Stránka 1 z 1

Obrněný automobil Praga R (R-U)

PříspěvekNapsal: 22/8/2017, 12:49
od Rase
Obrázek

Obrněný automobil Praga R

Počátky automobilky Praga můžeme hledat v roce 1907, kdy byla podepsána smlouva o společném podniku, mezi První Českomoravská továrna na stroje v Praze a Ringhofferovy závody. Společný podnik se jmenoval Pražská automobilová továrna - Prager Automobilfabrik (PAT-PAF), původně se zaměřoval na montáž zahraničních automobilů a licenční výrobu některých dílů. Výroba se ale moc nedařila a tento neúspěch stál v roce 1909 za odchodem Ringhoffera ze společného podniku. První Českomoravská továrna na stroje se ale rozhodla pokračovat a koncem roku poprvé použila jméno Praga. Přelomovým se stal rok 1911, kdy se podařilo zkonstruovat automobil vlastní konstrukce – Praga Mignon. Na podzim téhož roku, zkonstruoval František Kec tzv. autovlak neboli velký nákladní vůz Praga V s vlekem, který vyhrál vojenskou zakázku vypsanou c. a k. ministerstvem války. Tato zakázka přinesla společnosti potřebné finance pro další rozvoj. Na počátku války masivně vzrostl odbyt, především nákladních automobilů pro rakousko-uherskou armádu, která si ale velice chválila i osobní automobily Grand z její produkce. V roce 1915 automobilka Praga zkonstruovala vojenské tahače typů U a Z, které po první světové válce vyráběly v licenci Škodovy závody Plzeň. V roce 1916 přišla velice zajímavá zakázka od tehdy spojenecké Osmanské říše. Ta měla zájem o deset obrněných automobilů. Základem vozidla byl podvozek nákladního automobilu Praga R, verze 4/II, vyráběného od roku 1913. Pohon zajišťoval čtyřválcový benzinový motor o výkonu 21-26 hp a rychlosti 45 km/h na zpevněném povrchu. Pancéřová nástavba o síle 5 mm byla spojena nýty. Na vrcholu korby byla uložena otočná věž s kulometem Schwarzlose M07/12 se zásobou 5 000 nábojů. Osádku tvořili tři muži. Prototyp byl hotov roku 1916 a provozní zkoušky v Milovicích, byly zdárně dokončeny v roce 1917. Celkem bylo vyrobeno a vyexpedováno celkem deset vozidel, pro potřeby policejních jednotek v Istanbulu. Jejich další osud ale není znám. Paradoxem je, že tato malá exportní série, byla vlastně i nejvyšší produkcí jednoho druhu obrněných automobilů v celém rakouském mocnářství. Společnost Praga navázala na tento vývoj i po válce, kdy vzniklo několik obrněných automobilů.

Zdroj:
Martin Havelka - Jak se zrodil tank, ATM 6/2003
Hubert Procházka, Jan Martof - Praga, 2004

http://www.palba.cz/album/displayimage.php?pid=24593
http://auto.idnes.cz/automobilka-praga- ... jetiny_erp
http://www.vhu.cz/exhibit/obrneny-autom ... nske-rise/
http://forum.valka.cz/topic/view/58820/RUM-Praga-R-4
http://docplayer.cz/1792624-Vojenska-vo ... 1-5-t.html