselej. :D
ČauP
Jinak hrdla s Kingstony (Kingstonovy ventily) pro zaplavení podpalubí se do dna lodí vyvařují dodnes.

Tempiku reaguji na Tvůj komentář níže - opravdu to nešlo tak jak popisuješ. Problém tudíž není mezi židlí a klávesnicí, ale ve zblázněnejch elektronech v mém PC To že jsem veselej neznačí takaru=blbec :lol: (též ale nevylučuje).
Naposledy upravil(a) takaru dne 12/10/2012, 12:23, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Lehké křižníky třídy KÖNIGSBERG (1926/28)

Příspěvek od Tempik »

Pokud někdo chce roztáhnout video z Youtube, které našel někde v okně, tak stačí najet myší na to okno a v pravém spodním rohu kliknout na symbol Youtube (červenobílí čtvereček s nápisem Youtube) a otevře se mu v novém panelu prohlížeče.
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Lehké křižníky třídy KÖNIGSBERG (1926/28)

Příspěvek od Alfik »

Kingstonovy ventily se celkem logicky dávají do lodí, a bude tomu i nadále, už proto, že v suchém doku slouží k vypuštění vysrážené vody a jiného sajrajtu nateklého do kýlu. I pramice mívají díru se špuntem, pro tentýž účel. A také se při vyražení špuntu dají touto dírou (v případě Bitvy na Kačáku) zatopit... :)
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Lehké křižníky třídy KÖNIGSBERG (1926/28)

Příspěvek od Lord »

No nejsem zas takový anglický lingvistik. Pidgin je taky Instant Messaging :rotuj:

O těch Kingstonových ventilech vím. Jen jsem naznačoval, že u Bismarcku je údajně taky otevřeli a loď sedla ke dnu rovně, neotočila se, ale berte to taky jako vtip :lol:
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Lehké křižníky třídy KÖNIGSBERG (1926/28)

Příspěvek od Polarfox »

Jenže taky záleží na tom, jak dlouho ta loď "padá" a co se z ní cestou vysype. Případně jestli při dopadu na dno něco potká.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
Tunac
podporučík
podporučík
Příspěvky: 678
Registrován: 29/5/2006, 22:23
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Lehké křižníky třídy KÖNIGSBERG (1926/28)

Příspěvek od Tunac »

Lord píše: Jen jsem naznačoval, že u Bismarcku je údajně taky otevřeli a loď sedla ke dnu rovně, neotočila se, ale berte to taky jako vtip :lol:
Bismarck se otočil, potom se srovnal a dosedl na kýl. Jinak by z něj nevypadly dělové věže hlavní ráže.
Vojáci!!!!
Jste vojáci smrtí!!! A já jsem ten, co Vás bude posílat tam, kde se umírá!!!
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Překocení

Příspěvek od Lord »

Musel se zrovna takhle složitě motat, ale je to možný. Dělový věže jsou uloženy volně, a dovedu si představit, že vypadly při otočení na bok už pod hladinou, dejme tomu pod úhlem 70 stupňů. Loď se obvykle převrhne na jednu stranu, a vlivem váhy věží se překotí úplně. Po vypadnutí věží se může opět "stabilizovat" a narovnat, cesta ke dnu je dlouhá :idea: Něco na tom Tunac bude!
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
takaru
rotný
rotný
Příspěvky: 88
Registrován: 1/2/2009, 00:16

Re: Lehké křižníky třídy KÖNIGSBERG (1926/28)

Příspěvek od takaru »

re : Tunac a Lord
Kdysi běžel dokumentární film, který popisoval celou první/poslední akci Bismarka. Z lodě jak popisujete vypadly věže, protože opravdu se montují do drah, kde sedí vlastní (obrovskou) vahou a jsou ustaveny několikapatrovým čepem s dopravními cestami. Už si nepamatuju kolik ze čtyř věží vypadlo téměř hned v místě (podle souřadnic), kde klesl pod hladinu, se zbytkem lodě to bylo složitější, protože výzkumné ponorky nafilmovaly stopu jak trup dopadl na dno téměř ve vzpřímené poloze, téměř kolmo na vrstevnice a pak jel ve VZPŘÍMENÉ POLOZE z podmořské hory až se zastavil na rovince - tu stopu v bahně zdokumentoval ten podmořský člun docela skvěle (nafilmoval i ty vypadlé věže). Bohužel nevím kdo to natočil, ale bylo to nesmírně korektní k oběma válčícím stranám a zcela neutrální - takže bych tipnul BBC. Co mě šokovalo, byl na první pohled jakoby neporušený vzhled lodě duchů, která v hloubce několika tisíc metrů stojí na kýlu a na palubě na přídí je znatelný hákový kříž.
Také si pamatuju, že se řešilo vyzvednutí jedné věže ("A") pro Bundesflotte,pro památník obětem, ale bylo to zamítnuto s tím, že i když by to bylo provedeno se souhlasem, za přítomnosti a pro němce, zvítězilo stanovisko nedělitelnosti námořního hrobu a památky obětem.
ČauP snad si to pamatuju dostatečně přesně.
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: Lehké křižníky třídy KÖNIGSBERG (1926/28)

Příspěvek od El Diablo »

Lord píše:Co by Kriegsmarine dělala s tísícem vrtulníků moc nechápu, ale zřejmě by to bylo i pro Wehrmacht a Luftwaffe. Záchranné akce na moři, průzkum?
Jinak vrtulníky také zde ... ale byly to takové ještě průkopnické modely, do sériovky se to asi stejně moc nehodilo. Nemělo to ani kryt kabiny. Na druhou stranu to asi nebyla výrobně moc velká složitost. Plány na stavbu tisíců Kolibříků byly opuštěny, když Spojenci vybombardovali Flettnerovy továrny.
http://www.fiddlersgreen.net/models/air ... r-282.html
Fl-282
https://www.flickr.com/photos/kruegerro ... /lightbox/
Uživatelský avatar
Pikujuci brizolit
poručík
poručík
Příspěvky: 723
Registrován: 13/12/2018, 16:47
Bydliště: občas aj SK

Re: Lehké křižníky třídy KÖNIGSBERG (1926/28)

Příspěvek od Pikujuci brizolit »

Vrak ľahkého krížniku Karlsruhe nájdený v Severnom mori medzi Dánskom a Nórskom neďaleko podmorských káblov.

Obrázek

https://defbrief.com/2020/09/10/german- ... north-sea/



Našli stratený vrak nemeckého krížnika z druhej svetovej vojny

Miesto naznačil sonar pred tromi rokmi.

Čítajte viac: https://tech.sme.sk/c/22485566/nasli-st ... ml?ref=trz

EDIT: Pridané info z mainstreamu
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
Odpovědět

Zpět na „Kriegsmarine“