LT vz. 34 versus PzKpfw III

Obrněná technika československé armády
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Trochu chronologie. LT vz.35 tedy Š-II-a byl vyvíjen od roku 1934 a jeho zkoušky společně s konkurenčním P-II-a probíhaly v létě 1935. Zato pokrokový TNH v projektové fázi spatřil světlo světa někdy v zimě 1935 a prototyp někdy v září téhož roku, ale už po soutěži o nový jezdecký tank. To, že se nezačalo zrovna s hledáním nástupce je spojeno s tím, že se předpokládalo, že LT vz.35 je pokroková konstrukce. Což byl, ale své kvality prokázal až po dlouhém vylaďování. Jenže to nemohl nikdo v roce 1935 tušit. A stejně soupeř byl P-II-a a ne TNH...
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Pokud se nepletu tak prototyp TNH byl vyroben již v září 1935. Objednávka na výrobu tanků a tančíků pro Irán byla uzavřena již v květnu 1935. TNH pak v průběhu roku 1936 prodělával testy a poslední sériové stroje byly do Iránu dodány v květnu 1937. V té době již mohlo vedení armády vidět, co se v ČKD postavilo, protože jistě měli možnost dohlížet i na exportní techniku. A když tak mě oprav....nebyl náhodou LT-35 poněkud předražen v porovnání s LT-38? Tím chci říct, že vedení armády asi nebylo s LT-35 moc spokojeno a byly tam jistě snahy najít nějaký jiný, lepší, levnější tank pro ČSR.

Prostě velká škoda, že se včas nerozpoznali kvality a výhody TNH, ze kterého až po mnoha letech vznikl LT-38. Beru to tak, že LT-35 byl pokrový a dobrý stroj, ale trpěl řadou dětských nemocí a jeho výroba se dosti vlekla. Zatímco LT-38 se dokázal vyprodukovat v množství 150 ks během necelého jednoho roku. Samozřejmě nedokážu posoudit co vše způsobilo to zpoždění u LT-35.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

...nebyl náhodou LT-35 poněkud předražen v porovnání s LT-38? Tím chci říct, že vedení armády asi nebylo s LT-35 moc spokojeno a byly tam jistě snahy najít nějaký jiný, lepší, levnější tank pro ČSR...
Když vydělíme cenu hmotností vozidla dojdeme k jednoduchým číslům, které někteří považují za hlavní porovnávací cenový parametr. I když i ten nepočítá se složitostí konstrukce, inflací...

LT vz.34 - 57 Kč/kg
LT vz.35 - 51 Kč/kg
LT vz.38 - 79 Kč/kg

Takže podle tohoto měřítka byl LT vz.35 nejlevnější. A to musíme dodat, že LT vz.35 byl z těchto tří nejsložitější. Hlavním důvodem k objednání nového typu byla právě jeho složitost a poddimenzování určitých částí konstrukce. Sekundárně to byl stísněný prostor (jak ale víme, Němcům se nezdál být malý a přidali ještě jednoho člena posádky...). Úpravy to ale všechno vyřešily. Zas takové problémy s nimi v roce 1938 nebyly.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Tak to pak beru:-)
dá se někde dohledat kolik hodin bylo potřeba na výrobu LT-35 a LT-38?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Tak to fakt nevím.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Neví náhodou někdo kolik by stálo repasování LT-34 na výkonnější verzi LT-34R ?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

No tak to nevím, ale říkalo se, že získá relativně levně 50 tanků s vyšší hodnotou než mají LT vz. 35. Díval sem se do Tanků Praga, kde je obchodování dobře popsané, ale cenu neuvádí ani pro tanky pro případný obchod do Lotyšska
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Tu cenu už asi nikdo nedohledá, ale vem to takhle, armáda by získala 50 tanků na úrovni a přitom by se dál mohly vyrábět bez přerušení nové tanky.
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Zpráva I/7.oddělení útočné vozby MNO ze dne 31.ledna 1939 hovoří o rekonstruovaných LT. vz. 34 R takto:

"U zkušebního oddílu Učiliště útočné vozby byl vyzkoušen rekonstruovaný typ LT vzor 34, aby byly získány podkaldy pro generální opravy tohoto materiálu, k nimž bude nutno v dohledné době přikročit. Všechny úpravy, hlavně zesílený motor, Wilsonova převodová skříň, planetária a úpravy podvozku (v první řadě zařízení, aby nespadávaly kolejové pásy) se plně osvědčily. Poskytne-li hlavní štáb potřebný finanční náklad na generální úpravu těchto vozidel v plném vyzkoušeném a osvědčeném rozsahu, získáme 50 lehkých tanků větší bojové hodnoty, než jsou LT vzor 35 a schopných další řadu let polní služby".

Trošku se divím, že třeba Němci neuvažovali a realizaci této úpravy a následném prodeji LT vz. 34 R některé z jejich spřátelených zemí. Když už nic jiného, tak je mohli zhodnotit více, než následným sešrotováním těch 27 tanků, které zůstaly na území protektorátu.
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Útočná vozba“