North American B-25 Mitchell

Moderátor: Hans S.

Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Sory, ale s tímhle ti asi moc nepomůžu. Zajímám se spíš o námořní operace v období od Rusko-Japonské války až po Koreu. To letectvo jen okrajově nebo pokud se to týká námořní války. I když v tomto případě to byl vlastně náklad konvojů.

Jediná informace kterou jsem zjistil na téma Mitchel + Lend-Lease je, že se jednalo hlavně o verzi B-25/J. Jenže tahle verze je vlastně jen lehce upravený B-25/H a zároveň je nejpočetnější v celé produkci (4318 ks) a v rámci ní se vyráběly prakticky všechny modifikace od klasických bombardérů až po útočné verze s neprosklenou přídí osazenou osmi kulomety.

Až bude chvilku čas, zkusím prošmejdit net a když tak ti dám vědět.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Ne tak já jsem si myslel že tam američani poslali kalsické verze tzn. normální bombardéry...pže ty úpravy byly docela nákladný a navíc rusové potřebovali spíš kvalitní bombardéry, o útočný letadle tak moc nešlo - těch měli docela dost.

Ale jinak díky :wink:
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
trimin
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 153
Registrován: 26/8/2004, 13:38
Bydliště: doma a nebo někde jinde

Příspěvek od trimin »

Haness píše:Nevíš jaký ty verze byly poslány do Ruska-to byly ty klasický bombardovací s obranným střelcem v přídi (bombometčíkem) ne??Něco jako to měla RAF.
Jednalo se o verze B, C, D, G, J z poštama je to těší celkové počtz se dost liší od 852 do 870 - což jsou čísla do Ruska skutečne dodaných bez ztrát na moři. Těch J mělo být 796ks, ale opravdu bych to nebral ze spolehlivé číslo.
Národu, který si neváží svých hrdinů hrozí, že nebude žádné mít, až je bude potřebovat.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Stejně je to takové...zajímalo by mě celkově jak to s nima v tom rusku dopadlo,pže sem čekal že to bude víc popsaný,třeba něco jako s P-39 Aircobrama...
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

tohle letadlo k nam pomerne pravidelne lita na letecky dny, takze si ho muzete prohlidnout zblizka, strasne se mi libi, jak s nim piloti litaji (tusim ze holandani), delaji s nim kolikrat vetsi kravoviny, nez piloti stihacek a kdyz cloveku preleti v 50m temer nad hlavou, je to senzace...

na predlonskym ciafu jsme meli s kamosema slibeno, ze si ho budem moct prolezt i uvnitr, bohuzel se tam dostali jenom dva a pak museli odletet :(
a jak se to povedlo? prekvapive- kamik se zeptal, jestli bysme se do nej mohli kouknout :mrgreen:
válka je vůl
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Dočetl jsem se v souvislosti se současným výbuchem islandské sopky, že za WW2 byla největší ztráta B-25 zapříčiněna právě sopkou. V Itálii roku 1944 vybuchl Vesuv a následný spad sopečného prachu prý zničil (díky svým abrasivním vlastnostem) na 80 zaparkovaných B-25. Byla to prý největší jednorázová ztráta USAF za WW2. Ví někdo k tomu více?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

Obrázek

Zajímavá věc, už je to delší dobu co jsem ji trochu studoval. Čísla "ztrát" 340th BG z 23.března 1944 kolísají od 78 do 88 Mitchellů. Ale většina byla podle fotografií spíš poškozená, nikoliv nenávratně ztracená. Hodně zajímavé je to, že vahou sopečného prachu se některé Mitchelly "posadili na zadek". Popis události s vynikajícími fotkami je k přečtení tady - http://www.warwingsart.com/12thAirForce/Vesuvius.html
Naposledy upravil(a) Farky dne 16/4/2010, 23:23, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

To je zatraceně zajímavé. Sice jsem si prohlédl jen obrázky ale i tak to stojí za to. Prý se Američané pokoušeli Vesuv probudit k aktivní činnosti bombardováním. Pokud je to pravda tak se ji to povedlo. Akorát jim selhalo časování.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: North American B-25 Mitchell

Příspěvek od vodouch »

Něco málo o 75 mm kanónu:
Nápad ozbrojit B25 kanónem větší ráže vznikl v roce 1942. Byla použita verze B25G.
Haness píše:Tento kanon (M4) byl protažen celým letadlem (délka 2,97m a váha téměř 410 kg)
A to ještě měl 530 mm zákluz ...
Zbraň nabíjel ručně letovod. Bylo pro ni neseno jednadvacet nábojů. Pilot nalétával na loď obvykle z boku-měl největší plochu cíle, ale proti sobě všechnu protiletadlovou výzbroj jednoho boku lodě (pokud útočilo jedno letadlo). Kanón se zaměřoval metodou, často užívanou pro větší ráže-kulometná dávka střel se stopovkou a když střely zasahovaly cíl, odpálení kanónu. Přesto byl zásah spíš věcí štěstí. Při jednom náletu nestačil pilot vypálit víc než čtyřikrát.
V únoru 1944 byl do verze B25H vestavěn kanón T-13E1, speciálně konstruovaný pro letadlo. Zkušenost se opakovala-kanónová střelba nebyla dostatečně efektivní, proto byl kanón nahrazen osmi neřízenými raketami ráže 127 mm.
Obrázek
Uživatelský avatar
Collombo
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 205
Registrován: 1/3/2009, 12:18
Bydliště: Plzeň

Příspěvek od Collombo »

Pátrač napsal:
Prý se Američané pokoušeli Vesuv probudit k aktivní činnosti bombardováním. Pokud je to pravda tak se ji to povedlo. Akorát jim selhalo časování.
Pátrači to je pro mne novinka, nemáš k tomu, prosím, něco víc, nebo třeba nějakej odkaz?
In hoc signo vinces.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

No tak to se musím podívat. Já si nevzpomenu odkud to mám. Ale najdu to. :rotuj:
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

K bombardování Vesuvu - nějak se mi vybavuje, že to chtělo udělat v roce 1943 RAF za pomocí Grand Slamu (8000 kg vážící puma) a tím chtěli snad vyvolat zemětřesení?! Ale je to jen mlhavá vzpomínka, netuším jestli jsem si to s něčím nespletl.
Trismegistos
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1366
Registrován: 9/10/2011, 19:03

Příspěvek od Trismegistos »

Obrázek
Výroba B - 25 Mitchell v městě Kansas City, 1942

Tato fotografie tu již je, ale podařilo se mi jí sehnat v lepší kvalitě. Snad to nevadí?
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: North American B-25 Mitchell

Příspěvek od vodouch »

vodouch píše: Nápad ozbrojit B25 kanónem větší ráže vznikl v roce 1942 ... Zbraň nabíjel ručně letovod ... Při jednom náletu nestačil pilot vypálit víc než čtyřikrát.
Doslechl jsem se, že už před válkou některé firmy pracovaly na automatickém nabíjení kanónů větší ráže než 37 mm a že se dosáhla kadence i 50 ran/min.
Je tedy pravda, že mechanické nabíjení kanónu ráže 75 mm plus určitá zásoba nábojů by asi vyšly větší než jeden navigátor.
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Bombardovací a bitevní letouny“