Obojživelný automobil (FRA)

Moderátor: Rase

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Obojživelný automobil (FRA)

Příspěvek od Rase »

Obrázek

Francouzský obojživelný automobil

Většina z nás patrně zná německý druhoválečný obojživelný automobil Volkswagen Schwimmwagen s karosérií od berlínské společnosti Ambi-Budd a vyráběný od roku 1942. Již ale 33 let před ním, bylo ve Francii testováno obdobné vozidlo. V roce 1909 byl u prvního zákopnickéno pluku ve Versailles, testován automobilový člun, které se dokázal stejně dobře pohybovat na zemi, tak i ve vodě. Kola automobilu jsou plná, jakmile člun vjede z pevné země do vody, bez jakékoliv přípravy, zastaví šofér pohyb kol pomocí jednoduchého zařízení a uvede v činnost vodní šroub. Motor o výkonu 14 hp se nachází v přední části. Vozidlo pojme až čtyři osoby.

Zdroj:
https://www.bejvavalo.cz/clanky.php?detail=138
https://cs.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Schwimmwagen

obojzivelne-auto-1.jpg
obojzivelne-auto-2.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Martin Hessler
poručík
poručík
Příspěvky: 715
Registrován: 12/5/2009, 16:49
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Obojživelný automobil (FRA)

Příspěvek od Martin Hessler »

Pěkné :) Na rozdíl od mnoha, z dnešního hlediska bizarních technických prapodivností té doby, tohle vypadá prakticky použitelně.
Neexistují žádné zoufalé situace. Existují pouze zoufalí lidé. /Heinz W. Guderian/
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Obojživelný automobil (FRA)

Příspěvek od Rase »

To jo, taky mi přijde hodně v pohodě. Akorát vzhledem ke spolehlivosti tehdejší techniky, by měly být součástí vozidla i pádla.
edit: když se kouknete na druhou fotku, tak tam ty vesla opravdu jsou ! :D :D
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Martin Hessler
poručík
poručík
Příspěvky: 715
Registrován: 12/5/2009, 16:49
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Obojživelný automobil (FRA)

Příspěvek od Martin Hessler »

Na tom bych neviděl nic tak zvláštního. Dokonce i dnes se motorové čluny, nesrovnatelně spolehlivější než před 100 lety, vybavují nouzovými vesly nebo pádly - v některých státech (např. Connecticut) povinně.
Neexistují žádné zoufalé situace. Existují pouze zoufalí lidé. /Heinz W. Guderian/
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Obojživelný automobil (FRA)

Příspěvek od Rase »

Tak znáš to, on ani Schwimmwagen neměl pádla nebo vesla. Líbí se mi ale tvar onoho vozidla, které vypadá jako kanoe na kolečkách, což je hodně slušné. Aerodynamické vlastnosti taky nemohly být špatné - určitě lepší než tehdejší automobily. Problém ale asi mohl být s chlazením motoru - hlavně na souší, ve vodě asi chladila samotná voda kolem. Pokud jde o zatáčení, tak je vidět malé kormidlo, zajímavé by bylo zjistit, zda se natáčely i kola, ty mohly taky dost dobře pomoct.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Obojživelný automobil (FRA)

Příspěvek od skelet »

Rase pozor! Schwimmwagen měl pádlo ve standardní výbavě
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Martin Hessler
poručík
poručík
Příspěvky: 715
Registrován: 12/5/2009, 16:49
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Obojživelný automobil (FRA)

Příspěvek od Martin Hessler »

Rase píše:Tak znáš to, on ani Schwimmwagen neměl pádla nebo vesla. Líbí se mi ale tvar onoho vozidla, které vypadá jako kanoe na kolečkách, což je hodně slušné. Aerodynamické vlastnosti taky nemohly být špatné - určitě lepší než tehdejší automobily. Problém ale asi mohl být s chlazením motoru - hlavně na souší, ve vodě asi chladila samotná voda kolem. Pokud jde o zatáčení, tak je vidět malé kormidlo, zajímavé by bylo zjistit, zda se natáčely i kola, ty mohly taky dost dobře pomoct.
Tvar trupu/karoserie je samozřejmě přizpůsobem plavbě, což je logické - na jízdní vlastnosti na souši má tvar vozidla nepatrný vliv. Kormidlo v poměru k velikosti trupu není tak malé, navíc je umístěno tak, že pracující vrtule žene proud vody na list kormidla, což zvyšuje jeho účinnost. Pokud byla stranová výchylka dostatečně velká, mohlo to být velice obratné plavidélko... Dokonce i bez "pomoci" natočených předních kol, jejich vychylování by ovšem muselo být svázáno s pohybem kormidla, jinak by byl jejich účinek dost nepředvídatelný.
K chlazení motoru se těžko vyjádřit bez detailních plánů a znalosti konstrukce. Obecně ale spalovací motor nemůže být při práci ponořen ve vodě, minimálně sání a výfuk musí být nad hladinou (plus utěsněná elektroinstalace) a dlouhodobá koupel by měla drastický dopad na jeho životnost. Nevíme, zda byl motor chlazen kapalinou nebo vzduchem. U vzduchového chlazení je třeba vyvést přívod chladícího vzduchu mimo trup tak, aby do motorového prostoru při plavbě nenatekla voda, a přitom zůstal dostatečně účinný (předpokládám trvalý nucený přísun vzduchu, tedy "saharu"). U kapalinového chlazení stačí umístit chladič tak, aby byl při plavbě ponořen - namáhaný motor (lodní vrtule má menší účinnost než kola na vozovce) je pak chlazen účinněji než za jízdy.

EDIT: Např. u OT-64 jsou při plavbě motor a spojka "suché", vzduchové chlazení má přívodní kanály nad hladinou a ty části rozvodů, které nelze z konstrukčních důvodů udržet nad vodou (rozvodovky, diferenciály, trouby páteřového rámu) jsou před najetím do vody přetlakovány vzduchem z kompresoru, aby do nich neteklo. I tak ale každá plavba vozidla znamená několik hodin následné údržby.
Neexistují žádné zoufalé situace. Existují pouze zoufalí lidé. /Heinz W. Guderian/
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Obojživelný automobil (FRA)

Příspěvek od Rase »

Obojživelné automobily v USA

Našel jsem, že na přelomu let 1915-1916, byl v San Franciském zálivu představen plovoucí automobil Hydro-Motorcar. Vozidlo navrhl tamní rodák Michael de Cosmo a základem měl být automobil Ford Model T. Podle novinového článku z roku 1917, navrhl velice podobné vozidlo George Monnot z podniku Hydro-Motor Car Company z města Canton, Ohio. Podle knihy "Automobile Manufacturers of Cleveland and Ohio, 1864-1942" byly vyrobeny dva plovoucí automobily. Otázkou tedy je, zda zmíněný "upravený Ford" nebyl oním prvním vozidlem od továrny z Cantonu. Podle jiného odkazu, toto vozidlo pochází od Automobile Boat Mfg. Co. of Seattle, Washington, kde jej navrhl vynálezce William Mazzei. Vozidlo mohlo cestovat po silnici, nebo plout, bez mechanických úprav. Na zemi byla rychlost až 96 km/h a plout 40 km/h. Pohon zajišťoval motor Continental a převodovka od stejného výrobce. Trup vozu byl vyroben z hliníku. Při plavbě řidič zamkl hnanou nápravu a přesměroval pohon na lodní šroub. Natáčením volantu se natáčela jak přední kola, tak i kormidlo. Vozidlo bylo podobné německému automobilu - Rumpler Tropfenwagen, které navrhl rakouský inženýr Edmund Rumpler (1872-1940) na začátku 20.let (1921).

https://de.wikipedia.org/wiki/Edmund_Rumpler
http://www.american-automobiles.com/Hydromotor.html
http://theoldmotor.com/?p=72277
http://theoldmotor.com/?p=163359

Hydro-Motor-Car-Company-Model-T-Ford.jpg
DeliaI-600xeee304.jpg
delia-600x251.jpg
Hydro-Motor Car zvané "Delia The Motor Duck"
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“