Praga TNH-P

Obrněná technika československé armády
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Praga TNH-P

Příspěvek od sa58 »

Exportní lehké tanky PRAGA (ČKD) – díl 1
zrození československé legendy – tank TNH-P

Obrázek
Mladá Československá republika patřila po dobu své krátké existence mezi největší světové exportéry zbraní na světě. Je to až s podivem, jak vcelku malá republika dokázala díky svým velmi dobrým výrobkům předehnat i světové velmoci, označení „Czechoslovakia“ na vojenské technice znamenalo známku nejvyšší kvality. Například stovky tisíc pušek a desítky tisíc exportovaných zbrojováckých lehkých kulometů se nám v dnešní době mohou zdát jako sci-fi... Československé, i když by se dalo možná napsat spíše České, firmy, dokázaly vyrábět široké spektrum výrobku, určených pro vojenský i civilní sektor. Jedním ze zajímavých exportních artiklů byly také tanky a tančíky. O těch bude dnešní článek.

Tanky u nás vyráběli dvě velké firmy, ČKD a Škoda, firma Tatra se o jejich výrobu pokoušela. Záměrně dávám na první místo firmu ČKD, považuji ji za „leadera“ vývoje domácích tanků. Koncern ČKD dokázal vyvinout ve své době špičkové obrněné vozidla, schopná uspět na zahraničních trzích. Škodovka sice výhrála ze svým Š-II-a armádní soutěž na standardní lehký tank naší armády, mimo jeho export 126 tanků do Rumunska (označení R-2) se další export škodovce nedařil.

Koncern ČKD se angažoval ve vývoji a výrobě obrněné techniky již od svého vzniku v roce 1927. Zprvu to byla poněkud kontroverzní konstrukce kolopásových vozidel, KH-50, 60 a 70, později jsou sériově vyráběny v licenci tančíky Carden Loyd Mk VI. Tovární označení je P-I, do výzbroje naší armády je zaveden jako Tančík vzor 33. Ale v té době již probíhá vývoj vlastní konstrukce lehkého tanku pod továrním označením P-II, armádní označení tohoto prvního československého tanku je lehký tank vzor 34 (LT vz.34). Proti škodováckému tanku Š-II-a staví do soutěže ČKD jednodušší, ale plně srovnatelný tank P-II-a. Ten v soutěži neuspěje, konstrukční skupina SPE pod vedením inženýra Alexeje Surina v té době již pracuje na tančíku a tanku zcela nové generace. Jedná se o tančík AH-IV a lehký tank TNH. Tento typ lze jednoznačně označit za praotce moderních lehkých tanků se značkou Praga, překonávajících ve své době jakoukoliv zahraniční konkurenci.

Obrázek Obrázek

U zrodu tanku TNH stála dnešní „říše zla“, Írán, v té době ještě císařství, kterému vládl od roku 1925 Rezá Šáh Pahlaví. Ten se snažil Írán (Persii) modernizovat, samozřejmě se to neobešlo bez modernizace armády. Írán od roku 1931 dovážel velké množství pěchotních zbraní, do roku 1941 bylo do Íránu dodáno více jak 300.000 pušek a 6000 lehkých kulometů, Škoda dodala okolo 350 děl. Díky této spolupráci byly na počátku roku 1935 íránskou nákupní komisí, sídlící v Paříži, osloveny dvě naše firmy, Škoda a ČKD. Íránská armáda hodlala zakoupit asi 100 tančíků (hmotnost 2-3 tuny), společně s dodávkou obrněné techniky mělo dojít i k zajištění logistiky a organizace tankového vojska. Škoda nabídla Íráncům svůj tančík Š-1, ČKD odeslalo společně s nabídkou nově projektovaných tanků AH-IV a TNH i malou „pozornost“ pro císaře – jeden z prototypů tančíku P-I.

Tento dar asi vyvolal sympatie u císařova dvora, již v polovině května 1935 dorazila do Prahy objednávka na 30 tančíků a 26 lehkých tanků. Ty měly být vyzbrojeny kanonem Škoda a kulometnou výzbroj měla dodat brněnská Zbrojovka. Počátkem září 1935 si již nákupní komise, vedená generálem Ismailem Khanem, prohlíží prototypu tanků. I bez výzbroje je komise velmi spokojena s předvedeným materiálem a téměř okamžitě se objednávka navýšena na 50 tančíků a 50 lehkých tanků. Sériové tanku nesly tovární označení TNH-P, P zde znamenalo „Persie“.



Obrázek

Nyní k technickým parametrům „praotce“ TNH. Na první pohled nešlo o nějakou extravagantní konstrukci, šlo o klasický tank s otočnou věží. Za převratný se ale dá ve své době označit podvozek. Ten měl na každé straně čtyři jednoduché pojezdová kola o průměru 775 mm s gumovými bandážemi (šířka 120 mm). Kola byla upevněna na čepech kyvných ramen, dvě kola měla společné odpružení svazkem listových pér. Pás byla nahoře nesen na dvou kladkách s gumovou bandážím vpředu byl pás unášen dvojitým ozubeným hnacím kolem (d=637 mm), vzadu potom dvojitým ozubeným napínacím kolem (d=535 mm). Pás měl celkem 93 článků, ozuby na jeho bocích tvořily korýtko s dvěma hřebeny po celé délce pásu. To umožnilo pohyb pásu mezi vnitřními stranami dvojitých hnacích a napínacích kol, pojezdová kola a kladky se oproti tomu pohybovaly uvnitř korýtka. Tento systém prakticky znemožňoval vysmeknutí pásu z pojezdového ústrojí.

Pohon zajišťoval u prototypu kapalinou chlazený řadový zážehový šestiválec Praga TN 3. série. Při objemu 7793 ccm dával při 1700 ot/min maximální výkon 92 HP. U sériových vozidel byl použit motor Praga TN 100 o objemu 7942 ccm, jeho výkon byl 104 HP při 2000 ot/min. Přenos zajišťovala u prototypu převodovka Praga s pěti stupni pro jízdu vřed a jedním pro jízdu vzad. Sériové vozidla byly již osazeny poloautomatickou planetovou převodovkou Praga-Wilson, stavěnou v ČKD v licenci. Konfigurace převodovky zůstává stejná (5/1), je však již vybavena předvolbou s možností řazení pomocí pedálu. Právě použitá převodovka společně s konstrukcí podvozku stojí za dalším úspěšným vývojem obrněné techniky na základě tanku TNH.

Tank byl montován tehdejší nejobvyklejší technologií, pancéřové plechy byly spojeny nýty s kostrou z ocelových profilů. Síla pancéřových plechů byla od 8 do 15 mm. Hlavní výzbroj byla soustředěna samozřejmě do otočné věže kuželového tvaru. Tam byl lafetován protitankový kanon Škoda A4 Beta ráže 37,2 mm, vpravo od něj byl umístěn těžký kulomet ZB-53 ráže 7,92 mm. Stejný kulomet byl umístěn v korbě vedle řidiče. Palebný průměr pro kanon byl 60 granátů, pro kulomety to bylo 3000 nábojů. Na pozorovací kopuli věže šlo díky pomocnému držáku využít kulomet pro střelbu proti letounům.

Obrázek

Osádku tvořila čtveřice mužů, ve věži měl své místo velitel-střelec a nabíječ, v korbě seděl řidič a radista. Narazil jsem i na údaj o třech mužích, ve věži byl pouze velitel. Obě varianty jsou asi pravdivé, podle všeho k doplnění osádky o nabíječe došlo až v průběhu služby.

Výroba tanků probíhala v pobočném závodě ve Slaném, prvních zásilka byla vyslána lodí z Brém až v srpnu 1936. Zkoušek prototypů se zúčastnila početná skupina íránských techniků a důstojníku, v průběhu zkoušek došlo k několika technickým úpravám. Poslední tanky byly do Íránu dodány v květnu 1937. Prodlužovaní doby výroby prý mělo i jiný důvod – Íráncům se u nás líbilo a ukončení činnosti jejich komise se proto prodlužovalo jak jen to šlo... Veřejnosti se poprvé československé tanky představily 22.2.1937, jedenáct československých tanků zde demonstrovalo moderní výzbroj íránské armády. Organizace a výcvik íránských tankistů rovněž probíhala pod vedením zástupců výrobce. V Íránu zastupoval firmu ČKD až do roku 1943 ing. Jean Wasgitian, coby zástupce výrobce byl ministerstvem války pověřen dozorem nad opravami a účastnil se vypracování plánů organizace opravárenských kapacit místní armády.

Lehké tanky TNH byly společně s tančíky AH-IV přiděleny k 1. a 2. divizi, šlo vždy o 25 tanků TNH a 25 AH-IV. Později byla v Teheránu budována mechanizovaná brigáda, jejím základním kamenem byly dva prapory československých tanků. Ty se v náročném perském terénu osvědčily, v roce 1938 se plánoval nákup dalších tanků. Mělo jít až o 300 vozidel obou typů, tento lukrativní kontrakt však překazila začínající druhá světová válka. Cena jednoho tanku TNH byla 3570 £ za kus.

Obrázek Obrázek

Pokusil jsem se popsat začátek cesty na výsluní našeho nejlepšího předválečného tanku. Zvolená koncepce se prosadila bohužel až v rukou našeho protivníka, nacistického Německa. Ale to je jiná kapitola vývoje tanku TNH....
Příště opustíme Evropu a na aktivity ČKD v Jižní Americe.

Technické data tanku TNH
délka – 4,55 m
šířka – 2,08 m
výška – 2,30 m
hmotnost – 8,2 t
pancéřovaní – 8-10-12-15 mm
výkon motoru – 104 HP
maximální rychlost – 37,8 km/h
dojezd – 160 km
osádka – 3/4


zdroje:
Ivo Pejčoch – Tanky Praga – Historie obrněných vozidel ČKD 1918-1956
Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs – Obrněná technika 6
Vladimír Francev, Charles K. Kliment – Československá obrněná vozidla 1918-1948
obrazová příloha:
http://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/
Naposledy upravil(a) sa58 dne 21/12/2008, 16:05, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Jen můžu dodat, že kromě nainstalování německých vysílaček, nebyly na tanku provedeny během služby žádné podstatné změny. Nutno také dodat, že se tyto tanky nikdy nezúčastnily žádné bojové akce a během různých politických změn v Iránu ani jednou nezasahovaly. K vyřazení strojů došlo až v druhé polovině padesátých let.

Je také slušností dodat, že právě prototyp tohoto tanku byl přímým předchůdcem stroje TNH-PS neboli našeho LT vz.38, neboť stroje řady LTH, LTP byly celkově menší a měly jinou konstrukci.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

No o té možnosti použít PL kulomet jsem vůbec netušil.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Otázkou zůstává, po čem by v Persii ty TNH střílely. Už tak to byla na místní poměry obrovská síla, 50 podobných tanků v té době v této oblasti nikdo neměl.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Neměla Persie (Irán) v té době nějaké problémy s Brity? Pokud se nepletu, tak arabské státy se na Brity nikdy nějak moc dobře netvářili a nákup 50 ks tanků mohlo být jasné gesto, že nechtějí aby se jim Britové do něčeho míchaly.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

To klidně může být pravda až na to, že Peršané nejsou Arabové :wink:
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Zatím je to pohlazení na neznalcově duši. Na ty aktivity v Jižní Americe se velmi těším. Třeba se tam dovím jak to bylo s těmi tanky v Peru a jejich nasazením proti Světlé ztezce. Nějaké povědomí mám ale věřím, že sa58 toho ví více.

Dobrá práce , zdravím do Otrokovic.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Sgt.Pierro
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 232
Registrován: 21/10/2008, 12:17
Bydliště: Praha

Příspěvek od Sgt.Pierro »

Díky, velice zajímavý článek. Tušíš do kdy íránská armády zmíněné tanky užívala? Zachoval se alespoň jeden kousek v nějakém muzeu??
Veni, vidi, vici...
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Sgt.Pierro: Tušíš do kdy íránská armády zmíněné tanky užívala? Zachoval se alespoň jeden kousek v nějakém muzeu??
Nečteš, nevíš. Napsal sem hned v prvním příspěvku, že k vyřazení došlo v polovině padesátých let. Udává se rok 1957. Jinak na otázku muzejních exemplářů ti musím odpovědět kladně. Minimálně dva stroje TNH-P jsou vystaveny v Iránu. Fotky se dají najít na internetu. Tady je jedna:
Obrázek
Vojenské muzeum v Teheránu. Povšimněte si atrap kanónů.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Sgt.Pierro
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 232
Registrován: 21/10/2008, 12:17
Bydliště: Praha

Příspěvek od Sgt.Pierro »

hydrostar: čtu, nicméně tebou v článku uváděná padesátá léta jsou poměrně široký pojem. Každopádně díky za dodatečné info. Tušíš ze kterého místa konkrétně foto pochází??
Naposledy upravil(a) Sgt.Pierro dne 23/12/2008, 10:46, celkem upraveno 1 x.
Veni, vidi, vici...
Uživatelský avatar
wildesau
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 420
Registrován: 5/3/2006, 09:05
Bydliště: Otrokovice

Příspěvek od wildesau »

Nečteš.....Vojenské muzeum v Teheránu :D
Sgt.Pierro
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 232
Registrován: 21/10/2008, 12:17
Bydliště: Praha

Příspěvek od Sgt.Pierro »

Wildsau: tak tedy jinak - muzeum zbraní v teheránu (Saad-abad) jsem shodou okolností před lety navštívil a výše zmíněný tank jsem tam tedy neviděl. Proto můj dotaz. Je možné že vojenských muzeí je v íránské metropoli více a já nenavštívil to správné...
Veni, vidi, vici...
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Sgt.Pierro: Wildsau: tak tedy jinak - muzeum zbraní v teheránu (Saad-abad) jsem shodou okolností před lety navštívil a výše zmíněný tank jsem tam tedy neviděl. Proto můj dotaz. Je možné že vojenských muzeí je v íránské metropoli více a já nenavštívil to správné...
No esis byl v tom, co píšeš, tak si možná slepý. Ta fotka je totiž přímo z něj. Důležité je taky vědět, kdys tam byl. Ale je to tam, jak ty píšeš. Ale podle zchátralého nátěru, který jistě není původní bych tipoval, že tam stojí už delší dobu. A když čekáš kloudnou odpověď, tak formuluj přesně otázku. Stejně jako wildesau bych ti odpověděl aj já. Jo a mimochodem, napsal sem druhá polovina padesátých let. Takže to máš maximálně pět let.

Dále jsem si uvědomil, že sem nedodal málo známou informaci ohledně trupovéo kulometu. Prototyp a polovina strojů měly rovnou čelní desku korby. Druhá polovina tanků obdržela vypouklé střeliště na levé straně korby. Toto vysunutí dopředu zvětšilo palebné pole trupového kulometu. Jde vlastně o jakéhosi primitivního předchůdce lomené čelní desky u tanku LT vz.38.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od El Diablo »

Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Mistře, to počká. Švédská varianta určitě přijde také. Nespěchej, dočkáš se...
Když už, tak by to spíš patřilo sem:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=393
To byl tank dělaný téměř pro Švédy.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od El Diablo »

Já nijak nekvaltuju :lol: Ale když exportní tak exportní... :) Původně sem hledal nějakou fotku v lepším rozlišení a narazil na ty Švédy, tak sem to sem vrznul...
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

No jo, když export, tak export, ale Irán je trochu jihovýchodněji než Švédsko. Počkej s tím do dalšího pokračování. Určitě se k tomu Sa58 dostane.

Edit:
Tak tady je ten obrázek vypouklého střeliště, které dostalo 27 tanků pozdější série.

Obrázek
Naposledy upravil(a) hydrostar dne 24/6/2009, 22:17, celkem upraveno 2 x.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Nedávno jsme tady řešili, kde přesně je ten tank vystavený. Tak tady je lokace:
http://www.panoramio.com/photo/15041204

A také jsou u toho dvě fotky. Stačí kliknout.

Edit:
Jinak narvat atrapu hlavně do díry po kulové lafetě kulometu a původní místo děla zakrýt je docela zvěrstvo.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Na stránkách http://forum.militaryzone.cz padla otázka, jaké jsou hlavní rozdíly mezi konstrukcemi tanků TNH a LT vz.38. Napsal jsem tam odpověď a dovolil bych si ji uveřejnit i tady:

Tank TNH nebo taky TNH-P byl přímým předchůdcem stroje LT vz. 38, který svého otce nese přímo ve firemním označení TNH-PS.

Prototyp tanku TNH-PS byl přepracovanou novostavbou tanku TNH, ale byly na ní uplatněny poznatky z provozu TNH i zkušeností naší armády. Celkové rozměry konstrukce byly téměř stejné a jako rozpoznávací kritérium se nedají použít, stejně jako konstrukce podvozku, která zůstala nezměněna. U nového TNH-PS bylo oproti TNH zesíleno pancéřování, což ale není přímo pozorovatelný znak. Hlavním viditelným rozdílem obou konstrukcí byla věž. Kuželová věž tanku TNH se sice ještě provizorně nacházela i na prototypu TNH-PS, ale brzo ji opět provizorně nahradila věž tanku LT vz. 35 a ještě později věž konstrukce ČKD, která svou předchůdkyni vzdáleně připomínala. Další poznávací znak se nacházel na čele korby. První TNH měly čelní desku rovnou z jednoho kusu. Pozdější tanky TNH obdržely výklenek před stanovištěm radisty/střelce, který zvětšoval palebné pole trupového kulometu. Obdobný výklenek měly i tanky TNH-PS, ale čelní deska byla opět z jednoho kusu.
Nejdůležitější, ale opět „neviditelné“ změny se ukrývaly uvnitř vozidla. LT vz. 38 byl poháněn šestiválcovým motorem Praga TNHPS, což byl licenčně vyráběný motor Scania-Vabis 1664. Původní TNH poháněl šestiválcový motor Praga NT-3, což byl upravený motor pro nákladní automobily Praga NT. Sílu z motoru přenášela u původního TNH pětistupňová převodovka Praga, kterou u TNH-PS nahradila v ČKD upravená planetová převodovka Wilson s předvolbou stupňů. Obě tyto změny výrazným způsobem zlepšily jízdní vlastnosti a spolehlivost konstrukce.

Toto by měly být hlavní rozlišovací znaky. Pokud se někomu něco nepozdává, tak ať se ozve.

Edit:
Bohužel došlo k chybě. Podvozek není stejný. Zadní dvojice kol je mírně posunuta vzad a tím vznikne viditelná mezera. Navíc je celkově rozšířen bojový prostor a to směrem vpřed. Tím vzniklo místo na průlez nad stanovištěm radisty.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Podívám se na to večer doma, ale myslím, že těch viditelných a neviditelných rozdílů mezi exportním THP-P (50 ks) pro Irán (Persie) a pozdějším prototypem a první sérii (ta byla prakticky ještě celá vyráběna bez zásahů Němců) bylo víc. Samozřejmě třeba to pancéřování se promítlo do rozdílné hmotnosti. Dále - pokud se nepletu tak TNH-P byl třímístný, zatímco LT-38 (TNH-PS) byl již čtyřmístný. Rovněž byl použit jiný typ kanónu, i když stejné ráže atd.
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Útočná vozba“