Burstynův tank (R-U)

Moderátor: Rase

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Burstynův tank (R-U)

Příspěvek od Rase »

Obrázek

Motorgeschütz Burstyn

Günther Adolf Burstyn (1879-1945) se narodil 6. července roku 1879 v Bad Aussee ve Štýrsku, jako jeden ze tří synů Adolfa Burstyna (1843–1917) a jeho ženy Juliane, rozené Hoffmannové (1844–1931). Jeho otec pocházel z židovské rodiny ze Lvova, avšak konvertoval ke katolické víře. Pracoval jako vrchní inspektor rakouských drah, jeho manželka se živila jako novinářka. Jeden bratr zastával funkci ministerského rady, další byl významným profesorem elektrotechniky. Günther studoval na jednom z vídeňských gymnázií, ale nejspíše rodinná predispozice k technickým vědám jej přiměla přejít v roce 1895 na ženijní kadetku v Hainburg an der Donau. V roce 1899 byl vyřazen a nastoupil jako kadet k Železničnímu a telegrafnímu pluku. V květnu 1906 byl povýšen do hodnosti nadporučíka a v listopadu téhož roku přidělen k ženijnímu velitelství v Tridentu. V roce 1910 konvertoval k evangelictví, oženil se s Gabriele Wagnerovou a měl s ní dvě děti. V roce 1911 přišel s náčrtem motorizovaného děla - Motorgeschütz, inspirovaného u lehkých a rychlých lodí námořnictva. Jednalo se o překvapivě moderní konstrukci stroje, který disponoval pásy, korbou se spalovacím motorem, prostornou otočnou věží, rychlopalným dělem ráže 37 mm ve věži jako hlavní výzbrojí, dvěma kulomety jako pomocnou výzbrojí, ochranným pancéřováním a schopností překonávat terénní překážky. Délka měla být 3,5 m, výška 1,9 m, šířka 1,9 m, šířka věže 1,3 m a celková hmotnost 7 tun. Motor o výkonu 45 koní měl vozidlo rozpohybovat rychlostí až 28 km/h na silnici a 8 km/h v terénu. Čelní pancíř měl mít 8 mm, boky 4 mm a strop 3 mm. Posádku by tvořili tři muži: velitel-střelec, střelec a řidič. Velice zajímavé bylo překonávání zákopů, pomocí ramen v přední i zadní části trupu, které měly zabránit, aby tank uvízl v těžkém terénu.
Burstyn svůj návrh předložil roku 1912 vedení rakousko-uherské armády, ale byl odmítnut a nebyly ani uvolněny prostředky na stavbu prototypu. Pokusil se svůj návrh prezentovat v Německu, ale byl opět odmítnut. Problém byl zkrátka v tom, že nepracoval pro žádnou z velkých zbrojovek a jeho práci nevzal pod svá křídla žádný z vlivných továrníků nebo zástupců armády. Přes neúspěch, si nechal svůj návrh patentovat. Během první světové války pak působil především při výstavbě železnic a mostů. V meziválečném období major Burstyn pracoval pro Heeresmuseum a to až do roku 1933, kdy odešel do důchodu kvůli problému se zrakem. Tehdy již měl generálskou hodnost, byť kvůli finančním problémům nemohl dál podporovat syna na studiu. V třicátých letech se stal aktivním členem Vlastenecké fronty. Po zabrání Rakouska Německem, nacisté upozadili fakt, že byl podle norimberských zákonů polovičním židem a označovali jej jako čestného árijce. Byl považován za průkopníka tankového boje, jejich nasazení a obraně proti nim. V březnu 1941 Hitlerovi osobně předvedl svůj obrněný prám určený pro obojživelné operace, za což byl vyznamenán válečným záslužným křížem s meči. Koncem roku padl na východní frontě jeho syn Walther. V roce 1944 obdržel čestný doktorát od vídeňské Technické univerzity. Koncem války byl téměř úplně slepý, jeho žena byla nemocná, propadl depresím a tak 15. dubna 1945 spáchal v Korneuburgu sebevraždu. Opět dní později zemřela jeho manželka násilnou smrtí. Od roku 1967 nesou jeho jméno kasárna tankové školy v Zwölfaxingu. V roce 2011 Vídeňské vojenské muzeum vystavilo maketu Burstynova tanku, která byla postavena podle jeho patentu z roku 1911.

Zdroj:
http://www.bundesheer.at/truppendienst/ ... php?id=869
http://www.vhu.cz/15411/
http://www.panzernet.net/php/index.php?topic=1886.0
https://de.wikipedia.org/wiki/Gunther_Burstyn
http://www.biographien.ac.at/oebl_1/130.pdf
https://forum.valka.cz/topic/view/17321 ... yn-Gunther
https://austria-forum.org/af/AEIOU/Burstyn%2C_Gunther
http://www.doppeladler.com/kuk/burstyn.htm

Gunther_Burstyn.jpg
wvRMeJ0.jpg
bb7d74322f3c9c1420ccf9fad2bda6cc.jpg
LZGx6wS.png
R0IE7PH.png
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Burstynův tank (R-U)

Příspěvek od kenavf »

V podstate sa dalo povedať že ten tank mal prvky, ktorých zavedenie ako koncepcie "moderných" tankov zaviedol Renault FT-17?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Burstynův tank (R-U)

Příspěvek od Rase »

Dá se to tak říct, jediné co je poněkud problematické, je usazení osádky. V přední části sedí vedle sebe řidič a velitel-střelec, který obsluhoval přední kanón. Zády k nim seděl další člověk, který obsluhoval kulomet směřující dozadu. Ten měl být nejspíš usazený na druhé straně věže, v onom výstupku - věž se otáčela za ním, ale on sám byl od ní oddělen. Pokud jde o podvozek, tak ona ramena jsou docela zajímavé řešení, byť je otázkou, jak moc by byly funkční. FT-17 má velkou výhodu v tom, že přední koleso je velmi velké, vytváří tak velký nájezdový úhel a tank tak může překonávat mnohem složitější terén. Motorgeschütz má oproti tomu pásy jen nízké, umožňující jízdu spíš na rovném podkladu. Obecně působí velice moderně, ale když se rozeberou jednotlivé detaily, tak to už taková hitparáda není. Osobně si myslím, že i ten Schneider CA1 by byl funkčnější. Rozhodně ale jde o úžasné technologické dílo a je škoda, že nevznikl alespoň prototyp.

ps. ony ty konstrukce v Rakousku-Uhersku, byly docela dost pokročilé, viz třeba i takový obrněný automobil Austro-Daimler Panzerwagen
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: Burstynův tank (R-U)

Příspěvek od El Diablo »

No jo ale v roce 11-12 nemohl tušit jak bude vypadat bojiště 14-18 plné děr po granátech a zákopů.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Burstynův tank (R-U)

Příspěvek od Zemakt »

Vskutku nadčasová konstrukce, koukal jsem na ni, co sem postoval El Diabolo ten dokument, s otevřenou pusou. Co se týče těch OA, tak Romfell považuji za "nejhezčí" vůz Velké války.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Burstynův tank (R-U)

Příspěvek od Rase »

Já si celou dobu myslel, že tady Burstynův tank je, tak sem resil spíš jiné podivnosti :D
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Burstynův tank (R-U)

Příspěvek od kacermiroslav »

Svými parametry tento stroj skutečně předběhl dobu. A ke smůle armády, se o projekt nikdo nezajímal a tak zapadl v propadlišti dějin někde na patentním úřadu. Co mě ale zaujalo je délka hlavně hlavní zbraně. To skoro vypadá, že ten 37mm kanon mohl mít docela velkou úsťovou rychlost a mohl se tak v případě potřeby použít i v protitankovém boji. Prostě nadčasové.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Burstynův tank (R-U)

Příspěvek od Rase »

On ten kanón ráže 37 mm mohl být opravdu hodně schopný. Nevím zda Burstyn vycházel z nějaké konkrétní zbraně. Takový Renault FT-1T měl jednoranný kanón Puteaux SA 18 ráže 37 mm a myslím že byl o něco kratší. Rovněž tuzemské LT-35 / 38 měly škodovácké kanóny ráže 37 mm, rozměrem myslím docela podobné výkresu. Osobně si myslím, že autor použil jako vzor námořní kanón Hotchkiss ráže 37 mm (jednoliberní). Dostřel byl udávaný nějakých 1 800 m, což je myslím hodně slušné. V případě revolverové hlavně byla rychlost střelby až 68 ran za minutu. Tady by to bylo mnohem slabší, ale u tanku nebylo potřeba mít nějakou vyšší kadenci. Pár ran za minutu bylo myslím úplně v pohodě - s manuálním nabíjením.

Tady je třeba jednoliberní kanón (1-pdr) na USS Nahant kolem roku 1898
Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Martin Hessler
poručík
poručík
Příspěvky: 715
Registrován: 12/5/2009, 16:49
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Burstynův tank (R-U)

Příspěvek od Martin Hessler »

Vzhledem k tomu, že nevznikl ani funkční vzorek, je podle mne třeba na páně Burstynův projekt nahlížet jako na pouhý konstrukční/ideový návrh. V případě vzniku prototypu a jeho podrobení jízdním zkouškám by možná došlo i na nějaké to "vychytávání much". Například protažení pásového podvozku kus před- a za korbu tanku by zjevně mělo velký vliv na průchodivost terénem. Ale vypadá to, že tvůrce uvažoval správným směrem...
Neexistují žádné zoufalé situace. Existují pouze zoufalí lidé. /Heinz W. Guderian/
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Burstynův tank (R-U)

Příspěvek od kacermiroslav »

Díval jsem se na pořad o vzniku moderních tanků a trošku mě překvapilo, že Burstyn nabízel svůj tank nejen ve Vídni, ale i v Berlíně. V obou případech neúspěšně. Oproti konkurenci ve Velké Británii i Francii, již jeho tank počítal s otočnou věží. zajímavé také bylo, že v dokumentu se všichni tvůrci tanků nechali inspirovat námořnictvem. Co se toho kanonů týče, tak si myslím, že Burstyn počítal s existujícím kanonem. Přeci jenom na projektu pracoval 8 let a bez základních rozměrů a info o hmotnosti zbraně atd, by to byl jen ideový skic a nikoliv podrobný návrh, který se dal patentovat.
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“