Tančík Praga AH-IV

Obrněná technika československé armády
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Tančík Praga AH-IV

Příspěvek od sa58 »

Tančík Praga AH-IV
... nejlepší z nejmenších? ...
Exportní lehké tanky PRAGA (ČKD) – díl 4


Obrázek
Každá doba má své módní ikony a najdete v nich něco, čemu se dnes říká „in“. A netýká se to jen oblečení a životního stylu, podléhají tomu i armády a vojáci. Armády (a je jedno která) jsou vesměs viděny coby více či méně konzervativní instituce a tudíž by se jim podobné „módní výlevy“ měly vyhýbat. Bohužel i u tak nákladných institucí se lze setkat s něčím podobným, následný pád na „ústa“ stojí vesměs daňové poplatníky nemalé peníze. A to nemluvím o ztrátách na živém materiálu. Někdy jsou trendy určovány poslední válkou (v tom lepším případě), mnohdy se ale jedná o tak mrzkou záležitost jako jsou peníze. Z ekonomického hlediska to podle ekonomů nemá chybu, druhá strana (vojáci) potom většinou mají na výsledný produkt zcela opačný názor...

Jedním z takových „trendů“ je tančík (tankette). Toto obrněné vozidlo se stalo módou na přelomu 20. a 30. let minulého století a zaujalo mnoho armád na celém světě. Tančík vznikl v polovině 20. let ve Velké Británii, mělo se jednat vlastně o obrněného pěšáka, disponujícího palebnou silou kulometu. Idea jednoduchého „tanku“, relativně jednoduchého a levného, zaujala každou větší armádu. Na podobné argumenty slyší každý politik na celém světě, navíc svět procházel ekonomickou krizí a tančík mohl za relativně levný peníz posílit coby doprovod pěchotu. Proto i naše armáda přijala do výzbroje tančík Praga P-I ( Více ZDE ), o tančíky s dělostřeleckou výzbrojí se pokoušela prorazit i Škoda Plzeň. Celkově lze ale říci, že tato koncepce tančíků byla jen slepou uličkou ve vývoji obrněné techniky, jediným plusem je snad jen použití podvozkových skupin pro různé tahače a transportéry.

V polovině 30. let nastává u nás v oblasti obrněné techniky zásadní změna. Škoda sice vyhrává lukrativní zakázku na vyzbojení naší armády novým lehkým tankem, konkurenční ČKD však pracuje na dokonalejším lehkém tanku. Jde o tank THN, asi nejlepší lehký tank předválečného období. Mimo něj vyvíjí ČKD moderní tančík, zcela nepodobný předchozím plechovým krabicím (tančíkům). Jeho tovární označení je AH-IV, pod touto tajemnou zkratkou se skrývá jen běžný tovární kód - znamená to motor řady A na obrněném vozidle housenkovém (pásovém), typ IV. Naše armáda o tančíky již neprojevuje zájem (což je dobře), Českomoravská však i s tímto tančíkem dosahuje velmi dobré exportní úspěchy.

Tým pod vedením Alexeje Surina dokázal „povznést“ tančík na vyšší stupeň vývoje. Vozidlo má moderní podvozek, hlavní výzbroj je umístěna v plně otočné věži a tančík opravdu připomíná zmenšený moderní tank. Základem konstrukce jsou ocelové úhelníky, na ně jsou nanýtovány pancéřové plechy. Čelní deska před řidičem a prsní pancíř mají sílu 12 mm, svislé a šikmé plechy mají sílu, stejně tak plášť věže. Přední pancíř (jediný šel sundávat) měl sílu 8 mm, stropy, vstupní poklopy a kryt motoru jsou vyrobeny ze 6 mm plechu. Nejslabším místem je dno korby, je vyrobeno z 5 mm plechu.

Obrázek Prototyp pro Persii

Podvozek vozidla se skládal na každé straně ze čtyř pojezdových kol s přinýtovanými gumovými obručemi, průměr kol je 500 mm. Dvě pojezdová kola tvoří vozík, čepy kol jsou uchycené na konci kyvných ramen, odpružení vozíku zajišťují listová péra. Přední hnací kolo má průměr 560 mm, tvoří ho dva věnce se 20 zuby, pás tak zapadá mezi dvě hnací kola (korýtkové vedení pásu). Zadní napínací kolo tvoří dva hladké věnce o průměru 412 mm, ozuby pásu procházejí mezi nimi. Pás o šířce 210 mm podepírá nahoře pogumovaná kladka o průměru 200 mm. Jelikož každou exportní variantu poháněl jiný motor, budu se jim věnovat zvlášť u každé exportní verze. Prototyp (tovární označení P-10.044) poháněl benzínový, vodou chlazený řadový šestiválec Praga AH (úprava z AN) o objemu 2492 ccm. Motor byl schopen vyvinout výkon 46 HP při 3000 ot/min, na motor byla napojena čtyřstupňová převodovka Praga s redukcí, umožňující jízdu osmi rychlostmi vpřed a dvěma vzad. Zásoba 75 litrů benzínu umožnil jízdu do vzdálenosti 150 km po silnici.

Tančík nesl pouze kulometnou výzbroj, ve věži byl lafetován těžký kulomet ZB vz. 35 ráže 7,92 mm, lehký kulomet ZB vz. 26 ráže 7,92 mm byl lafetován v korbě napravo od řidiče. Lafeta těžkého kulometu mu umožňovala elevaci +20° a depresi -7°, kulová lafeta lehkého kulometu mu umožnila elevaci +15°, depresi -5°, odměr byl 12° vpravo a 5°vlevo. Maximální zásoba střeliva ráže 7,92x57 byla 3000 nábojů. Věž je není umístěna v ose vozidla, je osazena na levé polovině korby. Rovněž těžký kulomet není osazen v ose věže. Osádku tančíku tvoří řidič a velitel-střelec.

Technické data tanku AH-IV
délka – 3,00 m
šířka – 1,75 m
výška – 1,38 m
hmotnost – 3,00 t
výkon motoru – 46 HP
maximální rychlost – 40 km/h
osádka – 2

První poměrně exotický zákazník na sebe nenechal dlouho čekat... No, on byl vlastně prototyp stavěn kvůli němu.



AH-IV-P (Persie)

Obrázek

Jako první zájemce se na počátku roku 1935 objevila Persie (v průběhu dodávky se z ní stal Írán), tamní vladař hodlal modernizovat armádu a československé zbraně v té době patřili mezi světovou špičku. Mimo lehkých tanků hodlala armáda nakoupit i tančíky o hmotnosti 2 až 3 tuny. Tuto poprávku obdržel i největší konkurent Českomoravské, Škoda, ta neúspěšně nabídla Persii své tančíky Š-I. ČKD zastupoval při této zakázce její obchodní zástupce v Paříži Emil Oplatek a ten již delší dobu udržoval dobré styky s vedoucím perské nákupní komise, generálem Ismailem Khanem. ČKD rozhodně nevstupovala na nějaký neprozkoumaný terén, již v roce 1934 dodává perské armádě polní kuchyně. ČKD si pojistilo tento kontrakt ještě na vyšší úrovni, do Persie putuje coby dar prototyp tančíku P-I (postavený za státní peníze...). Tento dar zřejmě potěšil šáha a následující výběrové řízení se změnilo ve formalitu, autoritativnímu vládci totiž nikdo rozumný neodporuje. Na druhou stranu lze ale říci, že šáh mě při výběru opravdu dobré oko, nic lepšího si v té době nemohl vybrat.

V květnu 1935 přijíždí do Prahy nákupní komise a předkládá zde oficiální požadavky na tančíky, již 14.5 je podepsána předběžná dohoda na dodávku 30 tančíků vyzbrojených těžkým a lehkým kulometem. Do dubna 1936 měla ČKD dodat prvních pět tančíků, zbytek rok po podepsání smlouvy. Na začátku září přijíždí generál Khan znovu do Prahy a je zde podepsána nová smlouva na 50 tančíků. První desítka vozidel měla být dodána do deseti měsíců, v říjnu 1936 měla proběhnout dodávka poslední série. Zároveň s tančíkem je objednáno také 50 lehkých tanků TNH-P, v té době se jednalo o největší dodávku obrněné techniky na světě! Cena tančíku byla stanovena na 1629 liber, v ceně je i sada náhradních dílů. Požadované termíny se podaří dodržet, horší už je to z přebírání vozidel íránskou komisí ve Slaném. Prvních 12 vozidel opustilo Slaný 17.8.1936, dalších 15 je odesláno 21.9. a poslední velkou zásilku tvořilo 21 vozů 3.11. Pokud se nemůžete dopočítat čísla 50, počítáte správně, dva zbylé stroje jsou po opravě odeslány až v roce 1937. Tančíky jsou rozděleny rovným dílem mezi 1. a 2. divizi, v roce 1938 se dokonce naskytla možnost dovybavit zbylé divize tančíky a lehkými tanky. To by pro ČKD znamenalo kontrakt na dalších 300 tančíků, bohužel další vývoj tomuto lukrativnímu kontaktu zabránil. Tančíky nicméně zůstávají ve výzbroji císařské armády ještě dalších 12 až 15 let po válce.

Obrázek Obrázek

Nastala čas si něco říci o technických datech AH-IV-P. Asi největší změnou oproti prototypu je použití výkonnějšího motoru, do tanku je zabudován řadový šestiválec Praga RH. Jde o upravený motor Praga RN, je to vodou chlazený řadový šestiválec o objemu 3297 ccm (jiný zdroj uvádí 3470 ccm), jeho výkon se pohybuje okolo 55 HP, převodovka zůstává stejná jako u prototypu. S ohledem na provoz v prašném prostředí je větší pozornost věnována filtraci vzduchu pro motor a prostor osádky.
Změna nastala u věže, nová věž je vyšší. Na bocích korby a na zadní straně věže jdou nově přidané kryté otvory pro možnou střelbu s pistole. Výzbroj zůstává stejná, jen palebný průměr pro kulometu je zvýšen na 3500 (3700) nábojů 7,92x57.

Technické data tanku AH-IV-P
délka – 3,20 m
šířka – 1,79 m
výška – 1,69 m
hmotnost – 3,9 (3,5) t
pancéřovaní – 5 až 12 mm
výkon motoru – 55 HP
maximální rychlost – 44 km/h
dojezd – 150 km
osádka – 2



AH-IV-R (Rumunsko)

Obrázek

Rumunsko se asi dalo v meziválečném období jako jediné považovat za opravdového spojence Československa. Byla zde sice ještě Jugoslávie, třetí člen „Malé dohody“, zde se však koncem 30. let projevuje vliv regenta, království uzavírá dohody s Bulharskem a Itálii. Oba státy ale využívají rozvinutého československého vojenského průmyslu a jejich armády jsou vyzbrojeny československou vojenskou technikou. Prim zde hraje Škodovka a její dělostřelecká technika, ještě výraznější stopu zde zanechává brněnská zbrojovka se svými puškami a kulomety.

Změna pro Českomoravskou nastává v druhé polovině 30. let, rumunská armáda plánuje nákup nových lehkých tanků a tančíků, celkový počet by prý mohl dosáhnout až čísla 500. ČKD nabízí osvědčenou Perskou dvojici, tančík AH-IV a lehký tank TNH, nakonec je podepsána předběžná dohoda o dodávce stovky tanků P-II-aj a 35 tančíků pro jezdectvo. Škoda využívá svého vlivu a nasazuje těžký kalibr pro jednání - P-II-a prohrál souboj s jejich tankem Š-II-a. Zákulisní jednání přináší Škodě ovoce na předběžná dohoda s ČKD je anulována, Škoda následně dodává do Rumunska své tanky (Je docela s podivem, kde se vytratil z jednání tank TNH...). Nicméně škodovka nemůže se svými tančíky konkurovat ČKD, proti je 6.8.1936 podepsána smlouva o dodávce 35 tančíku AH-IV. Do tří měsíců musí ČKD dodat rumunské zkušební komisi prototyp tančíku R1. R1 je rumunské označení tančíku, celá název je Carul de recunoastere R1 (průzkumný vůz R-1).

První prototyp tančíku R-1 je pro testy k dispozici koncem roku 1936, kupující strana ale mění různé parametry vozidla. To je celkem problém, protože je již naplánována sériová výroba a do ní se mohou dostat pouze odsouhlasené komponenty. Zakázka se neúměrně dlouho vleče, prvních deset R-1 (Sr.1 až Sr.10) odmítá rumunská komise 27.9.1937 převzít. I bez převzetí jsou ale o tři dny později naloženy na vlak a odeslány do Rumunska, zde se mají zúčastnit podzimních manévrů. Po této úspěšné zkoušce se vozidla 22.10. vracejí do Slaného, zde jsou již vyrobeny i zbývající vozidla, Sr.11 až Sr.35. Od 27.11 probíhají u celé série zkušební jízdy, s náhodně vybraným Sr.13 je podniknuta jízdní zkouška na vzdálenosti 2000 km, teprve po jejím zdárném ukončení má být celá série převzata. Tančíky jsou odeslány do Rumunska v dubnu 1938, oficiálně jsou převzaty až 19.8.1938. Za tančíky mělo Rumunsko zaplatit 11.217.500 Kč, z těchto peněz však ČKD nedostala zaplaceno více jak 5 miliónů... Do Rumunska ČKD ještě vyvážela nákladní automobily Praga RV, celková výše obchodu měla hodnotu 26.980.000 Kč. Těch více jak pět mega prostě Českomoravská nikdy neviděla... Prototyp AH-IV-R zůstal ve vlastnictví ČKD.

Obrázek

Dodávkou 35 tančíků ale jejich rumunská anabáze nekončí, R-1 se měl tam měl vyrábět v licenci. To by nebylo nic zvláštního, ale rumunské průmysl měl hodně daleko k nějakému standardnímu evropskému zbrojnímu průmyslu, o vyspělém československém ani nemluvě. O licenci se ucházela asi jediná možná společnost schopná něco podobného vyrábět, šlo o firmu Malaxa, vyrábějící v licenci francouzské pásové tahače Renault UE. Licenční smlouva je podepsána až 22.2.1939, požadovaný finanční obnos však dorazil na konto ČKD (vlastně již BMM) až koncem roku 1939. Licenční výroba začala a skončila montáží prototypu, ten byl smontován s dílů vyrobených v ČKD. Firma Malaxa zkrachovala a tím končí projekt výroby dalších 382 tančíků R-1 v Rumunsku. Servis na již dodané R-1 zajišťovala přímo BMM ve své dílně v Bukurešti.

Tančíky R-1 sloužily v královské rumunské armádě u jezdeckých brigád, jsou součástí motomechanizované eskadrony. Od roku 1941 se podílí na tažení proti SSSR, v roce 1943 se podaří zpět do Rumunska dopravit jen 14 zbývajících R-1. Z rozhodnutí generální štábu mělo dojít ke konverzi tančíků na samohybná děla, místo kulometů se na vozidle měl objevit sovětský 45mm protitankový kanón. Nové označení těchto samohybek mělo být TACAM-R1, ke konverzi však z důvodů výpadku výrobních kapacit nedošlo.

Rumunskou anabázi ukončíme krátkým pohledem na technické data tančíku R-1. Vozidlo samozřejmě vychází z perské verze P, podvozek zůstává stejný. Mění se opět typ motoru, tady jsem však ve zdrojích narazil na dvě možné verze. Buď šlo o šestiválec Praga GOV (3912 ccm, 60HP při 2500 pt/min) nebo o Praga RH o výkonu 55 HP. Poprvé se zde zde u vozidla AH-IV objevuje poloautomatická planetová převodovka Praga - Wilson s možností předvolby rychlosti (5 vpřed a 1 vzad). V licenčně vyráběných vozidlech měl být namontován motor Praga RHR (RHP?), jeho výkon se při 3000 ot/min pohyboval okolo 68HP. Zásoba paliva je 85 litrů + 15 litrů rezerva.

Obrázek

Výzbroj a osádka zůstává stejná jako u předešlého typu, pouze zásoba střeliva se zvyšuje na 3700 nábojů 7,92x57 mm. Změn doznala lafetace kulometů a pozorovací otvory.

Technické data tanku AH-IV-R (R-1)
délka – 3,20 m
šířka – 1,73 (1,85) m
výška – 1,67 (1,685) m
hmotnost – 3,9 t
pancéřovaní – 5 až 12 mm
výkon motoru – 55 (60) HP
maximální rychlost – 45 km/h
dojezd – 170 km
osádka – 2



AH-IV-Sv (Švédsko)

Obrázek

Švédský parlament uvolnil v roce 1936 4,5 milionu švédských korun na nákup tanků vyhovujících tvrdým severským podmínkám. Mělo jít o čtyřtunový tank s kulometnou výzbrojí, počítalo se s nákupem přibližně 50 vozidel. Mít peníze je jedna věc, horší už to bylo s výběrem vhodného vozidla. Svá vozidla nabízí domací firma Landsverk, v hledáčku se objevují tanky Vickers a německý PzKpfw I. Českomoravská se na scéně neobjevila náhodou, iniciativa vzešla ze severské země, konkrétně od firmy Svenska A.B. Jungner. Firma samozřejmě obratem obdržela veškeré podklady o AH-IV i TNH. Na scéně se dokonce objevují citlivé dokumenty o konkurenci (Landsverk), navíc v komisi, podílející se na výběru tanků, lze nalézt několik osob napojených na firmu Junger. Smlouva o zastupování firmou Junger je podepsána 2.3.1937, na počátku března je pro švédské důstojníku uspořádána v Krkonoších předváděcí akce. ČKD zde pro ně uspořádala předváděcí jízdy íránských AH-IV a TNH, firma navíc přivezla i prototyp tanku P-II-a. Testování dopadlo na výbornou, již 17.4. je Junger vyrozuměn, že má očekávat objednávku 10 až 30 lehkých tanků a 20 až 80 tančíků. Je zde ale jeden požadavek, pancéřové plechy a výzbroj má dodat švédský výrobce. ČKD přistupuje na tuto variantu, navíc si ještě pro pohon tančíku vybírá motor Volvo. Na sever odjíždí šéfkonstruktér Surin a po konzultacích je předložena je schválení mírně zvětšená varianta tančíku AH-IV-D. Následuje další návštěva ze severu, na cvičišti mají možnost zhlédnout prototyp rumunské verze R-1. Švédové se díky propracovanému „lobbingu“ rozhodli 19.6.1937 zakoupit 48 tančíků AH-IV-S za 1.800.000 SK, prototyp měl být k dispozici počátkem září. Termín je dodržen, testy se však protahují až do zimních měsíců. V listopadu přijíždí do Prahy skupina vedená generálem Östermanem, dorazí i přejímací důstojník, tím je Niels Sahlin (zapamatujte si to jméno). Prototyp je testován v Krkonoších a řidiči se během testů podaří skvělá propagační akce – prorazí vozidlem několikametrovou návěj sběhu a to se švédům velmi líbí (řidič za to dostane finanční odměnu). 1. prosince je podepsán schvalovací protokol a mohou tak naplno začít práce na sériových vozidlech. Ty jsou montována v pronajatých prostorách loděnice v Oskarshamnu, za ČKD zde bude na montáž pod vedením ing. Harryho Jose dohlížet 20 pracovníků, z místních zdrojů je vybráno 120 Švédů. V září 1938 vyjelo z montážní haly prvních 6 vozidel, montáž se ale poté protahuje a poslední tančíky jsou předány vojenské správě až v březnu 1939. Švédové tančíky zavádějí do výzbroje bod označením Strv m/37.

Obrázek Obrázek

Nyní něco málo o technice. Oproti předchozím verzím tu přece jen dochází k větším změnám, pojezdová kola mají nyní průměr 560 mm a podpůrné kladky 200 mm. Vozidlo pohání vodou chlazený řadivý šestiválec Volvo, z objemu 4390 (4395) ccm dokázal při 2750 ot/min vyvinout výkon až 85 HP. Jako u předchozího typu je zde použita poloautomatická převodovka Praga-Wilson, s maximální zásobou paliva (110 litrů) se dokázal tančík přemístit až na vzdálenost 170 km.

Obrázek Obrázek

Větší výkon motoru umožnil nejen dosažení vyšší rychlosti, vozidla také oproti svým předchůdcům poněkud „přibralo“. Čelní deska před řidičem byla zesílena na 15 mm a byla přichycena šrouby. Na věži se objevuje pozorovací kopule z 12 mm plechu. Zcela změněná je výzbroj, ta se nyní soustřeďuje pouze do věže. V čele věže je zabudováno kulometné dvojče, tvořené dvěma těžkými kulomety Ksp m/39 (36?) ráže 8 mm. Podle všeho šlo o švédskou verzi kulometu Browning M1919, ve vozidle se pro ně vezlo 3690 nábojů 8x63 mm. Mimo kulomety disponoval řidič ještě volně uloženým samopalem Suomi m/37-39 ráže 8 mm, pro něj jsou k dispozici 4 zásobníky po 20 nábojích.

Technické data tanku AH-IV-Sv
délka – 3,40 m
šířka – 1,85 m
výška – 1,96 m
hmotnost – 3,68 t
pancéřovaní – 4 až 15 mm
výkon motoru – 85 HP
maximální rychlost – 58 km/h
dojezd – 170 km
osádka – 2

Obrázek

Obrázek Obrázek

Tančíky sloužily ve královské švédské armádě s přidělenými čísly 131 – 178. Od bojových útvarů vyřazeny v roce 1953. Do dnešních dnů se zachovalo několik kusů, některé jsou stále schopny provozu.


AH-IV-HB (Habeš)
Po druhé světové válce na našem území zůstal po okupantech relativně neporušený zbrojní průmysl, který oproti předválečným letům značně „přibral“ na objemu. Bohužel situace nebyla zrovna příznivá pro vývoz zbraní, ve světě byl značný přebytek hlavně US techniky a ta se postupně vyprodávala do států třetího světa. Ale i v této době se podařilo našemu průmyslu několik velmi zajímavých vývozů, asi největším z nich byla dodávka 158 stíhačů tanků G-13 do Švýcarska. I když šlo o mírně upravený stíhač tanků Hetzer, ČKD se na této lukrativní zakázce nepodílela. Ale i ona přispěla svým dílem k exportu obrněné techniky, i když se jednalo o menší zakázku do velmi exotické země.

Etiopie (dříve Habeš) patřila i přes svoji chudobu mezi stálé zákazníky československých zbrojovek, italská agrese však učinila dalším dodávkám rázný konec. Císaře Haile Selassie se však nechtěl ani po osvobození své země dostat do vleku nějaké světové velmoci, hledal proto pomoc v dalších nezávislých státech. Velmi dobrou pozici zde mělo Švédsko, ani Československo zde po válce nemělo dveře uzavřeny. Českomoravskou zde zastupoval ing. Baltazar Čermakian, Armén, usazený v Káhiře. Tento protřelý obchodní dokázal proniknout až k císaři a přesvědčit ho o výhodách nákupu našich produktů. Při této příležitosti předal císaři i katalog tanků ČKD. Etiopie projevila zájem o malý tank, schopný provozu v prašném a horském prostředí, mělo jít o tančík o hmotnosti 3,5 – 4,5 tuny, vybavený vzduchem chlazeným motorem. V ČKD se stále nacházel prototyp rumunského tančíku R-1 a ten se měl stát základem pro novou verzi tohoto vozidla. 24.6.1948 je podepsána v Adis Abebe smlouva o dodávce 20 tančíků za 535 000 dolarů, Etiopané pověřují pro další jednání nyní již bývalého švédského plukovníka Nielse Sahlina. Ano,je to ten samý důstojník, co přebíral AH-IV pro Švédsko.

Koncem června 1949 je již k dispozici „nový“ prototyp tančíku AH-IV-Hb, na konci srpna přijíždí Sahlin do Prahy a po testech v září je vozidlo označeno jako vyhovující. ČKD proto již nic nebrání v sériové výrobě, 1.2.1950 je připravena k přejímce první pětice vozidel, zbytek je dodán o 14 dní později. Zajímavostí je, že císař pověřil přejímkou samothégo výrobce, asi nevěřil svým domorodým „tankovým odborníkům“... Dvě vozidla absolvují testy v Krkonoších, ty proběhnou bez problémů a tak může zástupce výrobce podepsat 13.3. předávací protokol (co víc si může výrobce při přejímce přát..). Před Gdyňi, Malmö a Džibuti se tančíky konečně dostávají k zákazníkovi, tam se jich ale nejprve musí ujmout technik ČKD Jiří Labounek. Ten je vyslán firmou původně na půlroční „služebku“, během ní musí naučit tamní „tankisty“ zacházet s tanky (řídit snad již umí). To se mu nakonec během ročního působení povedlo, na konci výcviku již dokázali jeho tankisté rozprášit během cvičení císařovu jízdní gardu. Tančíky sloužili snad ještě v 80. letech minulého století, během konfliktu se Somálskem byl ukořistěn jeden tento tančík. To opět svědčí o nadčasové Surinově koncepci...

Tančík sice vycházel ze vzoru AH-IV-R, zásadní změnou bylo zabudování vzduchem chlazeného dieselového motoru TATRA T-114 Diesel o objemu 4940 ccm s přímým vstřikem paliva a maximálním výkonu 65 hp při 2000 ot/min. Nemění se ale převodovka, je to opět poloautomatická planetová převodovka Praga-Wilson s možností předvolby 5 stupňů pro jízdu vpřed a jednoho pro jízdu vzad. Vozidlo dosahuje rychlosti až 43 km/h, Obsah nádrží (67 litrů) zajišťuje dojezd 150 km v terénu a 200 km na silnici.

Vozidlo je již vyráběno technologií svařování, pouze přední deska nad převodem náhonu je přišroubována. Umístění výzbroje se nemění, sestává z jednoho těžkého kulometu ZB vz. 37 a jednoho lehkého kulometu ZB vz. 30, obě zbraně používají stejné náboje 7,92x57 mm. Celková zásoba střeliva 2800 nábojů


Technické data tanku AH-IV-Hb
délka – 3,20 m
šířka – 1,82 m
výška – 1,73 m
hmotnost – 3,93 (4,1) t
pancéřovaní – 6 až 12 mm
výkon motoru – 65 HP
maximální rychlost – 43 km/h
dojezd – 150 km
osádka – 2

Tolik něco málo o jednom úspěšném tančíku z Českomoravské. Jistě, není to žádný profláknutý Tiger či KV, ale ve své kategorii rozhodně patřil mezi špičku a jen dokazoval možnosti průmyslu a skvělou úroveň konstrukční kanceláře SPE pod vedením Alexeje Surina. K tomuto konstruktérovi bych se chtěl vrátit v některém z budoucích článků.


zdroje:
Ivo Pejčoch – Tanky Praga – Historie obrněných vozidel ČKD 1918-1956
Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs – Obrněná technika 5
Vladimír Francev, Charles K. Kliment – Československá obrněná vozidla 1918-1948
Vladimír Francev – Exportní tančíky Praga
obrazová příloha:
http://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Milda
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 434
Registrován: 8/5/2007, 20:03
Bydliště: Litoměřice

Příspěvek od Milda »

Když si uvědomíme kde ty mašiny sloužily: Švédsko-Habeš, takový kontrast. Klobouk dolu! SE divím Sapíku, že to ten dýzl v Habeši ,,uchladil,,! Horko a prach. To musely být aspoň dva pořádné filtry na vzduch. Nechtěl bych v tom sedět celý den. Bylo v tančíku něco na chlazení vnitřku pro osádku, nebo jen otevřené poklopy?
Obrázek
Uživatelský avatar
Marvin
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 149
Registrován: 21/12/2005, 18:18

Příspěvek od Marvin »

Milda píše:Když si uvědomíme kde ty mašiny sloužily: Švédsko-Habeš, takový kontrast. Klobouk dolu! SE divím Sapíku, že to ten dýzl v Habeši ,,uchladil,,! Horko a prach. To musely být aspoň dva pořádné filtry na vzduch. Nechtěl bych v tom sedět celý den. Bylo v tančíku něco na chlazení vnitřku pro osádku, nebo jen otevřené poklopy?
Proč by měl být problém s chlazením dieselu? Obecně jsou vznětové motory tepelně učinnější než zážehové.
Jestliže je nepřítel ukryt v nedobytné pevnosti, dbejte na to, aby se odtamtud opravdu už nikdy nedobyl.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Další výhodou je, že vzduch je všude, to se asi o vodě do chladiče v Etiopii nedá říci :D
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Už kdysi hodně dávno jsem četl článek s názvem: "Jak jsme prodávaly tanky do Etiopie". Nepamatuji si z něj až tak moc ale zcela jistě tam bylo psáno, že motor chlazený vzduchem byl považován za náskok před konkurencí.

Jejich technická nadčasovost je skutečně podložena jejich používáním několik desítek let. V roce 1980 jsem se v Žilině setkal s malou etiopskou delegací , v besedě mimo jiné nějaký jejich setník s výložkami mechanizovaných sil tvrdil, že jezdí na tanku starém 30 let - nic jiného to být nemohlo. My tenkrát mysleli, že je to T 34 ale když se podíval na obrázek řekl že ne , že to jeho je menší.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

sa58 píše:Další výhodou je, že vzduch je všude, to se asi o vodě do chladiče v Etiopii nedá říci :D
Když jsem četl knížky od Hanzelky a Zikmunda, jak cestovali se svou vzduchem chlazenou Tatrovkou po Africe, a jak si cenili výhod tohoto způsobu chlazení, tak nepochybuju o tom, že ty tančíky do Etiopie si nemohli vybrat lépe. Jejich dlouhá životnost v drsném africkém prostředí je toho důkazem.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

Není náhodou jeden "švéd" v Lešanech? Něco takového jsem na Palbě zachytil.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
danny1691
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1416
Registrován: 20/10/2005, 19:24

Příspěvek od danny1691 »

Měl by tam být, tuším od roku 2006. Jedná se o dar ze Švédska. Pokud mě paměť neklame.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Martan udělal pár snímků na tankovém dnu v roce 2006

Obrázek
AH-IV-Sv

Obrázek
tak tento AH-IV-Sv prý zůstane po restauraci v ČR
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

Celkově lze ale říci, že tato koncepce tančíků byla jen slepou uličkou ve vývoji obrněné techniky

Naprosto souhlasim, ale....nemůžu si pomoct furt mam v hlavě srovnání s PZ IA či B, prostě zlatý český ručičky, byť je tam trochu rozdíl v narození. A jakou parádu udělali Pz I, sice trocha z nouze ctnosti, ale při promyšleném nasazení skončili v Africe či na východě. To je docela "gut" ne. Není tančík jako tančík.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Zemakt : Není náhodou jeden "švéd" v Lešanech? Něco takového jsem na Palbě zachytil.
Ano, ten tančík tam opravdu je a v současné době prochází kompletní rekonstrukcí.
Tady je jedna fotka a odkaz na švédské stránky u "konkurence"

Přídavek ze staré diskuse:
Systém značení vozů ČKD je velice zajímavý. Název každého projektu se začal odvíjet od označení motoru. Několikrát se prý stalo, že motor do určitého typu nakonec nepoužili, ale označení už zůstalo a dál se vyvíjelo vlastním životem. Celkem dobře je to vidět na tomto stroji. Každý má jinou motorovou jednotku (někdy i převodovku), ale stále zůstává označení AH-IV.
Naposledy upravil(a) hydrostar dne 16/9/2009, 22:25, celkem upraveno 2 x.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

tedy ten odkaz na švédské stránky, to je paráda. Je pěkné vidět jak to ti"chlapíci" dávaj do kupy a nešidí to, můj bratr restauruje veterány, tak vim o čem mluvim. Jsou to borci.

P.S. díky za link
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Padouch
praporčík
praporčík
Příspěvky: 364
Registrován: 12/9/2008, 22:07
Bydliště: Bystřec City

Příspěvek od Padouch »

Co je to za tank na tomhle videu v čase 1:25?, podle podvozku to vypadá na tančík AH-IV ze Švédska, ale ta nástavba je úplně jiná než tady na obrázcích.

http://www.youtube.com/watch?v=XkvQHGhfgOc
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Myslíš toto?
Obrázek
hydrostar:
Toto je obrněné vozido pěchoty Pvb 301 postavené na podvozcích vyřazených tanků Strv m/41. Přestavby probíhaly v letech 1962 a 63 a k vyřazení došlo v polovině let sedmdesátých. Na zcela neupraveném podvozku (to mluví o jeho kvalitě) byla úplně nová karoserie (mimo jiné lépe balisticky navržená), která pojala 7 pěšáků, řidiče a velitele. Vstup do vozidla byl zadními dveřmi a poklopy nad velitelem a řidičem. K obraně vozidla sloužil dálkově ovládaný kanon Bofors ráže 20mm, který ovládal velitel. Vozidlo bylo poháněno dieslovým motorem, který konstruktéři umístili dopředu vedle řidiče.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=393
Takže nejenom nástavba...
Ale systém podvozku je stejný i když z většího brášky...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Padouch
praporčík
praporčík
Příspěvky: 364
Registrován: 12/9/2008, 22:07
Bydliště: Bystřec City

Příspěvek od Padouch »

jj Pvb 301, dík za objasnění..
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Přece nebudou střílet AT-4kou do nových CV-9040 :D Od toho mají podvozky ještě z doby války :D
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

No než sem se za teho půldňa doštrachal k počítači, tož už bylo hodně pozdě...Ale to video, kdo to testoval? Švédi? Na to nejak moc nevypadali.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Teď sem si všiml v El Diablově upozornění na tankový den. AH-IV Sv je zrekonstruován. Do tankového dne bude mít i novou kamufláž.

Foto převzaté z Idnesu:

Obrázek
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Až od Tebe jsem se dozvěděl.
A jsem rád, že Tě znám.

Pane kolego - nikam nespěcháme - jsem původem jestli již víte - konstruktér a technolog - Čech 1969 do výroby - od rukojetí po celé součásti ventilátorů - co jsem napáchal tak jsem vyráběl a začínal jsem u vrtačky......
To je vše jiný příběh...
jsem rád že Tě znám.
Hele to to co jsi o konstrukci ČSR brachu shromáždil - děkuji víš.

Já ještě přijdu - já vím pane kolego hydrostare - já za Tebou přijdu.
Vše ma i třeba později čas...
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Re: Tančík Praga AH-IV

Příspěvek od kopapaka »

kopapaka píše:Unikátní tank Praga. Postavili jej nadšenci v Bohuňovicích
http://olomoucky.denik.cz/zpravy_region ... 40110.html

Obrázek
Slíbené fotky makety 1:1 :)
http://www.rajce.net/a9547234
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Odpovědět

Zpět na „Útočná vozba“