Československé pancéřové automobily

Obrněná technika československé armády
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Československé pancéřové automobily

Příspěvek od vodouch »

Československé pancéřové automobily

Poznámka:
Pro chráněné vlaky mi lépe vyhovuje označení „obrněné“ podle významu „pasivní ochrana (bojovníka), vytvořená z různých materiálů“ pojmu „brnění“. Pro chráněné automobily bude přece jen lepší označení „pancéřové“-automobil, obložený pytli s pískem, by asi působil jako nedopatření. I když i to by bylo možné.


V roce 1885 bylo předvedeno veřejnosti první vozidlo se strojním pohonem a tentýž rok byla britské armádě nabídnuta plně samočinná strojní puška. A už v roce 1898 předvedl britský vynálezce F. R. Simms čtyřkolku De Dion-Bouton s namontovaným kulometem Maxim a v roce 1902 vystavovali v Paříži Charron-Girardot et Voigts svou Automitrailleuse, skutečný pancéřový automobil s pancířem z niklové oceli o tloušťce 6 mm, ozbrojený kulometem Hotchkiss v plně otočné věži.

První pancéřové automobily zpravidla vznikaly montáží pancéřové karosérie na běžné podvozky osobních nebo lehkých nákladních automobilů; jedinými úpravami podvozků bylo kvůli zvětšené váze pancéřové karosérie zesílené pérování nebo kvůli zlepšené trakci zdvojená hnací kola. Tloušťka pancíře byla limitována odolností proti průstřelu běžným střelivem a nosností podvozku. Pancéřové automobily byly zpravidla vyzbrojeny jedním těžkým kulometem v otočné věži, některé typy měly více kulometů ve věžích nebo kasematech.

Pancéřové automobily neměly dobré jízdní vlastnosti v obtížném terénu-nepřekonaly zákopy nebo terén pokrytý trychtýři po dělostřeleckých granátech. Přesto v rámci svých možností vykonaly ve válečných konfliktech mnoho užitečné činnosti při průzkumu a podpoře pěchoty v útoku i obraně, mohly sloužit pro zásobování bojujících jednotek, přepravu zpráv a řadu dalších činností.

Pancéřové automobily firmy ČKD

Poznámka:
Původní název firmy byl První českomoravská továrna na stroje , používaný v letech 1871-1921. Název ČKD vznikl po spojení s firmou Kolben roku 1921 a s firmou Breitfeld-Daněk roku 1927. Od roku 1907 kooperovala První českomoravská továrna na stroje s firmou Ringhoffer Smíchov na výrobě automobilů. Roku 1908 Ringhoffer společný podnik opustil a od té doby dodávala První českomoravská továrna na stroje na trh automobily pod značkou Praga.


Firma Praga vyrobila už v roce 1916 pro Turecko sérii deseti pancéřových automobilů na šasi svého nákladního automobilu typu R. Měla jimi být vybavena policie.

Automobil měl motor o výkonu cca 24 k (17,7 kW). Podvozek měl loukoťová kola s plnými pryžovými obručemi, zadní poháněná kola byla dvojitá. Karosérie byla z 5 mm pancíře. Výzbroj tvořil jeden těžký kulomet vz. 07/12 v otočná věži se zásobou 5000 nábojů; věž byla nahoře otevřená, ale chráněná nouzovou stříškou. Osádku tvořili tři muži.

K výrobě pancéřových automobilů se firma vrátila ještě v letech 1934-1937, kdy dodávala sedm policejních pancéřových automobilů pro Rumunsko. Automobil typu Praga TNSPE byl postaven na podvozku nákladního automobilu Praga TN-nevyžadovala se od něj průchodnost terénem. Měl motor o výkonu 105 k (77,6 kW), dosáhl maximální rychlosti 50 km/h. V malé otočné věži byly umístěny lehký kulomet vz. 26 a vodní dělo; proud vody dokázal porazit dospělého člověka ve vzdálenosti 10 m. Pro kulomet se vezlo 1000 nábojů, pro vodní dělo 5000 l vody v zadní nepancéřované části automobilu. Kabina řidiče měla pancíř o síle 4 mm, věž o síle 8 mm. Osádku tvořili tři muži.

Obrázek
Praga TNSPE[/align]
Pancéřové automobily firmy Škoda

Na konci prosince 1918 se na území nového samostatného československého státu dostaly s oddíly italských legií dva pancéřové automobily Lancia. Po příjezdu z Itálie byly okamžitě poslány na slovenské území, kde se zúčastnily bojů proti jednotkám Maďarské republiky rad. V těchto bojích prokázaly dobré vlastnosti a armáda požadovala další stroje, ale domácí konstrukce. Oslovené firmy Škoda a Českomoravská nemohly zajistit dodání vozidel v požadovaném termínu.

Škodovka slíbila armádě, že do konce prosince 1919 opancéřuje dvanáct podvozků nákladních automobilů Fiat-Torino, které měla armáda ve stavu. Prototyp byl připraven ke zkouškám počátkem ledna roku 1920.
Měl motor o výkonu 35 k (25,9 kW), dosáhl maximální rychlosti 15 km/h. Karosérie z 5 mm pancíře byla poměrně vysoká. Na ní byly ještě dvě asymetricky umístěné věžičky, každá s těžkým kulometem Maxim 08 se zásobou 9000 nábojů. Další výzbrojí byly tři speciální výmetnice ručních granátů, zvané „tromblony“. Pro ně bylo v zásobě 150 granátů.
Automobil měl slabý motor, úzká kola vylučující jízdu v terénu a slabé brzdy. Armádní komise jej přijala i přes jeho nedostatky a armáda objednala zbylých jedenáct strojů. Kvůli svým nedostatkům nevydržely dlouho ve službě. Osm jich bylo vyřazeno již v roce 1925, zbylé v roce 1929.

Obrázek [align=center]Fiat-Torino, vedle Lancia Ansaldo IZ[/align]
Další konstrukcí Škodovky byl pancéřový automobil na podvozku nákladního automobilu Praga L. Měl motor o výkonu 44 k (32,5 kW), dosáhl maximální rychlosti 40 km/h. Karosérie z 6 mm pancíře měla množství velkých průzorů. Automobil byl vyzbrojen těžkým kulometem Maxim 08 se zásobou 5000 nábojů a 3,7 cm dělem Škoda se zásobou 100 nábojů; zbraně byly umístěny na protilehlých stranách otočné věže. Osádku tvořili tři muži.

Armádní komise prohlédla nedokončený prototyp v roce 1921 a měla řadu námitek. Armáda přesto automobil v roce 1922 koupila. Sloužil pouze k výcviku do roku 1925. Poté bylo pancéřování sejmuto a automobil byl používán jako osobní.

Obrázek
Praga L[/align]
V roce 1923 dokončila Škodovka dva prototypy nového revolučního pancéřového automobilu s firemním označením PA-I. Vyvinula pro ně speciální podvozek; obě jeho nápravy mohly být buď poháněny nebo řízeny. Automobil se mohl pohybovat stejnou rychlostí vpřed i vzad, což bylo výhodné na úzkých silnicích, kde se velký automobil obtížně obracel. V prostoru osádky, ve svém směru jízdy na pravé straně, seděli dva řidiči. Každý mohl reverzní pákou přepojit řízení na přední a pohon na zadní nápravu ve svém směru jízdy. Automobil byl vyzbrojen dvěma těžkými kulomety Maxim 08 v otočné věži.

Obrázek
PA-I[/align]
V srpnu 1923 oba stroje převzala armáda. Automobil byl sice revolučním řešením, ale měl stále ještě chyby a armáda žádal další zlepšení.
Následující typ automobilu měl firemní označení Škodovky PA-II. U něj byla odstraněna věž a pancéřová karoserie o síle 5,5 mm byla zaoblena-to přineslo zvýšení balistické odolnosti pancíře (bohužel i nadměrné zvýšení ceny stroje) a automobilu to vyneslo označení „želva“. Automobil byl ozbrojen čtyřmi těžkými kulomety Maxim 08 v kloubových závěsech v koutech prostoru osádky; zásoba nábojů pro ně byla 6250 ks. Jenže prostor osádky byl malý, takže nebylo možno obsluhovat dva kulomety současně.

Automobil měl motor o výkonu 70 k (51,7 kW), dosahoval na silnici rychlost 70 km/h. Průchodnost terénem ale snižovala váha 7360 kg. Osádku tvořilo pět mužů.

Armáda objednala v roce 1923 12 automobilů; ty byly dodány mezi prosincem 1924 a lednem 1925. Nebyly však nikdy oficiálně zavedeny do výzbroje a nikdy oficiálně nedostaly označení OA vz. 23. Po zavedení typu PA-III prodala armáda tři PA-II vídeňské a zbytek (v roce 1937) české policii.

Obrázek
PA-II[/align]
Souběžně s výrobou PA-II se od roku 1924 pracovalo na vývoji PA-III. Byl konstruován jako menší a lehčí, tudíž pohyblivější. Dostal i slabší motor o výkonu 60 k (44,2 kW), maximální rychlost se snížila na 35 km/h. Jeho karosérie z 5,5 mm pancíře byla složena z velkého počtu rovných plošek; toto uspořádání bylo balisticky stejně výhodné jako zaoblené při snížení ceny stroje. Automobil měl opět otočnou věž, ozbrojenou vpředu a vzadu dvěma těžkými kulomety Schwarzlose vz. 7/24 v kloubových závěsech se zásobou 5750 nábojů. Další dva kloubové závěsy byly na bocích věže. Výzbroj byla doplněna lehkým kulometem vz. 26 jako náhradní zbraní.
Prototyp automobilu PA-III byl schválen armádou 28. 7. 1927 a zaveden do výzbroje 16. 12. 1927 jako OA vz. 27. Mezi květnem a srpnem 1929 bylo dodáno 15 strojů, z toho šest k PÚV Milovice a zbylé k jezdeckým eskadronám. Automobil udělal velice dobrý dojem i v zahraničí. Škodovka dostala řadu objednávek. I když MNO nemělo námitky, Škodovka nebyla schopna pro nedostatek kapacit zájemce uspokojit.

Během reorganizace jednotek útočné vozby v 2. polovině 30. let byly pancéřové automobily vyňaty z podřízenosti jezdectvu a podřízeny plukům útočné vozby; PÚV-1 Milovice, PÚV-2 Olomouc a PÚV-3 Turčianský sv. Martin dostaly po třech automobilech.

V roce 1938 bojovaly OA vz. 27 úspěšně v Sudetech. Během mobilizace se prokázalo, že tento stroj byl přes některé nedostatky naprosto spolehlivý. V březnu 1939 byly tři automobily na Podkarpatské Rusi, po jejím obsazení Maďarskem ustoupily do Rumunska. Dva z nich byly zničeny při americkém náletu na Ploiesti v roce 1944. Tři stroje zůstaly Slovenskému štátu, ostatní zabralo Německo.

Poslední z OA vz. 27 byl v roce 1949 používán u Sběrných surovin jako traktor.

Obrázek
PA-III neboli OA vz.27[/align]
Na stejném podvozku jako PA-I až III byl postaven dělový automobil, ozbrojený 7,5 cm dělem Škoda a těžkým kulometem. Byl těžší než PA-II, proto nebyl přijat do výzbroje.

Obrázek
PA-II-děl[/align]
Ve firmě Škoda byly vytvořeny zajímavé projekty pancéřových automobilů. Několik příkladů:
Projekt, označený PAd, z roku 1931, měl dva čtyřkolové podvozky, každý s vlastním šestiválcovým motorem o výkonu 96 k (70,6 kW). Přední čtyři kola ve směru jízdy byla řiditelná, všechna kola byla poháněná. Automobil byl ozbrojen dvěma 4 cm víceúčelovými kanóny Škoda Z1 a čtyřmi kulomety vz. 26

Projekt, označený 6-OAM-6, z roku 1932, bylo tříosé vozidlo s šestiválcovým motorem o výkonu 49 ks, ozbrojené 4,7 cm dělem a lehkým kulometem vz. 26 v otáčivé věži. Pro lepší průchodnost terénem byla na bocích karosérie další kola, která se hydraulikou spustila na terén.
Projekt, označený PA-4/1, z roku 1933 bylo vozidlo se šestiválcovým motorem o výkonu 50 ks a s náhonem na všechna čtyři kola. Karosérie byla z 5,5 mm pancíře. Ozbrojeno bylo dvěma lehkými kulomety vz. 26-jeden v otočné věži, druhý v čelní stěně prostoru osádky.

Pancéřové automobily firmy Tatra

Obrázek
T-72 neboli OA vz.30[/align]

Kliment, Francev: Československá obrněná vozidla 1918-1945
www.utocnavozba.wz.cz
www.palba.cz
www.valka.cz
www.tatraportal.sk
mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/Italy/ItalianArmoredCars.html
cs.wikipedia.org
www.geocities.com/pentagon/quarters/1975/armcar1.htm

fotografie: http://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/
Naposledy upravil(a) vodouch dne 10/12/2008, 19:06, celkem upraveno 2 x.
Obrázek
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Vodouchu tak jako u pancéřáků si myslím že to je dobrý článek. Nemohl bys sem implantovat pár obrázků?

Slibuji že sem nebudu tak jako u vlaků hekrovat :D
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Doplnil jsem dobrý článek několika nekvalitními obrázky, snad to autor přežije. :D
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

sa58 - krásná práce, hned je to dokonalejší. Pokud bude vodouch klít, slibuju že mu pošlu hezkou novoročenku aby se mu uklidnilo duševno.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Příspěvek od vodouch »

sa58:
Děkuju za obrázky. Myslím, že jediný kvalitní obrázek téhle techniky se získá z repliky OA vz. 30 z Rokycan.
Obrázek
Sgt.Pierro
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 232
Registrován: 21/10/2008, 12:17
Bydliště: Praha

Příspěvek od Sgt.Pierro »

Zajímala by mne však jiná věc. Existoval v předválečné ČSR projekt nějakého skutečně moderního obrněného vozidla?? Myslím tím modernějšího jak OA vz.30??
Veni, vidi, vici...
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Tvá otázka je zodpovězena v textu. Jedná se o projekty vozů firmy Škoda. Jejich výroba nebo výroba prototypů se nerozběhla kvůli nezájmu armády. Armáda o ně sice zájem měla (jako náhrada za slabé OA vz.30), ale tanky byly přednější a rozpočet padl na ně.
Naposledy upravil(a) hydrostar dne 13/2/2009, 21:05, celkem upraveno 1 x.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Sgt.Pierro
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 232
Registrován: 21/10/2008, 12:17
Bydliště: Praha

Příspěvek od Sgt.Pierro »

hydrostare existují k nim výkresy popřípadě fotky prototypů??
Veni, vidi, vici...
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Tak nákresy jsem nikde neviděl, nijak moc sem toho o těchto obrněncích neviděl ani neslyšel, takže snad jedině někde v prachu škodováckého archivu. Ale je pravda, že nijak moc sem so o tato vozidla zatím nezajímal.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Sgt.Pierro
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 232
Registrován: 21/10/2008, 12:17
Bydliště: Praha

Příspěvek od Sgt.Pierro »

zkus něco najít, myslím, že by se to po článcích o poválečných projektech čs. tanků rozhodně setkalo se zájmem. Stejně tak jako článek o ST-39 či polském 10TP.
Veni, vidi, vici...
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

No ST vz.39 už tu jednou je. Stačí se podívat. A polské tanky jdou mimo mě. Jo a přece nemůžu psát všechno zas tolik času nemám. A do Plzně se nedostanu dřív jak v důchodu ;-).

A taky je důležité vědět, že sehnání informací o těchto vozech, dá práci na hodně roků pečlivého bádání...
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Sgt.Pierro
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 232
Registrován: 21/10/2008, 12:17
Bydliště: Praha

Příspěvek od Sgt.Pierro »

Pak bych tě poprosil o vlákno na ST-39. O tom polákovi by se vyplatilo něco dát dohromady. V podstatě se jednalo o konkurenta naší ST-39, nepletu-li se?? Jinak chápu, shánět materiály k něčemu o čem se prakticky neví je vždy problém...
Veni, vidi, vici...
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

ObrázekObrázekObrázek
Sgt.Pierro
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 232
Registrován: 21/10/2008, 12:17
Bydliště: Praha

Příspěvek od Sgt.Pierro »

skelet, dík ty jeden akční draku... :)
Veni, vidi, vici...
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Sgt.Pierro píše:Pak bych tě poprosil o vlákno na ST-39. O tom polákovi by se vyplatilo něco dát dohromady. V podstatě se jednalo o konkurenta naší ST-39, nepletu-li se?? Jinak chápu, shánět materiály k něčemu o čem se prakticky neví je vždy problém...
No já bych řekl že se trochu pleteš. Polský 10TP vycházel stejně jako sovětská řada BT z tanku Christie. Ale na rozdíl od sovětů jim Christie neprodal licenci, poláci si ho postavili jako to dneska dělají čínani....

http://en.wikipedia.org/wiki/10TP
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Sgt.Pierro
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 232
Registrován: 21/10/2008, 12:17
Bydliště: Praha

Příspěvek od Sgt.Pierro »

v jak pokročilém stádiu se ten projekt nacházel, netušíš??
Veni, vidi, vici...
Sgt.Pierro
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 232
Registrován: 21/10/2008, 12:17
Bydliště: Praha

Příspěvek od Sgt.Pierro »

hydrostare a ty nemáš čistě náhodou jakožto odborník přes čs. obrněnou techniku info, kde by se vyjma archivů dalo něco alespoň málo sehnat k již zmiňovaným projektům předválečných obrněných aut??
Veni, vidi, vici...
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Sgt.Pierro píše:hydrostare a ty nemáš čistě náhodou jakožto odborník přes čs. obrněnou techniku info, kde by se vyjma archivů dalo něco alespoň málo sehnat k již zmiňovaným projektům předválečných obrněných aut??
Já myslím, že dosti dobře je naše předválečná obrněna technika zpracována v "Obrněné technice" od Pejčocha a Pejse (ted nevím který díl) a to i včetně nerealizovaných projektů. Pak bych se nedivil kdyby se jí věnoval ještě Francev a možná i Kliment.
ObrázekObrázekObrázek
Sgt.Pierro
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 232
Registrován: 21/10/2008, 12:17
Bydliště: Praha

Příspěvek od Sgt.Pierro »

tušíš kdy tahle publikace vyšla??
Veni, vidi, vici...
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

kacermiroslav: Já myslím, že dosti dobře je naše předválečná obrněna technika zpracována v "Obrněné technice" od Pejčocha a Pejse (ted nevím který díl) a to i včetně nerealizovaných projektů. Pak bych se nedivil kdyby se jí věnoval ještě Francev a možná i Kliment.
Bohužel tyto projekty v Obrněné technice 5 od pánů Pejčocha a Pejse nejsou. Vznikly asi pouze jako ideové návrhy, takže se toho moc nedochovalo. Mírně větší popis, než udělal vodouch, je pokud vím, pouze v Československá obrněná vozidla 1918-1948 od pánů Franceva a Klimenta.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Odpovědět

Zpět na „Útočná vozba“