Luftwaffe - Obecné dotazy

Organizace, letadla, Messerschmitt, Focke Wulf, Heinkel, apod.

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
p3tris
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1370
Registrován: 24/6/2011, 12:46
Bydliště: Vodňany
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od p3tris »

kopapaka píše:tak si postav Škodu Kaubu...
No já si představoval něco klasičtějšího, i když je SK 257 hezký ptáček :) . Ovšem díky, poněvadž jsem při projíždění netu narazil na šílenost P.14.01 nebo zajímavou SK V6, které jsem dodnes neznal. Já myslel, že Škoda-Kauba dělali jen lehká "sportovní" letadla.
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Příspěvek od Alfik »

P3trisi: Jasně že jakmile skončila válka tak byli všichni němci antifanti, nikdy v životě neslyšeli o koncentrácích a slova "Hitler" nebo "NSDAP" slyšeli až včera z amerického filmového týdeníku.
Stejně tak u nás, jakmile za kopcem zarachotily pásy prvního ruského tanku, byli všichni u partyzánů. A v 89. se vyrojilo 9 milionů disidentů.
Nemá smysl se nad tím pohoršovat, je to prostě součást lidské povahy, vyplývá to z faktu že nežijeme jak medvědi, žíjeme v tlupách (teď už jen v jedné globální supertlupě :D ) a musíme se velmi výrazně přizpůsobovat, pokud nechceme skončit nepříjemně.
Někdo chtěl lítat, někdo jen nechtěl skončit blbě, někdo byl možná i přesvědčený a postupně se sám přesvědčoval o opaku. A někdo byl třeba i vyčuraný prekabátěnec.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

P3tris: díky, omluva se přijímá :)

K tomu kádrování: Mám jakési představy o kádrových posudcích v rámci minulého režimu v ČSSR (ostatně jednomu z mých rodičů bylo znemožněno studovat na vysněné škole právě z důvodu tehdy nedobrého profilu). Co je mi ale známo u Luftwaffe, tak tam politické kádrování ve větší míře neprobíhalo. Letci museli projít (nebo například v případě Adolfa Gallanda obejít) přísnými lékařskými zkouškami, ty ovšem (v mírnější formě) předcházely již zmíněnému plachtařskému výcviku. Skutečně obrovské % budoucích pilotů Luftwaffe začínalo s kluzáky. Je samozřejmě jasné, že se do Luftwaffe nemohl dostat Žid nebo Cikán. To bylo prostě v tehdejším Německu nepřijatelné. Na druhou stranu jsem ale nenarazil na informace, že by se o to nějaký příslušník těchto v Říši nenáviděných etnik v dobách zrodu Luftwaffe pokoušel.

Celé tohle téma je poměrně zajímavé a ne zase tak úplně probádané. Osobně se domnívám, že krom základní "rasové" segregace (Židé) další filtrace (politická) neprobíhala dost možná vůbec. Letci byli a jsou taková zvláštní kasta. Jsou především nesmírně drazí, přičemž jejich potřeba (a spotřeba) byla za války vysoká. Domnívám se, že de facto každý pilot musel projít výcvikem finančně srovnatelně náročným s výcvikem třeba ponorkového kapitána a Luftwaffe si nemohla dovolit extra vybírat na základě toho, jestli tenhle 18ti letý mladík krásně heiluje, nebo tenhle 18ti letý mladík má modré oči, blond vlasy a árijskou lebku. Zásadním problémem v těchto úvahách je ale fakt, že máme informace v zásadě jen o těch úspěšných, tedy o těch, kteří se do Luftwaffe dostali a ne od lidí, kteří byli z nejrůznějších důvodů odmítnuti.

Zajímavou zkušenost, která se tohoto tématu také dotýká, jsem získal při četbě knihy Rammjäger od Walthera Dahla. Cítím z ní, že jak válka postupovala, tak se do Luftwaffe dostávalo čím dál tím větší množství pilotů, kteří nenastupovali z čisté lásky k létání, ale z vůle vrátit nepříteli nejvíce citelný úder. Většina obyvatelstva válku po roce 1942 cítila především ve formě náletů strategického letectva západních spojenců a velká část mladíků, kteří přišli v letech 1944 a 1945 vykazovala často i rysy určitého fanatismu, či možná lépe: přehnané bojechtivosti. Domnívám se, že tento poněkud pozměněný přístup byl zaviněn nejen přítomností smrti a strachu při náletech, ale také organizací Hitlerjugend, která měla mnohem více času s těmito mladými lidmi manipulovat.

No, jak říkám, zajímavé téma :)


Vodouch: Trochu jiná válka :) Celý ten text na mě působí jako: "Generál píše králi, jak jsou jejich hoši skvělí", nikoliv jako nějaká skutečná analýza situace. To, že si skupina stíhačů dokáže snadno pohrát se sólo průzkumníkem, je jasná věc a přičítat průzkumníkův pád jeho neschopnosti mi přijde jako čirá demagogie. Také mě zaujala zmínka o vzdušném proudění, které má komplikovat návrat nepřátelských letců. Ve skutečnosti to totiž bylo právě naopak - nad západní (a mimochodem i střední) Evropou je mnohem obvyklejší proudění ze západu, nežli z východu. Ostatně toto zmiňuje myslím Ernst Udet ve své biografii jako velkou výhodu, nebo to možná pletu a zmínil to některý z mužů, o kterých pojednává kniha Stíhači (od E. H. Simse).
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

kauza Galland mi připomíná scénku z filmu Vesmírní kovbojové, kde "slepý" Donald Sutherland po očním testu (který má na 100%) řekne: "jsem možná slepý, ale paměť mám pořád dobrou" :lol:
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

Něco klasičtějšího bez svastiky bych pro tebe p3trisi měl. Co může být klasičtějšího než Fw 190 -

Obrázek

Fw 190 F-8 1./SG 4 , červen 1944, Piacenza (Itálie).

Jsem si celkem jistý, že existují i fotky Ju 88 a Do 217 bez svastiky.

Fotky mašin Luftwaffe bez svastiky jsou hrozně vzácné. Svastika se totiž "zatírala" jen ve speciálních případech. Buď došlo k zakrytí svastiky v důsledku nového nátěru aplikovaného u jednotky (to je případ toho Fw 190 z Itálie) a nebo byla zatřena z taktických důvodů. Taktickými důvody myslím přetření svastiky černou barvou u nočních bombardérů či stíhačů. A i u nich to bylo velmi vzácné. V žádném případě se nejednalo o vyjádření "osobního nesouhlasu" s politikou NSDAP. Pokud by někdo jen pojal podezření že pilot nesouhlasí s nacisty, mohl by hodně brzo vyjadřovat svůj "osobní nesouhlas" leda tak v trestném praporu na východní frontě.
Uživatelský avatar
p3tris
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1370
Registrován: 24/6/2011, 12:46
Bydliště: Vodňany
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od p3tris »

Já se nepohoršuju a ani náhodou nevěřím, že byli všichni z Wehrmachtu nevinní. Ale určitě byla hodně z nich zaslepená "skvělostí" Říše. Na počátku války se ani není čemu divit. A taky si myslím, že když viděli zvěrstva třeba na východní frontě, mohla hodně z nich opravdu prohlédnout.

To, že si letci opisovali tabulky na oční testy bylo běžné i u RAF. Určitě jsem to četl v nějaký knížce od našeho bývalého pilota nebo palubního střelce, jen si nevzpomenu v které.

>Farky: Díky, přesně takové fotky jsem měl na mysli. Mimochodem, zdá se mi to, nebo nemá trámové kříže ani na křídlech?
Naposledy upravil(a) p3tris dne 17/8/2011, 13:08, celkem upraveno 3 x.
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

No, jo, v SSSR prošel těmi testy i jednooký pilot...

Hansi, ona ta politická segregace už moc nebyla potřeba, politicky nespolehliví už měli " kariéru " zajištěnou.
Pokud jde o židy, tak minimálně jeden sloužil i u SS, tak proč ne u letectva.
Samozřejmě o tom nikdo nevěděl...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

p3tris píše:Mimochodem, zdá se mi to, nebo nemá trámové kříže ani na křídlech?
Velmi správně, trámové kříže tam nejsou. V roce 1944 (někdy na jaře) byly horní plochy některých Fw 190 jednotky SG 4 (Schlachtgeschwader 4) v Itálii přestříkány "flekatou" kamufláží. Vymaskovali podle všeho pouze taktická čísla, trámové kříže na boku trupu a znak jednotky na krytu motoru.

Obrázek

Moje oblíbená fotka. Je na ní vidět částečně zastříkaný trámový kříž, absence svastiky a bílý pruh zasahující jen do poloviny trupu. A je to moje oblíbená fotka, protože s tímhle atypickým Fw 190 F-8 létal jeden z nejlepších Jabo pilotů Luftwaffe, toho času Geschwaderkommodore SG 4 - Georg Dörffel.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

kopapaka píše:No, jo, v SSSR prošel těmi testy i jednooký pilot...
SSSR bylo zase něco úplně jiného.
Hansi, ona ta politická segregace už moc nebyla potřeba, politicky nespolehliví už měli " kariéru " zajištěnou.
Letci byli mladí. Oni ještě nestihli býti dostatečně politicky nespolehlivými. I v dnešní době je politicky aktivních mladých lidí velmi málo a tehdy jich bylo ještě méně. Myslím, že se jich nikdo na politický názor neptal. Prostě slíbili věrnost Německu a Führerovi a bylo. Že by po letištích běhali politruci a kontrolovali, zda ten či onen přednáší básně o dělnické třídě, nebo udržuje nástěnku, to vážně ne :)
Pokud jde o židy, tak minimálně jeden sloužil i u SS, tak proč ne u letectva.
Samozřejmě o tom nikdo nevěděl...
To je právě ono. Nikdo o tom nevěděl. Myslel jsem to spíše tak, že pokud měl člověk napsáno s papírech Jude, pak měl smůlu. I když smůla je dosti slabé slovo pro hrůzy, které mohly jeho a rodinu v následujících letech čekat.

Farky: tyhle fotky bez swastiky jsem ještě neviděl, znám řadu fotek, kde chybějí trámové kříže (ať už trupové, nebo křídelní), ale HK ne. Tyhle nestandardy jsou stejně legrační :) Vím o jednom Fw 190, který na konci války létal (no, nevím, jestli létal, ale byl u nějaké jednotky) v barevné kombinaci klasické světlé šedé (běžně stříkaná na podku letadel) a takřka svítivě fialové barvy (mimo RLM standard), která byla zrovna zjevně k dispozici :).
Uživatelský avatar
#
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 525
Registrován: 10/7/2009, 15:57

Příspěvek od # »

Hansi, jakej materiál se u Luftwaffe používal na výrobu přídavných nádrží? Bylo to stejný jako u RAF?
Don't worry, pee happy.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Jaký to bylo u RAF netuším, ale kdybych si měl tipnout, tak řeknu dural (stejně jako na zbytku letadla). Ale jistý si tím vůbec nejsem. Dost možná se později používaly nějaké "papírové" nádrže podobné třeba těm na P51 v USAAF. Teoreticky to mohla být i nějaká překližka..fakt nevím, zkusím na to někde narazit a dám vědět :)
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

Jestli si matně vzpomínám tak to bylo opravdu dřevo.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Jj, nějaká impregnovaná překližka tuším. V Rusku snad bylo základem dokonce plátno.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

První německé přídavné nádrže byly myslím z překližky, hodně prý prosakovaly. Pak přišly duralové a ocelové (pozinkovaný ocelový plech). Kvůli úspoře strategických surovin se později znovu vyráběly nádrže i z překližky a impregnovaného papíru. Mám pocit, že se přídavné nádrže z překližky pro Luftwaffe vyráběly i v Liberci.
Uživatelský avatar
#
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 525
Registrován: 10/7/2009, 15:57

Příspěvek od # »

V RAF se používal dost papír napuštěnej nějakýma pryskyřicema, takže to pěkně drželo tvar, byly tuhý a přitom lehký. Ale víc o nich nevím, jaká byla třeba jejich životnost po natankování, jestli bylo třeba speciálních úchytů, atd.
Don't worry, pee happy.
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

Sice tu budeme OT, ale snad to nebude vadit.

Nádrže z impregnovaného papíru používalo RAF opravdu hodně. USAAF v Evropě je používalo také, vyráběly je Britové. Jejich životnost po natankování byla minimální, byly na jedno použití. Takže natankovat, vzlétnout, po vyčerpání odhodit. Bylo zakázáno (alespoň u USAAF) přistávat s naplněnou "papírovou" nádrží, shazovaly se před přistáním do moře. Prázdné nádrže se zpět zpravidla nevozily. Speciální uchycení nebylo třeba, ty nádrže byly zpravidla stejné jako ty kovové.

Obrázek
Ty stříbrné jsou "papírové", šedivé kovové.

Ohmatal jsem si tu papírovou nádrž v Duxfordu (stejná jako na obrázku), mírně jsem si na ni i zaťukal. Střední část té nádrže byla kovová, přední a zadní papírová.
Je stejně dost překvapivé, že byly přídavné nádrže z impregnovaného papíru tak rozšířené. Používaly je vlastně všichni.
Uživatelský avatar
#
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 525
Registrován: 10/7/2009, 15:57

Příspěvek od # »

Farky píše:Je stejně dost překvapivé, že byly přídavné nádrže z impregnovaného papíru tak rozšířené. Používaly je vlastně všichni.
Japonci dokonce jako hlavní :D (j/k)
Don't worry, pee happy.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Příspěvek od Flogger G »

Jednotka IV/JG 5 vykazuje dne 27. 7. 1942 ztrátu dvou BF-109 D po srážce ve vzduchu a dne 31. 7. 1942 přišla ještě o jednu "Doru", příčinou byl požár motoru. Prováděla IV/JG 5 operační docvičení nováčků, když používala stroje s motory Jumo?
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

To je trochu zvláštní, v téhle době už IV./JG 5 žádné Bf 109 D ve svém stavu nevede (viz. ZDE). Pokud se tak opravdu stalo, jednalo se nejspíše o nějaké nebojové letouny, dost možná letouny nějaké výcvikové jednotky, do kterých se piloti JG 5 pouze nachomýtli.
Je ale i možné, že se jednalo nějaké zbytky původních bojových strojů. Zrovna u této jednotky byla jedna taková raritka v podobě jednoho Fw 190 A-2 sloužícího až do léta 1944 (!). Drtivá většina těchto mašin byla vyřazena již v průběhu první poloviny roku 1942. Kam byly vyřazovány je ale právě ze stavu této jednotky více, než zřejmé :)
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Příspěvek od Flogger G »

Jeden zdroj této informace je na adrese http://www.Luftwaffe.no/SIG/Losses/tap422.html
Jsou zde uvedeny ztráty kompletní letecké skupiny "Norsko" za druhé pololetí r. 1942 v přehledné tabulce.
Odpovědět

Zpět na „Luftwaffe“