Obrněný automobil Austro-Daimler (R-U)

Moderátor: Rase

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Obrněný automobil Austro-Daimler (R-U)

Příspěvek od Rase »

austro-daimler-panzer-1904-2.png

Obrněný automobil Austro-Daimler

Obrněný automobil Austro-Daimler navrhl Paul Daimler (1869-1945) nejstarší syn Gottlieba Wilhelma Daimler (1834-1900), na popud rakouského arcivévody Leopolda Salvátora Rakousko-Toskánského (1863-1931), který rozpoznal vojenský potenciál motorových vozidel. Leopold Salvátor se věnoval vývoji nových vojenských zařízení a zbraní, díky kterým velmi zbohatl, mimo jiné vynalezl pohon na všechna čtyři kola pro tažná dělostřelecká vozidla. Věnoval se rozvoji a modernizaci dělostřelectva, létal balónem, podílel se na rozvoji vzduchoplavby a jak již bylo zmíněno, inicioval vznik pakticky prvního obrněného automobilu. Paul Daimler tedy v roce 1903 navrhl vlastní konstrukci obrněného automobilu. Práce na vozidle probíhaly v továrně Austro-Daimler ve Vídeňském Novém Městě a výsledek byl představen po třech letech prací. Vozidlo poháněl vodou chlazený čtyřválcový motor od společnosti Ottomotor o výkonu 40 koní. Pro pohyb v terénu měl podvozek pohon na všechna čtyři kola a jednal ose o teprve druhý automobil s tímto řešením (po závodním voze Spyker 60 HP). Vozidlo vážilo téměř tři tuny, dojezd měl být až 250 km a maximální rychlost dosahovala údajně až 45 km/h, reálně však necelých 25 km/h. Řízení, sedačky řidiče a spolujezdce byly sníženy. Pancéřování bylo tvořeno ocelovými pláty o tloušťce 3-4 mm. Zajímavostí je použití otočné věže, do níž mohl být namontovány až dva kulomety Maxim ráže 7,62 mm nebo lehký kanón ráže 37 mm.
Prototyp vozidla se účastnil císařských manévrů v Těšíně, v roce 1906, kde jej řídil pozdější automobilový inženýr a závodník Heinrich Schönfeldt (1884-1963). Oproti očekávání konstruktérů, se vozidlo ukázalo být v terénu až neskutečně pomalé, téměř nejelo, jeho motor kouřil, byl velice hlučný a plašil koně poblíž, splašil koně náčelníka generálního štábu Friedricha von Beck-Rzikowsky (1830-1920), který shodil svého jezdce. Císař František Josef I. vozidlo zhodnotil, že je pro vojenské účely nepoužitelné, což spečetilo jeho osud. Prototyp přesto generály zaujal a výrobce dostal roční lhůtu na "vychytání much". Druhá ukázka ale dopadla podobně jako ta první, a tak z výroby sešlo. Ač tento obrněný automobil u armády neuspěl, společnost Škoda očividně vycítila příležitost a nabízet jej na světových trzích. Navázala tedy v roce 1905 spolupráci se společností Daimler a pokusila se sestrojit vlastní obrněný automobil Škoda-Daimler, leč výsledek byl obdobně neuspokojivý.

Zdroj:
Kraftfahrzeuge und Panzer des österreichischen Heeres 1896 bis heute - Walter J. Spielberger (1976)
The Illustrated Encyclopedia of the World's Tanks and Fighting Vehicles - Christopher F. Foss (1977)
Die Geschichte der Panzerkampfwagen - Kenneth Macksey a John Batchelor (1978)
Stahl und Eisen im Feuer: Panzerzüge und Panzerautos des K.u.K. Heeres - Jung a Hauptner (2003)
Austro Daimler und Steyr: Rivalen bis zur Fusion - Martin Pfundner (2007)
Driveline Systems of Ground Vehicles - Andreev, Kabanau a Vantsevich (2010)

http://pospec-blog.blogspot.cz/2011/10/ ... -1907.html
https://de.wikipedia.org/wiki/Austro-Da ... anzerwagen
https://de.wikipedia.org/wiki/Heinrich_Sch%C3%B6nfeldt
http://palba.cz/viewtopic.php?f=209&t=7636
http://palba.cz/viewtopic.php?f=211&t=7132

Lb0VYp6.png
AustroDaimler1905haugh (1).jpg
abd1bf569dfa0fd85c293c5be4696a06.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Obrněný automobil Austro-Daimler (R-U)

Příspěvek od Rase »

Každého fandu obrněné techniky musí potěšit skvěle řešený kalkson:

Obrázek

co si budeme povídat, pěkná je i karbidová lampa pro osvětlení a vozidlu chybí už jen cedulkové ukazatele směrujízdy :D
Dost mě zaujalo, že zadní náprava není alespoň zdvojená, nebo jinak posílená. Zátěž musela být enormní.

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Obrněný automobil Austro-Daimler (R-U)

Příspěvek od Aaron Goldstein »

Obrázek
Obrněný automobil Austro-Daimler při manévrech, kolem roku 1913...
Autorem fotografie je R. Bruner-Dvořák... Fotografie pochází ze sbírky Scheufler
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Obrněný automobil Austro-Daimler (R-U)

Příspěvek od Rase »

Pěkná fotografie, jedná se o opravdu pěkně drobné vozítko
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Obrněný automobil Austro-Daimler (R-U)

Příspěvek od Rase »

Článek o obrněném automobilu Austro-Daimler, otištěný v časopise Světozor 8. prosince 1905.

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Obrněný automobil Austro-Daimler (R-U)

Příspěvek od kacermiroslav »

Ta zadní loukoťová kola mě fascinují. Jak kočár s pancířem:-) ale je fakt, že R-U postavilo pár zajímavých obrněných vozů. Kromě známých faktů, které jejich použití omezovala, to byla i nedostatečná infrastruktura, která v době WW1 byla navíc dosti zničená.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Obrněný automobil Austro-Daimler (R-U)

Příspěvek od Rase »

Zrovna na Haličské roviny se ukázaly být lepší vlaky. Tedy cokoliv co zavánělo obrněným autem nebo tankem (Burystyn) bylo lepší na kolejích. Jediné bojiště kde měly obrněné automobily smysl byla Itálie (kde nebyly koleje) nebo Rumunsko. U obou se dalo tak maximálně bojovat o průsmyky nebo kousky roviny. Reálně tak opravdu neměly moc smysl. Oni i ti naši legionáři využívali obrněné vozy spíš na klasických vagonech jako "obrněný vagon" - součást obrněného vlaku, než samostatně. Před válkou mělo Rusko víc obrněných aut než ostatní velmoci dohromady, ale o jejich nasazení nic moc nevím. Spíš fungovaly jako podpůrné vozidlo pěchoty, nebo kryla ústup. Tedy vyloženě nic průlomově úžasného. U Rakousko-Uherska by to asi nebylo výrazně lepší - nespíš by byly ztraceny při ústupu do Karpat - bez boje. Třeba po poruše nebo podobně hloupě.

ps. k samotné konstrukci, je velice zajímavé, že chlazení hlavně mělo hadici vyvedenou mimo plášť, podél vnější strany otočné věže. Kam to ústilo je otázka. Takto byl upravený až kulomet Schwarzlose, což byl asi novější typ - upravený prototyp vozu. Původně tam byl schovanější kulomet s užším chladícím pláštěm - asi Salvator-Dormus (tedy Škoda) - takto bylo vozidlo vyzbrojené v roce (nebo dřív) 1905. Když přivřu oči, tak na oficiální představení na císařských manévrech (1906) už měl kulomet Schwarzlose. Tou dobou už bylo jasné, že armáda chce pořádný těžký kulomet .))
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Obrněný automobil Austro-Daimler (R-U)

Příspěvek od Rase »

Austro-Daimler ve Francii

Tentokrát taková zajímavost. V článku "Vynálezy a pokroky 1906", jehož autorem je Vl. J., zmiňují, že ve výzbroji francouzské armády je i obrněný automobil velice známé konstrukce. Údajně pochází od "Société des Automobiles Commerciales". Délka 4 m, rozvor náprav 2,8 m a rozchod 1,3 m. Hmotnost 2,3 tuny, motor má výkon 35 koní a rychlost až 45 km/h na silnici. Pancéřování 3 mm, obrněná kopule má průměr 1,5 m s osazeným kulometem (tehdy ještě označen jako mitrailleusa), počet nábojů 14 000. Osádkou je řidič, střelec a jeho pomocník ve věži. Na druhé fotografii stoupá po lesní cestě k pevnosti Mont-Valérien. Zdá se tedy, že byl Austro-Daimler nabízen rovněž francouzské armádě. Článek má ale chybu v tom, že jej francouzská armáda nikdy nepořídila a zřejmě jde o překlep.

francouzsky-obrneny-automobil-1906-1-foto-720x496.jpg
francouzsky-obrneny-automobil-1906-2.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Obrněný automobil Austro-Daimler (R-U)

Příspěvek od Rase »

Ještě nějaké fotografie z vystavení obrněného automobilu Austro-Daimler ve Francii. V prosinci 1906 bylo vozidl oprezentováno pod názvem Austro Daimler Mercedes de 45 cv. V lednu 1907 byl předveden francouzskému ministrovi války a následně testován armádou. V květnu 1909 byl odmítnut pro špatnou průchodnost v terénu a vysoké výrobní náklady. Následně se vrátil zpět do R-U. Celkově vznikly dva prototypy a jejich další osud není znám, objevují se i nepotvrzené spekulace o nasazení v První světové válce, osobně si ale myslím že byly sešrotovány již před válkou.

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Obrněný automobil Austro-Daimler (R-U)

Příspěvek od Rase »

Automobil Austro-Daimler z pohledu řidiče

Obrněný automobil Austro-Daimler se účastnil manévrů ve Slezsku během září 1906. Každý sbor tvořily tři pěší a jedna jezdecká divize, vojsko předstírající nepřítele postupovalo od Krakova, obránci proti nim nastupovali z prostoru Banská Bystrica, Kežmarok, Levoča a Prešov. Vůz byl pokusně nasazen v rámci 3. jezdecké divize. Dne 25. srpna jej v Přerově převzal nadporučík v záloze Heinrich hrabě Schönfeldt, jezdil s ním po celou dobu manévrů a osobně jej řídil. Den před začátkem manévrů vyjel v 6 hodin ráno na průzkumnou jízdu, projel kolem polních stráží a předsunutých hlídek nepřítele až do bezprostřední blízkosti. Pokud byl ostřelován, rychle obrátil, aniž by průzorem v pancéřové věži přestal sledovat útočící vojáky. Při zpáteční cestě projezdil všechny nepřátelské pozice , a tak poznal podle barvy výložek, kdo je kde nasazen. Podařilo se mu dokonce projet místem obsazeným jezdeckou divizí a šťastně se vrátit k vlastnímu velitelství, kde předal hlášení o výsledku průzkumu. Během jediného dne urazil hrabě 160 km a to jen s ocelovými koly potaženými gumou (bez duší). V článku pro Allgemeine Automobil-Zeitung se vyjádřil, že jízda byla vojensky i automobilisticky v každém směru pozoruhodná. Projížděl polními cestami, nelekl se ani cest v hrozném stavu, protože heslo znělo "Durch!" Bohužel po následné ukázce před císařem, ministerstvo války povolilo firmě Daimler alespoň prodat obrněnec do Francie.

https://www.kosmas.cz/knihy/165027/jak- ... dil-pesky/

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“