Obrněný automobil Škoda-Daimler (R-U)

Moderátor: Rase

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Obrněný automobil Škoda-Daimler (R-U)

Příspěvek od Rase »

PA270083.JPG

Obrněný automobil Škoda-Daimler

Zakladatelem strojírenské továrny Škoda v Plzni, byl český technik, industrialista a velkopodnikatel Emil Škoda - Emil Ritter von Škoda (1839-1900). Když zemřel, byla tato společnost přeorganizována na akciovou společnost a do jejího čela se postavil, jeho syn Karel (1878–1929). Karel Škoda pokračoval ve snaze svého předchůdce o rozvoj zbrojního oddělení, které si v té době již vydobylo výsadní postavení, v dodávkách pro rakousko-uherské námořnictvo. Začátkem nového století již Škodovka patřila mezi největší Evropské průmyslové konglomeráty. Krom osvědčených technologí se vedení společnosti snažilo udržet krok s moderními trendy a zabývat se výzkumem nových pokrokových konstrukcí. Krom né příliš úspěšného kulometu Škoda M1893, tak vznikl jako soukromá iniciativa podniku, i obrněný automobil. V roce 1905 oslovili zástupce společnosti Daimler, která se již dříve snažila nabídnout armádě, vlastní obrněný automobil Austro-Daimler Panzerkraftwagen. Obrněný automobil Austro-Daimler navrhl v roce 1903 Paul Daimler (1869-1945) na popud rakouského arcivévody Leopolda Salvátora Rakousko-Toskánského (1863-1931), který rozpoznal vojenský potenciál motorových vozidel. Práce na vozidle probíhaly v továrně Austro-Daimler ve Vídeňském Novém Městě a výsledek byl představen po třech letech prací. Vozidlo se účastnilo císařských manévrů v Těšíně, v roce 1906. Oproti očekávání konstruktérů, se vozidlo ukázalo být v terénu až neskutečně pomalé, téměř nejelo, jeho motor kouřil, byl velice hlučný a plašil koně poblíž, splašil koně náčelníka generálního štábu Friedricha von Beck-Rzikowsky (1830-1920), který shodil svého jezdce. Císař František Josef I. vozidlo zhodnotil, že je pro vojenské účely nepoužitelné, což zpečetilo jeho osud. Je zajímavé, že právě tímto obrněným vozidlem Austro-Daimler, se inspirovali i konstruktéři u Škodovky. Ač tento obrněný automobil u armády neuspěl, společnost Škoda očividně vycítila příležitost a nabízet jej na světových trzích. Některé konstrukční prvky přímo převzali a byť spolupráce se společností Daimler nevydržela dlouho a tato společnost později od spolupráce odstoupila, konstruktéři ze Škodovky získali dostatek zkušeností, aby práce dokončili. Základem se stal podvozek se dvěma tuhými nápravami, přičemž poháněna byla pouze zadní náprava. Odpružení bylo tvořeno podélnými listovými pery. Když situace dovolovala odklopení ochranných plechů, mohl být motor chlazen vzduchem. Pancéřová nástavba byla otevřená, tvořená ocelovými pláty o tloušťce 3 mm. Řidič seděl na výše položené sedačce, přičemž mu pro úplný výhled z vozidla chyběl průzor. Vozidlo disponovalo celkem šesti střelišti na otočných čepech, umístěných následovně (proporcionálně): 2 vlevo, 1 vpředu, 2 vpravo a 1 vzadu. Výzbroj byla tvořena dvojicí kulometů Škoda M1902 ráže 8 mm. Zásoby munice tvořily 4 schránky po 510 nábojích, umístěných uvnitř vozidla. Dále bylo vozidlo vybaveno dvojicí dvojnožek pro případné nasazení mimo vozidlo. Tento zajímavý projekt skončil u výroby jediného funkčního prototypu v roce 1907 a je velice pravděpodobné, že jeho funkčnost byla stejně tragická jako u obrněného automobilu Austro-Daimler, z něhož vycházel. Vozidlo se nepodařilo udat na trhu a k výrobě obrněných automobilů se Škodovka vrátila až o nemálo let později.

Zdroj:
Piava 1918, Fučík Josef (2002)
http://pospec-blog.blogspot.cz/2011/10/ ... -1907.html
https://de.wikipedia.org/wiki/Austro-Da ... anzerwagen
https://de.wikipedia.org/wiki/Heinrich_Sch%C3%B6nfeldt
http://palba.cz/viewtopic.php?f=211&t=7132

Austro-Hungarian-Daimler-Skoda-MG-Car-M1907.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“