Americké vzducholodě - část 1

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Americké vzducholodě - část 1

Příspěvek od sa58 »

Americké vzducholodě - část 1

Z první světové války vyšly USA jako globální velmoc. Zatímco evropské velmoci byly buď poraženy (Německo) rozdrobeny (R-U) nebo válkou totálně ekonomicky a lidsky vyčerpané (Anglie, Francie), USA se ekonomicky na válce povedlo povznést a v podstatě vydělat.

Proto také mohly USA navrhnout omezení námořního zbrojení a vyvolat tím vlastně paritu mezi USA a Velkou Británií a stát se státem s nejmohutnějším válečným loďstvem. V té tobě bylo loďstvo strategickou zbraní, srovnatelnou s pozdějším jaderným arzenálem. všechny větší státy potřebovali námořnictvo, byly příliš závislé na dovozu strategických surovin.

Po přeletu Antlantiku britskou vzducholodí R.34 se ukázala potřeba hlídkování u pobřeží USA, své taky sehrála uražená ješitnost USA – přece USA nebude zaostávat za světem!
Mimochodem, R.34 byla první, kdo bez mezipřistání přeletěla Antlantik a to dokonce oběma směry krátce po sobě! Dnes vám každý řekne že to byl Lindbergh, v lepším případě Alcoc a Brown v bombardéru Vickers Vimy. Omyl, poprvé to byla R.34, mezi 2-6.6 1919 překonala trasu mezi základnou ve Skotsku a Long Islandem – celkem 108 hodin letu. 9.7. se vydala na zpáteční cestu, která díky příznivému větru trvala pouze 75 hodin, přistáli tentokrát v Pulhamu u Londýna.

Ale zpět od USA. Právě zde se v té době těžilo coby příměs zemního plynu helium, jediný nehořlavý plyn lehčí než vzduch. Nemá sice nosnost jako vodík, je však zcela nehořlavé. Vláda okamžitě na tento strategický plyn uvalila embargo a začala připravovat podmínky pro stavbu vzducholodí.

V Lakehurstu nedaleko New Yorku vznikl onrovský hangár. V roce 1923 zde byla postavena první americká vzducholoď, ZR-1 Shenandoah (Dcera hvězd). Byla postavena podle ukořistěného německého zepelíny L.49. Stala se pýchou amerického letectva a celých USA. Na začátku roku 1924 došlo k nehodě, při bouři došlo k vytržení kotevního kloubu i s kusem kostry. Díky plnění heliem se po devíti hodinách podařilo posádce přistát, s vodíkovou náplní by něco takového nebylo možné.
3.9.1925 při okružní cestě po USA se nad Ohiem dostala ZR-1 do prudké bouře, došlo k oddělení celé zadní části vzdulolodě a smrti 14 mužů posádku. Zbytek ZR-1 se stal neovladatelným balónem, po dvacetikilometrovém dramatickém letu se zbytku posádky podařilo tvrdě přistát, přežili však všichni. Tp bylů konec první americké ztužené vzducholodi ZR-1.

Technické parametry ZR-1: délka 208 m, objem 60 000 m3, šest motorů Liberty po 400 HP, rychlost 97 km/h

V roce 1919 objednaly USA ve Velké Británii za dva a půl miliónu USD vzducholoď ZR-2. Stavěla ji stejná společnost jako největší anglickou loď, R.101, Royal Airship Works. Při zalétávání bylo zjištěno nadměrné prohýbání trupu, výrobce to označil za přednost nové lodě.... Anglické označení bylo R.38 a v létě 1921 se začala zaučovat na ZR-2 americká posádka. 22-23.8.1921 byl prováděn čtvrtý přejímací let se smíšenou posádkou nad Severním mořem. Po 30 hodinách bezproblémového letu se vzducholoď vracela na základnu v Hullu, trup se při přistání nebezpečně prohnul a konstrukce se zhroutila. Došlo k požáru, loď byla zatím naplněna vodíkem, helium nemohlo opustit hranice USA. Hořící trosky se ponořily do nedaleké řeky Humber... Na palubě bylo 66 mužů, pouze 22 se zachránilo....

Technické parametry ZR-2: délka 211 m, objem 78 410 m3, šest motorů Sumbeam po 350 HP, rychlost 99 km/h


V rámci reparací měly USA dostat dva zepelíny z posledního období války – příliš po nich netoužily, vývoj šel rychle kupředu a lodě rychle zastaraly. Problém vyřešili císařšrí důstojníci – lodě zničili. Američanm se to hodilo, vyvinuli tlak na Německo a zadali stavbu jedné lodi, ovšem nejmodernější v té době. Měla mít objem 85 000 m3, plnitelné vodíkem i héliem. To se nelíbilo spojencům USA, prosadili snížení objemu o 15 000 m3 a loď měla být používána pouze pro civilní účely.
Zeppelinovy závody postavily štastnou loď, která neskončila svou dlouhou kariéru jako ohořelá troska. Německé označení bylo L.Z.126, loď byla dokončena na podzim 1924. Zbývala maličkost – dopravit ji do USA. Z Fridrichshafenu do Lakehurstu to byl kousek – 10 000 km, samozřejmě s vodíkovou náplní! Pokud by cestou ztroskotala, zaplatí němci znovu 3 000 000 zlatých marek za stavbu nové lodi... Dr. Eckner, duše poválečné německé vzduchoplavby a ředitel Luftschiffbau Zeppelin se přesto rozhodl letět a 12.10.1924 se L.Z.126 se 40 tunami užitešné zátěže (30 t palivo) zvedla z Fridrichshafenu a 15.10 dosedla po 81 hodinách a 17 minutách letu v Lakehurstu.

L.Z.126 byla prezidentem Coolidgem pokřtěna za ZR-3 Los Angeles, dostala heliuovou náplň a pak po celá desetiletí sloužila bez nehod a problémů. Zůčastňovala se hlavně propagačních letů při státních svátcích, na palubě se vyškolilo mnoho důstojníku, mechaniků a dalších členů jiných vzducholodí. Po určité době se s úspěchem podílela na vojenských cvičeních a na vojenských pokusech pro nové americké vzducholodě. Zkoušelo se hlavně vybavení lodě parazitním stíhačem pro budoucí obří lodě. ZR-3 také operovala na moři s kotevní lodí Patoka.

Technické parametry ZR-3: délka 200 m, objem 70 000 m3, pět motorů Maybach VL po 400 HP, rychlost 122 km/h

Další vzducholodě, ZRS-4 a ZRS-5 budou uvedeny v samostatném článku.

Obrázek
ZR-2

Obrázek
ZR-3

Obrázek
ZR-1
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Neslavný konec R.38 - ZR-2

Obrázek Obrázek
R.38.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Odpovědět

Zpět na „Ostatní letadla“