Praga P-IIa

Obrněná technika československé armády
Odpovědět
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Praga P-IIa

Příspěvek od sa58 »

Lehký tank Praga P-IIa

Rozhodl jsem se i přes „velké“ množství reakcí na mé předcházející články o prvních čs. tancích (Tč-33 a LT-34) přihodit na Palbu další plechovku z produkce ČKD. Osobně se mi předválečné konstrukce ČKD líbí a proto si škodovácké tančíky a tanky nechám na nějaký pozdější termín...

Každý asi už slyšel o čs. tanku LT vzor 35 (Š-IIa). Tato poměrně složitá konstrukce plzeňské Škodovky byla vybrána jako tank podskupiny IIa, což byl tank pro potřeby jezdectva. Ve výběrovém řízení mu byl soupeřem lehký tank P-IIa, výrobek ČKD. Zadání pro výběrové řízení vydal VTLÚ (Vojenský technický a letecký ústav), mělo se jednat o lehký tank s čelním pancéřováním 25 mm, bočním 15 mm a rychlostí vyšší než 30 km/h. Že byl nakonec vybrán výrobek složitější výrobek Škody je již jiná historie, prý se projevila provázanost Škody a agrární strany...., takže dnešní „lobování“ se provádělo i za první republiky... Jen místo agrárníků jsou to ****** (strana začínající na L).

Ale zpět k tanku P-IIa. Ten vycházel z úspěšné konstrukce tanku P-II (LT-34), prototyp byl vyroben z měkkých plechů o síle 8-16 mm. Korba a věž vycházejí z LT-34, je však použit rekonstruovaný podvozek. Tvoří ho osm koleček 340x90mm s pryžovými obručemi, spojené po čtyřech do dvou odpružených vozíků (listové péra). Čepy vozíků jsou upevněny ke korbě a spojeny nosníkem. Pás o šířce 320 mm byl nahoře podepírán čtyřmi dvojitými ocelovými kladkami. Vpředu bylo umístěno dvojité ozubené hnací kolo. Poháněl ho šestiválcový motor Praga SV (7993 ccm) o výkonu 93 HP při 1600 ot./min. Poprvé je u tanků Praga použita planetová převodovka Praga-Wilson s pěti rychlostmi pro jízdu vpřed a jedním pro jízdu vzad.

Prototyp měl ve věží umístěnou jen atrapu kanonu A3 Astra, později obdržel plnohodnotný kanon Ú.V. vz. 34 ráže 37,2 mm (Škoda A3). Další výzbroj tvořili dva těžké kulomety ZB vz. 35 ráže 7,92 mm. Palebný průmět pro kanon činil 72 střel, pro kulomety 2400 nábojů. Jeden kulomet byl umístěn nalevo od řidiče, druhý napravo od kanonu.

Prototyp Praga P-IIa tedy v soutěži neuspěl. Jeho výkony byly zhruba na stejné úrovni jako tanky Š-IIa, výrobek ČKD byl však jednodušší. Jako velkou výhodu bych viděl použití převodovky Praga-Wilson (licence), systém na Š-IIa (pneumatický) ve mě nevzbuzuje zrovna důvěru pro přílišnou komplikovanost. ČKD se ještě snažila nabízet tank za hranicemi, ani tam však neuspěla (P-IIa-j pro Jugoslávii). Prototyp byl proto v roce 1936 rozebrán.


technická data P-IIa:
hmotnost – 8,5 t
délka – 4,7 m
šířka – 2,10 m
výška – 2,36 m
výkon motoru – 93 HP
max. rychlost silnice – 39 km/h
dojezd silnice – 180 km
osádka – 3

Použité zdroje:
Pejčor / Pejs – Obrněná technika 6
kolektiv - Umlčené zbraně
http://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/

jedna z mála fotek co se dá na netu sehnat
Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

S výkladem by se dalo celkem souhlasit, jen dvě menší odchylky. Stroj měl podle vojenského značení název P-II-a (ta pomlčka tam chyběla, ale to je v pohodě :) ). Ta druhá odchylka je větší. Stroj s označením P-II-aj vyhrál soutěž o lehký tank v Rumunsku (a ne v Jugoslávii), ale prý v rámci unifikace s československou armádou se rozhodla pro typ Š-II-a od Škodovky. Pokud vím, tak do Jugoslávie měla dodávat tanky taky Jugoslávie a to Š-II-a s dieslovým motorem, ale už s jiným značením. Teď nevím, jestli T-12D nebo T-13D. Tak asi takto :wink:
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Tak o tom Rumunsku slyším poprvé :shock: Měl jsem za to, že to "j" znamená Jugoslávie... Přece jen tančíky pro Rumunsko měli označení "R".
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

No mosím se opravit, to j opravdu znamenalo Jugoslávie (byl tam nabízen, ale bez odezvy, zřejmě pro nedostatek financí), ale do výzbroje si ho vybrala rumunská armáda. Teda enom do zásahu Škodovky a jejich upozornění na fakt, že ani československá braná moc tento typ z ČKD nepovažuje za dobrý a že vybrala stroj ze Škodovky, tedy Š-II-a.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Odpovědět

Zpět na „Útočná vozba“