Luftwaffe - Obecné dotazy

Organizace, letadla, Messerschmitt, Focke Wulf, Heinkel, apod.

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Tak nějak. Jen doplním co se domnívám že si pamatuju. 111Z-1 měl sloužit jako vlečná a jako jediná byla tato verze také vyráběna. 111Z-2 měla být dálkový bombardér a 111Z-3 dálkový průzkumný letoun. Ovšem poslední dvě verze se do výroby nedostaly a tudíž s pravděpodobností větší než 90% Zwilling k bombardování použit nebyl.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Dostal jsem tento dotaz. Jelikož nevím co s tím, dávám to sem. Snad bude znát někdo odpověď.

Dobrý den - prosím o radu : nikde nemůžu najít informace, na jakou vzdálenost byla nastavena sbíhavost křídelních kanonů a kulometů v II.svět.válce u stíh.let. LUFTWAFFE, popřípadě u letadel jejích protivníků.

Za odpověď děkuji - P. Jedlička
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

U Luftwaffe pevně daná norma neexistovala. Sice najdeme pár základních mustrů, ale ve výsledku si to řada pilotů od svých mechaniků nechal nastavit po svém. To bylo umožněno i díky tomu, že pilot měl obvykle "své" letadlo, na kterém létal zpravidla jen on sám. Narozdíl od praxe třeba u RAF, kde bylo střídání pilotů v jednotlivých mašinách častější (tedy aspoň myslím, že bylo).

Jinak stíhací Fw 190 standardně 450 m, bitevní Fw 190 standardně 250 m.
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

U stíhačů USAAF (tedy P-39, P-40, P-47, P-51) to fungovalo velmi podobně jako u Luftwaffe. Obecně ovšem platilo, že všechny stroje jedné squadrony měly zbraně seřízeny na stejnou vzdálenost. O tom, na jakou vzdálenost se nastaví kovergence rozhodoval tedy velitel squadrony. Dá se říci, že u stíhačů se ta vzdálenost pohybovala přibližně v rozmezí 150 - 350 m.

V příručkách pro jednotlivé stroje je obvykle popsáno nastavení konvergence na vzdálenost 250 yardů (228,6 m) a 350 yardů (320 m), u P-51 jsem našel i 300 yardů (274,32 m). Všeobecná armádní příručka pro nastavování kovergence u stíhaček (P-38, P-39, P-40, P-47, P-51) uvádí i jiné vzdálenosti. Vždy to jsou ale jen pomůcky pro zbrojíře, není to žádný striktní předpis typu "kulomety je možné nastavit pouze na tuto vzdálenost", nebo "kulomety se musí nastavit pouze na tuto vzdálenost".

Jen tak pro zajímavost - P-51D měl pomůcku pro zbrojíře přímo na dvířkách u kulometů (levý horní roh).

Obrázek
Uživatelský avatar
saldy
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 138
Registrován: 12/5/2011, 17:24
Bydliště: Aussig an der Elbe-SUDETENLAND
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od saldy »

Rád bych se dověděl několik informací o Luftwaffe.
Zajímají mě početní stavy stíhacího a těžkého stíhacího letectva v průběhu celého konfliktu na východní frontě, tedy od června 41 do konce války, s odstupem každých cca 4 měsíců.
V knize Op. Barbarossa od M. Šnajdra je uvedeno, že na počátku útoku ve třech Luftflotte (+menší části Luftflotte 5) bylo proti Rusku vyčleněno celkem 1067 stíhacích a těžkých stíhacích letounů, číslo 799 značí bojeschopné stíhačky, tedy 799 z 1067. Budu rád za každou informaci v tomto směru.
Obrázek
"Zabít se dá každý" V. Corleone
Uživatelský avatar
Cassius Chaerea
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1247
Registrován: 19/9/2007, 10:52

Příspěvek od Cassius Chaerea »

Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Saldy, většina války je, co se stavů Luftwaffe týče, zmapována na http://ww2.dk Jsou tam uváděné čtvrtletní stavy jednotek (zvlášť letouny a piloti - samozřejmě rozdělení na bojeschopné a nebojeschopné).
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

Otázka na Luftwafe Experten zajímajících se o stíhací letadla.
Jak běžné byllo podvěšení závěsníku(pro přídavnou nádrž či bombu) ETC 504 pod stíhací letounu v letech 44 a 45? Operovali s ní stíhači i v případě, že zrovna nádrž ani bombu neměli?
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Nádrže se v té době nosily velice velice často. Pokud je z nějakého důvodu stíhačky neměly, pak velmi pochybuji, že by byl závěsník demontován. Ztráta rychlosti s ním byla relativně malá a vyžadovalo by to i jistou časovou investici.

Na Fw 190 A-8/A-9 byl ETC 501 standardem (nedemontoval se). U D-9 a pozdějších to standardizováno sice nebylo (ETC 504), ale i tady najdeme většinu fotografií se závěsníky pro podtrupovou přídavnou nádrž.
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

Myslíš ETC 504 co měly "Dory" nebo závěsníky obecně? Pod Fw 190D byly závěsníky zcela běžné, i když je určitě nenosily všechny "Dory". Obecně se v letech 1944 - 45 používaly závěsníky ve velkém, zejména při obraně Říše stíhači Luftwaffe létaly velmi často (dá se říci že zpravidla) s přídavnými nádržemi pod trupem. Pokud letoun nenesl nádrž ani pumu, závěsník se nesundával.

edit: Hans S. mě předběhl. :D
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

Díky za obě odpovědi.
501/504 - nebyl jsem si jistý jestli se přešlo z 501 na 504, nebo jestli každý typ používal jiný závěsník. Další věc co jsem se mimochodem dověděl.
Uživatelský avatar
p3tris
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1370
Registrován: 24/6/2011, 12:46
Bydliště: Vodňany
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od p3tris »

Na vlákně o hotových modelech padla taková zajímavá otázka. Je zdokumentován nějaký případ, že by letoun luftwaffe neměl na směrovce svastiku? Například by jí měl zamalovanou osobní kamufláží nebo emblémem pilota? Třeba u britských strojů byla kamuflážní schéma striktně nařízena, ale u německých panovala přece jen větší benevolence. Čistě hypoteticky by některý pilot mohl takhle dávat najevo svůj politický nesouhlas. Nebo bylo nějaké nařízení, které udávalo, že například sériové číslo, označení jednotky a insignie státu musí mít jasně danné rozměry a umístění?
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Hákový kříž byl pevnou součástí výsostného označení Luftwaffe a jako takový byl nakreslen v přesně daném formátu (poplatném danému období) na VŠECH letounech náležících pod Luftwaffe. Swastiku na sobě měla i řada (ne-li všechny) letounů Lufthansy.

U Luftwaffe nebyla benevolence osobní úpravy strojů zase o tolik vyšší, než u RAF. Jen minimum strojů bylo řekněme pestřejších a i z nich bylo obrovské % jakýmsi způsobem normovaných - například relativně nestandardní nosy strojů typické pro JG3 (bílá či černá barva), nebo různé pruhy a šachovnice v červené, modré či žluté typické (snad) pro JG1.

Odpověď je tedy Ano: existovalo nařízení, které přesně definovalo pravidla kamuflování strojů.
Uživatelský avatar
vencour
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 517
Registrován: 1/6/2007, 00:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od vencour »

Otázka na Petrise ... Ty máš nějaké podrobnosti o "osobním nesouhlasu" na straně Luftwaffe? Dost jsi mne touto vazbou překvapil.
Obrázek
Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny. (Jonathan Archer, Enterprise)
Uživatelský avatar
p3tris
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1370
Registrován: 24/6/2011, 12:46
Bydliště: Vodňany
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od p3tris »

Kdepak, žádné podrobnosti nemám. Ale v dosti dokumentech s rozhovory s bývalými členy Wehrmachtu jsem často slyšel, že byli "jen vojáci" a s nacismem jako takovým vnitřně nesouhlasili. Tak mě napadlo, že i kdyby bylo jen procento z těch výpovědí pravdivých, proč by takový jedinci nemohli být i u Luftwaffe? I když stíhací piloti jako elita byli nejspíš řádně politicky prokádrováni a i kdyby byl mezi nima nějaký skrytý odpůrce režimu, nejspíš by taková revolta v podobě zamalování symbolu strany byla zhola nemožná. Ale i tak tady ta malá možnost teoreticky existovala, tak jsem se chtěl zeptat odborníků, jestli třeba taková fotografie neexistuje.
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Příspěvek od vodouch »

Mládenci, narazil jsem na zajímavý text, o který bych se s vámi rád podělil:
... výsledkem je, že německý letec, který byl vyškolen určitým způsobem, který je v mnoha případech jen ozubené kolečko ve stroji a který je pověstně pomalu chápavý, došel k závěru, že není partner pro letce spojenců.

Text je z pera anglického autora.

Pro utlumení adrenalinu uvádím, že text se netýká bezprostředně Luftwaffe.
Obrázek
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Vodouchu, text je natolik vytržený z kontextu, že bez jeho zapojení ho nelze nijak komentovat. Jednoduše řečeno netuším, co tím chtěl básník říci.

P3tris: Drtivá většina leteckého personálu Luftwaffe byli vojáci z povolání, zatímco obrovská část Wehrmachtu byli odvedenci. Smýšlení většiny pilotů bylo zpravidla spíše nepolitické (kdo někdy létal, tak zhruba ví, proč se pilot stává právě pilotem). Jako vojáci z povolání nesměli například být ve straně (krom čestného členství). Řada z nich pod novým režimem viděla budování silného letectva, což jim samozřejmě imponovalo, neboť jejich organizace byla silnější, výzbroj modernější. Nesmíme zapomínat ani na obrovskou podporu mládežnické aviatiky, především plachtaření. Na druhou stranu ani jeden z těchto bodů nesouvisel přímo s nástupem nacismu. Luftwaffe byla z vesela budována již před Hitlerem a plachtařina také.

Jistě najdeme pár skutečně fanatických nacistů mezi příslušníky Luftwaffe (Viktor Hilgendorf například, nebo třeba režimem až zneužívaný Hermann Graf) a pak takové, kteří režim zase extra nemuseli, mezi které patřil třeba Marseille. I když zrovna Africká hvězda byl takový prototyp "Rebela bez příčiny", ten by se asi nechtěl podřizovat žádnému velení a režimu. Ať se na nacismus piloti dívali jakkoliv, politicky aktivních jich bylo naprosté minimum a většina z toho minima ještě na základě výrazného pošťouchnutí Göbbelsem.
Uživatelský avatar
p3tris
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1370
Registrován: 24/6/2011, 12:46
Bydliště: Vodňany
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od p3tris »

Díky, to že profesionální vojáci nesměli být ve straně je pro mě nová informace, která mě celkem překvapila. Jinak jsem si situaci v Luftwaffe představoval zhruba tak, jak ji popisuješ. Tím politickým kádrováním jsem myslel spíš to, že by se asi do stíhacích škol nedostali lidi s "nevhodným původem nebo smýšlením".

Ta myšlenka se svatikou mě napadla právě i díky poválečným německým filmům jako je Hvězda Afriky nebo Ďáblův generál, které se snažily vylepšit pověst Luftwaffe. Tak mě napadlo, že by takový "rebelantský" stroj, pokud by existoval, nebylo špatný mít jako kit ve sbírce.

> Hans S: A ještě jedna osobní omluva, pokud dovolíš. Nedávno jsem se tady opřel do tvého avatara a napsal jsem, že to považuju za protizákonou propagaci nacismu. Vystřižené z kontextu to tak opravdu je. Ale to jsem nevěděl, jak velký jsi obdivovatel a znalec Luftwaffe, a to, že to dáváš na vojenském serveru poznat tím, že si virtuálně oblékneš uniformu německého letce (Nowotny?), je, pokud se to bere s nadhledem, nejspíš celkem v pořádku. Takže (samozřejmě pokud nepatříš k nějaké ultrapravici a ve volném čase nezvedáš pravou ruku na sjezdech) se omlouvám za zbrklý soud.
Naposledy upravil(a) p3tris dne 17/8/2011, 09:04, celkem upraveno 1 x.
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Příspěvek od vodouch »

Hans S. píše:Vodouchu, text je natolik vytržený z kontextu, že bez jeho zapojení ho nelze nijak komentovat.
Souhlasím a rozšířím text. Ale je OT, týká se Luftstreitkräfte.

Metody používané německým vzdušným průzkumníkem se široce mění a jsou v nemalé míře určovány nebojácností a zručností letce samotného. Jedna praxe je podnikat dlouhé samostatné lety nad nepřátelskými liniemi, pronikat právě tak daleko do nepřátelského území, jak pilot považuje za vhodné, držet se samozřejmě v rámci akčního rádiusu stroje, představovaného zásobou paliva, a opatrně snášet duševní stav všech, které na zemi pozoruje. Je to potulka bez konkrétního cíle vzhledem ke sbírání všeobecných informací o druhé straně.
Tato činnost, i když do jisté míry produktivní a cenná, je doprovázena vážným nebezpečím; němečtí letci opakovaně končili pátrání ke své škodě. Úspěch je velmi podstatně ovlivněn přesností letcova úsudku. I malá chyba v odhadu rychlosti a směru větru nebo neschopnost zjistit jakékoli změny v klimatických podmínkách jsou dostatečné pro jeho záhubu. Německým letcům, kteří zkoušeli objevitelské cesty tímto způsobem, se často nepodařilo znovu dosáhnout svých linií, protože se odvážili příliš daleko, špatně odhadli rychlost větru, který jim pomáhal při opouštění linií, a nakonec byli donuceni přistát v důsledku vyčerpání zásoby paliva během zpáteční cesty; těžší úkol pro motor, bojující o postup vpřed, způsobil spotřebu paliva na míli, převyšující výpočty.
Pak nemůže odvážný letec zanedbat další faktor, který je nepříznivý pro jeho úspěch. Nepřátelští letci čekají a k okamžité službě je stále připravena peruť letounů. Ty umožní útočníkovi lehce proniknout do jejich území a následně za ním vzlétají, aby mu odřízly ústup. Pravda, útočník má výhodu svých křídel a éter je široký a hluboký, bez určených spojovacích cest. Ale v devíti z deseti případů je odvážný průzkumník v pasti. Jeho šance na útěk jsou nevelké, protože jeho protivníci se ve vzduchu strategicky rozmístili. Útočník se vyhne jednomu a dostane se do dosahu jiného. Je tak obtěžován, že buď musí bojovat, nebo nalezne-li svůj ústup beznadějně odříznutý, rozhodne se k útěku, věří své vysoké rychlosti, že jej dopraví do bezpečí. V těchto taktikách výpadů se francouzští a britští letci osvědčili jako znalci, obzvláště ti druzí, protože honička se zamlouvala jejich sportovním instinktům. Nic není tak vzrušující jako kořist, která ukáže odhodlání běžet uličkou.
Toulající se teutonský průzkumník byl výrazně patrný v prvních dnech války, ale dvou nebo třítýdenní zkušenost zdůraznila smutnou skutečnost, že v letecké strategii byl beznadějně překonán svými protivníky. Jeho výhoda rychlosti byla anulována vynikajícím taktickým a strategickým důvtipem jeho nepřátel, výsledkem je, že německý letec, který byl vyškolen určitým způsobem, který je v mnoha případech jen ozubené kolečko ve stroji a který je pověstně pomalu chápavý, došel k závěru, že není partner pro letce spojenců. Z trpké zkušenosti zjistil, že nic neposkytuje anglo-francouzským vojenským pilotům takový nadšený požitek, jako čekat na "tuláka" a pak se vrhnout do vzduchu a obklíčit jej.
Obrázek
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

p3tris: tak si postav Škodu Kaubu...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Odpovědět

Zpět na „Luftwaffe“