Tank Lebeděnko - Car tank

Moderátor: Rase

Odpovědět
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Tank Lebeděnko - Car tank

Příspěvek od vodouch »

Obrázek

Tank Lebeděnko - Car tank

Ruský Lebeděnko neboli Car Tank je bez pochyb nejpodivnější vůbec kdy zkonstruované obrněné bojové vozidlo. Nicméně by neměl být zcela odmítnut jako jiné pošetilé projekty, ale musí být nahlížen na pozadí počátečního vývoje tanku, který probíhal v tomto období, byl ve všech zemích velmi experimentální a vedl k mnoha podivným a nefunkčním návrhům.
Inženýr Nikolaj Lebeděnko byl v roce 1914 zaměstnán v soukromé firmě, pracující pro ministerstvo války a navrhující dělostřelecká zařízení. Lebeděnko s pomocí Nikolaje Žukovského a jeho synovců Borise Stěčkina a Alexandra Mikulina přišel s myšlenkou motorem poháněného bojového stroje, vážícího asi 40 tun, pojíždějícího na jednom malém dvojitém kole a dvou velmi velkých (téměř 9 metrů v průměru) paprskových kolech v tricyklovém uspořádání. Velká kola byla upevněna na trup, tvarovaný jako ladička a zužující se dolů k dvojitému kolu, montovanému na jeho konci, které umožňovalo řízení vozidla. Konstruktéři doufali, že toto původní uspořádání by umožnilo vozidlu překonat prakticky všechny překážky. Na počátku pojmenovali vozidlo Nepotir, ale stalo se známým jako Lebeděnko podle konstruktéra. (Časem bylo přezděno “Car” podle vládce Ruska, který poskytl kapitál).
Ale kdo by tento projekt financoval? Byl vyroben malý pohybující se dřevěný model Nepotiru, poháněný pérovým motorem z gramofonu. Model byl předveden caru Nikolajovi, na kterého učinilo velmi silný dojem, když hračka překonala řadu různých překážek-tlustých knih. Car okamžitě přikázal konstruktérům pokračovat v projektu a přidělil jim potřebné fondy. Konstrukce Lebeděnka ve skutečné velikosti začala.
Pohonná skupina sestávala ze dvou motorů Maybach o výkonu 240 koní, jednoho pro každé velké kolo. Kola sama (navržena Žukovským) měla kovovou střední sekci průřezu T. Dřevěné obložení bylo pak připevněno na příčku profilu T. Pohon sám byl velmi jednoduchý. Každý motor poháněl automobilová kola, která byla přitlačena (pomocí péra z železničního vagónu) na dřevěné obložení velkého kola a přenášela energii motoru na velké pojízdné kolo. (V případě přehřátí se pohonná kola uvolnila a chránila motor před zadřením). Bylo míněno, že Nepotir by měl být schopen dosáhnout nejvyšší rychlost asi 17 km/h, což bylo impozantní v porovnání s jinými obrněnými bojovými vozidly. Trup vozidla měl jednu nahoře montovanou centrálně umístěnou věž, vybavenou buď jen kulomety nebo kulomety a lehkými kanóny; s věží měl Lebeděnko celkovou výšku asi 12 metrů. Věž byla doplněna malými kulometnými sponsony na vnějších bocích trupu. Na spodní straně břicha obludy byla také umístěna malá věž.
Konstrukce postupovala rychle a na konci července 1915 byl Nepotir připraven na první zkoušky. Kvůli své váze a velikosti byl navržen pro transport v podsestavách a složení dohromady před akcí na frontě (jako to bylo později předvídáno pro ohromný německý K-Wagen). Podsestavy byly dopraveny na testovací území asi 60 km od Moskvy. Při sestavení bylo zjištěno, že váha stroje překročila výpočty asi o 50% kvůli užití silnějšího kovu. V říjnu test začal před vysokou komisí. Začal dobře. Vozidlo se dobře pohybovalo po pevné zemi, lámalo stromy, ale potom vjelo do měkkého místa, kde malé dvojité kolo uvázlo v příkopu. Brzo bylo zřejmé, že motory byly slabé, takže byly nezpůsobilé osvobodit zadní dvojité kolo.
Po tomto fiasku dva z konstruktérů, Mikulin a Stěčkin, pracovali na vybavení vozidla výkonnějšími motory. Ale tento plán nebyl nikdy splněn. Armáda se postavila proti projektu. Byl jednoduše příliš nákladný, měl nesmírnou cenu asi 250 000 rublů. Také vozidlo (a pak v první řadě jeho kola) bylo považováno za příliš zranitelné dělostřeleckou palbou. (V té době Francie a Británie byly blízko sestavení nových typů terénních obrněných bojových vozidel, pohybujících se na housenkových pásech).
Lebeděnko zůstal v lese, zapadal a rezivěl po zbytek války, až byl konečně sešrotován v roce 1923.
Stroj vážil okolo 40 tun, byl 9 metrů vysoký, 17 metrů dlouhý a 12 metrů široký.

Literatura:
Bolchovitinov, Bujanov, Ostroumov, Zacharčenko: Vyprávění o ruských vynálezcích a objevitelích
http://www.landships.freeservers.com/le ... _info.html

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Otomto stroji jsem se zmínil pár řádky v práci o tancích. Ale z podkladů co jsem měl jsem nevyčetl že ho dokonce postavili. Inu člověk se doví každý den něco nového.

Velmi zajímavé vše co se zde objevilo.

Jinak bych se chtěl zeptat. Pánové, neříkají něco vaše zdroje o tanku -měl být velmi velký, ruský a měl ho navrhnout Mendělejev.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Příspěvek od rabo »

Jinak bych se chtěl zeptat. Pánové, neříkají něco vaše zdroje o tanku -měl být velmi velký, ruský a měl ho navrhnout Mendělejev.
Ale no, veď tu si na "Palbe", samozrejme, že zdroje tunajších prispievateľov majú niečo aj k tomuto zaujímavému stroju.

Skrátená verzia:
Ide o stroj ktorý navrhol syn známeho chemika, Vasilij Dmitrievič Mendeleev.Je troška prekvapením, že sa pustil do tanku, lebo pracoval ako konštruktér v lodeniciach a viedol vývoj ponoriek. Práce na tomto stroji začali v roku 1911. Nikdy sa však nedostal z rysovacích dosiek. Zaujímavosti tohto projektu: pri streľbe sa vtiahli kolesá do vnútra, respekt. si "sadol na zem" a "tváril" sa ako obrnená stavba s delom. Otváranie a pohyb čelnej masky dela sa dial pomocou elektrického servopohonu, pri nabíjaní pomáhal pneumatický zdvíhač s vozíkom na náboje čo značne uľahčovalo manipuláciu s nábojom, až štyri miesta riadenia / v prípade poškodenia jedného ho zastúpil druhý atď. /, pneumatický servopohon prevodovky, pneumatické pérovanie umožňujúce meniť svetelnú výšku vozidla a nastavenie kolies na pevno, alebo každé nezávisle odpružené , pancier až 150mm / na tú dobu prakticky neprekonateľný. Pri preprave po železnici sa vedel presúvať po "vlastných" - postavili ho na trať a on išiel, ako vozeň s vlastným pohonom, zdôvodnenie - pri svojej hmotnosti by mal problém sa posúvať po niektorých cestách a mostoch, ale železničné trate ho uniesli. Veľmi bezpečné umiestnenie motora - vzadu a dole v špeciálnom oddelení.

TTD:
dĺžka - 13m
výška s guľometnou vežičkou - 4,45m
rýchlosť - 14,5km/h
hmotnosť - 173 t
výzbroj - 120mm lodný kanón a guľomet "Maxim"
posádka: 8 vojakov
výkon benzínového motora: 150 konských síl
tlak na zem - 2,5kg/ cm2

foto:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

rabo- odpusť mi kráčíš vzrostlým lesem zatímco já pouze sbírám třísky. To je nádherná záležitost. Ale že by to byl kousek výzbroje.

Je zajímavé jak progresívní měl Mendělejev v plánu pérování. To je úžasné. Kdoví jestli se se tímto nápadem neinspiroval někdo kdo se rozhodl pro hydropneumatické pérování u tanků Leclerk. Možná ne, ale stejně byl ten Mendělejev vizionář.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Příspěvek od rabo »

rabo- odpusť mi kráčíš vzrostlým lesem zatímco já pouze sbírám třísky.
Ale idz, Ty si veselá kopa. Môj úvod mal len naznačiť, že prispievatelia na "Palbu" majú informácie o kadečom. Niekedy až čumím o čom všetko sa tu vie.

To je nádherná záležitost. Ale že by to byl kousek výzbroje.

Je zajímavé jak progresívní měl Mendělejev v plánu pérování.
Išlo naozaj o impozantné "monštrum" - i keď chýb ako maku, ale po vizuálnej a technickej stránke / síce len papierovo / sa jednalo o veľmi zaujímavý a zároveň impozantný stroj. Je veľká škoda, že sa nespravil aspoň jeden prototyp, bol by to pekný kúsok do voj. múzea.
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Byl, by, byl, jenže asi by skončil jak postavený tricykl Lebeděnko. Tenkrát to asi moc lidí nenapadalo, že by se někdy mohlo jedna o muzejní kousek. No dneska taky málo chápe, že dnešní modení technika bude jednou v muzeu...
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Akvaman - kolego měl bych dotaz. V roce 1917 se Rusové pokoušeli dát do chodu tuto technickou raritu. Měl bys Ty nebo někdo jiný povědomí o tom, jestli ruská armáda měla do doby svého zániku nějakou obrněnou techniku tankového typu?

Zachytil jsem nějaké informace, že snad měli francouzké Renaulty 18. Dokonce si pamatuji jakousi repliku tohoto tanku v řadách prvozárodečné Rudé armády. Pamatuji si jeho jméno: BOJOVNÍK ZA SVOBODU SOUDRUH LENIN.

V té době asi Rusko nebylo technicky na výši hlavně asi chyběla schopnost vyrábět vlastní spolehlivé motory. Takže je možné že mimo pár dovezených kusů neměli nic.

Uznejme čestně že Lebeděnkův tank byl sice zajímavý ale pro boj nepoužitelný. Bylo to velké jak stodola a asi tak i pohyblivé a obratné.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Příspěvek od vodouch »

rabo:
Paráda. Kam se hrabe Lebeděnko.
Nebyla by legenda (popis) k obrázkům? Leccos se dá odhadnout, všechno ne.
Obrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

No obávám se, že ti Akvaman neodpoví. Stačí se podívat na hodnost a na jeho červenou kartu. Nebo je dobré zkusit si přečíst jeho postřehy. To nevíš, esi se máš smát nebo plakat. Kdo ví, kolik mu bylo nebo teda je roků. Ale tady to byl vysloveně jeliman, který všechno znal a všechno věděl, ale nevěděl nic a příspěvky házel jako výkřiky do tmy.

A nejsu si jistý, ale o Renaultu v ruských službách tu neco málo na palbě je. Projdu a zjistím v editu ;-)

Edit:
Vodouchu, to první je obrázek !nasazení", to druhé bokorys, třetí půdorys. Další je funkce podvozku při jízdě a další podvozek usazený na zem při střelbě.

Edit 2:
Tady o tom trochu napsal Sa58:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1108
a ještě píše v tématu o Renault ft: V Sovětském svazu, v té době ještě v Ruské sovětská federativní socialistické republice, bylo vyrobeno patnáct kopií FT-17 pod názvem Russkij Reno. Tyto kopie byly první tanky vyrobené v budoucí tankové supervelmoci.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Sověti stavěli "v licenci" tanky FT-17, jejich označení bylo "Russkij Reno či Reno Russkij"". Bylo jich vyrobeno asi 15 kusů, měli opravdu "revoluční jména".

Ten první měl opravdu jméno jak ho zde uvedl Pátrač.

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Tak sem se do teho docela zamotal. Špatně čtu hold otázky...
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Příspěvek od vodouch »

hydrostar píše:Vodouchu, to první je obrázek "nasazení", to druhé bokorys, třetí půdorys. Další je funkce podvozku při jízdě a další podvozek usazený na zem při střelbě.
To je bez pochyb. Trošku třeba tápu u položky 3 obrázku "ruské B", tedy půdorysu, nebo u položky 6 obrázku "ruské V", tedy funkce podvozku za jízdy.
Taky se mi líbí ty pětiúhelníkové napínací kladky (funkčně by to nemuselo vadit).
Obrázek
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Příspěvek od rabo »

u položky 3 obrázku "ruské B", tedy půdorysu
jednokoľajka podávača / prenášača nábojov - jedna cesta z von do zásobníka a druhá zo zásobníka do dela

nebo u položky 6 obrázku "ruské V"
páka naťahovania pásov
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Omlouvám se, dnešní moje odpovdi stály za starou belu, nevím, co se děje. Sory.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

rabo píše:Išlo naozaj o impozantné "monštrum" - i keď chýb ako maku, ale po vizuálnej a technickej stránke / síce len papierovo / sa jednalo o veľmi zaujímavý a zároveň impozantný stroj. Je veľká škoda, že sa nespravil aspoň jeden prototyp, bol by to pekný kúsok do voj. múzea.
mě zaujala ta myšlenka vlastního pohonu po železnici. Takže svým způsobem by se mohl tvářit i jako obrněný vlak a vést palbu za železnice. Tomu se tedy říká dokonalá unifikace. Vyrobit jeden stroj, který může působit jako statické opevnění, tank i obrněný vlak. Škoda že i tento projekt trpěl "megalomanstvím". Stačilo by tu krabici udělat i něco menší, slabší a s menším dělem a hned by byla větší šance praktického použití.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: Lebeděnko

Příspěvek od El Diablo »

Bizarní a neobvyklé tanky: Nestvůrný Lebeděnkův "Car tank"
V historii obrněné techniky najdeme řadu pozoruhodných strojů, často výjimečných až převratných výtvorů, které však z nejrůznějších důvodů zůstaly jen na papíře nebo nepřekročily rámec prototypu
Obrázek
http://www.valka-revue.cz/bizarni-neobv ... v-car-tank
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“