Stránka 1 z 1

Obrněná vozidla od Fredericka Simmse

PříspěvekNapsal: 16/10/2017, 18:45
od Rase
Obrázek

Obrněná vozidla od Fredericka Simmse

Jako první vojenský automobil, je považována čtyřkolka zvaná Military Scout, nebo doslova Armored Quadricycle, který navrhl britský vynálezce, inženýr Frederick Richard Simms (1863–1944). Rovněž je otcem prvního obrněného vozidla a obrněné drezíny. Frederick Simms se narodil v Hamburku, později studoval v Berlíně i Londýně. Velice se zajímal o techniku, v roce 1889 se spřátelil s Gottliebem Daimlerem, od něhož zakoupil licenční práva na konstrukci vysokorychlostního petrolejového motoru, pro Británii a její kolonie. Později zde založil společnost na výrobu motorů - Daimler Motor Syndicate Limited. Vyráběné motory Daimler osadil na automobily Peugeot a Panhard, přičemž se s nimi účasnil závodu Paris-Rouen v roce 1894. Následujícího roku, Simms a Evelyn Ellis, zakoupili ve Francii a odvezli do Anglie automobil, který se stal prvním autem poháněným spalovacím motorem (na petrolej) v Británii. V roce 1896 koupil původní společnost Harry Lawson (1852–1925), která se tak stala součástí společnosti BMS (British Motor Syndicate Limited). Simms zde sice zůstal konzultantem, ale nepřipojil se do představenstva společnosti. Téhož roku totiž stal ředitelem Stuttgardské společnosti Daimler Motoren Gesellschaft (později Daimler-Benz). v této době byl velice aktivní a pendloval mezi Británií a Německem. V roce 1897 založil Automobile Club of Great Britain (později RAC) a spolupodílel se na založení Royal Aero Club.
Sestrojil rovněž několik vozidel pro armádu. Jako první uveďme Military Scout, známý i pod doslovným označením Armored Quadricycle - tedy obrněná čtyřkolka. Jednalo se lehké vozítko vyrobené ze svařených trubek. Konstrukce rámu pocházela od francouzské automobilky De Dion-Bouton, která byla založena v roce 1883 v Paříži. Společnost založil zámožný šlechtic Jules-Albert de Dion, konstruktér Georges Bouton a jeho švagr Charles Trépardoux. Původně vyráběli parní automobily, ale postupně se přeorientovali na vozy se spalovacím motorem. V roce 1896 vyvinuli nápravu De Dion, spojující výhody pevné zadní nápravy a nezávislého zavěšení kol. Od roku 1897 vyráběla společnost proslulé lehké motorové tříkolky. Jedno takovéto vozítko se tak stalo základem Simmsovy konstrukce v roce 1897-1898. Pohon zajišťoval spalovací motor De Dion o výkonu 1,5 hp. Výzbroj tvořil vzduchem chlazený kulomet Maxim, usazený na trojnožce před řídítky. Pod kulometem byla uložena schránka na munici a řidič byl chráněn pancéřovým plátem. Britská armáda o vozidlo neprojevila zájem. Armáda si na něj ale vzpomněla o rok později v roce 1899, kdy propukla Druhá válka s Búry. Boje zahájili Búrové poté, co Velká Británie odmítla stáhnout nové vojenské jednotky ohrožující hranice búrských republik. Britové zpočátku utrpěli několik ostudných porážek, ale brzy se prosadili díky obrovské materiální a početní převaze. Jednou ze zbraní, která pomůže zlomit odpor nepřítele, měl být i první obrněný automobil - Simms Motor War Car. Britská armáda jej objednala již v dubnu 1899 a Simms na jeho vývoji začal okamžitě pracovat. Výroba vozidla dle jeho návrhu, probíhala ve společnosti Vickers, Sons & Maxim. Základem byl speciální automobilový podvozek Daimler vyrobený v Coventry, rovněž motor pocházel od Daimleru a měl výkon 15 hp. Konstrukčně se jednalo v podstatě o opancéřovaný podvozek, který byl osazený několika kulomety. Zajímavé ale je místo řidiče, které bylo možno vysunout do výšky, aby měl dobrý výhled, ale v případě boje se dala sedačka zatáhnout a řidič se tak mohl orientovat pomocí periskopu. Vzhledem ke konstrukčním problémům nebyl výrobce schopen vozidlo dokončit dřív než na začátku roku 1902, kdy již válka s Búry skončila. Vozidlo bylo alespoň představeno veřejnosti na výstavě v Londýnském Křišťálovém paláci, kde si získalo velký obdiv. Podle pozdější úpravy, měly být na oba konce trupu usazeny dvě otočné věže s kulomety. Ani toto řešení vládu nepřesvědčilo o nákupu - přeci jen válka již byla zažehnána a další se nikdo nezabýval. Někdy na přelomu století, zhotovil Simms, pro Imperiální správu železnic v Keni, hlídkovou obrněnou drezínu s benzínovým motorem a jedním kulometem Maxim.
Ve spolupráci s Robertem Boschem vynalezli a patentovali spalovací, magnetový motor Simms-Bosch. V době první světové války, byla jeho společnost Simms Motor Units Ltd vrchním dodavatelem magnetů pro Britskou armádu. I po válce se zabýval vývojem a výrobou magnetického zapalování pro spalovací motory. Jeho hlavní továrna byla v Lyonu ve Francii, ale měl i různé dceřiné podniky, v Británii atd. Velice aktivní byl rovněž v době druhé světové války, kdy opět dodával různé vybavení armádě (zapalování, startéry, čerpadla, zapalovací svíčky atd.). Továrna v East Finchley se po válce rozrůstala a nakonec dosáhla 28 000 m čtverečných a převzala řadu dalších firem. Firma Simms Motor Unit byla převzata společností Lucas CAV v roce 1968 a zcela uzavřena až v roce 1991, kdy přešla na výrobu zahradního vybavení. Frederick R. Simms zemřel 22. dubna 1944 (80 let) ve Stoke Poges, Buckinghamshire.

Zdroje:
http://www.landships.info/landships/car ... r_Car.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Frederick_Richard_Simms
https://en.wikipedia.org/wiki/Motor_War_Car
https://en.wikipedia.org/wiki/Harry_John_Lawson
https://en.wikipedia.org/wiki/British_Motor_Syndicate
http://en.valka.cz/topic/view/63214/War-Car
http://forum.valka.cz/topic/view/63202/Military-Scout
https://c1.staticflickr.com/2/1463/2388 ... c279_b.jpg

Obrázek
Military Scout, nebo Armored Quadricycle

Obrázek

Obrázek
Simms Motor War Car

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
pancéřová drezína

Obrázek

Re: Obrněná vozidla od Fredericka Simmse

PříspěvekNapsal: 16/10/2017, 18:51
od Rase
Takto mělo být Simmsovo obrněné vozidlo nasazeno proti Búrům:
Obrázek