U-505, príbeh múzea

Lodě Bismarck, Tirpitz a další, ponorky, ponorkové základny.

Moderátoři: Zemakt, jarl

Odpovědět
Uživatelský avatar
Hans Lehmann
četař
četař
Příspěvky: 64
Registrován: 5/2/2011, 14:02
Bydliště: Trenčín
Kontaktovat uživatele:

U-505, príbeh múzea

Příspěvek od Hans Lehmann »

U-505, osud jednej ponorky

Obrázek
Ponorka U-505 typ IXC bola vypustená na more 26. Augusta 1941. Novú ponorku dostal Kapitán-poručík Axel-Olaf Loewe. Do začiatku februára 1942 bola ponorka pridelená do vzdelávacej flotily, prvá hliadka sa U-505 začala 11. Februára 1942. Na tejto hliadke pri západnom pobreží Afriky potopil Loewe až 4 lode za menej ako mesiac. Pri tejto hliadke utrpela loď iba malé poškodenia po leteckom útoku Spojeneckých lietadiel. Druhú hliadku začala 8. Júna 1942 a priestor pre U-505 bol v Karibskom mori. Tu potopila ponorka ďalšie tri lode. Hliadka by určite trvala dlhšie no Kapitán Loewe ochorel a tak sa ponorka urýchlene vrátila do domovského prístavu v Lorient. Kapitán Loewe bol odvolaný z veliteľského postu na U-505 na veliteľstvo BdU kde bol až do roku 1944. Na jeho miesto sadol nadporučík Peter Zschech, ktorí bol jeden z najslávnejších členov „Olympijskej triedy Kriegsmarine“ ktorá si ako svoj symbol (emblém) zvolila olympijské kruhy. Nová hliadka s novým veliteľom začala 4. Októbra 1942, o mesiac neskôr potopila britskú loď pri pobreží Venezuely. O niekoľko dní neskôr bola pri ostrove „Trinidad“ prekvapivo napadnutá bombardérom. Salva bômb bola mimoriadne presná a jedna dokonca trafila palubu ponorky, výbuch ťažko zranil druhého dôstojníka a pozorovateľa na veliteľskom mostíku. Šrapnel z výbuchu zasiahol aj útočiaci bombardér a ten sa zrútil neďaleko ponorky. Zranený druhý dôstojník bol odvezený takzvanou „Milchkuh“ (Dojná krava) a veľmi ťažko poškodená ponorka U-505 musela okamžite prerušiť hliadku a zamieriť do Lorientu. Opravy poškodenej ponorky trvali pol roka. Ďalšia hliadka sa pre to začala až 1. Júla 1943. Ale už po menej ako dvoch týždňoch bola nútená vrátiť sa do prístavu kvôli útoku troch britských torpédoborcov. Po tomto incidente boli ďalšie štyri hliadky U-505 po krátkom čase zrušené kvôli rôznym poruchám, väčšinou zapríčinenými Francúzskym odbojom. Po celom Loriente v tých časoch kolovali o U-505 rôzne vtipy. Pri poslednom z neúspešných výjazdov z Lorientu bol nad dokom určeným pre U-505 namaľovaný nápis: „Operačný priestor U-505“. V roku 1943 sa už veľmi veľa ponoriek z hliadok nevracalo, no v Loriente bol rozšírený vtip: „Zschech, jediný kapitán ktorí sa zaručene vráti“. 9. Októbra 1943 ponorka po dlhom čase vyplávala na hliadku, no neďaleko Azorských ostrovov bola ponorka spozorovaná torpédoborcom a začal sa zdĺhavý boj pod hladinou. V ten deň 24. Októbra 1943 sa Kapitán-poručík Peter Zschech zastrelil vo veliteľskej miestnosti ponorky. Bol to jediný prípad samovraždy kapitána ponorky za celé obdobie druhej svetovej vojny. Poškodenej ponorky bez veliteľa sa ujal prvý dôstojník Paul Meyer, ktorý ponorku bezpečne doviedol do Lorientu. Ďalšiu hliadku už viedol Nadporučík Harald Lange ako jeden z najstarších veliteľov Kriegsmarine. Na tejto hliadke ponorka zachránila veliteľa Korvetného-kapitána Wiricha von Gartzena a 33 členov jeho lode.

Posledná hliadka U-505 začala 16. Marca 1944. U-505 bola zachytená sonarom pri pobreží západnej Afriky, jej polohu zaznamenala útočná skupina o sile doprovodnej lietadlovej lode USS Guadalcanal a piatich doprovodných torpédoborcov: Pillsbury, Pope, Flaherty, Chatelain a Jenks. Doprovodný torpédoborec USS Chatelain zachytil ponorku U-505 v blízkosti, odkiaľ na ponorku vystrelil tzv. „Ježkov“, hlbinné nálože vybuchujúce pri strete s ponoreným telesom (teda nemali rozbušky nastavené na hĺbku) a vystreľované z prednej časti lodí. Po prvej salve náloží vyplávala na povrch veľká olejová škvrna ktorá jasne hovorila že ponorka bola zasiahnutá. Niekoľko minút po tom sa ponorka U-505 vynorila na hladinu. Kapitán vydal rozkaz na opustenie lodi, evakuácia sa uskutočnila tak rýchlo že motory ponorky stále bežali tak, že sa ponorka točila v kruhoch. Po naložení posádky U-505 na torpédoborce bola ponorka ťahaná až do prístavu v Bermudách. U-505 bola študovaná a niektoré z technológií boli použité aj v povojnových amerických ponorkách. Celá posádka U-505 až na jedného mŕtveho bola zachránená a prežila vojnu v zajatí.

Po vojne bola U-505 zrekonštruovaná a darovaná Vedecko-technickému múzeu v Chicagu. Tam je v podzemí chránená pred počasím a sprístupnená verejnosti. V jej konštrukcií sú zapísané osudy členov posádky. O smrti Kapitána Zschecha sa ešte dlho po tom hovorilo ako o začiatku samovraždy Kriegsmarine, jeho samovražda otriasla nie len posádkou ale aj celým spoločenstvom veliteľov a posádok ponoriek. Dôvody jeho samovraždy niesú dodnes úplne jasné, jedna teória hovorí o tom že kapitánovi povolili nervy kvôli sile a dĺžke útoku, tu nesedí že Zschech bol skúsený a trpezlivý kapitán, ktorí mal s takýmito situáciami skúsenosti. Druhá teória je že sa zastrelil, pretože už nechcel zažiť potupný návrat do prístavu zase skôr, tu sa vnucuje otázka, naozaj znamenala česť pre tohto veliteľa viac ako jeho život?

Osud zariadil aby jediný a najmladší veliteľ U-505 zomrel vlastnou rukou.
Galéria

Velitelia
Obrázek
KrvKpt. Axel-Olaf Loewe, *3. Jan 1909, †18. Dec 1984 (75)
Obrázek
ObLt. Harald Lange, *23. Dec 1903, †3. Mar 1967 (63)

Obrázek
KptLt. Peter Zschech, *1. Oct 1918, †24. Oct 1943 (25)
Obrázek
Prvé dva emblémy nosila ponorka na mostíku za velenia Loeweho, slávne olympijské kruhy za velenia Zschecheho a posledný emblém za velenia Langeho (tento emblém mala ponorka aj pri svojej poslednej bitke a je na U-505 vidieť dodnes)
Niekoľko obrázkov z posledného boja U-505

Obrázek Obrázek
Obrázek
Obrázek

Obrázek Obrázek
Obrázek
Obrázek

Obrázek Obrázek
Obrázky z premiestňovania a dnešnej podoby U-505

Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Obrázek
Zdroje:
uboat.net
Wikipedia
uboatarchive.net
uboatwaffe.net
Ponorky číhají - Paul Herbert Freyer
Vlastné vedomosti

Pozdravy,
Lehmann
Naposledy upravil(a) Hans Lehmann dne 28/2/2011, 17:35, celkem upraveno 14 x.
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Příspěvek od Stuka »

Podle některých pramenů kptlt. Zschech byl tvrdý ambiciózní a labilní velitel, který pravděpodobně nevěděl jednat s lidmi a nezvládl tísnivou situaci v ponorce,
která z důvodu dlouhodobého klaustrofobického pobytu na moři, vyžaduje povahu vyrovnanou a hlavně s citem pro týmovou práci. Jako velitel, zdá se, mu
o posádku vůbec nešlo a ta ho potom samozřejmě neměla ráda.
[align=justify]Hans Gobeler, který sloužil na ponorce napsal knížku, kde Zschecha vykresluje ve velmi zlém světle:
http://translate.google.com/translate?h ... nslate&ct=
result&resnum=4&sqi=2&ved=0CDoQ7gEwAw&prev=/search%3Fq%3DPeter%2BZschech%26hl%3Dcs%26prmd%3Divnso

Ale objevuje se i opačný názor ve vylíčení jeho povahy, že byl klidný a tichý.
http://www.militaria-fundforum.de/showt ... ?p=2115322
Jiné prameny se o jeho povaze nezmiňují a jeho samovraždu vysvětlují z důvodu selhání a frustrace z řady neúspěchů, které ponorka měla za sebou.
Pravda bude možná tedy někde uprostřed a můj názor je takový, že Gobeler chtěl aby se jeho kniha lépe prodávala, tak přeháněl a dramatizoval.
Zde je odkaz na obrázek průřezu ponorky:
http://www.wreckhunter.net/images/u505- ... ez-MSI.jpg
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Hans Lehmann
četař
četař
Příspěvky: 64
Registrován: 5/2/2011, 14:02
Bydliště: Trenčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans Lehmann »

Áno o tej knihe som počul "Oceľová loď, železné srdce"... z jej popisu je jasné že posádka mala Alexa Loeweho naozaj rada, vážila si ho ako dobrého veliteľa ponorky ktorý bol k posádke tolerantný a zdvorilí. Potom prišiel mladý Zschech ktorý bol veľmi ambiciózny a nie príliš slušný k posádke. Dôstojníci aj námorníci často hovorili o neznesiteľných podmienkach na ponorke... Goebeler si o Zschechovi nemyslel nič dobrého, ale v tej dobe bol o päť rokov mladší ako Zschech takže mal približne dvadsať rokov... to je priemerný vek námorníka na ponorke, avšak on bol na ponorke v "zlých" časoch a práve na U-505... Tiež určite túžil po nejakej tej malej sláve a rozhovori o ich ponorke tomu veľmi neprinášali...

Je možné že jeho názor ktorý vyjadril v knihe bol nejakým spôsobom "skreslený" dobou... ale ak je skutočne námorník tak ako to o sebe tvrdil, tak by to nebolo kvôli zarábaniu...

Obrázek
[align=center]Hans Goebeler ako námorník v službách Kriegsmarine a autor knihy o U-505 "Oceľová loď, železné srdce"

Lehmann
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Příspěvek od Stuka »

Narazila som na tento odkaz o U-505, prečítaj si:
http://www.dvdinform.cz/ritka-video/rit ... orky-u-505

Zaujímavé, že ponorku prenasledovala taká smola, ale je fakt, že to bolo až v období, keď sláva nemeckých ponoriek pohasínala. Loewe mal vlastne šťastie, že ochorel a v kľude sa dožil staroby, inak by možno zle dopadol. Ten dokument, čo uvádzajú v odkaze som nevidela. Videl si ho? Možno aj Loewa pred smrťou stihli vyspovedať. Loewe bol skutočne asi veľmi dobrý veliteľ a Zschech nebol v dobrej pozícii po takom veliteľovi a už ani v dobrých časoch.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Hans Lehmann
četař
četař
Příspěvky: 64
Registrován: 5/2/2011, 14:02
Bydliště: Trenčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans Lehmann »

Vyzerá to naozaj zaujímavo.... ja som ten dokument bohužiaľ nevidel, ale som si istý že je zaujímavé sledovať mužov, ktorý kedysi v tejto "nešťastnej" ponorke slúžili... je tam niekoľko zaujímavých vecí ktoré som do článku nedal, ako napríklad "námornícke zlé znamenie" ktoré pre U-505 prišlo v podobe zničenej neutrálnej lode a podobne...

Som si istý že by ponorka bola zničená, ak by zostal na veliteľskom poste Zschech... on bol z olympijskej triedy a tí chlapci platili za jedných z najlepších veliteľov ponoriek... snažil by sa potopiť všetko čo by mohol určite aj v roku 1944-45... Lange bol jeden z najstarších veliteľov, a určite si uvedomoval situáciu v akej Kriegsmarine bolo... "Prežiť" bolo bohužiaľ v tých časoch to najdôležitejšie...

Lehmann
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Příspěvek od Stuka »

som do článku nedal, ako napríklad "námornícke zlé znamenie"

Tak to sem ešte dopíš. Čo to bolo za znamenie? Myslíš keď Loewe potopil ten škuner?
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Hans Lehmann
četař
četař
Příspěvky: 64
Registrován: 5/2/2011, 14:02
Bydliště: Trenčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans Lehmann »

Áno to, ale nedal som to sem pre to, pretože nejaké zdroje tvrdia že to bola anglická loď, iné že neutrálna, a objavila sa informácia že to ani nebola loď z dreva, tj. pravá oceľová veľká obchodná loď... radšej nebudem riskovať "zavádzajúce informácie", a musím predsa nechať niečo aj čitateľom... :wink:

22. Júla 1942 bola pri Cayo Bolívar v Karibskom mori potopená Kolumbijská loď "Urious", bola to drevená plachetnica o výtlaku 153 ton, pre veliteľa ponorky to nie je lákavý cieľ a už vôbec na míňanie torpéd, Loewe prikázal paľbu kvôli tomu že loď aj po varovných výstreloch odmietala zastaviť... po zničení sa na palube ponorky začalo rozširovať že potopenie tejto lode im prinesie "nešťastie" a že loď je "prekliata"... krátko po tom Loewe ochorel a na veliteľský post sa už nevrátil, odvtedy ponorka už nepotopila ani jednu loď a sprevádzalo ju, po celý zvyšok vojenskej kariéry, nešťastie... Zaslúžený odpočinok si vychutnala až v múzeu...

Lehmann
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Příspěvek od Stuka »

Snáď pre zaujímavosť ešte doplním, že najcennejšou korisťou z ponorky boli šifrovacie knihy, na základe ktorých boli rozlúsknuté kódy Kriegsmarine. Takže Spojenci odvtedy vedeli, kde sa nachádza operačný priestor nemeckých ponoriek a mohli plánovať trasu konvojov mimo týchto miest.
http://veda.sme.sk/c/4872872/u-505-prip ... norky.html
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: U-505, príbeh múzea

Příspěvek od El Diablo »

PŘÍBĚH PONORKY U-505
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: U-505, príbeh múzea

Příspěvek od kacermiroslav »

Potravinové zásoby na ponorce typu IX C na misi v trvání 12 týdnů
2.181 kg - masové konzervy
1.750 kg - brambory
1.555 kg - ostatní zelenina
1.073 kg - různé ovoce jinak neuvedené
933,5 kg - balený chléb
784 kg - mléko
556 kg - chlebové těsto
416 kg - čerstvé citrony
277 kg - různé přísady do polévek
270 kg - čerstvá vejce
250 kg - máslo a margarín
224 kg - čerstvé a vařené maso
210 kg - rýže a těstoviny
200 kg - ovocné šťávy
200 kg - cukr
185 kg - marmeláda a med
180 kg - sušené brambory
151,5 kg - konzervované ryby
140 kg - čerstvý a uzený sýr
108 kg - uzeniny
93 kg - jiné nápoje
70 kg - káva
60 kg - sůl
49 kg - čokoláda
Docela mě překvapuje, že v tom výčtu nikde nefiguruje alkohol, pivo, rum atd.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4077
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: U-505, príbeh múzea

Příspěvek od jarl »

Nějaký alkohol se určitě na každé německé ponorce našel, takže buďto figuruje v kolonce "jiné nápoje", a nebo jej posádka nakoupila z vlastní kapsy a nebyl oficiálně započítán.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: U-505, príbeh múzea

Příspěvek od kacermiroslav »

Nějak mám zafixované, že jsem někde četl, že na německých lodí bylo poměrně dost alkoholu. Důraz pak byl prý kladen na bavorské pivo:-) Podle mě těch 93 kg na ostatní nápoje, je docela málo na 12 týdnů. To by tam musel být zahrnutý jen tvrdý chlast a nikoliv pivo.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: U-505, príbeh múzea

Příspěvek od Alfik »

Alkohol pravděpodobně nebyl zahrnut do kolonky "jídlo", ale do jiné, pokud vůbec do nějaké :) Možná, že "oficiálně" žádný na palubě nebyl - Hitler přece nekouřil a nepil... a koho mrkev chroupeš, toho Main Kampf zpívej, že :)
Co se týče "osobních" zásob posádky, nic moc to nemohlo být. Jednak osobní bagáž nebyla kdovíjak velká, a jednak žádný velitel nestál o imrvére našrotovanou posádku - takže si to každý držel, jak jen mohl, pod kontrolou.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: U-505, príbeh múzea

Příspěvek od kacermiroslav »

A proto, pokud byl čas, se ponorkáři rádi zmocňovali zásob zastavených lodí:-))) A občas jim asi i kapitán něco z toho nechal hned zkonzumovat:-)
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Kriegsmarine“