Stránka 1 z 1

Britské obrněné vlaky

PříspěvekNapsal: 19/11/2018, 16:31
od Rase
Britské obrněné vlaky

Myšlenka na využití vlaků k vojenským účelům je stará jako železnice sama a s bleskovým rozvojem a nárůstem železniční sítě v polovině 19. století začali nad použitím tohoto moderního dopravního prostředku intenzivně uvažovat i armádní stratégové. Vlaky byly nejprve využívány k zabezpečení rychlé dopravy jednotek a vybavení do blízkosti fronty. Prvního skutečného bojového nasazení se dočkaly v 60. letech 19. století během občanské války ve Spojených státech. Již na počátku konfliktu byla do sestavy sil Unie v oblasti Baltimoru zařazena obrněná souprava, jejímž úkolem byla především ostraha zdejší důležité tratě před nájezdy konfederačních přepadových skupin. Slavný jižanský generál Robert E. Lee na přelomu června a července 1862 odrazil útok Potomacké armády generála McClellana směřující na hlavní město Konfederace Richmond, mimo jiné s pomocí železničního vagonu osazeného 32liberním námořním dělem. Seveřané ovšem svému soupeři nezůstali nic dlužni a při obléhání Petersburgu roku 1864 ostřelovali nepřátelské pozice z Parrotova kanónu umístěného rovněž na opancéřovaném voze. Podobně si počínali i při dobývaní Vicksburgu v témže roce, kdy na protivníka pro změnu dopadaly projektily z 13palcového moždíře. Britové nikterak nezaostávali a vlastní obrněné vlaky nasadili v Egyptě roku 1882 či o dvě léta později, během kampaně vedené za účelem marné záchrany nešťastného generála Gordona sevřeného mahdistickými povstalci v súdánském Chartúmu. Získané cenné zkušenosti se jim záhy hodily během vleklé búrské války, jež jihoafrickým územím zmítala v létech 1899–1902. Do tohoto konfliktu vstupovali Britové se třinácti pancéřovými vlaky, jejichž počet postupně narostl až na dvacet. Zřejmě nejznámější bojové střetnutí obrněné soupravy s búrskými komandy, vedenými do akce generálem Louisem Bothou, se odehrálo 15. listopadu 1899, kdy Búrové přichystali léčku vlaku přepravujícímu příslušníky 2. dublinského střeleckého pluku. Búrským vojákům se podařilo část soupravy vykolejit, zlikvidovat 7liberní kanón, jímž byl vlak vyzbrojen, a zajmout padesátku nepřátel včetně válečného zpravodaje deníku Morning Post, kterým nebyl nikdo jiný, než později celosvětově proslulý státník Winston Churchill. Navzdory této události si ale britské obrněné vlaky vydobyly u protivníka značný respekt, což ostatně dokládá i konstatování jednoho z anglických armádních důstojníků: "Nemůže být nejmenších pochyb o tom, že je nepřítel neměl vůbec v lásce a že přítomnost pancéřového vlaku na bojišti představovala velkou morální vzpruhu pro naše oddíly." Obrněné vlaky pak hrály úlohu i během první světové války.
V roce 1914 bylo rozhodnuto, že součástí opatření proti možné německé invazi na Britské ostrovy bude umístění obrněného vlaku na východní pobřeží. V prosinci byly od Caledonian Railway zakoupeny dva 30t vagony, od Great Western Railway dva 40t uhelné vagony a od Great Northern Railway lokomotivy. Stavba obrněného vlaku probíhala v dílnách London and North Western Railway ve městě Crewe. Dělové vagony byl vyzbrojeny dvanáctiliberními děly, byly v nich zřízeny sklady munice a kanceláře. Uhelné vagony byly přestavěny na pěchotní, s velkým množstvím střílen z ručních zbraní a kulometů. V průběhu války byl obdobný vlak nasazen rovněž ve Skotsku. V roce 1919 byly oba vlaky odstrojeny v Longmoor Military Railway, přičemž lokomotivy byly v roce 1923 vráceny společnosti London and North Western Railway.

Zdroj:
https://www.stoplusjednicka.cz/pancerov ... a-v-boji-i
https://zoommagazin.iprima.cz/valky/zap ... rneny-vlak
https://www.facebook.com/groups/1604871 ... 995415590/

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek