Československé obrněné vlaky

Obrněná technika československé armády
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od El Diablo »

Obrněná drezína od tatrovky

Kopřivnická Tatra, jež byla za první republiky součástí koncernu Ringhoffer, nevyráběla jen osobní a nákladní automobily, ale také letadla, vlaky a či obrněná vozidla.

Jedním z nejméně známých tatrováckých výtvorů je obrněná drezína nesoucí označení Tatra T-18. Není divu, ve výzbroji československé armády se objevil pouhý jeden kus, ale u našich severních sousedů se uplatila mnohem více. Navíc si „zabojovala“ i v druhé světové válce, a to na obou stranách. Zatímco v Československu nebyla obrněná železniční vozidla zase tak výjimečná, v Polsku tatrovky představovaly úplně první zbraně tohoto druhu.

Obrázek

Tatra T-18 vznikla v Kopřivnické továrně v roce 1925 na základě železničního nákladního podvozku T-14. Vše nasvědčuje tomu, že obrněnou drezínu v Tatře vytvořili na základě polského požadavku, což je velmi zajímavé, protože československo-polské vztahy nebyly mezi válkami zrovna nejvřelejší a s vojenskou výzbrojí mezi sebou obě země téměř neobchodovaly (kromě několika dodávek československých letadel). Impuls nejspíše vzešel z polské pobočky Ringhofferu. Na podzim 1925 Polsko objednalo šest T-18, a to při tom existovaly jen na rýsovacích prknech. O rok později byly dodány a dostaly se k výcvikovému železničnímu batalionu v Jablonné u Varšavy. V Polsku jim říkali prostě a jednoduše Tatra.



http://rednews.nova.cz/clanek/hi-tech/o ... rovky.html
Naposledy upravil(a) El Diablo dne 17/10/2013, 02:26, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
parmezano
7. Major
7. Major
Příspěvky: 552
Registrován: 17/3/2012, 16:17

Re: Československé obrněné vlaky

Příspěvek od parmezano »

Obrázek Obrázek

Na obrázku a fografiích je o panceřovaná lokomotiva 559.701 s kondenzačním tendrem 915.0, tato lokomotiva byla pravděpodobně vyrobena v roce 1944 jako 52 1965 lokomotivkou Henschel Kassel, její válečné osudy nejsou zatím známy .
Jako kořistní byla v květnu 1945 přidělena k improvizovanému obrněnému vlaku (IOV) Moskva. Tento vlak v té době operoval v severovýchodních Čechách a Kladsku , 16.5.1945 IOV Moskva jel z Blanska do Prahy jak o předvoj vlaku , kterým se vracel do Prahy prezident Edvard Beneš. Do roku 1956 byla v Milovicích u roty obrněných vlaků.
V roce 1956 ji armáda odprodala jako nepotřebnou ČSD, které ji předali k rekonstrukci do dílen ČSD Česká Lípa po roce byla převezena do dílen Nymburk , které rekonstrukci provedly. Bylo odstraněn pancíř a lokomotiva dostala nový tendr řady 930.2. Bohužel jediný kondenzační tendr v Československu byl sešrotován.
Lokomotiva , která dostala označení 555.0177 byla v provozu do roku 1968 , kdy byla zrušena.



ZDROJE:
Jindřich. Bek : Atlas lokomotiv 7 Nadas1984, kresba J.Janata
Zdeněk Bek: Encyklopedie lokomotiv 3 Corona 2000
Tomáš Jakl: Válečný deník IOV Praha/PrahaI/ Moskva HaV3/2013
Jan Koutný: Lokomotivy na překladišti Čierna nad Tisou , "Železničář"
1987č.23
http://www.kondeslok.de
Obrázek
Uživatelský avatar
parmezano
7. Major
7. Major
Příspěvky: 552
Registrován: 17/3/2012, 16:17

Re: Československé obrněné vlaky

Příspěvek od parmezano »

Obrázek Obrázek
< 559701 jako vlaková lokomotiva IOV "Moskva" ve stanici Stránčice 16.5.1945
> nyní po rekonstrukci jako 555.0177 s tendrem "Vanderbilt" řady930.2

ZDROJE:
Jindřich. Bek : Atlas lokomotiv 7 Nadas1984, kresba J.Janata
Obrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Československé obrněné vlaky

Příspěvek od kacermiroslav »

K tomu palebnému průměru jsem dohledal trošku odlišné informace. V případě zbraní (2 ks děla ráže 75mm, 12 ks těžkých a 2 ks lehkých kulometů) byl prý palebný průměr 600 ran pro děla a 72.000 až 108.000 nábojů do kulometů, pro soupravu ve složení předběhový vůz, dělostřelecký vůz, kulometný vůz, lokomotiva a druhý kulometný vůz (91 vojinů, 1 poddůstojník a dva důstojníci).
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
freeman
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 237
Registrován: 13/5/2006, 18:55
Bydliště: slovakia - absurdistan

Re: Československé obrněné vlaky

Příspěvek od freeman »

Jeden imporvizovaný obrnený vlak postavili aj v Tisovci, operoval na trati z Pohronskej Polhory do Bánova vedený tisovským rušňovodičom Karolom Kalinom.
Now it's all over and I'm standin' pretty
In this dust that was a city
If I could find a souvenir
Just to prove the world was here....
Odpovědět

Zpět na „Útočná vozba“