MARK-IV britský tank

Moderátor: Rase

Odpovědět
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: MARK-IV britský tank

Příspěvek od Lord »

Barrymore píše:Když koukám na ty řezy, tak bych měl jako člověk válčící pájkou a klávesnicí laický dotaz. Ty pásy byly zespodu vedeny kolečky. Shora to ale vypadá, že byly jen tak položeny na kovových profilech. Uniklo mi nějaké kolečko, nebo to bylo řešeno pořádným množstvím vazelíny?
Myslím, že místo dojmů by se to chtělo lépe podívat na fotky a uvidíte, že pásy nahoře se určitě nesmýkaly po železu, ale že je mezitím určitá mezera.
badaxe píše:Myslím že ti nic moc neuniklo, pásy byly vedeny více než polovinou své délky mezi dvěma lištami (anglicky jim říkali "rail" tedy kolejnice). Kolečka byla pouze v přední a spodní části a nebyla odpružena.
...Když se podíváš na snímky z boku je ty osy (a tedy místa kde byla kolečka) dobře vidět, jsou navíc zdůrazněna L profilem nad nimi ze kterého jsou kolem jejich matic zajišťovací U profily. Jedno další je v místech kde se pás nahoře lomí, opět je vidět jeho osa a její zajištění. Podobně byly řešeny pásy i později (často i s tím že žlábek vyl vyložen promaštěným dřevem) až do třicátých let.
ObrázekObrázek

Doplním Badaxeho, nebudu to sice komplikovat U či L profily, či zda se pásy pohybovaly po pomaštěném dřevu :?: , pro názornost fotečky řešení u tanku SKELETON. Horních koleček nebylo sice tolik, ale v místě lomení pásu, pochopitelně, a mezi jako podpora, napočítal jsem jich pět plus dvě kolem nich se otáčí pás nahoru.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Tuchačevskij
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 413
Registrován: 15/11/2009, 02:02
Bydliště: Slaný

Re: MARK-IV britský tank

Příspěvek od Tuchačevskij »

Obrázek
Když se podíváš Lorde na tuhle fotografii, tak tam je zobrazen MARK-IV. Je tam dobře vidět, že na horní straně kolečka žádné neměl...
Na fotkách stroje, co jsi sem vložil kolečka na horní straně vidět opravdu má, ale jedná se o jiný stroj. Není to náhodou prototyp stroje, který vznikl v USA?
Já tady v tom souhlasím s badaxe a to v tom, že na horní straně byl pás veden pouze mezi dvěma lištami. Žádná pomocná kolečka na horní straně stroj neměl...
"Kdo se nepoučil z historie, je nucen si ji prožít znovu"
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: MARK-IV britský tank

Příspěvek od Lord »

Je to možný hoši, že to není MARK-IV, ale podobný typ, resp. americký Skeleton, opravil jsem to. Jedná se o experimentální prototyp tanku z roku 1918.
Více třeba na http://en.wikipedia.org/wiki/Skeleton_tank

Osobně se mi vedení pásů zdá rozumnější :up:
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
badaxe
poručík
poručík
Příspěvky: 786
Registrován: 1/10/2011, 13:49

Re: MARK-IV britský tank

Příspěvek od badaxe »

to Lord, obávám se, že špatně chápeš větu "Podobně byly řešeny pásy i později (často i s tím že žlábek vyl vyložen promaštěným dřevem) až do třicátých let". Ta věta říká, že i později se používalo podobné řešení kdy pás ve své horní polovině nebyl veden kladkami, ale jen nějakou lištou a někdy tato lišta byla i vyložena dřevem. Jedním z příkladů je třeba LT-34, jehož pás je v horní části podpírán dvěma lištami a uprostřed jednou kladkou, podobně to bylo řešeno i u tančíku vz. 33, kde byl pás podobnou lištou podpírán v celé délce své horní části (dřevo byl údajně jasan).
Tank skeleton je řešen dost jinak, u Mark IV a V je pokud vím jen jedno kolečko na horní straně v místě prvního zalomení pásu, je to přibližně na rozhraní 2 a 3 desky pancíře počítáno odzadu (kolečko je na 3. desce). Tenhle systém vedení se objevuje u některých strojů až do počátku třicátých let. Pak byl zřejmě opuštěn, protože pozdější stroje už mají buď pás nesen kladkami, nebo jako u typu Christie pás není podpírán.
Obrázek

Socialisté ti slibují střechu nad hlavou, slibují tě nakrmit slaninou a fazolemi, slibují tě léčit, když onemocníš.
To vše jsou ale věci, které se dostane každý vězeň nebo otrok.
(Ronald Reagan)
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: MARK-IV britský tank

Příspěvek od Mirek58 »

Tohle konstrukční řešení podpory horní větve pasu/kluzná lišta/ se užívalo dlouho a často u jap. konstrukcí snad až do 40.let.
Mělo zajistit konstantní předpětí pasu/ aby pří jízdě horní větev neplancala/, kvůli ochraně převodovky, spojek, pasu a motoru před dynamickými rázy.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: MARK-IV britský tank

Příspěvek od Lord »

badaxe píše:Ta věta říká, že i později se používalo podobné řešení kdy pás ve své horní polovině nebyl veden kladkami, ale jen nějakou lištou a někdy tato lišta byla i vyložena dřevem. Jedním z příkladů je třeba LT-34, jehož pás je v horní části podpírán dvěma lištami a uprostřed jednou kladkou, podobně to bylo řešeno i u tančíku vz. 33, kde byl pás podobnou lištou podpírán v celé délce své horní části (dřevo byl údajně jasan).
Obrázek
OK, jen pro názornost, jak to "podobné" řešení vypadalo. Teď by mě jen zajímalo, jak to dlouho vydrželo :?:

ObrázekObrázek

Podle tebe tedy u Mark IV byl pás veden či podpírán dřevěnými lištami bez kladky. Podívejte na fotky vraku :idea: Zdá se, že pás šel po dvou lyžinách...
Mirek58 píše:Tohle konstrukční řešení podpory horní větve pasu/kluzná lišta/ se užívalo dlouho a často u jap. konstrukcí snad až do 40.let.
Mělo zajistit konstantní předpětí pasu/ aby pří jízdě horní větev neplancala/, kvůli ochraně převodovky, spojek, pasu a motoru před dynamickými rázy.
Na japonské tanky jsem koukal v naší sekci, ale o jaký šlo přesně typ :?:
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: MARK-IV britský tank

Příspěvek od Mirek58 »

Prominte , blbnu, hrabu se ve výzbroji Japonska a píšu nesmysly.
Ale co se týká podpůrných lišt ,tam byl problém v uchycení podpůrných kladek, díky materiálu boku vozidla. Docházelo k vytrhávání horizontálních čepů kladek. Když se použilo dřevo na podpůrné lišty/ jasan výborně tlumí kmity/byl problém pořešen do doby než se došlo na to jak podpůrné kladky s horizontálním čepem letmo upevnit.Něco o tomto problému psal Surin/ jestli si dobře pamatuji jméno kontruktéra tanků ČKD/.U prototypů z měkého železa se tenhle problém neobjevil, takže veselo nastalo až když se použila panc. ocel.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: MARK-IV britský tank

Příspěvek od El Diablo »

badaxe píše:Myslím že ti nic moc neuniklo, pásy byly vedeny více než polovinou své délky mezi dvěma lištami (anglicky jim říkali "rail" tedy kolejnice). Kolečka byla pouze v přední a spodní části a nebyla odpružena. V podstatě byly jejich osy jen protaženy skrze pancíř a zajištěny maticemi. Když se podíváš na snímky z boku je ty osy (a tedy místa kde byla kolečka) dobře vidět, jsou navíc zdůrazněna L profilem nad nimi ze kterého jsou kolem jejich matic zajišťovací U profily. Jedno další je v místech kde se pás nahoře lomí, opět je vidět jeho osa a její zajištění. Podobně byly řešeny pásy i později (často i s tím že žlábek vyl vyložen promaštěným dřevem) až do třicátých let.
Pás samotný je tvořen dvěma galovými řetězy (jako řetězy od kola) ke kterým jsou pomocí úhelníků nanýtovány desky které tvoří vnější část pásu. Ty "kolejnice" vymezují šířku právě těch řetězů, vnější bok každého z nich je kolejnicí veden a to brání sklouznutí pásu.
Technická: Řetěz na jízdním kole není Gallův, ale válečkový.
http://www.mch-retezy.cz/katalog-retezu/gallovy-retezy/
http://www.mch-retezy.cz/katalog-retezu ... ve-retezy/
Uživatelský avatar
badaxe
poručík
poručík
Příspěvky: 786
Registrován: 1/10/2011, 13:49

Re: MARK-IV britský tank

Příspěvek od badaxe »

Gallův řetěz je správný název známý obecně po celém světě a v technických oborech standardní. "Válečkový řetěz" je český termín používaný spíše v méně odborných kruzích. Omlouvám se za vynechané l.
http://www.mch-retezy.cz/katalog-retezu/gallovy-retezy/
Obrázek

Socialisté ti slibují střechu nad hlavou, slibují tě nakrmit slaninou a fazolemi, slibují tě léčit, když onemocníš.
To vše jsou ale věci, které se dostane každý vězeň nebo otrok.
(Ronald Reagan)
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: MARK-IV britský tank

Příspěvek od El Diablo »

To co píšeš je nesmysl, anglicky je válečkový řetěz Roller chain. Gallův řetěz je něco jiného a nelze je zaměňovat! Gallův řetěz nemá válečky, jen čepy.
Uživatelský avatar
badaxe
poručík
poručík
Příspěvky: 786
Registrován: 1/10/2011, 13:49

Re: MARK-IV britský tank

Příspěvek od badaxe »

Gallův řetěz je nazýván i ten s válečky. No a na Mark IV byl Gallův řetěz, stačí se na něj v muzeu podívat. Případně si nastudovat literaturu.
Obrázek

Socialisté ti slibují střechu nad hlavou, slibují tě nakrmit slaninou a fazolemi, slibují tě léčit, když onemocníš.
To vše jsou ale věci, které se dostane každý vězeň nebo otrok.
(Ronald Reagan)
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: MARK-IV britský tank

Příspěvek od Alfik »

Z knihy "Technologie oprav". Řetězy máme: článkový, Gallův, Ewartův, válečkový, čepový a zubový.
Z wiki: článkový, Ewartův, Gallův, čepový, zubový, válečkový (nejčastější).
Shoda (kromě pořadí) je úplná.
Angličtina je blbý jazyk pro dorozumění Malajců s islanďany. Je tedy možné, že nemají tolik rozlišujících názvů jako dokonalejší (avšak bohužel v minulosti méně expanzionistické a kolonialisticé) jazyky. Také tech. normy vč. názvosloví mohou být méně dokonalé, přeci jen, ty naše jsou pův. převzaty z R-U a Něm.
Ostatně naše chemické názvosloví (bohužel, dnešní chemici jej ani neznají a používají ty debilní slovozkratky z emeričtiny) je příkladem.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: MARK-IV britský tank

Příspěvek od El Diablo »

badaxe píše:Gallův řetěz je nazýván i ten s válečky. No a na Mark IV byl Gallův řetěz, stačí se na něj v muzeu podívat. Případně si nastudovat literaturu.
Gallův řetěz není i ten s válečky, to si pleteš. Na Mark IV mohl být Gallův to nevyvracím.

Doufám že teď už je to všem jasné a nemusíme se k tomu už vracet.
Uživatelský avatar
Tuchačevskij
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 413
Registrován: 15/11/2009, 02:02
Bydliště: Slaný

Re: MARK-IV britský tank

Příspěvek od Tuchačevskij »

badaxe píše:U Mark IV a V je pokud vím jen jedno kolečko na horní straně v místě prvního zalomení pásu, je to přibližně na rozhraní 2 a 3 desky pancíře počítáno odzadu (kolečko je na 3. desce). Tenhle systém vedení se objevuje u některých strojů až do počátku třicátých let. Pak byl zřejmě opuštěn, protože pozdější stroje už mají buď pás nesen kladkami, nebo jako u typu Christie pás není podpírán.
Přiznám se, že o tomhle kolečku jsem neměl ani tušení... Nemáte někdo náhodou fotku?
Dle mého byl pás na své horní straně veden pouze mezi dvěma lištami. Tlouštka pásu byla celkem značná. Obrázek mám už v článku :lol:
Obrázek
Při správném napnutí nehrozilo jeho vypadnutí (vyjetí)z vodících drážek vzhledem k jeho tlouštce. Ta /kluzná lišta/ dle mého plnila hlavně funkci v tom, že pás na horní straně podpírala a tím pádem netlačil celou svou vahou právě na vrch vodících lišt, které jsou tvořeny vlastně stěnou stroje...
"Kdo se nepoučil z historie, je nucen si ji prožít znovu"
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: MARK-IV britský tank

Příspěvek od El Diablo »

Tady je vidět, sice ne zcela zřetelně, ale je tam...
Obrázek
Uživatelský avatar
Tuchačevskij
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 413
Registrován: 15/11/2009, 02:02
Bydliště: Slaný

Re: MARK-IV britský tank

Příspěvek od Tuchačevskij »

Ty jo, tak toho jsem si opravdu nevšiml! :cry:
Co jsem tak koukal a řídil se popisem od badaxe, tak by se to kolečko mělo nacházet tady v těch místech...
Obrázek
Docela mě vrtá hlavou, proč se nachází zrovna v zadní části a tady na tom místě? Proč nejsou tyhle kolečka i v těch dalších dvou vrchních ohybech?
"Kdo se nepoučil z historie, je nucen si ji prožít znovu"
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: MARK-IV britský tank

Příspěvek od Alfik »

Hnací jsou zadní, čili je možné, že se při nějakých zkouškách ukázalo, že se jim ty lišty vlivem vlnění právě v tomto místě rychleji opotřebovávají.
nebo možná naopak, mysleli si že se jim budou..., a pak se možná přišlo na to, že je to zbytečné.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: MARK-IV britský tank

Příspěvek od El Diablo »

Zajímala by mě životnost takového tanku na bojišti...
Když sem byl na vojně (89-91) tak se tvrdilo že asi 6min. Nevím jestli to byla pravda.
Uživatelský avatar
Tuchačevskij
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 413
Registrován: 15/11/2009, 02:02
Bydliště: Slaný

Re: MARK-IV britský tank

Příspěvek od Tuchačevskij »

Alfik píše:Hnací jsou zadní, čili je možné, že se při nějakých zkouškách ukázalo, že se jim ty lišty vlivem vlnění právě v tomto místě rychleji opotřebovávají.
nebo možná naopak, mysleli si že se jim budou..., a pak se možná přišlo na to, že je to zbytečné.
Tak tahle možnost mě ani nenapadla :cry:
Myslíš tedy, že třeba tank MARK-I měl těchto podpůrných koleček více a u tanku MARK-IV zůstalo pouze tohle jedno v zadní části? Mohlo se opravdu jednat o nejvíce namáhané místo... Celá tahle záhada by se dala rozluštit, když by se našel podobný obrázek, kde by byl zachycen tank MARK-V :D
Když by měl koleček více, tak by bylo jasné, že kolečka tam bylo přidána jako zlepšení. Když by tam už kolečka neměl žádné, tak by bylo jasné, že kolečka se vypustila z důvodu jejich zbytečnosti...

Jinak k té životnosti tanku by mě v 1. řade zajímalo, zda-li to myšleno na život osádky a nebo stroje? Tím mám na mysli životnost stroje a schopnost vykonávat bojové funkce :lol:
Co se týče tanku MARK-IV, tak dle mého dost často hrozila technická závada díky které životnost tanku končila dříve, než-li se stačil vůbec dostat do kontaktu s nepřítelem :lol:
"Kdo se nepoučil z historie, je nucen si ji prožít znovu"
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: MARK-IV britský tank

Příspěvek od El Diablo »

Patrně tím byla byla myšlena bojeschopnost.
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“