Stránka 1 z 1

Těžká houfnice - Obice da 305/17 D.S.

PříspěvekNapsal: 2/9/2017, 20:07
od jikok
Narazil jsem na zajímavou fotografii z Italské fronty. Nevíte o tomto stroji více?

Obrázek

Obrázek správně vložil Jarl.

Re: bořič pevností

PříspěvekNapsal: 2/9/2017, 20:32
od Rase
Italská těžká houfnice Model 1917, ráže 305 mm

Re: bořič pevností

PříspěvekNapsal: 4/9/2017, 12:43
od jikok
moc děkuji, nenapadlo mne, že je možná dvojí lafetace..

Re: bořič pevností

PříspěvekNapsal: 4/9/2017, 13:20
od Rase
stačí hledat jako: Obice da 305/17 D.S. (De Stefano), celkem bylo postaveno jen velmi málo takto upravených houfnic 305/17 (jich bylo postaveno celkem 30-44 ks).
Nejsem si jistý, jestli neměly i nějaký pohon, ale asi ne. Konstrukce je to ale opravdu zvláštní :)

Nějaké obrázky:
http://blog.tankpedia.org/2013/11/13/th ... -howitzer/
http://yarodom.livejournal.com/1658043.html
https://it.wikipedia.org/wiki/305/17

Obrázek

Obrázek

Re: Těžká houfnice - Obice da 305/17 D.S.

PříspěvekNapsal: 9/9/2017, 12:52
od Martin Hessler
Nejdřív jsem si myslel, že ta dvě kola vzadu jsou odpojitelná a slouží jen při transportu, asi jako kolesna u polního děla. Ale vypadá to, že jsou přimontovaná napevno.

Re: Těžká houfnice - Obice da 305/17 D.S.

PříspěvekNapsal: 9/9/2017, 13:02
od Rase
Je to tak. Mě leží v hlavě, jestly neměla i vlastní pohon. Přeci jen nějaký elektromotor by se vlezl

Re: Těžká houfnice - Obice da 305/17 D.S.

PříspěvekNapsal: 9/9/2017, 21:57
od Quajak
Vlastní pohon tato houfnice (nebo moždíř) neměla, na přepravu se rozebírala na 3 části, tahané kolovými traktory/tahači PAVESI-Tolotti a později po válce Breda TP32 - traktory utáhly každý max 7,5tuny takže na každou část jich muselo být víc.

Části houfnice a jejich váha:
1.) hlaveň 17510 kg
2.) lafeta 14490 kg
3.) základna-zákluzová dráha(?) 7870 kg
+ k tomu jeřáb, ženijní materiál pro přípravu palebné pozice (7840 kg) a samozdřejmě munice.

Re: Těžká houfnice - Obice da 305/17 D.S.

PříspěvekNapsal: 9/9/2017, 22:00
od Quajak
pěkné fotky má konkurence valka.cz zde

Re: Těžká houfnice - Obice da 305/17 D.S.

PříspěvekNapsal: 12/9/2017, 11:01
od Martin Hessler
Elektromotor, jak píše kolega Rase, by se sice asi vlezl, ale otázka zní, jak výkonný... Bavíme se o létech 1917-18. Také by byl potřeba generátor/generátorový vůz, jako u BE vlaku, bo na akumulátory (třeba z ponorky) by asi nikam daleko nedojela.
Jak tak koukám na různé fotky houfnice i těch tahačů, ani se nedivím, že s rozvojem bitevního letectva se těžká obléhací děla přežila. Vždyť vláčet takovouhle "bertičku" někam na pozici, připravit pro ni přístupovou cestu (nemluvě o nosnosti mostů atd.) a palebné postavení, zastřílet se, přisunovat munici, to musela být práce jak na stavbě pyramidy.
Jsem názoru, že ojedinělé úspěchy německých supertěžkých děl z WW2 vyplynuly v podstatě jen z neschopnosti ruského letectva efektivně na ně zaútočit.

Re: Těžká houfnice - Obice da 305/17 D.S.

PříspěvekNapsal: 12/9/2017, 11:46
od Rase
Mě pořád matou ty kola, která jsou bez pohonu dost zbytečná, snad jen na ty koleje jsou zajímavá. Přeci jen i ona škodovácká třistapětka měla dostatečný dostřel a rychlou montáž, aby ji nebylo potřeba přesouvat na takovémto komplikovaném podvozku. Skoro bych až řekl, že byla "mobilnější" než její italská obdoba na kolech. Ještě jsem si vzpomněl na fotku těžkých francouzských houfnic na pásovém podvozku, pokusím se ji najít a něco k tomu sepsat. Vypadaly ale až neskutečně moderně

Re: Těžká houfnice - Obice da 305/17 D.S.

PříspěvekNapsal: 12/9/2017, 12:14
od kenavf
Rase píše:..Ještě jsem si vzpomněl na fotku těžkých francouzských houfnic na pásovém podvozku, ..

IMHO:No ale toto prevedenie kolies s tými platňami malo nahradzovať použitie pásového podvozku.Malo sa tým asi dosiahnuť obdobného merného tlaku na pôdu pričom tie kola boli jednoduchšie na výrobu a na manévrovanie s húfnicou v teréne.

Re: Těžká houfnice - Obice da 305/17 D.S.

PříspěvekNapsal: 12/9/2017, 13:17
od Rase
Nejsem si jistý, ale ty francouzské houfnice měly mít i vlastní pohon - použitý podvozek z traktoru Holt. Tato italská houfnice byla bez pohonu

Re: Těžká houfnice - Obice da 305/17 D.S.

PříspěvekNapsal: 12/9/2017, 14:02
od jikok
Ještě prosím jeden dotaz k těžkým dělům. Jak byly konstruovány závěry? Vynechme komorová děla středověku a předem nabíjené kusy s hladkou i drážkovanou hlavní. Nenalezl jsem kloudné informace kromě Ottova slovníku a pár obrázků . Nakonec krásný pohled je zde: https://www.youtube.com/watch?v=sZXb5uqUolM v 6,00 minutě.. Kde se dá naléznout více? Nevíte?

Re: Těžká houfnice - Obice da 305/17 D.S.

PříspěvekNapsal: 12/9/2017, 16:57
od Martin Hessler
Dělo na obrázku má šroubový závěr. Tvoří ho v podstatě válec opatřený samosvorným závitem, přerušeným ve třech podélných segmentech. Stejný závit, přerušený třemi podélnými drážkami, je vytvořen v zadní části komory. Závěr je uchycen na konzoli, která umožňuje jeho pootočení, vysunutí a vyklopení do strany.

Ostatně, celkem dobře je to vidět tady:



Jiná obvyklá konstrukce je klínový závěr, ten se uplatňuje spíše u menších ráží, umožňuje rychlejší obsluhu:


Re: Těžká houfnice - Obice da 305/17 D.S.

PříspěvekNapsal: 12/9/2017, 19:04
od jikok
Moc děkuju, to jsem nenašel (má chyba) Jen v úžasu zírám, jak to je vymyšlené. Nádhera!!

Re: Těžká houfnice - Obice da 305/17 D.S.

PříspěvekNapsal: 31/10/2017, 19:22
od Rase
Obrázek
takhle se tahaly italské houfnice ráže 305 mm dřív - cca 1916