Škoda T-15

Obrněná technika československé armády
Odpovědět
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Škoda T-15

Příspěvek od hydrostar »

http://utocnavozba.wz.cz

Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Naposledy upravil(a) hydrostar dne 9/8/2023, 06:24, celkem upraveno 5 x.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Mám jeden blbý dotaz - ten společný závěs je ten kus pásoviny od náboje kola? Nebo je to jen kus železa a tím pádem jen další zdroj poruch?

Jinak díky za článek, podobných exotů (myslím tím ten tank) není na palbě nikdy dost.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Tákže. Společná závěs byla podobně jako u LT vz.38 ta konzola vždy mezi dvojicí kol. Tedy jedna přesně za prvním kolem a těsně před druhým kolem. Druhá konzola byla mezi třetím a čtvrtým kolem. Ona není v podstatě vidět. Ty pásoviny držely to kolo z obou stran a byly kyvně uloženy na té konzole. Z vnitřní strany se o tu pásovinu opírala pružina. Dá se říct, že ta konzola je upravená konzola z tanku T-11.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Koukám, že Německo, i když bylo ve válce, tak pořád mělo dostatek luxusu na to, že se do série mohl dostat stroj, který nebyl v daném výběru nejlepší, ale za který se více lobovalo. Pokud se nepletu, tak PzKpfw II Ausf.L Luchs byl snad jednou tolik těžký než Škoda T-15 a TNH n.A, jeho 20mm dělo se hodilo tak na plašení, než průzkum bojem.
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 10/11/2010, 13:51, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

První jízdně technické srovnávací zkoušky proběhly v období mezi březnem až červnem 1942 ve Vojenském zkušebním středisku Kummersdorf u Berlína. Hlášení ze dne 27.června 1942 se o stroji Škoda T-15 vyjadřuje následovně:

"Tank T-15 (SW) dosud ujel 4022 km. motor Škoda v této chvíli ještě neprokázal svou trvanlivost. Po ujetí 3900 km poškozena některá ložiska klikového hřídele. Válce motoru byly po ujetí této vzdálenosti tak opotřebeny, že musely být nahrazeny novými. Hlavy válců vykazovaly trhliny. Chlazení válců bylo dostačující. Řazení rychlostních stupňů nešlo tak lehce jako u ostatních tanků a vnitřní hřídel převodovky se čtyřikrát zlomil. Brzdy i jejjich obložení zůstaly suché. Vlastnosti řízení vozidla byly dobré a také se na jeho mechanismu doposud nevyskytla žádná poškození. Pohon pojezdových pásů má některá slabá místa. Utěsnění ložisek pojezdových kol podvozku proti vnikání nečistot je nedostatečné. Vzadu umístěna hnací kola se silně opotřebovávají. Pérování vozidla je poměrně dobré, i když se některé listové pružiny stranově posunuly. Přístup k hlavním agregátům vozidla je ztížen, místa pro řidiče a radiotelegrafistu jsou těsná. Po celkovém porovnání zkoušených vozidel se tank T-15 (SW) jeví doposud jako technicky nevyzrálý a nevhodný k zavedení do výroby."
ObrázekObrázekObrázek
Vladimír
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 486
Registrován: 9/7/2010, 10:34

Příspěvek od Vladimír »

kacermiroslav píše:Koukám, že Německo, i když bylo ve válce, tak pořád mělo dostatek luxusu na to, že se do série mohl dostat stroj, který nebyl v daném výběru nejlepší, ale za který se více lobovalo. Pokud se nepletu, tak PzKpfw II Ausf.L Luchs byl snad jednou tolik těžký než Škoda T-15 a TNH n.A, jeho 20mm dělo se hodilo tak na plašení, než průzkum bojem.
Nebylo to spíš tím, že částečně navazoval na již produkovanou a osvědčenou konstrukci s možným rychlejším zavedením do výroby? Novou, i když z principu lepší konstrukcí by si nejspíš zadělali na technické a logistické problémy.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Jak se to vezme. PzKpfw II Ausf.L Luchs byl sice z velké míry přepracován oproti původní koncepci PzKpfw II., ale stejně tak TNH n.A, který se rozhodně za války ve své původní podobě LT vz. 38 osvědčil a měl i účinnější kanón. Ale to by nám asi lépe osvětlil Hydrostar.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Rozšíření informací o tanku T-15 ze stránek Roty Nazdar. Dále je zde několik zajímavých fotek dřevěného modelu.

Tank Škoda T-15

Zpracováno naším známým historikem Jaroslavem Špitálským.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Škoda T-15

Příspěvek od kacermiroslav »

Na jaře 1942 si Škoda plánovala, že pokud bude T-15 německou armádou vybrán, bude se vyrábět série 25, 50 a následně 100 ks měsíčně. Škoda se ale po neúspěchu ve zkušebním centru nevzdávala a na vlastní náklady pokračovala ve vývoji. Jeden prototyp se Škodovka rozhodla od Němců odkoupit (návrh byl podán 28.7.1943). Německá armáda ale souhlasila pouze s výměnou za jeden tank Š-IIa (T-11). Tato směna se ale do konce války neuskutečnila. Ten pátý prototyp byl Zbrojním zkušebním úřadem dne 21.10.1944 skutečně zrušen, ale 23.1.1945 padlo rozhodnutí prototyp urychleně dokončit. Docela by mě zajímalo, co měli Němci v úmyslu, když už bylo snad jasné, že konec války se blíží a že konstrukce co měla stopy ještě z předválečné doby, už je zastaralá. Tento pátý prototyp měl být odeslán k německému Vojenskému tankovému podúřadu do Olomouce. Do konce války se tak ale již nestalo. Stavba všech pěti prototypů včetně oprav a úprav přinesla náklady ve výši 5,1 milionu korun s tím, že německá strana na to vůbec nepřispěla.
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Útočná vozba“