Seversky P-35

Moderátor: Hans S.

Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

Micuhide - to že byli ty P-35 olétané jsem dal záměrně do uvozovek, pár pilotů se o tom zmiňovalo. Spíš jsem měl na mysli ten špatný technický stav. I když P-35 byli celý ten rok velmi intenzivně používané, vždyť se o ně dělili 3 squadrony. Ale určitě nebyli olétané v tom pravém slova smyslu, souhlasím.

Ani proti Ki-27, nebo A5M by asi P-35 "pšenka nekvetla". Lepší americké éro určitě bylo, ale taktika USAAF byla špatná a střelecký výcvik ještě horší. A myslím, že vzhledem k integrální nádrži by pro P-35 byli nebezpečné i ty stíhačky se slaboučkou výzbrojí. Nebýt tragické neschopnosti amerických velitelů na Filipínách, možná by jsme se to dozvěděli, Ki-27 tam bojovali v řadách armádního letectva. Ani se my nechce víc rozvádět tenhle příběh plný ignorance, chaosu a promarněných šancí.
Taktiky založené na výkonech strojů se začaly používat až delší dobu po Filipínách.
Pravda s vyjímkou "Létajících Tygrů". :) Ale to není USAAF.
Uživatelský avatar
Micuhide Akechi
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 141
Registrován: 11/10/2006, 11:13
Bydliště: Příbram

Příspěvek od Micuhide Akechi »

Jistě, předválečná taktika byla chybná a informace o nepříteli nedostatečné. A já nechci tvrdit, že by P-35A mohl být proti A5M a Ki-27 výrazně úspěšnější. Nabízí se ale srovnání s britskými Buffaly. Ta se P-35A v mnoha ohledech hodně podobala. Možná nejvýraznějším rozdílem byla pancéřová ochrana pilota u většiny Buffal. A Buffala se proti Ki-27 držela docela dobře, přes mnoho nepříznivých vedlejších okolností. Přitom britští piloti (většinou Australané) měli před válkou nalétáno výrazně méně než jejich američtí kolegové na Filipínách. Předpokládám proto, že i s P-35A mohli bojovat se ctí. Kdyby nebyla polovina zničena na zemi.

Samozřejmě to je jen teorie. Tyhle dvě letadla se nikdy nestřetly. Ale přinejmenším jednou chyběl jen kousíček. Ki-27 totiž hlídkovaly nad invazními plavidly, která napadla 34th PS a Marrett přitom potopil japonskou minolovku. Jenže Japonci je nezpozorovali.

Proč vlastně poslední lety s P-35A podnikal Filipínec? Že by na Del Monte nezůstalo dost Američanů? Docela by mě zajímalo, co se s ním a s ukrytým letadlem stalo. Bohužel jsem o jeho osudu na netu víc nenašel.
V té době už asi nebylo kam z Filipín utéct. Jestli se nepletu, tak nejbližší spojenecké letiště bylo v Darwinu, přes 2000 km vzdáleném od Del Monte. To bylo příliš i na P-35A.
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

Něco na tom boji se ctí bude, v jediném střetu fighters vs. fighters proti Zerům si nevedly P-35A rozhodně zle, nedošlo k žádnému masakru. I když nevíme detaily boje (počty, výchozí pozice atd.). Nicméně z poměrů ztrát je evidentní, že to 34th PS zvládla hodně slušně.

Ke kapitánu Zosovi(y?) - 29. dubna 1942, tedy v den kdy tento filipínec letěl s P-35A poprvé, se evakuoval zbytek amerických stíhačů z Del Monte do Austrálie. K tomu byl použit letoun LB-30, což bylo americké označení pro Liberátory II původně vyrobené pro RAF a po Pearlu přijaté do USAAF. Několik pilotů USAAF se ale do tohohle zřejmě posledního transportu z Filipín nevešlo.
Co se s Ramonem Zosou dělo za války se mi nepodařilo zjistit, ale narazil jsem na jeho stopu z ledna 1945, kdy spolu s několika bývalými spolubojovníky z Filipínského letectva nastoupil na obnovovací výcvik na letišti Randolph Field, Texas, USA. Tehdy již nebyl kapitánem, ale majorem. Další zmínku jsem objevil ve spojení s Philippine Airlines v roce 1947, měl prý být účastníkem jakéhosi golfového klání či co.

Našel jsem tedy v podstatě pouze jeho fotografii a malou zmínku v textu. Dám sem odkazy -
Randolph Field, info u skupinové fotografie pilotů - http://www.squidoo.com/ramon-limjoco?ut ... le42345992
Golf, odstavec The PAL Interclub Story - http://www.philippineairlines.com/event ... istory.jsp
Uživatelský avatar
Micuhide Akechi
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 141
Registrován: 11/10/2006, 11:13
Bydliště: Příbram

Příspěvek od Micuhide Akechi »

Děkuji za odpověď. Předpokládám tedy, že Zosa nějak přežil okupaci a po invazi na Leyte se znovu připojil k Američanům.

Počítal jsem ztráty P-35A v prvních dnech války, ale trochu to nesedí. Na začátku války měli 45 letuschopných letadel. Po 4 dnech bylo:
zničeno - 16
poškozeno - 13
letuschopných - 8
To je celkem 37 letadel a ještě dalších 8 chybí. Co se s nimi stalo? Nejspíš byla zničena nebo "letuzneschopněna" ještě na zemi, možná hned první den. Ani kniha Krvavá jatka neupřesňuje, která letadla první japonský útok postihl (kromě B-17).
Uživatelský avatar
Dancer
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 563
Registrován: 23/2/2007, 11:44

Příspěvek od Dancer »

->Micuhide Akechi: Nemohl být rozdíl způsoben kanibalizací? Začala válka, opotřebení a poškození letadel bylo nesrovnatelné s předválečnou dobou.
Jen nápad pro vysvětlení, ačkoliv já si spíše myslím, že většina těchto nesrovnalostí je spíše dána chybami ve zdrojích informací.
Nebát se a nekrást!
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

Micuhide - a to bychom ještě museli předpokládat, že všechny ty poškozené P-35A byly na odpis. Já si myslím, že to číslo 45 P-35A na Filipínách k začátku války nejsou letuschopné stroje, ale pouze tabulkový stav. Přesně tolik jich totiž bylo dodáno a silně pochybuji, že je v těch podmínkách udrželi všechny letuschopné. I ta kanibalizace určitě pár mašin "uzemnila" už před válkou. A během nasazení po Pearl Harboru docházelo k poruchám a kanibalizaci asi ještě častěji než předtím, to neustále snižovalo počet letuschopných P-35A. Viz. třeba -
Do 1. ledna 1942 se mechanikům podařilo dostat do letuschopného stavu celkem 7 P-35A, dva z nich však o den později sestřelilo vlastní protiletadlové dělostřelectvo.
K 8. lednu zbývali 34th PS jen 2 letuschopné P-35A. Střídavě se dařilo opravit jednotlivé P-35A natolik, že se dokázali dostat do vzduchu, ale nadále se používali výhradně k průzkumným letům.


Někde nám tu zmizeli 3 letadla. Ztrátu těchto mašin nezpůsobila bojová činnost, takže se asi prostě porouchaly. Co se stalo s těmito a potažmo dalšími neletuschopnými P-35A je těžké říct. Mohli být opraveny, nebo zničeny při ústupu, nebo mohli i padnout Japoncům do rukou. Ale i kdyby je Američané opravili, stejně by je nakonec museli buď zničit, nebo "odevzdat" nepříteli.

K prvnímu dni - myslím, že ten den Japonci nezaútočili na základnu kde byli P-35A 34th PS, tedy Del Carmen. Ale je klidně možné, že na základnách které napadly, zničili nějaké P-35A které patřili jiným jednotkám než 34th PS. Ale kolik jich vlastně nebylo předáno této jednotce netuším, nikde jsem na tuhle informaci nenarazil.

Poznámka jen na okraj - mimochodem, Krvavá Jatka k začátku války uvádějí 48 kusů P-35A (včetně záloh), ale v článku jsem použil číslo z jiného zdroje. Ale třeba mají "Jatka" pravdu, kdo ví. Ono to ale na "naší" věci stejně nic nemění.

EDIT - oprava Del Monte na Del Carmen.
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

Při hledání něčeho úplně jiného jsem narazil na několik dobrých fotek P-35A z Filipín.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Zejména ta poslední je zajímavá, povšimněte si americké vlajky ležící na zemi.
Uživatelský avatar
whitedog
četař
četař
Příspěvky: 78
Registrován: 28/4/2010, 21:32

Příspěvek od whitedog »

Pozerajúc na super -priestrannú kabínu, americký pilot odchovaný v P-35 by utrpel akútny záchvat klaustrofóbie povedzme v kabíne sovietského prototypu I-17, nehovoriac o spitfiroch kde si piloti omlátili hlavu o plexi kabíny pri prudkých obratoch, čo by Američania povedali na rakvu messeršmita 109 si možno len domýšľať.

ObrázekObrázek
Obrázek
Ani ten najlepší Spitfire nemôže byť na dvoch miestach súčasne...
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Re: Seversky P-35

Příspěvek od Hektor »

P-35 a jeho rodina dala vzniknúť okrem Lance ešte jednej vetve špagetovej.
Reggiane Re-2000 vychádzal z P-35 a v súvislosti s tým by som mal otázku: P-35 ako J-9 a Re-2000 používalo Švédsko,
ako im vychádzalo porovnanie Americkej a Talianskej verzie? A ako vám vychádza porovnanie súdobých členov vetiev Reggiane a Republic (Re-2005 vs P-47)?
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Seversky P-35

Příspěvek od Tempik »

Re.2005 a P-47 možná mají nějaké podobné kořeny, ale jsou to natolik odlišná letadla, že bych si je vůbec nedovolil porovnat. Oba letouny jsou diametrálně rozlišné co do použití i výkonů. Co se italům ale nedá upřít je suverénní náskok v designu. Re.2005 je prostě hezčí!
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Re: Seversky P-35

Příspěvek od Hektor »

Išlo mi hlavne o to porovnanie používateľov P-35 aj Re-2000, teda Švédov.
Tá otázka na 2005 vs P-47 je skôr o subjektivite tak ako ste to správne zobral.
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Re: Seversky P-35

Příspěvek od Farky »

Nevím bohužel o jediné zmínce, kde by byl Švédy porovnáván P-35 s Re.2000. Vlastním fantastickou knížku od Mikaela Forslunda o P-35 ve švédských službách, která je úžasně podrobná, nicméně ani tam nic takového není. Jsem si jistý, že celkově měli raději P-35. Re.2000 totiž vyřadili Švédové okamžitě po skončení války, zatímco P-35 lítaly ještě hodně dlouho potom.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Kruan
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 293
Registrován: 30/11/2009, 17:20

Re: Seversky P-35

Příspěvek od Kruan »

Tempik píše:Re.2005 a P-47 možná mají nějaké podobné kořeny, ale jsou to natolik odlišná letadla, že bych si je vůbec nedovolil porovnat. Oba letouny jsou diametrálně rozlišné co do použití i výkonů. Co se italům ale nedá upřít je suverénní náskok v designu. Re.2005 je prostě hezčí!
Minimálně inspirace Re.2000 americkým P-35 je pravděpodobná. Roberto Longhi - konstruktér Reggiane byl v U.S. na dvouleté stáži. Probíhaly i jednání o licenční výrobě P-35 u Caproni.

Farky: nemohlo mít vyřazení Švédských Re.2000 brzy po válce něco společného s kvalitou výroby a třeba i robustností konstrukce? Výkony byly oba typy dávno za zenitem bez rozdílu.
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Seversky P-35

Příspěvek od Tempik »

Já bych i vsázel na náhradní díly. Američani byli určitě schopní dodávat díly i během války a asi i po. U italů pochybuji o dodávkách dílů během války a po konci o tom pochybuji ještě o dost více. Tím ale nepopírám ty předchozí možnosti, jen mě osobnš se jeví jako klíčové ty díly.
Koniaash
desátník
desátník
Příspěvky: 54
Registrován: 13/5/2012, 12:04

Re: Seversky P-35

Příspěvek od Koniaash »

Kruan píše:
Tempik píše:Re.2005 a P-47 možná mají nějaké podobné kořeny, ale jsou to natolik odlišná letadla, že bych si je vůbec nedovolil porovnat. Oba letouny jsou diametrálně rozlišné co do použití i výkonů. Co se italům ale nedá upřít je suverénní náskok v designu. Re.2005 je prostě hezčí!
Minimálně inspirace Re.2000 americkým P-35 je pravděpodobná. Roberto Longhi - konstruktér Reggiane byl v U.S. na dvouleté stáži. Probíhaly i jednání o licenční výrobě P-35 u Caproni.

Farky: nemohlo mít vyřazení Švédských Re.2000 brzy po válce něco společného s kvalitou výroby a třeba i robustností konstrukce? Výkony byly oba typy dávno za zenitem bez rozdílu.
a co dostupnost náhradních dílů ve skladech? Nemělo prostě Švédsko větší množství náhradních dílů, nebo mohli lépe získat díly kanibalizací...

sakra zas dříve píšu než dočtu... no aspoň mě napadla shodná teorie
Uživatelský avatar
Kruan
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 293
Registrován: 30/11/2009, 17:20

Re: Seversky P-35

Příspěvek od Kruan »

Tempik píše:Já bych i vsázel na náhradní díly. Američani byli určitě schopní dodávat díly i během války a asi i po. U italů pochybuji o dodávkách dílů během války a po konci o tom pochybuji ještě o dost více. Tím ale nepopírám ty předchozí možnosti, jen mě osobnš se jeví jako klíčové ty díly.
P-35 není ani 737 ani A-320. Natož aby si měli amíci v průběhu WW II dělat starosti s dodávkami náhradních dílú pro dávno vyběhlý typ

A pokud odskočíme k motoru a výbavě, tak v případu Re.2005 se jedná vyloženě o L.F. verzi, její porovnání s P-47 moc nesedí
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Seversky P-35

Příspěvek od Skeptik »

O porovnávání P-35 a Re.2000 ve Švédsku rovněž nic nevím. Narazil jsem pouze na zmínku, že Re.2000 byl nejvýkonější stíhačkou švédského letectva do příchodu J 22. Nicméně oblíben prý vůbec nebyl a to z technických důvodů - nespolehlivé motory, synchronizátor, vrtule ....
Z těchto důvodů byl asi P-35 považován za provozně lepší. Prostě byl spolehlivější a to se v mírovém používání cení víc než výkony.
Nesmíme totiž zapomínat na fakt, že Švédsko bylo neutrálním státem, mimo zájem bojujících mocností. Pokud by se švédští piloti aktivně účastnili bojů, možná by svůj názor pře hodnotili ve prospěch méně spolehlivého, ale výkonějšího Re.2000.
Nicméně podle stejného zdroje byl P-35 z prvoliniové služby ve švédském letectvu vyřazen již v roce 1944 a byl převeden k záložním resp. výcvikovým jednotkám. To Re.2000 potkalo až v roce 1945, po skončení války.
Z podpůrných jednotek pak měl být poslední P-35 vyřazen v roce 1951, Re.2000 to mělo potkat až v roce 1955.
Nevím, zda je to pravda, ale jsem si jist, že pokud ne, tak to tady určitě někdo opraví a uvede na správnou míru 8-)
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Kruan
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 293
Registrován: 30/11/2009, 17:20

Re: Seversky P-35

Příspěvek od Kruan »

Skeptik píše:Re.2000 byl nejvýkonější stíhačkou švédského letectva do příchodu J 22.)
A co by jsi řekl o P-51?
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Seversky P-35

Příspěvek od Tempik »

Pokud se bavíme o náhradních dílech, které letadlo potřebuje od výrobce, tak se to týká z drtivé většiny dílů kolem motoru a motor jako takový. A vzhledem k tomu, že motor k P-35 se vyráběl i po válce a byl to jeden z nejpoužívanějšíchh motorů vůbec, tak bych se nebál toho, že se po válce našlo ještě hodně dílů. Dokonce se používali po válce dál i v civilním sektoru a díly se dál vyráběli ve velkém. Naproti tomu Piagio P.XI byl víceméně motor stavějící se do roku 43 jen pro armádní letouny a v podstatě proti Pratt & Whitney R-1830 to byla výroba jen pár kousků.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Seversky P-35

Příspěvek od Skeptik »

Kruan píše:
Skeptik píše:Re.2000 byl nejvýkonější stíhačkou švédského letectva do příchodu J 22.)
A co by jsi řekl o P-51?
Že je do výzbroje Švédi zavedli až po válce, na rozdíl od J 22, které byly zaváděny od konce roku 1943 :)
Tedy pokud nemyslíš ty 4 ks internované za války :D
Přiznám, že na ty jsem zapomněl :razz:
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“