Luftwaffe - Obecné dotazy

Organizace, letadla, Messerschmitt, Focke Wulf, Heinkel, apod.

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Tempik »

Kolegové potřeboval bych poradit s hledáním na internetech.
Ještě cca 5 let zpátky jsem používal nějaký web, který se specializoval na německé letectvo. Daly se tam snadno najít jednotlivé jednotky, kde sloužily a co měly ve výzbroji. Možná na tom samém místě (ale nejsem si tím jistý) byl dokonce seznam pilotů Luftwaffe a u mnoha z nich byly i sestřely s daty a typem, který si nárokovali.

Dnes se mi daří najít jen hromadu webů o hrách, modelech a spousta webů, které sice čiší nadšením, ale už ne tak úplně kvalitou. Mohli by jste sem naházet užitečné weby týkající se takovýchhle všeobecných informací? Díky.
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Lord »

Třeba toto, jsou tam po rozkliknutí jména - tabulky, a typ.
https://www.luftwaffe.cz/experten.html

Jinak googli a hledej "luftwaffe experten" :)

Budeš dělat nějakou práci, analýzu a syntézu ?
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Tempik »

Díky. Není to sice ta co jsem znal, ale je možná ještě lepší.
No chtěl bych asi dorazit něco, co jsem tu začal a pak skrze všeliké okolnosti nedodělal. Ale slibovat nic nebudu.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Hans S. »

Ze strany jednotek, výzbroje a počtů je nejlepší http://ww2.dk
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Kouzelnik »

Tempik píše:Kolegové potřeboval bych poradit s hledáním na internetech.
Ještě cca 5 let zpátky jsem používal nějaký web, který se specializoval na německé letectvo. Daly se tam snadno najít jednotlivé jednotky, kde sloužily a co měly ve výzbroji.(...)
(...)Mohli by jste sem naházet užitečné weby týkající se takovýchhle všeobecných informací? Díky.
Osobně se domnívám, že webů s typem obsahu, který hledáš, bude ubývat. Mj. kvůli autorským právům.


Z knížek bys mohl zvážit jestli Ti vyhovuje série "Classic colours".

Já z té série mám "Luftwaffe training aircraft 1933-1945" od Barry Ketley.
https://www.amazon.co.uk/gp/product/190 ... taft_p1_i1
- Docela slušně je popsán metodický koncept těchto jednotek v před-/ i v válečné Luftwaffe
- ohledně přehledu jednotek to nemám moc šancí srovnat neboť nemám k dispozici podobně tématicky zaměřenou publikaci pokrývající celou LW (pouze povedlo se mi ověřovat s údaji o těchto jednotkách na území protektorátu a plus mínus to sedělo).
- knížka je asi mířená i na modeláře (kromě černobílých fotek jsou sem tam i barevné obrázky včetně emblémů)

knížka mě zklamala, neboť se autor vyhnul tomu, aby popsal konkrétní letecké vybavení té které jednotky (prý k tomu nejsou podklady protože se to velmi často měnilo), tak popsal spíše konkrétní typy sloužící v konkrétních typech školních/výcvikových/pokračovacích cvičných jednotkách LW

.... zajímalo mě, jestli v LW platil systém, že kořistní letadla sloužily ve školních/výcvikových jednotkách LW co nejblíž zemi, kde byly letadla ukořistěny např. kvůli servisnímu zázemí, tj. jestli kořistní letadla sloužili v rámci v LW co nejblíže:
- Zlin-XII nebo Praga v Protektorátu
- Morane-Saulnier MS.230 a North American NA-57 ve Francii
- Nardi 305 a AVIA FL.3 v Itálii

A taky mě zajímalo, jestli fakt LW nechtěla používat pro školní účely ve velkém množství kořistní polské RWD-8 ... anebo jestli holt Poláci většinu polských RWD-8 v 09/1939 zničili/přelétli do zahraničí.

Nicméně nevím jestli moje zklamání lze vztáhnout i na stíhací jednotky. O tréninkových jednotkách vyšla v sérii jedna publikaci. Zatímco o Jagdwaffe (nebo o bombardérech/nočních stíhačích/...) vyšlo v této sérii desítky knížek členěných regionálně a členěných dle jednotlivých období WW2.
Naposledy upravil(a) Kouzelnik dne 28/1/2020, 17:49, celkem upraveno 1 x.
R.I.P.
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Tempik »

Díky Hansi, je to jedna z těch ztracených.

Kouzelníku nemyslím si, že by se autorské práva vztahovala na historii. Tedy aspoň zatím. Mít to v papíru je super a chtěl bych toho mít co nejvíc. Ale zase to leze do místa a peněz. Ale mrknu schválně co v té sérii všechno je ;-)
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Kouzelnik »

Tempik píše: Kouzelníku nemyslím si, že by se autorské práva vztahovala na historii.
Doufejme, že budoucnost ukáže můj omyl.

edit:
Tempik píše:(...)co v té sérii všechno je
@Tempik snad pomůže níže uvedený seznam... já ten seznam sháněl, když jsem se nemohl vyznat co v které edici je (vydavatel skončil a při shánění z "druhé ruky" IMHO není snadné zjistit co vlastně vyšlo a kdy)

Např. "Fledging Eagles" o Training Aircrafts v LW (v této edici) IMHO vyšly celkem 3 vydání:
a) se stodevítkou na první straně (to mám) https://www.amazon.com/gp/product/19065 ... bl_vppi_i2
b) nemám - údajně první vydání (myslím, že na přebalu je Heinkel He-46, BTW což je divné neboť když už Heinkel jako školní/výcvikové letadlo, tak bych čekal He-72 Kadett) https://www.amazon.co.uk/Barry-Ketley-F ... 1580278606
c) nemám - jakési nulté vydání (vyšlo před více než 20-ti lety) https://www.amazon.com/gp/product/09519 ... bl_vppi_i3

Classic colours od Ian Publishing (plus myslím že vyšel ještě díl zaměřený obecně na kamufláž v LW)
[quote="od "modeldad" na webu http://www.tapatalk.com"]Luftwaffe Colours: Jagdwaffe, Volume 1.1: Birth of the Luftwaffe Fighter Force, by Mombeek, Smith and Creek (Classic Publications, 1999)

Luftwaffe Colours: Jagdwaffe, Volume 1.2: The Spanish Civil War, by Mombeek, Smith and Creek (Classic Publications, 1999)

Luftwaffe Colours: Jagdwaffe, Volume 1.3: Blitzkrieg and Sitzkrieg, by Mombeek, Smith and Creek (Classic Publications, 1999)

Luftwaffe Colours: Jagdwaffe, Volume 1.4: Attack in the West, by Mombeek, Smith and Creek (Classic Publications, 2000)

Luftwaffe Colours: Jagdwaffe, Volume 2.1: Battle of Britain Phase One, July-August 1940, by Mombeek, Wadman and Creek (Classic Publications, 2001)

Luftwaffe Colours: Jagdwaffe, Volume 2.2: Battle of Britain Phase Two, August-September 1940, by Mombeek, Wadman and Creek (Classic Publications, 2001)

Luftwaffe Colours: Jagdwaffe, Volume 2.3: Battle of Britain Phase Three, September-October 1940, by Mombeek, Wadman and Creek (Classic Publications, 2001)

Luftwaffe Colours: Jagdwaffe, Volume 2.4: Battle of Britain Phase Four, November 1940 - June 1941, by Mombeek, Wadman and Creek (Classic Publications, 2002)

Luftwaffe Colours: Jagdwaffe, Volume 3.1: Strike in the Balkans, April-May 1941, by Mombeek, Roba and Pegg (Classic Publications, 2003)

Luftwaffe Colours: Jagdwaffe, Volume 3.2: Barbarossa - The Invasion of Russia, June-December 1941, by Mombeek, Bergström, Pegg (Classic Publications, 2003)

Luftwaffe Colours: Jagdwaffe, Volume 3.3: War over the Desert - North Africa, June 1940 - June !942, by Smith and Pegg (Classic Publications, 2003)

Luftwaffe Colours: Jagdwaffe, Volume 3.4: The War in Russia, January-October !942, by Bergström and Pegg (Classic Publications, 2003)

Luftwaffe Colours: Jagdwaffe, Volume 4.1: Holding in the West 1941-1943, by Roba and Pegg (Classic Publications, 2003)

Luftwaffe Colours: Jagdwaffe, Volume 4.2: The Mediterranean 1942-1943, by Roba and Pegg (Classic Publications, 2003)

Luftwaffe Colours: Jagdwaffe, Volume 4.3: The War in Russia November 1942 - December 1943, by Bergström and Pegg (Classic Publications, 2003)

Luftwaffe Colours: Jagdwaffe, Volume 4.4: The Mediterranean 1943-1945, by Roba and Pegg (Classic Publications, 2004)

Luftwaffe Colours: Jagdwaffe, Volume 5.1: Defending the Reich 1943-44, by Forsyth and Creek (Classic Publications, 2004)

Luftwaffe Colours: Jagdwaffe, Volume 5.2: War in the East 1944-1945, by Bergström, Pegg (Classic Publications, 2005)

Luftwaffe Colours: Jagdwaffe, Volume 5.3: Defending the Reich 1944-1945, by Forsyth (Classic Publications, 2005)

Luftwaffe Colours: Jagdwaffe, Volume 5.4: Jet Fighters & Rocket Interceptors 1944- 1945, by Smith and Creek (Classic Publications, 2005)

Luftwaffe Colours: Kampfflieger, Volume 1: Bombers of the Luftwaffe 1933-1940, by Smith and Creek (Classic Publications, 2004)

Luftwaffe Colours: Kampfflieger, Volume 2: Bombers of the Luftwaffe July 1940 - December 1941, by Smith and Creek (Classic Publications, 2004)

Luftwaffe Colours: Kampfflieger, Volume 3: Bombers of the Luftwaffe January 1942 - September 1943, by Price (Classic Publications, 2005)

Luftwaffe Colours: Kampfflieger, Volume 4: Bombers of the Luftwaffe Summer 1943 - May 1945, by Beale (Classic Publications, 2005)

Luftwaffe Colours: Nachtjäger, Volume 1: Luftwaffe Night Fighter Units 1939-1943, by Williams (Classic Publications, 2005)

Luftwaffe Colours: Nachtjäger, Volume 2: Luftwaffe Night Fighter Units 1943-1945, by Williams (Classic Publications, 2005)

Luftwaffe Colours: Sea Eagles, Volume 1: Luftwaffe Anti-Shipping Units 1939-1941, by Goss (Classic Publications, 2005)

Luftwaffe Colours: Sea Eagles, Volume 2: Luftwaffe Anti-Shipping Units 1942-45, by Goss (Classic Publications, 2006)

Luftwaffe Colours: Stuka, Volume 1: Luftwaffe Ju 87 Dive-Bomber Units 1939-1941, by Smith (Classic Publications, 2006)

Luftwaffe Colours: Stuka, Volume 2: Luftwaffe Ju 87 Dive-Bomber Units 1942-1945, by Smith (Classic Publications, 2006)

Luftwaffe Colours: Zerstörer, Volume 1: Luftwaffe Fighter-Bombers and Destroyers 1936-1940, by Vasco (Classic Publications, 2005)

Luftwaffe Colours: Zerstörer, Volume 2: Luftwaffe Fighter-Bombers and Destroyers 1941-1945, by Vasco (Classic Publications, 2006)

Luftwaffe Colours: Transporter, Volume 1: Luftwaffe Transport Units 1939-1943, by Pegg (Classic Publications, 2006)

Luftwaffe Colours: Transporter, Volume 2: Luftwaffe Transport Units 1943-1945, by Pegg (Classic Publications, 2006)

Luftwaffe Colours: Aufklärer, Volume 1: Luftwaffe Reconnaissance Aircraft and Units 1935-1941, by Wadman (Classic Publications, 2007)

Luftwaffe Colours: Aufklärer, Volume 2: Luftwaffe Reconnaissance Aircraft and Units 1942-1945, by Wadman (Classic Publications, 2007)

Luftwaffe Colours: Schlachtflieger: Luftwaffe Ground-Attack Units 1937-1945, by Smith, Goss, Pegg, Arthy, Beale and Forsyth (Classic Publications, 2007)

Luftwaffe Colours: Seeflieger: Luftwaffe Maritime Aircraft and Units 1935-1945, by Thompson and Wadman (Classic Publications, 2009)

Luftwaffe Colours: Support Units: Luftwaffe Support Units: Units, Emblems and Markings 1933-1945, by Rosch (Classic Publications, 2009)

Luftwaffe Colours: Fledgling Eagles: Luftwaffe Training Aircraft 1933-1945, by Ketley (Classic Publications, 2009) [/quote]

zdroj:https://www.tapatalk.com/groups/hypersc ... 6-s10.html
R.I.P.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Kouzelnik »

Hezký večer,

zaujalo mě že vlastně nevím, jak probíhalo rozhodování v Třetí říši co s ukořistěnými letadly v rámci Barbarossa, zejména kořist z roku 1941/42.
http://www.luftarchiv.de/index.htm?/beu ... /index.htm


Chápu správně, že u:
a) starších typů jako I-15, I-16, Tupolev SB, Gloster Gladitor (a ještě starších typů jako R-5/R-Z), které LW už měla „ošahané“ ze Španělska nebo po okupaci Česko-Slovenska nebo po po bitvách v 1940 … byly mašiny ukořistěné v 1941 (a v 1942) nabízeny polonezávislým spojencům (Rumunsko, Slovensko, Chorvatsko,...) a pokud nebyl zájem, tak Třetí říše nabízela kořistní sovětská letadla neutrálům na prodej ?
... mezi neutrály zahrnuji nejen Španělsko, které by logicky mohlo mít zájem (vzhledem k dědičnosti vybavení/znalostí u užívaných sovětských letadel získaných v rámci Španělské občanské války), ale zejména Finsko a Bulharsko (plus Švédsko a Švýcarsko a Turecko).

b) A u modernějších kořistních mašin (MiG-3, Iljušin Il-4,…) byly nejprve mašiny zkoušeny a pokud mašiny nebyly potřeba u záškodnické KG/200 nebo u metodické Zirkus Rosarius, tak byly mašiny nabízeny na prodej stejně jako u starších mašin jako v odstavci a)... tj. primárně (bojujícím) polonezávislým spojencům a sekundárně neutrálům?

viz dodávky do Finska:
https://forum.axishistory.com/viewtopic ... 396#p18891 včetně kontextu, že o jednotkových cenách kořistních ex-sovětských letadel pro Finsko z Třetí říše
http://surfcity.kund.dalnet.se/polikarpov_finland.htm (I-153,...)

Mám pocit, že vůbec neproběhla žádná dodávka kořistních mašin (nejen sovětských, ale vůbec žádných) do Švédska či do Švýcarska

Mě zejména překvapilo, že jsem narazil na zmínky o osudech cca ukořistěných 100 Il-2, které LW zkoumala... ale: nenarazil jsem na zmínku o jakkémoliv využití Il-2 v LW a ani u spojenců Třetí říše (a ani u neutrálů)... přitom bych čekal, že v oblasti ustašovského Chorvatska/Bosny nebo v regionech Jugoslávie okupovaných Maďarskem či Bulharskem či Italskou Albánií by bylo logické jejich použití ... a to zvláště jednomístných verzí Il-2, bo v tamních (protipartyzánských) akcích by IMHO nevadila absence střelce v jednomístné verzi Il-2



Aspoň tu odložím to co jsem našel při hledání o kořistních Il-2

dohodnuté typy mašin dodávaných Třetí říší do Španělska
https://ww2aircraft.net/forum/threads/s ... wii.23660/

složení letectva Turecka po jednotlivých letech
https://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=116560
- patrně nejzajímavější dodávka do Turecka: https://theaviationgeekclub.com/are-fif ... in-turkey/


Fotky plus stručné info o kořistních mašinách (z SSSR, Itálie,...) v LW viz Waffen Arsenal 71

Díky za případnou opravu/doplnění.
R.I.P.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od kacermiroslav »

Kouzelníku,
stejným způsobem můžeš uvažovat, přes Sovětské kořistní letouny neužívali Němci a Italové třeba na africkém bojišti. Zde by nehrozila záměna se Spojeneckými letouny. Nicméně odpověď je jednoduchá. Výcvik pilota trval cca 1 rok a v průběhu války byl z nouze zkrácen na 6 měsíců a někdy ještě méně. Školitelů na kořistní letouny asi moc mít nebudeš a především ti budou chybět opravárenské dílny, zkušenosti mechaniků a dalšího leteckého personálu, náhradní díly atd. Ve finále ti z toho vznikne pěkný logistický guláš. No a také nesmíš zapomínat na lobby mocných leteckých výrobců, kteří moc nechtěli snižovat objednávky, když zisk chtěli mít ve své kapse. Stačí když se třeba podíváš na obrněnou techniku, kolik zahraničních typů Němci nadále nechali běžet v sériové výrobě? Pokud se nepletu, tak jen náš ex LT-38. Vše ostatní (francouzské) užívali primárně k druhořadým účelům a to jen díky tomu, že v těch zemích měli pod kontrolou výrobu náhradních dílů a opravárenský servis v podobě samotných francouzských pracovníků.
ObrázekObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Kouzelnik »

kacermiroslav píše:Kouzelníku,
stejným způsobem můžeš uvažovat, přes Sovětské kořistní letouny neužívali Němci a Italové třeba na africkém bojišti. Zde by nehrozila záměna se Spojeneckými letouny. Nicméně odpověď je jednoduchá. Výcvik pilota trval cca 1 rok a v průběhu války byl z nouze zkrácen na 6 měsíců a někdy ještě méně. Školitelů na kořistní letouny asi moc mít nebudeš a především ti budou chybět opravárenské dílny, zkušenosti mechaniků a dalšího leteckého personálu, náhradní díly atd. Ve finále ti z toho vznikne pěkný logistický guláš. (...)


Ad nevyužitých cca 100 kořistních šturmovniků Il-2 např. na okrajovém bojišti Jugoslávie
Doporučuji si pročíst např. výše uvedený odkaz na AH.com, jaké kořistní letadla nakupovali Finové
viz dodávky do Finska:
Jenže Finové asi věděli, že Šturmovniky dost rychle hnijí (zadní část) takže možná nechtěli kvůli přírodním podmínkám.

Tj. z hlediska vlivu klimatu na používání kořistních Šturmovniků by přicházely v úvahu např. Itálie či Španělsko (jižní regiony v těchto Dominiích/Impériích):

Největší vojenský přínos by mohl být pro Italy pro okupační jednotky v Jugoslávii/Albánii/pevninském Řecku, ale asi měli nulovou zkušenost se zprovozňováním kořistních sovětských letadel. O to větší logiku by dával prodej kořistních Šturmovniků do Španělska, např. pro "strýčka příhodu" na Kanárské ostrovy kde by asi hniloba trupu postupovala pomaleji.



P.S. Příliš nerozumím použitému přirovnání jestli používat kořistní techniku ke Tvému příkladu jestli ano/ne o sériové výrobě kořistních typů na příkladu obrněné techniky (LT-38/Pz-38). Přiléhavější je např. příklad Baukommando Becker
R.I.P.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od kacermiroslav »

Kouzelníku,
ty se pohybuješ v rovině úvah. Prostě se podívej na to, že ta kořistní Sovětská technika prostě až na drobné výjimky, užívaná nebyla. Tudíž k tomu asi měli všichni nějaké výhrady a důvody. A nepochybuj o tom, že ty úvahy využít je nebyli. Ale prostě když dalo hlavy dohromady X lidí, kteří se v dané problematice pohybovali, tak to vyhodnotili tak, jak vyhodnotili.

Baukommando Becker není vhodný případ. Já jsem nemluvil o přestavbách kořistní techniky, ale o pokračování sériové výroby. A to udržování třeba 300 tanků Somua S-35 bylo možné právě díky tomu zázemí, které Němci ve Francii měli. A přesto všechno se v sériové výrobě nepokračovalo, ale jen udržovalo v provozuschopném stavu to, co měli.

Koneckonců poválečná hodnocení většinou popisují právě jako německou nevýhodu to, kolik různých typů všech možných strojů měli. Tříštila se tím výroba, vývoj, náhradní díly, logistika atd. A to se týká i letadel. Prostě by v tom vznikl jen guláš. A těch zemí, které měli nějaké finanční prostředky na nákup třeba uváděné kořistní techniky, moc nebylo. Zrovna Španělsko toho je příkladem. Po třech letech občanské války měli svých vlastních problémů více než dost. I to byl jeden z důvodů, proč fašista Franco nevstoupil na stranu Osy.
ObrázekObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Kouzelnik »

Nerozumíme si... já poukazuji na příbuznost motorů v letadlech prodávaných Třetí říší. MiGy-3 si koupili Finové (předpokládám ve verzi s motorem pro vyšší výšky Mikulin 35) a dávalo by pro ně smysl si koupit i Il-2 s Mikulinem 38 do nižších výšek... bo náhradní Mikuliny 35, předpokládám Finové neměli kde získat.

viz info o relativně snadné použitelnosti obou motorů v MiGu-3 https://ruslet.webnode.cz/technika/rusk ... g-3-am-38/ viz pasáž začínající:
autor neuveden, web: RusLet píše:Protože motor typu AM-38 vykazoval shodnými rozměry jako AM-35A a navíc byl opatřen identickými úchyty, jeho vestavba do draku sériového MiGu-3 se obešla bez větších zásahů do původní konstrukce. Takto modifikovaný MiG-3 vešel ve známost jako MiG-3 AM-38 a od vzletové dráhy se poprvé odlepil dne 31. července 1941. V průběhu zkoušek byly do konstrukce tohoto stroje vneseny některé změny. Ty (...)
Tj.: patrně kvalita (zpracování) sovětských kořistních mašin byla taková, že u některých kořistních mašin/typů se nevyplatilo ani platit za jejich transport... jiná hypotéza než tato mě nenapadá.
R.I.P.
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Mirek58 »

Tak ony nebyly jen úvahy.
Byly i vážně zamýšlené pokusy o využití kořistní techniky pro II. říši.
Např v Praze ( Valtrovka?) se zkoušelo použít sov hvězdicové motory.
Výsledek byl nula, protože III. říše neměla potřebné druhy maziva.
On si málokdo uvědomuje, že zavést cizí, kořistní, techniku do vlastního systému je sakra drahá záležitost. Díky nutnosti vytvořit potřebné logistické zázemí, paralelní výrobu.
ObrázekObrázek
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od kenavf »

O to používanie ruských lietadiel možno nikto nestál aj kvôli tomu aké bolo ich dielenské spracovanie a kvalita. Ak je pravda to o tých nedopracovaných interieroch kabín a určite sa to týkalo asi aj ostatných súčiastok.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Hektor »

EXIstuje zoznam lietadiel ukoristenych vo Francúzsku Beneluxe, Dánsku, Nórsku, Juhoslávii, Grécku a ZSSR?
Ide mi o možnosť podporiť spojencov Nemecka napríklad Holandské s Dánske D.XXI do Fínsla. Rovnako MS.406 pre Fínov ale napríklad aj Slovensko (motor HS-12). Hurricane z Juhoslávie a Belgicka pre Rumunsko.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Kouzelnik »

Myslím, že něco jako seznam popisující: počet kusů, ukořistěné varianty, období kořisti atd. neexistuje, aspoň já o něm nevím. Co jsem našel, tak spíše jde soubor fotografií, které IMHO autor obvykle míní zejména pro modeláře, tak aby měli inspiraci když chtějí např. MS-406 nebo I-16 např. s křížem. https://www.amazon.com/Foreign-Planes-S ... 1848840810

Výše jsem napsal obě asi nejvíce známé jednotky LW, které primárně provozovali kořistní techniku. Nicméně existovaly i další jednotky, provozují (doplňkově) kořistní letadla. Patrně existovala souvislost mezi ukořistěným množstvím ukořistěných letadel atd. ve vztahu k rozhodování, jestli a pokud ano, tak k jakým jednotkám LW zařadit kořistní typy do služby v rámci LW.
IMHO těch výše zmiňovaných údajně 100 kořistních Šturmovniků, patrně bez využití v LW nebo u spojenců 3. říše, to byla asi výjimka. Myslím bez jakéhokoliv využití, bo spousta kořistních letadel patrně sloužila v rámci jednotek popisovaných v těchto knížkách:
https://www.biblio.com/book/fledgling-e ... 1245737160
https://www.biblio.com/book/luftwaffe-s ... /732266320

Akorát bych od sebe odlišoval kořistní techniku od běžných dodávek pro Třetí říši a její polo-/spojence z okupovaných částí Evropy (např. Dorniery Do-24 vyráběné v okupovaném Holandsku, tj. letadla které se v Německu původně nikdy masivně nevyráběly, neboť LW si původně vybrala jiné typy letadel). Dalšími významnými dodavateli neněmeckých typů letadel pro Třetí říši byly fabriky ve Vichystické Francii (ovšem podíl výroby původně francouzských typů se po okupaci v 1942 vesměs snížil ve prospěch záměru na produkci německých typů). A fabriky v okupované severní Itálii od r. 1943 (plus dodávky neněmeckých typů z Protektorátu do cca 1940 či snad do r. 1941 viz např. B-71). Blíže viz Arming the Luftwaffe od Daniel Uziel


Pokud jde o toto:
Hektor píše:Ide mi o možnosť podporiť spojencov Nemecka napríklad Holandské s Dánske D.XXI do Fínsla. Rovnako MS.406 pre Fínov ale napríklad aj Slovensko (motor HS-12). Hurricane z Juhoslávie a Belgicka pre Rumunsko.
tak v realitě Třetí říše to rozhodování dodávkách kořisti (komu a co a jestli vůbec) bylo IMHO mnohem složitější a nelze v pár větách udělat zobecnění.... Např. je vhodné si uvědomit, že důvody proč vznikla Malá dohoda, nezmizely ani po dohodě z Bledu (myslím tu první z 1938) a ani po teritoriálních přesunech v Evropě v období 1938-1941 ... viz např. výrazná snaha Maďarska o jistou míru nezávislosti v dodávkách letadel z Třetí říše a jejího Impéria/Dominia formou masivního zavádění typů rovněž z Itálie (viz např. necelé tři stovky Reggiane Re-2000 z toho většina v silně upravené verzivyráběna v Maďarsku)... A přes tuto maďarskou strategii jak získat co nejnovější konstrukce z Třetí říše (např. formou licenční výroby), tak Fw-190 byly do Maďarska dodány až o hodně později než např. do Turecka.... Tím chci říct, že nevěřím, že by bylo reálné v období 1942 dodat do Rumunska ty kořistní MiGy-3 (pro účely rumunské PVO obrany proti tehdejší hrozbě, že budou následovat další anglo-americké nálety z Egypta či snad z Kypru atd. na rumunskou ropnou infrastrukturu). Myslím ty kořistní MiGy-3 popsané výše, které koupilo Finsko.
R.I.P.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Kouzelnik »

Hektor píše:EXIstuje zoznam lietadiel ukoristenych vo Francúzsku Beneluxe, Dánsku, Nórsku, Juhoslávii, Grécku a ZSSR?
Ide mi o možnosť podporiť spojencov Nemecka napríklad (...) aj Slovensko (motor HS-12). (...)
viz kapitola 3, která obsahuje komplexní rozbor situace o shánění letadel... mj. obsahuje i zmínku o nacistické nabídce kořistních Dewoitine D.501 v roce 1942 viz str. 61 v Slovenské letectvo 1939-1944 2. díl vydal Magnet-Press Slovakia 2000, autoři knihy: P. Šumichrast a V. Klabník

Po pročtení té kapitoly bych spíše čekal, že Slovenská vláda se cíleně zaměří, aby usilovala o letadlo, které
a) si mohla koupit = tj. dostat od LW ty kořistní letadla, které LW masivně nepoužívala a ani nedodala do jiného státu a
b) současně dle druhého kritéria: vybírat z letadel kde by servis agregátů, popř. aspoň motoru byl možný v blízkých regionech Třetí říše

... vychází mi z toho Breguet Bre 693 s Gnome-Rhône_14M, bo pražský Walter vyrobil necelých 300 kusů licenční varianty (jako Mars 14M), takže předpokládám, že uměl zajistit servis motorů.
Z fotek je zřejmé, že Bre 69xy byl určitě testován v LW, nicméně zmínky o masivním nasazení (=desítky kusů) jsem nenašel. Ostatně po okupaci Vichy byly ukořistěny další Bre 69xy, které však byly předány Italům (narazil jsem na zmínky, že bylo 18 Bre 69 ve službě, které Regia Aeronautica dostala od Třetí říše po okupaci Vichy na podzim 1942). Nevím jestli ty Bre 69xy sloužící v Itálii byly ve verzi Bre 693 tj. s GR 14M.

Ještě víc univerzální v podmínkách letectva Slovenské štátu by byly kořistní letadla Potez 630 a odvozené varianty, ale o tyto kořistní asi byl primárně zájem v Rumunsku.

Ale z uvedené kapitoly nevyplývá, že by se slovenští představitelé vydali naznačenou cestou jak získat modernější letadla formou málo-početných, spíše nechtěných kořistních letadel (=preferovali dodávky nejrozšířenější letadel v rámci LW popř. přeprodané od Třetí říše a to Caudrony... plus Italská nabídka, ze které byly zrealizována dodávky těch transportních S.M.).

Na okraj: V uvedeném zdroji je popsán ještě jeden pokus o jinou akvizici kořistních letadel a to Aero A-304 (přímo od výrobce z Protektorátu), ale na to jsi se neptal.
R.I.P.
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Hektor »

Na Potez 63x som myslel ako ja ako prieskum, pozorovanie, ľahký bombardér.
Knižku Slovenské letectvo mám a viem o ponuke D.501 aj o He-51 a školení na Ár-65.
Rumunsko dostalo len od Francúzov objednané P.633 a potom až oveľa neskôr už len na výcvik 631 rovnako ako Maďarsko.
Proste Nemci to ponukali neskoro. Pritom na jeseň 1940 mohli mat spočítané koľko čoho majú a posúvať to spojencom proti ZSSR.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Skeptik »

Otázkou je, kolik letuschopných francouzských letadel Německo v roce 1940 ukořistilo. Moc jich nebude. To co mohlo uletělo do severní Afriky a zbytek do vichistické Francie.
To málo co ukořistili zařadili do leteckých škol.

Větší množství francouzských letadel Německo ukořistilo až po obsazení celé Francie v prosinci 1942.
Ostatně do roku 1943 padá i většina dodávek francouzských letadel spojencům ... připomeňme třeba 48 MS-406 chorvatskému letectvu.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Hektor »

Preto Francúzske lietadla dodávalo Nemecko napríklad Fínsku (H75 a MS.406) v roku 1941.
Odpovědět

Zpět na „Luftwaffe“