Těžký obrněný automobil Seabrook

Moderátor: Rase

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Těžký obrněný automobil Seabrook

Příspěvek od Rase »

Seabrook_3.jpg

Britský obrněný automobil Seabrook

Vývoj obrněných vozů v Británii, byl přes počáteční snahy téměř nulový a počátek války je zasáhl prakticky nepřipravené. Jedinou britskou jednotku automobilů provozovala Royal Naval Air Service (RNAS) a byly přiřazeny k její pozemní sekci, velel jí Wing Commander Charles Rumney Samson (1883–1931). V srpnu 1914 byly v Dunkirku dva automobily Rolls Royce AC vyzbrojeny kulomety Vickers-Maxim ráže 7,62 mm a po několika výpadech je vojáci provizorně osadili pancéřováním z kotlového plechu. Výsledek byl natolik úspěšný, že již v říjnu 1914 byly všechny dostupné automobily Rolls Royce Silver Ghost, přestavěny na obrněné vozy. Práce probíhaly již v Británii a k obložení byl použit klasický pancéřový plech. Téhož měsíce se skupina důstojníků RNAS nechala ve Francii vyrobit rovněž pancéřovaný automobil osazený tříliberním poloautomatickým dělem ráže 47 mm, který měl spoužit k podpoře lehčeji vyzbrojených obrněnců. Jako základ byl vybrán pětitunový podvozek značky Seabrook. Ti ale pouze nakupovali díly od amerických výrobců a kvůli úsporám je nechávali sestavovat v Británii pod svou značkou. Případně přeprodávali vozy americké firmy Standard Motor Truck Company, několik sedítek vozů značky Seabrook montovala firma Portholme Aerodrome. Tu odkoupila firma Handley Page Ltd., která zde pak vyráběla karoserie pro automobily. Vratmě se ale k našemu dělovému obrněnému automobilu. Jak bylo zmíněno, podvozek samotný vážil 5 tun a pancéřování o síle 8 mm váhu ještě zvýšilo na dvojnásobek. Pohon měl zajistit motor o výkonu 32 koní, což se ukázalo být největším problémem. Výzbroj tvořil námořní kanón Ordnance QF 3-pounder Vickers (47 mm/L50) o váze 600 kg, vyráběný od roku 1905, dále zde měla osádka k dispozici čtyři kulomety Vickers-Maxim. První vůz převzalo RNAS v únoru 1915, leč kvůli své váze nebyly schopny podporovat lehčí kulometné obrněné vozy. Bylo tedy rozhodnuto o vytvoření samostatných jednotek těžkých obrněných vozů, pro které však již nebylo využití. Mobilní válka se změnila na zákopovou a tak se generalita, v listopadu 1915, rozhodla přesunout obrněné vozy do severní Afriky. Na egyptsko-libyjské hranici totiž probíhaly boje s místním kmenem Senussiů, který se přidal na stranu Osmanské říše. Opět se ale ukázalo, že vozy jsou příliš těžké a podmotorované, přičemž nebyly schopny bojového nasazení, ale ani samostatných přesunů.

Zdroj:
http://www.tanks-encyclopedia.com/ww1/g ... ed_Car.php
http://www.landships.info/landships/car ... brook.html
https://forum.valka.cz/topic/view/11409 ... -1911-1918
https://en.wikipedia.org/wiki/QF_3-pounder_Vickers
https://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Rumney_Samson

Seabrook_5.jpg
Seabrook_1.jpg
Seabrook_4.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“