LT vz. 38 versus PzKpfw III

Obrněná technika československé armády
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

No to číslo se mně moc nezdá, protože část tanků R-2 byla už vyvezena a část ještě nebyla kompletně hotová. Stejně tak tanků LTP nebylo ještě 23, ale jen 6-9 téměř hotových. Všechno samozřejmě s tím, že v brzké době je čeká dokončení.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
Ramon
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 432
Registrován: 18/9/2007, 17:30
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ramon »

Rosomak píše:Při mobilizaci bylo zabaveno 150 tanků určených na vývoz. Škoda byla schopna vyrábět v civilním režimu DESET tanků denně.
Většinou se uvádí 45 zabavených lehkých tanků: 23 LTP (a jak píše hydrostar jen část byla hotova), 12 LTH (bez věží) a 10 rumunských vozidel v opravě (asi R-1).

R-2 se začaly vyrábět až v září 1938. Stroje dodané Rumunsku před zářím byly běžné LT vz.35 výráběné původně pro naši armádu.

K výrobě tanků - měsíční mírová výrobní kapacita (Škoda + ČKD) byla 50-60 tanků.
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Já bych spíš tipl, že šlo o R-2. Dle člena difrologického klubu se s největší pravděpodobnstí jednalo o R-2, které byly zabaveny někde na Slovensku během transportu. O R-1 pochybuju. I když první stroje R-2 byly vlastně ze série LT vz.35, stále to byly stroje pro Rumunsko. A nesmíme zapomínat, že v roce 1938 už byla výroba LT vz.35 ukončena a vyráběly se tedy jen R-2.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Zkusím trošku objasnit ty možné tanky zabavené ve prospěch ČSR. Musíme však brát v úvahu pár fakt. Zabavené tanky byli poté po Mnichovu dokončeny a prodány na export podle původních objednávek. Tudíž nemůžeme posuzovat přesný termín, kdy by byly dokončeny. Nicméně poslední ze září zabavených strojů byli dodány v březnu 1939. To jest v termínu pravděpodobného útoků na Československo. Nevím nakolik to naší výrobci byli schopni zkoordinovat kapacitně s běžící výrobou LT-38, ale domnívám se, že prakticky všechny zabavené stroje, by byli na březen připraveny v našich službách.

Rumunsko
------------
Pro Rumunsko se od 1.září 1938 (nepočítám vlastní přípravu výroby atd.) vyrábělo 126 ks tanků LT-35, které měli Rumunské značení R-2. Jinak se od našich strojů prakticky vůbec nelišili. Dodávky běželi plynule a před koncem září 1938 bylo do Rumunska dodáno celkem 27 strojů. V našich dílnách se pak nalézalo v září několik desítek rozestavěných tanků a 10 ks bylo téměř hotových. Ty také armáda v září zabavila. Pokud by se však situace v Mnichovu vyhrotila tak, že by byl útok Německa očekáván na jaře 1939, mohla naše armáda od výrobců obdržet celý zbytek z Rumunské objednávky a to v počtu 99 ks. Poslední kus byl ve skutečnosti dodán do Rumunska 22.února 1939. Navíc armáda v době Mnichova vystavila objednávku na 105 ks LT-35, což podle mě mělo pokrýt rozpracované kusy pro Rumunsko. Kapacitně jak vidno se export stihnul a to i přesto, že se v našich dílnách nalézala rozestavěna celá série LT-38 v množství 150 ks.

Peru
------
V září 1938 bylo v ČKD zabaveno 23 z původně objednaných 24 tanků LTP určených na export pro Peru. Po odvolání mobilizace byla celá tato zakázka uskutečněna a to tuším ještě v roce 1938, nejpozději však v zimě 1939. A to opět bez ohledu na objednávce pro Rumunsko i vyráběné LT-38. Naše armáda by tak v případě jarního německého útoku mohla zabavit celou sérii LTP pro Peru. Ted jen nevím, jestli jeden kus již před zářiovou krizí nebyl náhodou v Peru. Dejme tomu, že ne a tak v březnu 1939 mohla mít naše armáda dalších 24 ks z exportních tanků.

Švýcarsko
------------
Pro Švýcarsko se vyrábělo 24 ks lehkých tanků LTH. Ty jako jediné neměli mít výzbroj 37mm kanonem, ale 24mm rychlopalným Oerlikonem. Nicméně v září bylo zabaveno 12 ks tanků bez věží z této série. Věřím, že v případě ohrožení republiky, by nebyl velký problém dodělat do jara 1939 celou sérii a to i s našim kanónem ráže 37mm. Věž tanku to pokud vím umožňovala. Ve skutečnosti byla celá dodávka do Švýcarska uskutečněna v dubnu 1939. Ovšem to se na ní již pracovalo jiným tempem a za jiných politických podmínek.

Celkem tedy mohlo být koncem března 1939 ve službách Československé armády 147 ks lehkých tanků zabavených z exportních objednávek. Dále se pak dalo v krajním případě použít několik prototypových strojů jako např. LT vyráběný pro Litvu a další....
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Ramon
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 432
Registrován: 18/9/2007, 17:30
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ramon »

Jak už jsem psal, zadržování exportních tanků (a vlastně všech zbraní na export) záviselo na udržení branné pohotovosti. Je otázka zda by v případě, že by se na podzim 1938 nic nestalo, branná pohotovost trvala až do jara 1939. Podle mě by se někdy v listpodadu nebo prosinci zrušila, podobně jako se v létě 1938 odvolávala opatření z května 1938.
Obrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

To ano....možná by byla mobilizace odvolána nebo aspoň z části odvolána, ale v září již byla jiná doba. Pokud by naše vláda nepřistoupila na podmínky Mnichovské dohody, bylo téměř jisté, že nás dříve či pozdějí Německo napadne. A myslím si, že právě při vědomí tohoto faktu, by naše armáda se snažila získat co nejvíce tanků i z exportu. A mít na jaře 1939 k dispozici 349 tanků a nebo o dalších 147 ks z exportu více, je myslím dost podstatný argument k tomu, aby si všechny exportní tanky ponechali a navíc spěchali s výrobou LT-38. Vždyť si to vem, během pouhého půl roku by exportní a vyráběné LT-38 představovali pro čs.armádu nárust bojeschopné obrněné techniky o 88% !!!
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Ramon
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 432
Registrován: 18/9/2007, 17:30
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ramon »

Už od 12. září, kdy se začaly provádět předmobilizační opatření, bylo všem jasné, že hrozí bezprostřední konflikt s Německem. A i přesto v tuto dobu probíhaly dodávky tanků do Rumunska. Navíc právě Rumuny mohlo další dlouhodobější zadržování tanků docela naštvat. Riskovala by naše vláda problémy s aslepsoň jediným částečným spojencem co zbyl?
Naposledy upravil(a) Ramon dne 15/7/2008, 10:35, celkem upraveno 1 x.
Obrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

K těm LTP. Jeden byl už v Peru. Celkově bych tu možnost zabavování neviděl tak růžově, jak se na první pohled zdá. Nezapomínejme, že šlo o našeho spojence, který nám měl pomoct v obraně proti Maďarsku. A kdybysme mu nedali to, co si objednal, tak se na nás klidně vykašle. Tady bych otázku zabavených tanků uzavřel. Pohybujeme se spíš v oblasti pohádek.

Jedno je jisté. na podzim bylo zabaveno 10 tanků R-2 s tím, že by se každý další týden dalo dokončit dalších 10 tanků. Dále bylo v ČKD zabaveno 6 - 9 téměř hotových LTP s tím, že zbytek byl ve velmi pokročilém stádiu. Ohledně LTH bych silně pochyboval, že byly v nějakém rozpracovanějším stádiu.

Jak to bylo s kapacitami? Je několik variant.
1.varianta
Do výroby se dostal ST vz.39. Varianta celkem nepravděpodobná. Většina měla být vyráběna ve Škodovce. Ta byla vytížena tanky R-2, proto by výroba začala někdy v lednu 1939. ČKD měla tanky LT vz.38 a exportní typy. ST vz.39 by se taky opozdily. Na LT vz.34R by asi nebylo místo.

2. varianta
ST vz.39 by se do výroby nedostal. Kapacity Šokových závodů by zůstaly prakticky od ledna nevyužity. Na to by mohla právě padnout nová objednávka LT vz.35. ČKD měla LT vz.38. Kapacity na výrobu ST vz.39 by asi byly naplněny rekonstrukcí LT vz.34R. Dále ještě pár kusů exportních strojů.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

tak to já bych to zase takto neviděl. I když bylo Rumunsko prakticky náš jediný spojenec, přesto naší armádě nedělao problém zabavit jejich 10 téměř hotových tanků. Je ale fakt, že v delším časovém horizontu by se asi naše vláda snažila nějaké tanky do Rumunska dodat, je však otázkou jestli všechny nebo jen část, která by tak jako tak na Maďarsko měla stačit.

Ty LTP pro Peru by si jistě naše armáda klidně ponechala v celkovém počtu 23 ks. To jestli v záři bylo tolik či tolik strojů hotovo je ted jedno. Jde přeci o to, kolik jich mohli mít na jaře 1939. Aspoň o tom bylo úvodní srovnání.

LTH...z těch by se asi dalo bez větších problémů dokončit 12 ks. Ty byli v záři vyrobeny až na věž a výzbroj. Věřím že do půl roku by nebyl takový problém je dodělat. Těch dalších 12 ks bylo taky poměrně dost rozestavěných.

Jinak přikláním se spíše k té verzi 2. Střední ST-39 by určitě nebyli včas hotovy. Takže Škodovka by mohla modernizovat LT-34 na verzi LT-34R a dále pracovat na LT-35 (R-2) pro Rumunsko nebo případně i pro nás. ČKD by pak pracovala na LTP, LTH a LT-38.

Jak to bylo vlastně s LT-38? Měla se na jejich výrobě podílet i Škodovka? Její případně volná kapacita jak píšeš, by tak mohla být využita právě i na výrobu LT-38. Máme nějaké informace o výrobních kapacitách ČKD a Škodovky na přelomu roku 1938/39?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Varianta rekonstrukce LT vz.34 ve Škodových závodech je nereálná. A nejde o to, jesli by byly včas hotovy ST vz.39, ale jestli by byly zadány do výroby. Na výrobě LT vz.38 se Škodovka podílet neměla. Vyráběla jen dělovou výzbroj. Jak měla probíhat výroba je vidět později za okupace. Jinak kapacita výroby už byla někde rozebírána. V tématu Československo. Stačí se podívat.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
Ramon
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 432
Registrován: 18/9/2007, 17:30
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ramon »

hydrostar píše:Jedno je jisté. na podzim bylo zabaveno 10 tanků R-2 s tím, že by se každý další týden dalo dokončit dalších 10 tanků.
Měl bych dotaz. Ví se, co se mělo s těmi rozpracovanými tanky R-2 ve Škodovce dělat kdyby vypukla válka a Němci se přiblížili k Plzni? Jestli se měly zničit nebo evakuovat?
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Hm, tož to nikdo neví. Je pravda, že je Plzeň na blbém místě. Ale to se nedá přesně určit. Zkusím se zeptat lidí, kteří temu rozumijů víc... Snad odpoví
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Ještě navážu na původní srovnání, které zde provedl Hydrostart. Kromě výše uvedených kladů a záporů jednotlivých konstrukcí by se možná mělo trošku přihlédnout i k pořizovacím nákladům. ČKD Wehrmachtu účtovala za jeden vyrobený PzKpfw 38 (t) tedy LT vz. 38 56.000,- DM zatímco jeho rival PzKpfw III. stál již 100.000,- DM, tedy téměř jednou tolik a to v té době se stále jednalo o tank s výzbrojí 37mm kanónem (i když s plánovanou modifikaci na 50mm). Cena tedy jistě také sehrála svou roli při výrobě PzKpfw 38 (t), která nakonec dala vzniknout 1396 tankům pro Německo + 37 pro Slovensko.
ObrázekObrázekObrázek
Vladimír
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 486
Registrován: 9/7/2010, 10:34

Příspěvek od Vladimír »

kacermiroslav píše:Ještě navážu na původní srovnání, které zde provedl Hydrostart. Kromě výše uvedených kladů a záporů jednotlivých konstrukcí by se možná mělo trošku přihlédnout i k pořizovacím nákladům. ČKD Wehrmachtu účtovala za jeden vyrobený PzKpfw 38 (t) tedy LT vz. 38 56.000,- DM zatímco jeho rival PzKpfw III. stál již 100.000,- DM, tedy téměř jednou tolik a to v té době se stále jednalo o tank s výzbrojí 37mm kanónem (i když s plánovanou modifikaci na 50mm). Cena tedy jistě také sehrála svou roli při výrobě PzKpfw 38 (t), která nakonec dala vzniknout 1396 tankům pro Německo + 37 pro Slovensko.
Jediný drobný dodatek byla to RM, neboli Říšská marka. DM platila od měnové reformy v roce 1948 (?). Ale ta Říše někde vydržela dlouho, například až do sjednocení měla SRN Spolkové dráhy ale socialistická NDR Říšské dráhy.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Ta cena v DM a nikoliv v RM je uvedena v knize Československá obrněná technika od Franceva a Klimenta. Nevím tedy jestli se jedná o přepočet z konce čtyřicátých let nebo o částku v RM vztaženou k válečné době. Nicméně předpokládám, že to je ve skutečnosti v RM a tudíž tisková chyba v knize, které jsem si nevšimnul.
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Útočná vozba“