Obrněný automobil Junovicz PA1 (R-U)

Moderátor: Rase

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Obrněný automobil Junovicz PA1 (R-U)

Příspěvek od Rase »

EsHxQ_wWMAYQ0cQ.jpg

Obrněný automobil Junovicz PA1

V roce 1914 se Rakousko-uherská armáda střetla s Ruským kolosem. Velice rychle se začala projevovat početní převaha Carské armády, ale i její vybavení. Carská armáda totiž disponovala velkým množstvím obrněných vozidel nejrůznějších konstrukcí a později zde byly dislokovány i belgické obrněnce Minerva (Automitrailleuse Minerva). Vrchní velitelství armády si velice rychle uvědomilo svoji chybu a poptávalo vlastní obrněný automobil tuzemské výroby. Výrobci zareagovali rychle a zhruba v polovině roku 1915, byly představeny dva obrněné automobily. Jedním z vozidlem byl elegantní maďarský obrněnec Romfell, který navrhl nadporučík Simon Fellner a kapitán Brankó Romanovics. Druhý obrněnec navrhl mladý kapitán Junovicz. Oficiální název byl Panzer Auto 1 (PA1). Jednalo se v podstatě o opancéřovaný nákladní automobil, bez otočné věže. Základem byly těžké podvozky (cca 3t) určené pro nákladní vozidla, od různých výrobců. První tři byly postaveny na podvozku Fiat 40 PS o výkonu 40 koňských sil. maximální rychlost činila 35 km/h a dojezd až 350 km. V roce 1917 byly postaveny další dva kusy, jeden na podvozku Büssig 36 PS a druhý na podvozku Saurer 34 PS. Vozidlo vážilo kolem čtyř tun, čelní pancíř byl 7 mm a boční 5 mm. Stroj byl údajně 5,7 m dlouhý, 1,9 m široký a 3,5 m vysoký. Každý vůz byl ozbrojen dvěma až třemi kulomety Schwarzlose M07/12 a zásobou munice ráže 8×50 mm R Mannlicher. Posádka se skládala z pěti mužů. O bojovém nasazení je jen minimum důkazů. Původně byly nasazeny nejspíš na Balkáně, nebo na Východní frontě. Jediné ověřené nasazení pochází z Italské fronty v roce 1918. Zde byl první vyrobený automobil, nasazen v rámci jednotky K.u.K. Panzerautozug No.1 poblíž Udine. Zde byly nejspíš připraveny vniknout do průlomu na Piavě a pronásledovat ustupujícího nepřítele, pokud by se taková přiležitost naskytla. Tato jednotka se skládala z jednoho italského kořistního automobilu Lanzia IZ, ruského kořistního automobilu Austin, dvou vozidel Junovicz a jednoho vozidla Romfell. Nic bližšího bohužel není známo, ale jízdní vlastnosti byly nejspíš opět mizerné a nebojím se říci, že nejkvalitnějšími obrněnými automobily monarchie, byla kořistní vozidla, nikoliv tuzemské konstrukce.

Zdroj:
http://palba.cz/viewtopic.php?f=209&t=7641
http://landships.activeboard.com/t50570691/junovicz/
https://www.the-blueprints.com/blueprin ... _a_1_1917/

Výseeeetřižek.JPG
junoviczPA1.jpg
junoviczPA1.jpg (21.61 KiB) Zobrazeno 88 x
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“