LT vz. 35

Obrněná technika československé armády
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Jistě ste slyšeli a možná i viděli:

Česká televize a její zpravodajství.

Idnes a jeho někdy fantastické zprávy...

A ještě nějaké další informace od naší "konkurence"
válka.cz

Tentokrát jsou to starší zprávy, ale tady tyto informace chybí, neb sem zaspal.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Příspěvek od Hektor »

Inak k tej rozpočítanej cene na Kg ako na tom bol LT vz 40 pokiaľ mal aj kanón?
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Myslíš LT-40? U nových slovenských tanků se zkratka vz. nahrazovala pomlčkou. Takže je LT-38 a LT-40. Co se ceny týče, tak mně dej chvilinku čas, já to zkusím buď dohledat nebo propočítat. Esi mně nekdo předběhne, tak se nic nestane.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Tak si zkusme trochu započítat:

Tank LLT určený pro Litvu, tedy tank vyzbrojený provizorně jen dvojicí kulometů měl při hmotnosti cca 7,2 t (hmotnost vozidla před montáží děla se neuvádí, proto používám hmotnost tanku LTL) stát 574000 předválečných korun československých (Kč). To je přibližně 80 Kč/kg.

Za nevyzbrojený tank LTS požadovalo ČKD 890000 slovenských korun (Ks) plus 103 500 Kč, po přepočtu 159 230 Ks (přepočet viz níže), za dělo A7 od firmy Škoda. Hmotnost se navýšila na konečných 7,5 t. Takže to máme necelých 140 Ks/kg. Po přepočtu pro porovnání s předválečnými cenami to je 93 Kč/kg.

Jakým způsobem sem došel na kurz slovenské koruny v porovnání s předválečným kurzem koruny československé? Před válkou platilo 1 RM = 6,5 Kč. Po vzniku protektorátu se kurz změnil na 1 RM = 10 K. Stejně tak platilo, že 1 K = 1 Ks (bohužel ve stejném zdroji se píše, že 1 RM = 12 Ks, budu se ale držet poměru 1:1). Takže z toho nám vyplývá, že 1 Kč = 1,5 Ks. Pokud je ve výpočtech chyba, tak mě zkuste opravit, už mně mozek neslouží tak, jak má.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
rominus
desátník
desátník
Příspěvky: 59
Registrován: 7/11/2011, 19:52

Příspěvek od rominus »

k té kamufláži:
v knize Československá obrněná vozidla od Franceva a Klimenta je také ukázka kamufláže "kolorovaná" počítačem:

Obrázek

Obrázek

rozbíjecí efekt je hodně patrný, okrová vychází mnohem světlejší než na [s]současném[/s] :oops: bývalém zbarvení. :wink:
Naposledy upravil(a) rominus dne 14/11/2011, 21:27, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Když se podíváš na odkazy uvedené výše, tak je jasně patrné, že odstíny barev se po opravě v ČR opět změnily. Okrová je daleko světlejší.
http://forum.valka.cz/viewtopic.php/p/212799
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

V knížce "Československá obrněná vozidla 1918-1948" od Franceva a Klimenta jsem si dohledal pár podrobností, které by vás možná mohli zajímat. Tak předně určení. Jelikož naše čs.armáda nezásahla do bojů WW2 podle původní strategie, ale naopak naše tanky LT-35 a LT-38 byly nasazeny podle německé teorie bleskové války, tak je docela zajímavé se podívat, jaké úmysly s nimi měla naše generalita. Podle původní kategorizace čs.armády se v případě tanků LT-35 (potažmo LT-38) jednalo o stroje podskupiny II-a, které měli sloužit v rámci jezdeckých jednotek, výjimečně pak ve spolupráci s pěchotou ve střetném boji. Všeobecně se pak jednalo o lehký tak určený k manévrovacímu boji (především v terénu). Anglický ekvivalent by měl být tzv. "cruiser tank".

Z celkového počtu 298 ks pro čs. armádu vyrobila Škodvka Plzeň "pouze" polovinu (149 ks). V rámci kartelové dohody mezi Škodovkou a ČKD Praha byla totiž druhá polovina vyrobena právě v ČKD (další dva stroje byli v roce 1942 sestaveny z dílů již vyřazených tanků pro potřeby OKH). Díly k výrobě si zajišťoval výrobce ve většině případů sám z vlastních zdrojů, ale některé části musel objednávat u svých dodavatelů. Jednalo se například o ložiska ze Švédska (fa SKF). Dělostřeleckou výzbroj dodávala Škodovka, kulomety Československá zbrojovka Brno. Výrobou pancéřových plechů byla pověřená POLDI Kladno a VHHT (Vítkovické horní a hutní těžířstvo). Stejně jako v případě kartelové dohody mezi Škodovkou a ČKD rovněž i pancéřování bylo rozloženo 50-50% mezi POLDI a Vítkovice.

Při podpisu objednávky na prvních 160 tanků byla cena bez vázbroje, optiky, baterií NIFE a radiostanic stanovená na 524.640 Kč s pancířem z Poldovky a 527.840 Kč z Vítkovic. Plná cena pak činila 741.868 Kč potažmo 745.068 Kč. Bohužel není známo, jaké byly skutečné výrobní náklady.

Dále se mi líbili údaje o pancéřování a jeho odolnosti. Nevím proč, ale čelní 25mm pancíř byl zvolen tak, aby odolal zásahům z 20mm děla Oerlikon na vzdálenost 250m při použití průbojné munice. Boční skloněný 16mm pancíř pak měl odolat střelbě průbojnou municí ráže 7,92mm vz.31 na libovolnou vzdálenost. U 12mm pancéřování byla bezpečná vzdálenost 100m (7,92mm vz.31) a u 8mm pancíře 125m se stejnou municí.

Plán výroby byl následující:
MNO podepsalo objednávku na prvních 160 tanků v 12/1935, další v 5/1936 na 35 tanků a ještě v roce 1936 následovala poslední objendávka na 103 tanků. Plán počítal s realizací první objednávky (160 ks) od 9/1936 do 7/1937. Skutečnost ale byla úplně jiná a posledních 32 tanků se čs.armáda dočkala až v únoru 1939. Nicméně od Mnichova se výroba více méně už jen vlekla.

Oprava níže v diskusi.
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 17/12/2011, 23:47, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

kategorizace: takže jinými slovy, původní určení bylo totožné jako užití tanků WH?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Skutečnost ale byla úplně jiná a posledních 32 tanků se čs.armáda dočkala až v únoru 1939.
Tak toto se mně docela vůbec nelíbí a nezdá. Pokud vím, tak ČKD dodala svůj poslední tank v listopadu 1937 a Škoda v dubnu 1938. Možná jde o záměnu dvou pojmů. Dodávka tanku z výroby a dodávka tanků z garančních oprav, které opravy byly prováděny už během roku 1938 přímo u výrobců a útočná vozba tak některá vozidla nemohla použít při mobilizaci.

...měly sloužit v rámci jezdeckých jednotek, výjimečně pak ve spolupráci s pěchotou ve střetném boji...
Protože ale nedošlo k zavedení tanků kategorie II-b (tanků pro podporu pěchoty) ani tanků kategorie III (středních tanků), musely tanky LT vz. 35 plnit i role, na které nebyly stavěny. Spolupráce s pěchotou ale v Československu nebyla dotažena do konce a během posledních cvičení skřípala. A jak víme, tak později v německých rukách byly schopny plnit i boj proti tankům, tak podporovat své pěšáky.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
Ramon
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 432
Registrován: 18/9/2007, 17:30
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ramon »

hydrostar píše:Skutečnost ale byla úplně jiná a posledních 32 tanků se čs.armáda dočkala až v únoru 1939.
Tak toto se mně docela vůbec nelíbí a nezdá. Pokud vím, tak ČKD dodala svůj poslední tank v listopadu 1937 a Škoda v dubnu 1938. Možná jde o záměnu dvou pojmů. Dodávka tanku z výroby a dodávka tanků z garančních oprav, které opravy byly prováděny už během roku 1938 přímo u výrobců a útočná vozba tak některá vozidla nemohla použít při mobilizaci.
Taky to může být záměna s poslední dodávkou R-2 do Rumunska (30ks v únoru 1939).
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Ramon píše:
hydrostar píše:Skutečnost ale byla úplně jiná a posledních 32 tanků se čs.armáda dočkala až v únoru 1939.
Tak toto se mně docela vůbec nelíbí a nezdá. Pokud vím, tak ČKD dodala svůj poslední tank v listopadu 1937 a Škoda v dubnu 1938. Možná jde o záměnu dvou pojmů. Dodávka tanku z výroby a dodávka tanků z garančních oprav, které opravy byly prováděny už během roku 1938 přímo u výrobců a útočná vozba tak některá vozidla nemohla použít při mobilizaci.
Taky to může být záměna s poslední dodávkou R-2 do Rumunska (30ks v únoru 1939).
Omlouvám se, překouknul jsem se v poznámkách. Těch 32 LT-35 v únoru 1939 bylo podle Pejčocha a Pejce pro Rumunsko. Tato objednávka byla vystavená v srpnu 1936 a zněla na 126 tanků s termínem dodání leden 1938. Realizace byla ale následující:

5/1937 - 15 ks
9/1938 - 12 ks
10/1938 - 7 ks
12/1938 - 20 ks
1/1939 - 40 ks
2/1939 - 32 ks

Poslední dodávka LT-35 pro čs.armádu se uskutečnila v dubnu 1938, kdy byly předány poslední tři tanky. Konkrétně se jednalo o 8.4.1938 a tanky výrobních čísel 50146, 53928 a 53927 dodaných Škodovkou (podle Klimenta a Franceva).
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Re: LT vz. 35

Příspěvek od hydrostar »

:lej: LT vz. 35 se dnes objevil v Lešanech v pojízdném stavu. :lej:
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Kubah
Příspěvky: 6
Registrován: 26/8/2010, 20:34
Bydliště: Benešov

Re: LT vz. 35

Příspěvek od Kubah »

hydrostar píše::lej: LT vz. 35 se dnes objevil v Lešanech v pojízdném stavu. :lej:

Paráda to byla... I když to mám 15km, tak jsem kvůli nemoci nejel, ale sledoval jsem to zde...

http://technet.idnes.cz/tank-lt-35-tank ... enstvi_kuz
Kubah
Příspěvky: 6
Registrován: 26/8/2010, 20:34
Bydliště: Benešov

Re: LT vz. 35

Příspěvek od Kubah »

Trismegistos
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1366
Registrován: 9/10/2011, 19:03

Re: LT vz. 35

Příspěvek od Trismegistos »

Vypadá tak nenápadně. Přitom jde o nejcennější exponát neuvěřitelně rozsáhlé sbírky Vojenského historického ústavu umístěné v technickém muzeu v Lešanech u Týnce nad Sázavou. Z více než tří set vyrobených tanků, které tvořily páteř československých jednotek útočné vozby v roce 1938, se dochovalo pět. Po jednom vraku v Bulharsku, Rumunsku, bývalé Jugoslávii a USA, původní stroj zalitý asfaltem odpočívá u našich východních sousedů v útrobách pancéřovaného vagonu ze Slovenského národního povstání. Alespoň o jeden z nich usilovalo několik generací pracovníků muzea téměř půl století. Když se to na podzim 2008 povedlo, vrátila se domů nejvzdálenější a nejhůře dostupná škodovka, vystavená za oceánem v americkém Aberdeenu. Sice dorazila s ucházejícím makeupem, ale uvnitř zbídačená a rozpadlá na prach. Renovace byla zatím nejsložitějším projektem, do kterého se Vojenský opravárenský podnik ve spolupráci s Motorářskou strojírnou Pavla Šercla pustil. Chyběla technická dokumentace, pamětníci či jiné berličky pro práci. Zprovoznění trvalo neskutečné čtyři roky mravenčí práce..... více o renovaci tohoto stroje v článku Velký návrat otloukánka na stránkách Svět Motoru.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: LT vz. 35

Příspěvek od Zemakt »

Plán výroby byl následující:
MNO podepsalo objednávku na prvních 160 tanků v 12/1935, další v 5/1936 na 35 tanků a ještě v roce 1936 následovala poslední objendávka na 103 tanků. Plán počítal s realizací první objednávky (160 ks) od 9/1936 do 7/1937. Skutečnost ale byla úplně jiná a posledních 32 tanků se čs.armáda dočkala až v únoru 1939. Nicméně od Mnichova se výroba více méně už jen vlekla.
Vzrůstající počty tanků vedly odpovědné lidi k vypsání objednávky na vyprošťovací a transportní soupravu tanků. Objednávka byla vypsána v listopadu 1937 a jejím předmětem ve finále byly dva vozy Škoda 6STP6-T a čtyřnápravový přívěs/podvalník. Jedno auto bylo v podobě transportní + podval a druhé vyprošťovací s portálovým jeřábem na korbě. Celá transportní souprava pak mohla vážit 42 tun. Komplet byl bohužel dokončen v režii Škodovky, až za okupace. To se již také označoval Škoda 6K. V rámci standardizace byly škodovky poháněny motory vyvinutými z tankových ŠII o výkonu 175k.

Stopy celé soupravy mizí v květnu 41 na Slovensku, kdy ji odkoupila slovenská armáda. Netuší někdo jak to bylo dále, kde pak auta skončila?

Zdroj: Vojenské nákladní automobily Škoda 1919-50, F. Kusovský, Grada 2014
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Stepan.honved
četař
četař
Příspěvky: 78
Registrován: 18/6/2013, 10:03
Bydliště: Holoubkov
Kontaktovat uživatele:

Re: LT vz. 35

Příspěvek od Stepan.honved »

Měl bych na všechny jeden dotaz. Všude se uvádí, že tanků LT vz.35 bylo vyrobeno 298ks. Němci v březnu 1939 získali 244 tanků a slovensku zůstalo 52 strojů. Zbývají tedy dva stroje. Předpokládám tedy, že jeden z nich bude ten co ukořistila Maďarská královská armáda na Podkarpatské Rusi a druhý co ukořistily Slovenské armádě 24.března 1939? Takže prakticky Slovenská armáda měla 53 tanků a prakticky jeden z nich ztratila po šesti dnech co ho získala od ustupujích jednotek z Podkarpatské Rusi?
Obrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: LT vz. 35

Příspěvek od kacermiroslav »

Ještě by tam tuším měl figurovat jeden prototyp, který byl odeslán do Kubinky ke zkouškám, a který se myslím vrátil na Slovensko, aby zde doplnil tu jednokusovou ztrátu s maďarskou armádou.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Stepan.honved
četař
četař
Příspěvky: 78
Registrován: 18/6/2013, 10:03
Bydliště: Holoubkov
Kontaktovat uživatele:

Re: LT vz. 35

Příspěvek od Stepan.honved »

Jo pravda na prototyp jsme úplně zapomněl. Tak to by pak stejně museli mít slováci 53 strojů včetně prototypu (po ztrátě jednoho tanku). Leda by prototyp už poté nebyl uvedený ve stavu a pak by cifra 52 tanků mohla sedět.
To by pak bylo 244 německo, 52+1 Slovensko a 2 Maďarsko.
Obrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Re: LT vz. 35

Příspěvek od hydrostar »

Do Kubinky se podívaly dva tanky. Při návratu domů se oba zúčastnily obrany Slovenska a to včetně osádek tvořených mechaniky. Armádní vozidlo bylo zničeno a prototyp ustoupil do Rumunska. Posléze byl vrácen do mateřské továrny v Plzni, aby ho nakonec Škoda prodala Wehrmachtu.

Více zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=207&t=1763
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Odpovědět

Zpět na „Útočná vozba“