Aerosáně (RUS)

Moderátor: Rase

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Aerosáně (RUS)

Příspěvek od Rase »

Výstřižeeeek.JPG

Ruské aerosáně nasazené na frontě

Konstrukci aerosání si většinou spojujeme až s druhou světovou válkou, překvapivě ale byly nasazeny carskou armádou již v předchozím konfliktu, ba vznikaly ještě mnohem dříve. Průkopník letectví Sergej Sergejevič Něždanovskij (1850-1940) se dlouhou dobu zabýval mimo jiné myšlenkou využití vrtulového pohonu na lyžovém podvozku. Od roku 1873 studoval na technické škole v Moskvě, ale studium přerušil a začal se věnovat výzkumu v oblasti letectví a praktické mechaniky. V polovině 90. let se zabýval vývojem nových řešení vrtulového pohonu. Roku 1893 se zabýval představou letounu s křídlem tlustého profilu. Roku 1904 nahradil kola automobilu lyžemi a vrtuli spojil s motorem pomocí řetězového převodu. V roce 1916, jiné zdroje uvádějí již roku 1914, testoval vozidlo, které se mělo na sněhu pohybovat pomocí hnaného řetězového pohonu. Ten připomínal velice odlehčený housenkový pás, řízení probíhalo pomocí ližiny v přední části, spojené s řídítky, podobně jako u bicyklu. Měrný tlak byl přibližně 0,05 kg/cm2, tedy dostatečný pro jízdu na sněhu. Něždanovskij nebyl jediným průkopníkem. Již v roce 1907 se objevily první automobily na lyžích. Pocházely od letecké společnosti DUKS a navrhl je inženýr Dokučajev a Meller. Do roku 1914 se podobných konstrukcí objevilo zhruba patnáct. Navrhoval je Brilling, Bilinkin, Sikorskij a podobně, všichni činní v oboru letectví. Igor Sikorskij (1889-1972), již ve svých dvaceti letech vytvořil aerosaně, poháněné dokonce dvěma vrtulemi. Na přelomu let pak 1909-1910 vozil po zasněžených kyjevských ulicích 2 až 3 cestující, v saních se vzadu umístěným motorem s tlačnou leteckou vrtulí. Při těchto vyjížďkách zkoušel různé kombinace motorů (15-25 hp) a vrtulí, které hodlal využít u letounů. Počátkem roku 1911 se uskutečnily vůbec první závody aerosaní. Předsedou poroty byl Nikolaj Jegorovič Žukovskij (1847-1921). Od roku 1912 probíhala sériová výroba aerosaní objednaných carskou armádu, ve strojírenském závodě Russo-Balt v Rize. Tamní konstruktéři nevyužili automobilového podvozku, ale postavili zcela nový trup, uzpůsobený od počátku pro pohyb na sněhu. Přední pár lyží byl opět řiditelný. Část vyrobených vozidel byla údajně vyzbrojena kulomety. V této době se objevují aerosáně i ve Francii, Rakousko-Uhersku, Německu a jinde. Po vypuknutí války, našly aerosaně uplatnění i na frontě. Již v zimě 1914-15 byly použity pro průzkum, spojení a další operativní úlohy velení. Působily rovněž v německé armádě, jelikož generál Hindenburg už před válkou předpokládal, že v Rusku mohou aerosaně poskytnout vojsku nedocenitelnou pomoc a pozorně sledoval práce v této oblasti, osobně se zúčastňoval testování i přejímání aerosaní. Saně se osvědčily hlavně v rovinaté krajině, na zamrzlých jezerech a řekách, kdežto v kopcovitém a lesnatém terénu měly potíže s pohybem. Svou užitečnost prokázaly natolik, že i v době občanské války je používal jak rudí i bílí, ale také intervenční vojska. Zima na konci roku 1918 se vyznačovala extrémním množstvím sněhu, který prakticky paralyzoval veškerou dopravu. Proto již na začátku roku 1919, byla bolševiky vytvořena Komise pro stavbu aerosaní KOMPAS, která spolu se specializovanými instituty, měla zahájit výrobu dvaceti aerosaní. Do roku 1923 zde byla vytvořena celá řada různých konstrukcí, jejich aerosáně ale přišly na frontu až v samém závěru občanské války. nechvalně se proslavily při potlačení vzpoury kronštadtských námořníků v březnu 1921.

Zdroj:
https://archiveslo.ru/patent/object/22961760
http://epizodsspace.airbase.ru/bibl/iz- ... ejdan.html
https://avia.academic.ru/1169/%D0%9D%D0 ... 0%B8%D1%87
http://www.panzernet.net/tankist/strank ... i/sans.php
https://www.valka.cz/12392-Ruske-a-sove ... ne-cast-2-
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9D%D0 ... 0%B8%D1%87
https://fr.wikipedia.org/wiki/Aerosan?u ... n=linkthru

Неждановский,_Сергей_Сергеевич.jpg
Sergej Sergejevič Něždanovskij (1850-1940)

Аэросани_Неждановского.jpg
moderní představa Něždanovského sání s pásem

500_800_image1200246237.jpeg
Sikorského aerosáně

Obrázek
Igor Sikorski v aerosáních vlastní konstrukce

Obrázek
německé armádní aerosáně

Obrázek
prototyp těžkých aerosání 02SS z Leningradu (1942), výsledek zkoušek neuspokojivý
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: Aerosáně (RUS)

Příspěvek od Vlastimil Čech »

Asi se to vozidlo špatně roztlačovalo... :lol:
Jedny krásné aerosaně mají v museu Tatry , v Kopřivnici. Ty ovšem vymysleli tatrováci za války, pro Wehrmacht...
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Aerosáně (RUS)

Příspěvek od Skeptik »

Ty "Něždanovského sáně s pásem" nejsou aerosáně, ale sněžný skútr :wink:
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Aerosáně (RUS)

Příspěvek od Rase »

Skeptik:
já vím, on navrhl i klasické aerosáně, tenhle skůtr jsem uvedl spíš jako zajímavost. On ten Něždanovskij je takový typický vynálzce, hodně toho načrtl (načmáral) na papír, ale pořádné výkresy, nebo technická dokumentace tak nějak chybí. Pozdější propaganda tak jejich práci zveličila aby byli sověti ve všem první.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Aerosáně (RUS)

Příspěvek od vodouch »

O pokusu sestrojit aerosaně poháněné párou se zmínka neobjevila. Parní stroj by pro ně byl určitě příliš těžký - i když letadlo pára poháněla. Přitom mohl být učiněn pokus ohřívat odpadní párou lyže - sníh pod nimi by tál, utvořil by vrstvu vody, která by zlepšila jejich skluz. :) :D :eek:
Ale mezi aerosaně můžeme zařadit také saně poháněné větrem - aéra v řečtině znamemá vzduch a vítr je pohyb vzduchu. Lední jachty dokáží křižovat; zajímalo by mě, jestli by to dokázaly také plachetní saně.
Obrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Aerosáně (RUS)

Příspěvek od Zemakt »

V zimě jezdím občas na DN jachtě, tak bych si dovolil zaspekulovat.

http://www.surf-club.cz/archiv-clanku/- ... -jesenici/

"Plachetní sáně" by jistě fungovaly, nicméně by narážely na pár háčků. Mnohem vyšší odpor by podmiňoval užití dostatečně velkého oplachtění. V porovnání s lední jachtou, násobného. Taktéž užitná hmotnost by do tohoto zádrhelu dost promlouvala. Každopádně šlo by to. Konec konců narazil jsem i někde na dva borce, co chtějí na katamaranu/sáních dobýt severní točnu. Jestli to najdu dám sem link.
Naposledy upravil(a) Zemakt dne 27/7/2018, 15:57, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Aerosáně (RUS)

Příspěvek od vodouch »

Zemakt píše: Konec konců narazil jsem i někde na dva borce, co chtějí na katamaranu/sáních dobýt severní točnu.
Jsem zpracován Wellmanem, proto se táži: není to překlep? Nejde o jižní točnu? I když jsem se kdysi dostal k materiálu o výpravě v Arktidě, která používala místo saní čluny s plochým (?) dnem a s okovanými kýly.
Obrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Aerosáně (RUS)

Příspěvek od Zemakt »

ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“