Bell P-39 Airacobra

Moderátor: Hans S.

Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Bell P-39 Airacobra

Příspěvek od Fatale »

*** Diskuse byla uzamčena. Aktualizovaná verze článku je k dispozici ZDE ***



Jde o jeden z konstrukčně nejpozoruhodnějších letounů války, příďový podvozek, do kabiny se vstupuje dveřmi téměř jako do automobilu, motor uložen v těžišti letounu, na tehdejší dobu značně futuristický vzhled...
Kobra začala vznikat v roce 1935, kdy se konstruktéři vedeni snahou umístit těžký 37mm kanón do přední části letounu museli dopustit něčeho, co před nimi ještě nikdo u takovéhoto letadla neudělal- umístili motor za kabinu pilota a vrtuli pak poháněli pomocí dlouhé hřídele.

V roce 1937 poprvé vzlétl prototyp XP-39 a ihned upoutal svými výkony, mimořádně skvělou stoupavostí (do 6,1 km za 5 minut) a zde dosáhl maximální rychlosti 628 km/h. Nutno však poznamenat, že to byl letoun bez instalované výzbroje a pancéřování.

Slibně se vyvíjející letoun ovšem téměř zničil a na vždy poznamenal úřední šiml, kdy byl na příkaz do letounu montován motor Allison V-1710-39 a to bez kompresoru, kupříkladu ve výšce 4km už dával výkon pouze mírně přes 800kW (~1.050 koní). Nicméně armáda nepochopitelně trvala na verzi bez kompresoru.

Na sklonku roku 1940 poprvé vzlétl plně vybanený letoun P-39 a to již s pancéřováním i s výzbrojí čítající kanón M4 ráže 37mm se zásobou 15 nábojů a kulomety 2x 12,7mm se zásobou 200 nábojů na hlaveň a 2x 7,62 s 500 náboji na hlaveň. Váha však vzrostla již na 3.300kg, což bylo zhruba o 3/4 tuny více, než vážil prototyp, v důsledku toho se podařilo naměřit maximální rychlost již "pouze" 590km/h a také stoupavost se podstatně zhoršila.
Tyto letouny byly vedeny pod označením P-39C (dříve P-45), ovšem bylo jich dodáno jen kolem 80ti kusů a pak se přešlo na modernější verzi P-39D, která měla již samosvorné nádrže a dále se vylepšila výzbroj na 4x 7,62 (2.000 nábojů) a 2x 12,7mm (400 nábojů) v křídlech a 37mm M4, ovšem již se zásobou 30 nábojů. Dále mohla Kobra nosit na centrálním závěsu pod trupem přídavnou nádrž (500galonů), nebo 500lb bombu. Tímto opět narostla váha, takže stoupavost klesla již na 4.500m za 5 a 3/4 minuty. Navzdory těmto špatným výkonům byl o nový letoun zájem i ze zahraničí, konkrétně z Velké Británie a Francie. K dodávkám do Francie díky jejich válečným úspěchům nedošlo, VB však objednala 675 kusů.

Velení RAF se však nezamlouvala výzbroj, konkrétně 37mm kanón, proto se speciálně pro VB montoval 20mm kanón Hispano Mk.I namísto 37mm M4 a ráže kulometů se ujednotila na 6x 7.62 mm. Dále se použil mírně (opravdu mírně) výkonější motor Allison V-1710-E4 s výkonem 846 kW (1.150 koní). Tato letadla se pak označovala jako P-39 Mk.I.

Jednotlivě popisovat další verze Airober nemá smysl, protože operačně nasazeny nebyly, až na dva typy- N a Q. Verze N se lišila od D opět pouze mírně výkonějším motorem a dalším pancéřováním (glykolové a olejové nádrže), na druhou stranu zase vzrostla hmotnost, tentokráte již na 4 a 1/4 tuny, takže k podstatnému zvýšení výkonů nedošlo. Kontruktéři tedy usoudili, že je třeba Kobru odlehčit...

Verze P-39Q byla primárně určená pro vývoz do Sovětského svazu, Výzbroj se zredukovala na 1x37mm a 2x12,7mm, ovšem s možností podvěsit pod křídla pouzdra s 2x12,7mm. Na vezi Q se vyzkoušelo mnoho verzí odlehčovacích diet, proto nemá smysl je zde rozepisovat, že by to byl dlouhý příběh napoví to, že se jednalo o typy Q1-Q30, přičemž u každé verze se váha šetřila jiným způsobem.
Nejvíce se o odlehčení ovšem zasloužila sama služba u VVS, kde z Kober bylo vymontováno téměř vše, co nebylo životně důležité pro samotný let, sovětští piloti měli přecejenom trochu jiné požadavky na kvalitní stíhací letoun, než jejich západní kolegové. Nicméně Kobru si velmi oblíbili a stavili jí na roveň La-5FN...

Technická data pro P-39Q:
Rozpětí: 10,36 m, Délka: 9,19 m, Výška: 3,63 m, Nosná plocha: 19,79 m2, Hmotnost prázdného letounu: 2 540 kg, Vzletová hmotnost: 3 530 kg, Maximální rychlost: 612 km/h, Stoupavost: 20,3 m/s, Dostup: 10 650 m, Dolet: 2 360 km s příd. nádr.


Bojové použití:
Jako první z RAF je obdržela 601. peruť, podnikla několik akcí nad Francií, ale zhruba za měsíc bylo rozhodnuto o jejich stažení z bojové služby RAF, zejména kvůli nedostatečným výkonům ve výškách. Zhruba 200 strojů od Británie převzal SSSR a zbytek nedodaných používali Američané v Tichomoří pod názvem P-400, ovšem ani tam se příliš neosvědčily. V Tichomoří se nicméně poměrně úspěšně používaly ostatní verze, ovšem ne jako stíhačky, ale jako bitevní stroje, zejména proti japonským bárkám, ze kterých 37mm kanón dokázal dělat cucky velmi dobře.

V Rusku byla situace jiná, Kobra prodělala odtučňovací kůru, někdy až extrémní (komplet pancíře, ale třeba i kyslík, atd.), takže vznikl velmi lehký letoun s výbornými parametry v nízkých výškách. Navíc motor v těžišti dodával letadlu podobné vlastnosti (dobrá obratnost a velká nestabilita), jako měla I-16 Rata, rusům tedy ovládání nepřišlo cizí a složité, jako západním pilotům. Že to ale nebyl jednoduchý letoun na pilotáž dokládá spousta zkazek a pověstí, zejména ta o ploché vývrtce, která nejde vybrat. Na kolik je to pravda se asi těžko dozvíme, nejspíše to ale vypadá tak, že kvalitní pilot s ní neměl problémy. V jedné humorné (ale údajně pravdivé a opravdu fungující) pověsti se radí, že stačí otevřít dveře a Kobra se vybere sama :mrgreen:
Díky letové hladině na východní frontě se Kobra ukázala ve velmi dobrém světle a dosáhla zde pozoruhodných výsledků, jmenujme třeba jenom Alexandra Pokryškina, který ji také létal a to velmi úspěšně. I na východě se ale často používala jako bitevník.

Mladí piloti USAAF měli z Kobry doslova hrůzu, jednak díky "nevybíratelným flat-spinům", ale i kvůli nečekanému prosedání za letu (o tom jsem z jiných pramenů nikdy neslyšel). Když se v Kalifornii cvičili piloti 357. FG právě na Kobrách, několik se jich i zabilo, faktem ale je, že to v drtivé většině případů byla právě vina jejich nedostatečného pilotního umění a ne špatného letadla, staří mazáci měli naopak Kobry rádi a nedali na ně dopustit. Ovšem s příchodem P-38/47/51 velmi rádi přesedlali i oni...

Obrázek
source: http://pegase.foxalpha.com/

Obrázek
source: http://pegase.foxalpha.com/
Naposledy upravil(a) Fatale dne 1/1/2006, 20:07, celkem upraveno 1 x.
válka je vůl
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

37mm kanón je imho docela zajímavá zbraň, proto sem hodim trochu originálního čtení z roku 1944...

Obrázek Obrázek Obrázek
P39-37mm (3x)
Naposledy upravil(a) Fatale dne 1/1/2006, 20:09, celkem upraveno 1 x.
válka je vůl
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Nějak ale nedokážu pochopil myšlení tehdejších konstruktérů, kteří namontovali zbraně 3 různých kalibrů a to navíc s hodně rozdílnýma balistikama, původní záměr prý byl pomocí kulometů cíl zaměřit a pak odpálit 37mm, osobně by mě ale docela zajímalo, jestli takhle někdo dokázal trefit na více jak 50m...
A pak ten kompresor... :roll:

Na druhou stranu měla Kobra zase jeden z nejlepších výhledů z kabiny, co kdy u stíhačky z ww2 byl, to bylo oceňováno hlavne v dogfightech na východě.
válka je vůl
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

O tom propadávání jsem také četl, hodně nestabilní byl údajně taky podvozek...
Takové "čachry" se zbraněma jsou mnohdy vidět i jinde, četl jsem že se mnohdy konstruktéři snažili aby měli piloti na každou vzdálenost zbraň kterou by mohli ideálně použít.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

to jsou ty predvalecny experimenty...realita je pak vylecila
válka je vůl
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Zajímavá situace se vyskytla v Africe - stíhací doprovod pro P-39 obstarávaly P-40, které rozhodně nebyly obratnější.

Kolika sestřelů dosáhl Pokryškin na P-39?
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

v africe o tom nevim, ale o ty samy situaci jsem cetl proti japoncum, ze p40tky letajicich tigru eskortovaly p39tky, sranda pritom je, ze ty p39tky byly pomerne o dost vykonejsi ;O)))))))

na ty sestrely se kouknu, z hlavy nevim, jenom bych rikal domenky, nebo neco, co mi utkvelo...

EDIT: nasel jsem 19 sestrelu, pak rovnych 30 sestrelu...

jenom pro zajimavost, Pokryskin pry mel udelan spolecnej odpal zbrani na jeden knoflik
Pokryskin pry lital Kobru i v dobe, kdy byl zbytek jednotky jiz davno vybaven La-7
válka je vůl
Uživatelský avatar
Ringhofer
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 128
Registrován: 8/3/2005, 17:23

Příspěvek od Ringhofer »

Jo jo....plochá výrtka je svinstvo....:)
Stejně všichni umřeme....
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

kdybys nelital za skopcaky, tak muzes otevrit dvere :mrgreen:
válka je vůl
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

fatale:jenom si dej bacha na fotky na kterých je copyright,já to taky dával ale pak mě upozornili,aby jsi s tím pak neměl problémy
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

fajn, uvedu zdroj
válka je vůl
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

nejde o ten zdroj,jako o to že ta fotka je někoho-autora, na ní je jakoby jeho podpis a tím že ji zkopíruješ a dáš dál na net mu ji ukradneš a propaguješ bez jeho svolení...ale to je jen tak;)
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Fatale, chlape, kdepak jsi vzal toto? :"Jednotlivě popisovat další verze Airober nemá smysl, protože operačně nasazeny nebyly, až na dva typy- N a Q."...to samozřejmě není pravda!
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

sry, to jsem napsal blbe, kus mi tam vypadnul, chtel jsem napsat, ze nebyly operacne nasazeny, nebo nebyly nicim extra navic zajimavy...

takze:
K-N akorat jina vrtule+jinej motor (v podstate co verze, to jinej mirne odlisnej typ)
P39F=roztodivna smes D a P400+jina vrtule
u ani jednoho z tehle typu nebyl narust zadnyho letovyho parametru ve vyznamnejsi rovine

dik za upozorneni, mel bych si to po sobe taky nekdy precist :oops:
válka je vůl
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Tak proto :mrgreen:
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Haness píše:nejde o ten zdroj,jako o to že ta fotka je někoho-autora, na ní je jakoby jeho podpis a tím že ji zkopíruješ a dáš dál na net mu ji ukradneš a propaguješ bez jeho svolení...ale to je jen tak;)
nebo mu naopak delam reklamu, aby jeho sajt navstivilo vic lidi a on mel prachy z reklam :wink:

zkousel jsem na jejich webech najit cokoliv jako zakaz pouzivani jejich obrazku kdekoliv jinde- nic tam neni, nevim, nejsem pravnik, takze nevim, jestli pokud to nezakazes se automaticky pocitas s dovolenim, nebo je tomu na internetu naopak...
válka je vůl
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

YAMATO píše:Tak proto :mrgreen:
:mrgreen: uz mi to vracite
válka je vůl
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

No, to snad ne, to bys od nás čekal? :?: Ne, Airacobra bylo krásný letadlo!

Pokryškina jsem četl, to byla opravdu jiná zem, jiná kultura a jiné všechno... On na Kobru nedal dopustit.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

krasny, ale litat bych to nechtel :mrgreen:
válka je vůl
Uživatelský avatar
Ringhofer
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 128
Registrován: 8/3/2005, 17:23

Příspěvek od Ringhofer »

fatale píše:kdybys nelital za skopcaky, tak muzes otevrit dvere :mrgreen:
Heh....asi to ale moc nepomáhá....jakmile jde Cobra do vývrtky, je s ní většinou ámen....zlatá Bf a ta MK 108 taky bohatě stačí. Ale musím uznat, že od té doby, co hodil Messik na SVK ten článek o vybírání vývrtky s Cobrou, dost pilotů se poučilo a sem tam ji někdo i k mé nemalé radosti vybere.... :D
Stejně všichni umřeme....
Zamčeno

Zpět na „Starší neaktualizované články“