Obrněný automobil Blindado Schneider-Brillié (SPA)

Moderátor: Rase

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12972
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Obrněný automobil Blindado Schneider-Brillié (SPA)

Příspěvek od Rase »

Výstřižeeeeertfgfk.JPG

Obrněný automobil Blindado Schneider-Brillié

Po té, co v roce 1898 přišlo Španělsko o všechny své zámořské kolonie v Karibiku a Pacifiku, zaměřilo svou pozornost na kolonie v severní Africe. Zde mezi sebou zápolila Británie, Francie a Německo, přičemž výsledkem tohoto sporu bylo, že Španělsko získalo část severního Maroka, obecně známého jako Rif, která byla přičleněna k dalším španělským enklávám v okolí. Krátce po roce 1906 zde byly objeveny bohaté zdroje minerálů a tak byla zahájena stavba železnice, která by propojila doly s přístavy na pobřeží. Tyto kroky vyvolaly nevoli mezi místními domorodci, kteří se 9. července vzbouřili a začali napadat španělské občany. Vláda vyslala do oblasti rychle povolanou armádu, nepokoje ale probíhaly i v Barceloně (zde bylo 78 lidí zabito a 500 zraněno). Koncem listopadu se podařilo situaci v Maroku uklidnit a byl zde vyhlášen protektorát. Zkušenosti z prvních bojů vedly vládu v Madridu k tomu, že je nutné poskytnout k ochraně konvojů obrněný automobil, z nějž by mohli vojáci vést palbu na nepřítele. Koncem roku 1909 byla vytvořena komise, která měla vybrat ideální podvozek, pro pancéřovou nástavbu. Ze sedmi nabídek, byl vybrán jako ideální, francouzský autobus Schneider P2-4000. K pohonu byl použit motor Brillié o výkonu 40 koní, vůz tak mohl jet až rychlostí 18 km/h a dojezd činil až 100 km. Vnější rozměry: 6 x 4 x 2,25 m, celková hmotnost 6 tun, osádka 2 (velitel a řidič) a až dalších 12 vojáků. Síla pancéřových plátů činila 5-6 mm. Výroba probíhala ve francii, první kus stál 33 000 franků. Po vojskových zkouškách, byl objednán druhý vůz, již ale s jiným uspořádáním korby. Tento kus byl převzat v září 1911, což bylo právě v čas, jelikož v Maroku propuklo další povstání. Byly tedy vyzbrojeny dvěma kulomety Vickers ráže 7 mm a do neklidné kolonie dorazily v lednu 1912. Obrněné vozy byly rozděleny mezi První a Druhou automobilovou brigádu, kde soužily zejména ke strážní službě, doprovodu konvojů a transportu zraněných. Toto nasazení obrněných automobilů je jedním z prvních ve světových dějinách. Na počátku První světové války byl jeden vůz odstrojen a nadále používán jako klasický nákladní automobil, druhý byl použit jako mobilní pevnůstka v severomarockém Tetuánu, později byl přesunut do Madridu, kde jeho stopy končí.

Zdroj:
http://www.tanks-encyclopedia.com/ww1-s ... r-brillie/
https://armoredcars-ww-one.blogspot.com ... d-car.html
https://armoredcars-ww-one.blogspot.com ... d-car.html

jpJ1Q3C.jpg
pImTSti.jpg
LFrNT1j.jpg
Fh4SA1g.jpg
h74hVyM.jpg
původní francouzský autobus Schneider P2-4000
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“