Großkampfwagen

Moderátor: Rase

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Großkampfwagen

Příspěvek od Rase »

3698b96c690ed2569774fc73a1306518.jpg

Großkampfwagen

V roce 1917, zadalo německé vrchní velení armády, vývoj tanku, který měl po všech stránkách překonat veškeré své protějšky. Generálové požadovali obrovský tank s mimořádně silnou výzbrojí a mohutným pancéřováním. Generalita požadovala, aby byl vyzbrojen dvěma poloautomatickými kanóny ráží od 50 do 70 mm, dvěma plamenomety a čtyřmi kulomety. Pancéřování měla na exponovaných místech tvořit ocel silná 30 mm. Vozidlo navrhl známý automobilový konstruktér - kapitán Joseph Vollmer (1871–1955), který navrhl i první německý tank A7V (Abteilung 7 Verkehrswesen). Zde se ale nemělo jednat podpůrnou mobilní pevnůstku, jako v případě A7V, ale o těžký průlomový tank, který by se doslova převalil přes frontu. Vozidlo bylo označeno jako Großkampfwagen, nebo zkráceně K-Wagen. Spoluautorem projektu byl kapitán Weger. Celková konstrukce nedovolovala přesun tanku po vlastní ose na delší vzdálenost, ovšem pro jeho rozměry byla rovněž vyloučena i doprava po železnici. Tento problém byl vyřešen tím, že stroj by se dopravoval železnicí až na místo určení po částech. přesněji šesti samostatných částí: řídící části, bojového prostoru, strojovny, úložného prostoru a dvou sponsonů s výzbrojí. Složen do kompletního celku měl být až na místě jeho budoucího nasazení. Původní hmotnost vozidla měla být úctyhodných 165 tun, ale konstruktérům se ji podařilo snížit na 120 tun. Německé ministerstvo přijalo návrh koncepce 28. června 1917 a objednalo 10 kusů. Výrobou byly pověřeny firmy Riben-Kugellagerwerke v Berlíně a Waggonfabrik Wegmann v Kasselu, z nichž každá měla dodat pět sériových exemplářů.
Vyrobené vozidlo bylo velmi kompaktní, bylo dlouhé 12,8 m, široké 5,9 m a vysoké 3,3 m. Pancéřová ochrana měla činit 10 mm a čelně dokonce 30 mm. Plánovaná rychlost byla 7,5 km/h. Pohonnou jednotkou byly dva benzinové motory, každý o výkonu 200 hp. Výhledově se ale plánovalo jejich nahrazení dvojicí benzinových, vodou chlazených šestiválcových motorů Daimler, každý o výkonu 650 hp. Spotřeba pohonných hmot byla 140 litrů na 100 km. Dojezd činil až 70 km. Pásy pocházely z těžkého bagru a obíhaly obvod trupu. Pokud jde o výzbroj, tak ta byla usazena ve sponsonech na boku trupu. Tvořila ji kombinace čtyř kanónů ráže 77 mm s poloautomatickými závěry. Doplňovalo je šest kulometů Maxim 08/15 ráže 7,92 mm, se sedmým se počítalo do velitelské nástavby. Zásoba munice pro kulomety, měla být 21 000 nábojů. Původní myšlenka na osazení dvěma plamenomety, byly nakonec zamítnuta. Komunikace ve vozidle byla řešena pomocí elektrického osvětlení. Tímto způsobem mohl velitel vozidla navigovat řidiče, který byl ukryt v trupu vozidla a neměl výhled ven. Osádku mělo tvořit až 27 mužů - velitel, dva řidiči a mechanici ke každému motoru, navigátor, dělostřelecký důstojník, dvanáct dělostřelců a osm mužů obsluhující kulomety. Pokud jde o samotnou výrobu, tak hlavním problémem byly nedostatečné zásoby kvalitní ocele, která začínala být nedostatkovým zbožím a její kvalita se stále zhoršovala. Práce na vozidlech se tak prodlužovaly. Na žádost polního maršála Paula von Hindenburga byla urychlena výroba menšího počtu tanků. Nejpozději na jaře roku 1919 mělo nejspíš dojít k dokončení obou prototypů a bojovému nasazení - patrně v létě 1919. Do konce války byl sestaven pouze první tank, do druhého se již nepodařilo nainstalovat pohonné jednotky. Po uzavření příměří, spojenecká komise všechny rozpracované tanky zabavila a nechala sešrotovat. Na komisi tanky nejspíš nijak zvlášť nezapůsobily, jelikož nedošlo ani ke zkouškám vyrobeného vozidla. Problémem byly i samotné rozměry, kdy tank nebylo možno snadno dopravit do Francie, natož do Británie. Rozebrání a následné sestavení by bylo nákladné a v této době se muselo šetřit i v táboře Dohody. Otázkou je, zda získaná ocel byla ponechána v Německu, nebo byla vyvezena ze země. Obdobně ale byly likvidovány i kořistní tanky, které se nacházely v Německu. Zajímavostí je, že roku 1942 si nechal Hitler zhotovit dřevěnou maketu stroje v měřítku 1:1

Zdroj:
http://ftr.wot-news.com/2013/10/31/earl ... velopment/
https://en.wikipedia.org/wiki/K-Wagen
http://www.ww2incolor.com/forum/showthr ... pes/page31
https://www.reddit.com/r/battlefield_on ... _behemoth/
http://www.aviarmor.net/tww2/photo/germany/k-wagen/
http://www.panzernet.net/php/index.php?topic=5736.0
http://www.stoplusjednicka.cz/nemecky-k ... rmi-kanony
http://forum.valka.cz/topic/view/41327/K-Wagen
http://www.achtungpanzer.com/first-panz ... 7-1918.htm

k_wagen_grosskampfwagen-75152.jpg
German_K_Panzerkampfwagen_1918.jpg
a7fiFCu.png
kwagen_1.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“