Americké vzducholodě - část 3 – ZRS-5 MACON

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Americké vzducholodě - část 3 – ZRS-5 MACON

Příspěvek od sa58 »

Americké vzducholodě - část 3 – ZRS-5 MACON

Poslední americká ztužená vzducholoď ZRS-5 Macon byl slavnostně spuštěna 11. března 1933. Narodila se do špatné doby, vojenskou vzduchoplavbu už neprovozoval žádný jiný stát a pouze Německo provozovalo úspěšnou civilní civilní přepravu s jednou lodí. Krátce po spouštění MACONU zanikla jeho sesterská loď a pohřbila v moři muže, který vybudoval námořní vzduchoplavbu – admirála Moffeta.

První plavbu podnikla MACON tři týdny po ztrátě ACRONU pod vedením komodora H.V. Dresela. Ten byl po patnácti měsících nahrazen H.V. Wileyem, jedním ze tří můžu, kteří se zachránili z ACRONU.

Wiley byl od počátku svého velení posedlý myšlenkou obnovit důvěru veřejnosti ve ztužené vzducholodě. Svou loď nijak nešetřil a nevyhýbal se žádné bouři či úkolu. Věřil, že zánik ACRONU byl důsledkem selhání lidí a nikoliv lodě.

Rozhodl se demonstrovat převahu lodi nad tehdejšími letadly a její suverénní kontrolu nad Pacifikem dosti kuriózním a riskantním způsobem. President F.D. Roosevelt mířil na palubě křižníku HOUSTON k Havajským ostrovům a jednoho dne se ke zděšení doprovodu a posádky objevil na obzoru letoun a rychle se přibližoval k lodi. Nikdo si nedovedl představit, kde se uprostřed Pacifiku vzal. Než se stačili posádky PL kanónů vzpamatovat, prolétl stroj nízko nad lodí a na palubu něco dopadlo. Nebyla to puma. byl to svazek čerstvých novin pro presidenta s pozdravem od posádky MACOMU.

Dne 11.2.1935 v 7:00 opustila loď hangár u San Franciska, který dostal jméno po admirálu Moffetovi – Moffet Field. K večeru dospěla nad Chanel Island poblíž Los Angeles a po nočním cvičném křižování zamířila zpět na základnu. Počasí se však stále zhoršovalo. Někteří svědkové tvrdí, že loď zasáhl blesk do SOP. Loď se rozkolébala a praskla jedna ze vzpěr žebra ocasní plochy. Žebro povolilo a jeho části prořízly plynové oddíly na zádi a následoval únik plynu.
Kapitán se snažil zabránit pádu, nechal vypustit zátěžové nádrže na zádi a odhodil i barely s palivem. Loď se vzápětí dostala asi o kilometr výš a automatické ventily se otevřely a vypustily z balonetů plyn. Následoval pád zádí napřed, posádka se snažila odhodit veškerou zátěž a díky tomu nebyl dopad tak trvdý. Podařilo se spustit čluny a přesednou do nich. Jen dva muži zůstali uvěznění v lodi, radista a stevard. Po tři čtvrtě hodině začala vzducholoď klesat pod hladinu a to byl konec velkorysého amerického programu výstavby ztužených vzducholodí.

ZRS-5 MACON byla zničena po 1798 letových hodinách při svém 54 letu.

Byla plánována ještě jedna vzducholoď, projekt ZRCV. Měla to být skutečně obří vzducholoď o délce 275 m, objemu 270 000 m3, poháněná osmi motory Allison po 750 HP. Měla mít ve výzbroji devět střemhlavých bombardérů Northrop BT-1. V kombinaci s velkým dostupem to měla být opravdu létající „letadlová loď“. Začátek války však stavbu zmařil.


Technické data ZRS-4 MACON jsou shodné s ACRONEM.

Obrázek
uvolnění vodní zátěže

Obrázek
přistání

Obrázek
přistání letounu
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Odpovědět

Zpět na „Ostatní letadla“