•   Portál
      Obsah fóra
      Album
      Wiki




  •   OZNÁMENÍ A JINÉ
      Náměty
      Filmy, knihy
      Fikce, dohady
      Hospoda
      Vtipy, citáty


      LIDÉ, MILITÁRIE
      Osobnosti, příběhy
      Vyznamenání
      Uniformy
      Zločiny, Holocaust
      Ostatní
      BOJIŠTĚ WW2
      Západní fronta
      Východní fronta
      Středomoří
      Dálný Východ
      Komplexně


      EPOCHY
      Starověk
      Středověk
      Novověk
      WW1
      Po roce 1945
      ARMÁDY 1918-1945
      Německo   Británie
      USA   SSSR
      Itálie   Francie
      Japonsko
      Československo
      Ostatní

      ZÁBAVA, AKCE
      Bazar
      Spolky, akce
      Hry
      Modelařina
    TOPlist
      ARMÁDY 1945-200?
      SSSR-Rusko
      USA   NATO
      Varšavská smlouva
      ČSSR, ČSR
      Jaderné zbraně
      Ostatní




  •   LETECTVO
      Luftwaffe
      RAF
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      Československo
      NATO
      Švédsko
      Válka ve vzduchu
      NÁMOŘNICTVO
      Kriegsmarine
      Royal Navy
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      Ostatní, ponorky
      Válka v Atlantiku
      Válka ve Středomoří
      Válka v Pacifiku
      Válka v Ind. oceánu
      TANKY, VOJSKO
      Německo   Tanky
      Zbraně   Pušky
      Waffen SS
      Velká Británie
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      ČSR   poválečné
      Ostatní   NATO
      Varšavská smlouva
      SPECIÁLNÍ ZBRANĚ
      Wunderwaffen
      Tajné zbraně
      Rusko - PVOS
      Rakety, jaderné
      a kosmické zbraně




  •   Wiki




  •   Album
      Galerie
      Forumfoto



  • Portál     Obsah fóra     Články     Album     Forumfoto     Galerie     Chat     Nová témata     Nepřečtené     Bez odpovědí     Aktivní témata     RSS    
  • Dolů
  • Obsah fóra ‹ PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA ‹ Technika ‹ Obrněná technika
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk
  • Novinky
  • FAQ
  • Chat
  • Registrovat
  • Přihlásit se

Obrněný automobil Praga R (R-U)

Moderátor: Rase

Napsat komentář
Příspěvek: 1 • Stránka 1 z 1

Obrněný automobil Praga R (R-U)

Příspěvekod Rase » 22/8/2017, 12:49


Obrázek

Obrněný automobil Praga R

Počátky automobilky Praga můžeme hledat v roce 1907, kdy byla podepsána smlouva o společném podniku, mezi První Českomoravská továrna na stroje v Praze a Ringhofferovy závody. Společný podnik se jmenoval Pražská automobilová továrna - Prager Automobilfabrik (PAT-PAF), původně se zaměřoval na montáž zahraničních automobilů a licenční výrobu některých dílů. Výroba se ale moc nedařila a tento neúspěch stál v roce 1909 za odchodem Ringhoffera ze společného podniku. První Českomoravská továrna na stroje se ale rozhodla pokračovat a koncem roku poprvé použila jméno Praga. Přelomovým se stal rok 1911, kdy se podařilo zkonstruovat automobil vlastní konstrukce – Praga Mignon. Na podzim téhož roku, zkonstruoval František Kec tzv. autovlak neboli velký nákladní vůz Praga V s vlekem, který vyhrál vojenskou zakázku vypsanou c. a k. ministerstvem války. Tato zakázka přinesla společnosti potřebné finance pro další rozvoj. Na počátku války masivně vzrostl odbyt, především nákladních automobilů pro rakousko-uherskou armádu, která si ale velice chválila i osobní automobily Grand z její produkce. V roce 1915 automobilka Praga zkonstruovala vojenské tahače typů U a Z, které po první světové válce vyráběly v licenci Škodovy závody Plzeň. V roce 1916 přišla velice zajímavá zakázka od tehdy spojenecké Osmanské říše. Ta měla zájem o deset obrněných automobilů. Základem vozidla byl podvozek nákladního automobilu Praga R, verze 4/II, vyráběného od roku 1913. Pohon zajišťoval čtyřválcový benzinový motor o výkonu 21-26 hp a rychlosti 45 km/h na zpevněném povrchu. Pancéřová nástavba o síle 5 mm byla spojena nýty. Na vrcholu korby byla uložena otočná věž s kulometem Schwarzlose M07/12 se zásobou 5 000 nábojů. Osádku tvořili tři muži. Prototyp byl hotov roku 1916 a provozní zkoušky v Milovicích, byly zdárně dokončeny v roce 1917. Celkem bylo vyrobeno a vyexpedováno celkem deset vozidel, pro potřeby policejních jednotek v Istanbulu. Jejich další osud ale není znám. Paradoxem je, že tato malá exportní série, byla vlastně i nejvyšší produkcí jednoho druhu obrněných automobilů v celém rakouském mocnářství. Společnost Praga navázala na tento vývoj i po válce, kdy vzniklo několik obrněných automobilů.

Zdroj:
Martin Havelka - Jak se zrodil tank, ATM 6/2003
Hubert Procházka, Jan Martof - Praga, 2004

http://www.palba.cz/album/displayimage.php?pid=24593
http://auto.idnes.cz/automobilka-praga- ... jetiny_erp
http://www.vhu.cz/exhibit/obrneny-autom ... nske-rise/
http://forum.valka.cz/topic/view/58820/RUM-Praga-R-4
http://docplayer.cz/1792624-Vojenska-vo ... 1-5-t.html
Obrázek
"Porazili jsme špatného nepřítele." - George Smith Patton Jr. (1945)
Kabinet Kuriozit
Uživatelský avatar
Rase
6. Podplukovník
6. Podplukovník
 
Příspěvky: 8458
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov
Nahoru

Napsat komentář
Příspěvek: 1 • Stránka 1 z 1

Zpět na Obrněná technika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

  • Nahoru
  • Portál » Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra • Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
Portal by phpBB3 Portal © phpBB Türkiye