První tanky na podvozku pásových traktorů

Moderátor: Rase

Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

První tanky na podvozku pásových traktorů

Příspěvek od Rase »

1320298842_33.jpg

První tanky na podvozku pásových traktorů

Pokud půjdeme do opravdu hluboké minulosti, tak první pásový dopravník vynalezli již staří Babylóňané, náznak housenkového pásu, tvořeného válci dřeva, můžeme nalézt ve francouzském královském archivu, z roku 1713, kde je vyobrazeno velice zvláštní zařízení, pro transport těžkých předmětů, jehož autorem je jistý d'Hermain. V roce 1770, navrhl britský politik, spisovatel a vynálezce Richard Lovell Edgeworth (1744-1817) již poměrně moderní koncept, nekonečného pásu nataženému přes kola vozu taženého koněm. Zde ale zůstalo pouze u návrhu, který si ale nechal patentovat. V roce 1825 si Sir George Cayley (1773-1857) nechal patentovat "tension-spoke wheels", nazvaný "Universal Railway", leč opět nerealizovaný. Zde dodám, že Cayley byl jedním z prvních průkopníků v novodobé konstrukci kluzáků. Popsal základní principy letadel těžších než vzduch. Svůj první bezmotorový kluzák postavil roku 1804. Rovněž navrhl spalovací motor poháněný střelným prachem. V roce 1837 navrhl britský vynálezce John Heathcoat (1783-1861) velice zajímavé vozidlo s pásovým pohonem. Ve třicátých letech 19.století zkonstruoval zmenšený model (1:6) Heathcoatova traktoru Colin Tyler. Ten pro pohon použil spalovací motor a mělo být využíváno pro práce v lese (vlečení klád). Ve své době by se ale jednalo o velice drahý stroj, jelikož průmysl ještě nedosáhl potřebných schopností, pro realizaci takto složitého zařízení. Vůz s pásy poháněný koňmi navrhl roku 1837 i kapitán ruské armády Dmitrij Zagryazhsky. V roce 1877 navrhl rolník a vynálezce, Fjodor Blinov (1827–1902) vagon pohybující se mimo zpevněné komunikace, pomocí nekonečných kolejí, tedy jakýsi housenkový pás. Jeho vynález byl patentován v roce 1879, práce na této parou poháněné lokomotivě probíhaly od roku 1881 do roku 1888 a byl úspěšně představen na zemědělské výstavě v roce 1896. Krom něj představili první plnohodnotné pásové traktory i Warren Miller (1858), Batter (1880). Později vznikly již moderní značky pásových traktorů, jako Lombard, Best & Holt a atd.
Na počátku první světové války se stal velkým strašákem pěšáků ostnatý drát, jenž znesnadňoval pohyb v otevřeném terénu a pokud byl použit ve větším množství, tvořil neprostupnou bariéru i pro ty nejschopnější vojáky. První koho napadlo jak překonat ostnatý drát, byli francouzští pěšáci, kteří použili běžný pásový traktor, připevnili k němu nabroušená ostří a pomocí tohoto vynálezu se jim podařilo přeřezat doposud neprostupnou bariéru z ostnatého drátu a následným útokem se pěchota zmocnila německých pozic. V důsledku tohoto neobvyklého činu, si francouzské vrchní velení uvědomilo že se jedná o velice účinný nástroj pro ofenzivní akce. Stačí jen najít větší a výkonnější traktory, opancéřovat je a vyzbrojit, aby bylo možno německé obránce zničit. Přední výrobce francouzských zbraní, Schneider, vyslal do Británie své nejlepší inženýry. Byli jimi Eugene Brillijé (Bril) a Duhamel. Zde došli k závěru, že nejlepší pásové traktory vyrábí konstruktér Holt, konkrétně Holt model 75. V březnu roku 1916 byl armádě představen Holtův traktor osazený pancéřovými pláty a s otevřenou střechou. Tento zkušební kus získal velké uznání a bylo rozhodnuto o výrobě 400 kusů těchto strojů. Cena jednoho byly vyčíslena na 56.000 franků. Jedinou výtkou od komise byl problém s délkou samotného podvozku, který se jim zdál být příliš krátký. Problematickým se také ukázalo být dovážení traktorových podvozků a náhradních dílů z Ameriky. Nebyl ale čas hledat jiná řešení a tak začal Schneider s urychlenou výrobou objednaných kusů. Výsledný tank byl dlouhý 6,32 metru, šířku 2,05 a výšku 2,3 metru. Tank byl vyzbrojen dělem ráže 75 mm a dvěma kulomety ráže 7.92. Tank uvezl 90 nábojů pro dělo, 3840 nábojů pro kulomety, 220 litrů paliva, klec s holuby, osádku šesti vojáků a tank dokázal ujet maximální rychlostí 8 km/h až 80 kilometrů, než bylo nutno doplnit palivo. První tyto tanky se dostaly na frontu již 5.září 1916 a nesly označení Schneider CA1. Jak je známo, první tanky nasazené na frontě skončily po počátečních úspěších velkým debaklem. Spojenecká propaganda ale udělala z těchto neohrabaných monster výtečný nástroj války a nezdráhali se o nich tvrdit, že se jim podařilo zdárně prorazit pozicemi nepřítele a hloupí Němci na ně neúspěšně vystříleli tolik munice, že brzy nebudou mít žádnou. Pravda byla samozřejmě zcela jinde, leč tato propaganda dopadla na úrodnou americkou půdu a velice rychle se uchytila. Tamní vojenští činitelé tak propadli touze získat vlastní pozemní křižníky.

Tanky od Benjamina Holta

Ještě roku 1916 zkonstruoval Benjamin Leroy Holt (1849-1920) první americký tank. Tento slavný výrobce pásových traktorů zkonstruoval pouhou maketu z tenkého plechu v reálné velikosti, jenž byla postavena na jednom z pásových traktorů, jeho vlastní konstrukce a místo zbraní zde byly pouhé trubky, jenž měly pouze utvořit dojem silně ozbrojeného prostředku. Stroj dostal označení Holt Model 75 Tank, leč tento demonstrátor byl brzy upozaděn.Tento první Holtův tank nebyl příliš kvalitní konstrukcí a na představitele armády neudělal valný dojem. Tank byl silně ozbrojen děly i kulomety a osazen zařízením pro přeřezávání ostnatého drátu, leč vytanul problém s vnitřním prostorem. Celý tank by musel obsluhovat (i všechny zbraně) nějaký trpaslík. Tank byl tedy armádou zavržen. Poučen ze svého prvního pokusu, postavil Holt již úspěšnější konstrukci, pojmenovanou Holt G9. Základem tohoto tanku byl opět pásový traktor, v tomto případě se jednalo o pásový traktor Holt 150. Pro zmatení současného badatele, vznikly celkem dvě varianty tohoto návrhu. Prvním byl Holt G9a a G9b. První typ byl osazen původním pětiválcovým, vodou chlazeným, motorem z již zmíněného traktoru, o výkonu 150 koňských sil. Vyznačoval se také dvěma pancéřovými věžemi umístěnými v horní části tanku (jedna vpředu, druhá vzadu). Výzbroj se skládala z dvou děl ráže 37 mm a několika kulometů ráže 7.62. Druhý model G9b byl již osazen šestiválcovým motorem Daimler, který se používal u britských tanků Mk.IV a stroj měl pouze jednu věž, umístěnou v zadní části tanku. Některé zdroje také uvádějí jako pohon šestiválcový motor Maybach, jiné že místo motoru o výkonu 150 koňských sil, byl použit motor o výkonu pouhých 75 koňských sil. Tento údaj bych ale bral s rezervou. Vraťme se ale k obecné charakteristice Holtova tanku. Tank vážil přibližně 10 tun a dosahoval rychlosti 5 km/h. Osádku mělo tvořit přibližně 6 mužů. Holt tedy dokázal zdárně zkonstruovat svůj první funkční tank. Nyní vše záleželo jak dopadnou armádní zkoušky nedaleko Los Angeles. Nebudu vás dále napínat a řeknu, že se jednalo o katastrofu. Deset tun vážící Holtův tank nedosahoval uspokojivé průchodnosti terénem. Na vině bylo špatně zvolené, neefektivní pojezdové ústrojí. Navíc stroj sice dosahoval rychlosti 5 km/h, leč jen na rovném povrchu. Celé testování bylo završeno a ukončeno po té, co řidič tanku ztratil nad strojem kontrolu a celý stroj se převrátil do příkopu. Stroj byl těžce poničen a další osud tanku G9 není znám, s největší pravděpodobností byl neprodleně sešrotován. Konstrukce obrněných strojů na podvozcích pásových traktorů se ukázala být jako slepá ulička ve vývoji tanků, leč na bojištích se objevovaly ještě desítky let od konce první světové války. Holtova konkurence ale nezaspala.

Tanky od Clarence Besta

Začátkem roku 1917 navrhl svůj tank Clarence Leo Best (1878-1951), vlastnící společnost Best Manufacturing Company, zabývající se rovněž konstrukcí a výrobou pásových traktorů. Tento konstruktér se již poučil z nedostatků své první zkušební konstrukce a dalo by se říct, že jeho výtvor by skvěle zapadl do tvorby Jules Verna. Nový Bestův tank měl zajímavý proudnicový tvar, díky němuž připomínal některé námořní konstrukce z konce 19.století. Tank vážil 15 tun a při vojenských zkouškách učinil na armádní představitele tak velký dojem, že byl tank okamžitě přijat do armády a bylo objednáno dalších 50 kusů těchto tanků. O bojovém použití těchto tanků se mi nepodařilo nic zjistit, ani to, zda bylo armádě opravdu dodáno nasmlouvaných 50 kusů těchto tanků. Domnívám se že zůstaly jen jako školící pomůcka pro nácvik kooperace pěchoty s tanky, možná nácvik tankového boje. Existují záznamy že minimálně jedním tímto tankem byla vyzbrojena Kalifornský národní garda. Právě u této jednotky vznikly fotografie propagující armádu, na niž američtí vojáci postupují vpřed podporování Bestovým tankem (divoce vedoucím palbu na okolní cíle). Jisté je, že žádný z těchto tanků se nedochoval do současnosti a ani sem nevypátral víc informací. Výzbroj jsem odhadl na kanón ráže 37 mm, tak jako u Holtova tanku. Tyto první americké tanky neměly velkého úspěchu u armády, podařilo se jim ale získat ohromnou slávu v tisku. Brzy se tak začaly v tisku objevovat obrázky jak tyto monstra doprovázejí americkou pěchotu v útoku. Nebo jak vedou zničující palbu na vyděšené německé vojáky. Skutečnost ale byla poněkud odlišnou.

Zdroj:
http://landships.activeboard.com/t88741 ... e-holt-g9/
http://sfw.org.ua/1148991495-submarina-preriy.html
http://www.aviarmor.net/tww2/tanks/usa/holt_g9.htm
http://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/Unit ... Tanks.html
http://wwimodeller.co.nz/category/6-int ... s/page/13/
http://www.mustreads.info/weird-tanks-in-history-ii/
http://wwimodeller.co.nz/tag/c-l-best-t ... l-75-tank/
http://forum.worldoftanks.ru/index.php? ... llar-tank/

1320298805_34.jpg
obrněné vozidlo společnosti C. L. Best, označované jako Tracklayer 75

1320298825_19.jpg
Obrázek
nákres Holtova podvozku pro pásové traktory

Holt G9 Caterpillar:
Obrázek
Obrázek

C.L. Best Tracklayer model 75 Tank:
1320298771_30.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Tkuh
praporčík
praporčík
Příspěvky: 378
Registrován: 26/7/2009, 15:57

Re: První tanky na podvozku pásových traktorů

Příspěvek od Tkuh »

Rase píše: První koho napadlo jak překonat ostnatý drát, byli francouzští pěšáci, kteří použili běžný pásový traktor, připevnili k němu nabroušená ostří a pomocí tohoto vynálezu se jim podařilo přeřezat doposud neprostupnou bariéru z ostnatého drátu a následným útokem se pěchota zmocnila německých pozic.
Nevíš prosím tě, kdy a kde to bylo?
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Rase »

No to sem bohužel nenašel, ale jelikož byl už v březnu 1916 postavený první obrněný Holtův traktor, tak to muselo být před koncem rokem 1915. Pokud budu vycházet z toho, že nějakou dobu muselo trvat postavit prototyp + něco zabrala byrokracie. Pro porovnání sem našel ještě pár údajů: J.B.E. Estienne předložil své plány na stavbu obrněného prostředku na podvozku z traktoru koncem roku 1915. V září 1915 se již pracovalo na konstrukci tanků Schneider a Saint-Chamond se začal konstruovat až v roce 1916. V červnu 1914 přišel major britské armády (bojující ve Francii) Glasfurd s nápadem, jak by mohly pásové obrněnce prorazit nepřátelskou frontu. Je tedy možné že francouzští pěšáci nasadili upravený traktor ještě koncem roku 1914 - jen co se ustálila fronta (dřív tedy rozhodně ne).
Logicky tedy vyplývá, že k oné události s traktorem mohlo dojít od poloviny roku 1914 - polovina roku 1915. Dohromady to dává skoro rok času, ale lépe to nezvládku určit. Čistě teoreticky by bylo možné zavrhnout i zimní měsíce, kdy se moc nebojuje, ale kdo ví. S pozicí to nebude o nic lepší...
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

K tomu modelu tanku C.L. Best Tracklayer model 75 Tank jsem něco málo dohledal na tomto foru. Nevím, nakolik jsou ty informace zaručené, ale o tomto stroji je toho známo tak málo....

Podle tohoto zdroje se hmotnost tanku pohybovala v rozmezí 13-15 tun. Výzbroj byla složená ze dvou 37mm kanónů a několika kulometů ráže 7,62mm (není potvrzeno). Osádka byla složená z pětice mužů. Motor o obsahu 1440 cm3 (Edit: je to kubických palcích), výkon 75 k při 550 ot/min. Rychlost 3-5 km/hod.

Ruštináři snad vyčtou něco víc.


http://forum.worldoftanks.ru/index.php? ... 917%D0%B3/
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 12/7/2012, 23:27, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

1 440 kubíků a 75 koníků, to bude překlep. Jinak zajímavé.

Spíš 14 440.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
rominus
desátník
desátník
Příspěvky: 59
Registrován: 7/11/2011, 19:52

Příspěvek od rominus »

má to být 1440 kubických palců, tedy cca 23,6 litrů. Vizuálně by to sedělo.
Ještě točivý moment: 972 Nm ! při 550 ot/min

http://www.stltikn.com/Pictures/1917_Ho ... lt_75.html
Naposledy upravil(a) rominus dne 11/7/2012, 22:44, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od El Diablo »

Třeba to nejsou kubické centimetry, ale palce...
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Rase »

Tak pokud budu věřit Rusům (za sebe ano), tak Bestův Tracklayer model 75 vznikl pouze jako funkční maketa zhotovená z obyčejné oceli (tedy né pancíře) a to do poloviny roku 1917. Plánovaná (již bojová) verze, se nikdy nepostavila, ač byla plánována. Maketa byla vyzbrojena pouze dvěma děly. I když byly v trupu umístěny střílny, nikdy se do tanku kulomety nenainstalovaly. Zdá se že tahle maketa sloužila i k propagaci armády v ulicích (k podpoře války).
Na obrázku jej můžete vidět celý polepený plagáty:

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4077
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Tank uvezl 90 nábojů pro dělo, 3840 nábojů pro kulomety, 220 litrů paliva, klec s holuby, osádku šesti vojáků a tank dokázal ujet maximální rychlostí 8 km/h až 80 kilometrů,
K čemu byla ta klec s holuby? Nějak si nedovedu představit, že by měli sloužit ke spojení s velitelstvím a jiné použití mě nenapadá.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

jarl píše:K čemu byla ta klec s holuby? Nějak si nedovedu představit, že by měli sloužit ke spojení s velitelstvím a jiné použití mě nenapadá.
Přesto to tak asi bude.
さようなら。
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Rase »

přesně tak, myslím že nikdo jiný v tancích holuby nevozil. Britové se domlouvali signalizací pomocí praporků a v případě Němců snad ani žádná komunikace neexistovala. Holuby ke komunikaci s velením používali Francouzi jen u prvních tanků, později se od nich patrně upustilo. V případě FT-17 ani nebyly dostatečné prostory k přepravě klícky. Jestli byly zavedené vysílačky na tancích už za 1. války to bohužel netuším. Ještě bych rád zmínil, že Francouzi postavili první tank dříve než Britové, ale vyskytl se problém v otázce osádky. Než byli vojáci vycvičeni k obsluze této techniky, Britové již dokázali vyslat první tanky na frontu. Myslím že ve Francii spadaly tanky do kompetence armády a nikoliv tak jako v Británii pod admiralitu (shodou okolností myslím že pod Churchilla).
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
rominus
desátník
desátník
Příspěvky: 59
Registrován: 7/11/2011, 19:52

Příspěvek od rominus »

Holuby alespoň ze začátku používali i Britové, jako prostředek spojení s velitelstvím. Jestli i Němci, to nevím. Asi se to moc neosvědčilo. Ono to spojení byl docela problém. Pro komunikaci mezi tanky se používaly praporky, semafory a jiné různé podivnosti. Spojení s velitelstvím zajišťovali holubi nebo klasický polní telefon - tank měl vzadu cívku kabelu, který se za jízdy odvíjel. Bylo to celkem neohrabané a spojení za jízdy nemožné. Co mám z jedné své knihy, tak radiostanice s dosahem 5 km zkoušeli Britové už v roce 1916. Problém byl že kvůli otřesům a hluku v tanku byly zcela nepoužitelné. Později zvláštní tanky vozily radiostanice rozložené, ty se sestavovaly až po dosažení cíle.
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Jo, ten semafor je dokonalej...

Obrázek
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
badaxe
poručík
poručík
Příspěvky: 786
Registrován: 1/10/2011, 13:49

Re: První tanky na podvozku pásových traktorů

Příspěvek od badaxe »

to Rase, pokud věříme ruskému servru (já za sebe ano) pak nevím kde bereš info o plánované stavbě. Je tam jasně napsáno že prototyp vznikl v polovině roku 1917 a že nebyl přijat, doslova tam je "Bez ohledu na to jak byl podvozek traktoru spolehlivý, se na bitevní pole nehodil a v navíc USA v té době už byly lepší konstrukce tanků" (Как бы ни было надежно тракторное шасси для поля боя оно совершенно не годилось и к тому же в САСШ уже успели появиться более удачные образцы танков.)Pak je popis že stroj byl použit k propagaci (ty plakáty na fotce jsou na válečné půjčky) a že ho armáda použila na cvičení NG Kalifornie v okolí San Franciska opět jen jako propagandu.
Také o zbraních se tam píše jen v rovině možnosti, a prototyp je zřejmě nenesl. Otázkou je, jak moc byla věž prototypu otočná, podle řezu seděl řidič v ní (respektive tam měl hlavu) a koukal štebinami v dolní části, to by při otáčení věže bylo asi dost problémové. Ale u prototypu to nejspíš neřešili.
Co je na stránce zajímavé je, že tam píše že traktor byl vlastně licence firmy Holt (obě firmy se v roce 1925 spojili a vznikla firma Caterpillar. Název Caterpillar byl požit už dříve jako jméno některých konkrétních typů firmy Holt)
Obrázek

Socialisté ti slibují střechu nad hlavou, slibují tě nakrmit slaninou a fazolemi, slibují tě léčit, když onemocníš.
To vše jsou ale věci, které se dostane každý vězeň nebo otrok.
(Ronald Reagan)
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: První tanky na podvozku pásových traktorů

Příspěvek od Rase »

Očividně jsi velký ruštinář, já čtu azbuku jako latinku... Co mi tedy vypadne z překladače, to se snažím nějak interpretovat (můžou se tedy vyskytovat chyby). Navíc často narážím na protichůdné informace a některé informace přejímám aniž bych si je mohl někde ověřit (přeci jen k mým tématům se moc informací nedá najít). Tenhle článek vzniknul z popudu, že sem našel propagační fotografii ze zmíněného cvičení domobrany. Nějak dobu sem pátral a šmejdil, až sem vyšmejdil další fotky. Napadlo mě že by tyhle tanky mohly zajímat i někoho dalšího, tak sem z nich udělal článek. Rád si přečtu korekce od jiných čtenářů, aspoň se dozvím něco nového. Je mi jasné že jsou moje články často chybné, nebo i zavádějící, ale přeci jen je něco jiného psát o zbraních o kterých píší všichni, než se snažit sesmolit něco o čem se tady v čechách (minimálně) neví.
Za korekce děkuji, aspoň se dozvím(e) něco nového
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
badaxe
poručík
poručík
Příspěvky: 786
Registrován: 1/10/2011, 13:49

Re: První tanky na podvozku pásových traktorů

Příspěvek od badaxe »

Není proč děkovat, já se prostě jen v tom textu nedočetl o žádném pokusu tu věc přijmout. Rusky celkem rozumím a čtu bez problému, holt jsem se ve škole asi učil :-) a hlavně jsem si dost dlouho s rusy dopisoval, protože jejich zdroje nebyly až tak dostupné. Souhlasím že na tyhle prototypy a spíš jen pokusy je toho málo a po pravdě, některé asi existovaly spíš jako maketa než jako reálná věc. Ale zajímavostí to rozhodně je a stojí to za zveřejnění. Třeba se najde něco k dalšímu, já třeba tu ruskou stránku neznal.
Obrázek

Socialisté ti slibují střechu nad hlavou, slibují tě nakrmit slaninou a fazolemi, slibují tě léčit, když onemocníš.
To vše jsou ale věci, které se dostane každý vězeň nebo otrok.
(Ronald Reagan)
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: První tanky na podvozku pásových traktorů

Příspěvek od Rase »

Nějak sem nemohl najít zmínku o bojové variantě. Už jsem si našel. Tak bojovou variantu musel plánovat samotný Best, jinak by nestavěl ani tuhle maketu. Přeci jen mu šlo o peníze (nevrážel peníze do makety aby nalákal občany k nákupu válečných půjček), stavěl traktory a tak chtěl mít odbyt, když je ta válka. To že by tyhle tanky byly k ničemu (snad krom útoku na Mexiko) je věc jiná. Jednoznačně mu šlo o zisk, který by přišel, pokud by se mu podařilo zapůsobit na vládní činitele, dostatečně na to, aby nakoupili alespoň pár jeho tanků. To že byla tato konstrukce zastaralá jej nemuselo trápit, přeci jen se tehdy v Americe moc nevědělo, jak vypadají britské tanky... Navíc chyby mohl vychytat v příští verzi. Bestovým cílem byl zisk a tedy i prodej bojové varianty tanku. Nakonec se prodala jen ta maketa, což sice nebylo nic moc, ale aspoň se vrátila část nákladů (patrně).
Koukal sem na fotky a věž samotná byla plně otočná (pokaždé jsou děla v jiné poloze. Na jedné fotografii je i výšleh lamene z hlavně kanónu, jelikož se ale jedná o fotografii, tak se nejspíše jedná o fotomontáž (dělo míří dolů a vojáci kolem nejeví známky vystavení nadměrnému hluku...), nemůže se jednat ani o cvičnou munici, jelikož jsou vojáci opravdu moc blízko a já osobně bych se moc nepřibližoval k hlavni děla (i kdybych věděl že se jedná o cvičení). Dle mého tedy ve věži nebyla opravdová děla, ale jen nějaké trubky (v lepším případě kovové). Navíc pokud se podíváte jak vypadal samotný traktor, kolem kterého je tanková nástavba postavená, nemohlo být ve strojí víc místa, než jen pro řidiče. Víc členů osádky by bylo snad až příliš zmáčklých na to, aby dokázal stroj pořádně fungovat (stačí se podívat na řez strojem výše).
Angličané, Francouzi, patrně i Němci a Italové by se tomuto tanku vysmáli i pokud by Best vychytal mouchy a vytvořil bojovou variantu. Pořád ale bylo mnoho zemí, kde o něčem jako tank tak maximálně četli v novinách (mezi nimi i slavná Amerika).
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
badaxe
poručík
poručík
Příspěvky: 786
Registrován: 1/10/2011, 13:49

Re: První tanky na podvozku pásových traktorů

Příspěvek od badaxe »

Na té fotce ze cvičení je podle mne "výstřel" domalovaný retušérem. Ono i s tou otočností je to nejisté, stačilo ty "kanony" přendat do jiných děr (třeba sloužily právě k tomu a proto v nich nejsou kulomety). To že Best se snažil to armádě prodat je pravděpodobné, ovšem šance prodat to byla asi jen malá. Místa v tom bylo podle všeho pramálo a v terénu to zřejmě nejezdilo. Fotky z cvičení jsou podle všeho kolem stojícího stroje. Prostě zajímavá věc a cimrmanovská "slepá ulička".
Obrázek

Socialisté ti slibují střechu nad hlavou, slibují tě nakrmit slaninou a fazolemi, slibují tě léčit, když onemocníš.
To vše jsou ale věci, které se dostane každý vězeň nebo otrok.
(Ronald Reagan)
Uživatelský avatar
Tuchačevskij
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 413
Registrován: 15/11/2009, 02:02
Bydliště: Slaný

Re:

Příspěvek od Tuchačevskij »

rominus píše:Holuby alespoň ze začátku používali i Britové, jako prostředek spojení s velitelstvím. Jestli i Němci, to nevím. Asi se to moc neosvědčilo. Ono to spojení byl docela problém. Pro komunikaci mezi tanky se používaly praporky, semafory a jiné různé podivnosti. Spojení s velitelstvím zajišťovali holubi nebo klasický polní telefon - tank měl vzadu cívku kabelu, který se za jízdy odvíjel. Bylo to celkem neohrabané a spojení za jízdy nemožné.
Měl jsem někde fotku, kde byl vnitřek britského stroje MARK a tam byla pěkně vidět i klícka s holuby. Nemohu ji ale nikde najít :cry:
Zvířata musela být každopádně tím teplem a příšerným hlukem dost postižená... Je také dost možné, že když byl holub vypuštěn tak nabral špatný směr 8-) :lol:
Jinak o té cívce s kabelem k polnímu telefonu slyším prvně. Ta byla umístěna z venku a nebo uvnitř? nemáš náhodou nějaké fotky?
"Kdo se nepoučil z historie, je nucen si ji prožít znovu"
Uživatelský avatar
Tuchačevskij
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 413
Registrován: 15/11/2009, 02:02
Bydliště: Slaný

Re: První tanky na podvozku pásových traktorů

Příspěvek od Tuchačevskij »

Tkuh píše:
Rase píše: První koho napadlo jak překonat ostnatý drát, byli francouzští pěšáci, kteří použili běžný pásový traktor, připevnili k němu nabroušená ostří a pomocí tohoto vynálezu se jim podařilo přeřezat doposud neprostupnou bariéru z ostnatého drátu a následným útokem se pěchota zmocnila německých pozic.
Nevíš prosím tě, kdy a kde to bylo?
Dnes jsem na Facebooku u jednoho člověka, kterého mám přidaného v přátelích a je z Belgie narazil na tuhle zajímavou fotku
Obrázek
Mělo by se jednat o traktor CATERPILLAR, který je vystaven v bruselském muzeu. Napadlo mě, zda-li ti pěšáci nepoužili po úpravě třeba tento stroj? :lol:
"Kdo se nepoučil z historie, je nucen si ji prožít znovu"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“