BOJOVÉ BEZPILOTNÍ LETOUNY

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

BOJOVÉ BEZPILOTNÍ LETOUNY

Příspěvek od kopapaka »

Bojové bezpilotní letouny

Obrázek
Obrázek

Pokud se vám zdá, že útočné UAV ( Unmanned Aerial Vehicle ) jsou záležitostí poslední doby, jmenovitě boji s teroristy, tak vás možná překvapí,že vznikli dokonce ještě dříve než ostatní druhy. Je pravda, že o nějakém řízení si tehdejší UAV mohli nechat jen zdát. Pokud za řízení nebudene považovat hořící doutnák. Ale je bez diskuze že první UAV bombardování proběhlo během obléhání Benátek 22.srpna 1849. Rakouské bezpilotní horkovzdušné balóny s pumami o hmotnosti 14 kg nezpůsobily téměř žádné škody.
Ale i pokud budeme hledat bezpilotní letouny, musíme celkem dost do historie, přesněji do roku 1917,kdy Charles F. Kettering z Daytonu začal vyvíjet bezpilotní stroj nazývaný Kettering Aerial Torpedo "Bug". Šlo o malý dvouplošník poháněný motorem o výkonu 40koní. Startoval na čtyřkolém odhazovatelném podvozku z kolejové dráhy, řízení a ovládání za letu obstarával kombinovaný pneumaticko-elektrický systém.

Kettering Aerial Torpedo "Bug"
Obrázek

Doba letu se určovala z výpočtu rychlosti a přednastavený časovač pak odpojil elektrický okruh motoru. Letounek se samozřejmě zřítil a nárazový zapalovač při dopadu odpálil 80kg trhaviny. Přesnost samozřejmě odpovídala jednoduchosti systému ( tj.nic moc ), ale na tehdejší stav techniky to byl supermoderní stroj.

Obrázek

TTD:
ROZPĚTÍ---------------4.6 m
DÉLKA------------------3.8 m
CELKOVÁ HMOTNOST-240 kg
BOJOVÁ HLAVICE------80 kg
RYCHLOST---------------195 Km/h
DOLET--------------------120 Km

BUG samozřejmě nebyl jediný, podobné stroje se rodili v hlavách konstruktérů, vynálezců a šílenců snad po celém světě. Je celkem vyjímečný tím, že byl sériově vyráběn. Výroba dala ve firmě Dayton-Wright Airplane Co. celkem 50 kusů, následně pužitých v U.S. Army Air Service ke zkouškám.

Radioplane OQ-2
Obrázek

Samozřejmě je jasné, že po válce se pokračovalo v podobných pokusech, ale bez nějakých větších výsledků alespoň pokud jde o bojové bezpilotní letouny. Výsledky podobných pokusů se většinou použili na vývoj létajících terčů pro výcvik protiletadlového dělostřelectva. Je například známo, že britské letectvo používalo dálkově řízenou verzi legendárního dvouplošníku Tiger Moth nazvanou Queen Bee. Američané zase nakoupili malé letounky Radioplane OQ-2, které silně připomínaly dnešní letecké modely. Dá se říct, že v meziválečném období bylo požití létajících terčů natolik obvyklé, že názvu FZG 76 ( Flak Ziel Gerät) použili Němci ke krytí vývoje V-1.

Obrázek

Ale toto ještě není konec, přes letounové střely, létající terč a opět letounové střely nevyhnutelně směřujeme k prvnímu bojovému použití útočných bezpilotních letounů.

Obrázek

Jedná se o typ Interstate BQ-4/TDR, vývoj byl zahájen už v roce 1936, ale vzhledem k nízké prioritě se značně táhl a první zřetelnější výsledky se objevily až kolem roku 1940. Šlo především o radiový výškoměr a televizní kameru. O rok později se už podařilo dosáhnout přenosu obrazu na řídící letadlo ve vzdálenosti 50km.

Obrázek

V roce 1943 už výsledky dosahovali takové úrovně, že se námořnictvo rozhodlo objednat 2000ks BQ-4, ale zakázka byla drasticky snížena na 300 a posléze na 189 vyrobených kusů.

Obrázek

Přes všechny problémy došlo k prvnímu bojovému nasazení 27.října 1944a v příštích měsících bylo provedeno 46 útoků na cíle na Bougainville a Rabaulu, při zaznamenaných 21.zásazích.

Obrázek

TTD TDR-1/XBQ-4:
ROZPĚTÍ-----------------14.6 m
VZLETOVÁ HMOTNOST--2700 kg
RYCHLOST----------------225 km/h
BOJOVÝ DOLET-----------685 km
MOTORY-------------------2x Lycoming O-435-2: 163 kW (220 hp)
VÝZBROJ------------------900 kg pum nebo torpédo
DOSAH ŘÍZENÍ------------50 km

Obrázek

Zdroje:
http://www.stagone.org/command-break.html
http://www.tfcbooks.com/special/missiles.htm
http://www.astronautix.com/lvs/bq4tdr.htm
Naposledy upravil(a) kopapaka dne 25/4/2008, 23:13, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
ok1xng
Příspěvky: 4
Registrován: 15/12/2005, 22:35

Zapomínáte na upravené bombardéry

Příspěvek od ok1xng »

Nezapomeňte, že například proti ponorkovým bunkrům byly za WW2 používány například odlétané bombardéry Liberator a podobně. Pravda, nebyly to čisté střely, do vzduchu je zvedli piloti, kteří potom vyskočili padákem a následně byl stroj naváděn z doprovodných letounů (typycky 2x Venture)
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

V případě těchto strojů šlo o Boeing BQ-7 Aphrodite ( B-17 Flying Fortress-25 kusů ), Consolidated BQ-8 ( Consolidated B-24D/J Liberator ). Jsou to celkem zajímavé stroje, například tím, že na jednom BQ-7 přišel o život Joseph P. Kennedy ml. starší bratr Johna F. Kennedyho. Podobné stroje použili nebo zkoušeli i Italové ( SM.79 ), Němci, Rusové...
BQ-7 byla vybavena dvěma kamerami, jedna sledovala prostor před kabinou a druhá palubní desku.

Boeing BQ-7 Aphrodite
Obrázek
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Odpovědět

Zpět na „Ostatní letadla“