Tomas Marik,nastupujici cesky Tom Clancy?

Filmy, dokumenty, knihy, publikace s válečnou tématikou, TV tipy.

Moderátor: jarl

Odpovědět
Raptor
svobodník
svobodník
Příspěvky: 36
Registrován: 16/5/2011, 07:03

Příspěvek od Raptor »

Co se tyce motoru, vychazel jsem z pramenu me dostupnych.Zda to je ci neni "cisty" naporovy motor myslim nema na dany vysledek vliv - kor kdyz sam vyrobce motoru a letounu jej tak deklaruje (presny terminus technicus je "Turbo-Ramjet")

Co se tyce "nekdo mu rekl", pokud delate zavery z toho tak je to vas boj nicmene me sveho casu jeden rybar taky tvrdil ze vytahnul z prehrady kde sumci nikdy nebyly dvoumetroveho sumce a byl ochoten se kvuli tomu cely den hadat.Je myslim rozdil mezi famou a realnym vysledkem.

Co se tyce vyskoku, popsany zpusob "odlovu" byl v CSLA realne nacvicovanou taktikou pro zachyt a niceni SR-71.Cviceny na to byly posadky 1.slp a 11.slp a to na MiG-23 se strelami R-23R.Presny popis metodiky je dostupny kuprikladu v lonskem L+K - pri popisu v Longbow to byl jeden z pramenu z nejz jsem vychazel.Samotne pouziti R-23T a "nahaneni radary" je potom mou upravou zalozenou na realne zkusenosti CSLA ze kdyz si na SR-71 na konci 80.let jeden stihac 1.slp "pinknul" radarem, SR-71 dle zaznamu provedl okamzity uhybny manevr spojeny se zmenou vysky a rychlosti a to i pres to ze byl dost hluboko nad Nemeckem.Proti stihacum to byla standardni obramna.

Co se tyce ruseni, existuji i zaznamy z NDR a CLR kde doslo k nekolika pokusum o zachyt SR-71.Dle me dostupnych informaci to cinske radary nezvladly avsak radary na MiG-23 a MiG-29 (tehdy pokusne kratce pouzite) se zdaly byt proti ruseni imunni (vzhledem k tomu ze jej zachytavali nad nemeckym uzemim, predpokladam ze by se branil vsemi dostupnymi prostredky vcetne vlastni REB).Samo o sobe to neni nijak prekvapive protoze pri konstrukci SR-71 se jako hlavni protivnik povazovaly prave prostredky strategicke PVO.Stihacky byly brany pouze jako sekundarni hrozba s predpokladem ze s vyjimkou MiGu-25 na nejz byla cast REB "usita" (po Belenkove uletu) by pro obranu mel stacit unik vysokou rychlosti a pripadny manevr
Naposledy upravil(a) Raptor dne 26/5/2011, 07:29, celkem upraveno 1 x.
Anton
svobodník
svobodník
Příspěvky: 25
Registrován: 12/8/2008, 11:31

Příspěvek od Anton »

Ačkoliv jsem se zatvrdil, že na tenhle "diskusní" web již nevlezu, musím reagvat.., jako autor Perského gambitu jsem samozřejmě v rámci "licencia poetica" utvořil vlastní verzi RZ. Ovšem kolegové na to měli jiný názor a ve vývoji jsme se neshodli. Takže pokud tu někdo cituje z Perského gambitu a kvůli RZ, je na špatné koleji.

Jinak podotýkám že coby katolík a integrista samozřejmě s některými variacemi RZ nesouhlasím.., ale ctím svobodu projevu kolegů spolupsavců.

Co se týče uvěřitelnosti/neuvěřitelnosti Clancyho, Browna a dalších.., při četbě např. Clancyho "veledíla" SSN o superposádce amerických ponorkářů a jejich úžasné ponorce začne čtenář mít pocit, že si Clancy hyperbolou ab absurdum asi dělá psinu sám ze sebe!
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

No výrobce v zájmu propagace vypustí kdeco. Během dneška dodám pár zajímavých obrázků. Slibuji :) Jen ty údaje nemám, protože jsem se nedostal domů.

Ovšem další věc která mi vadí je to zlomení žeber po katapultáži ze zasaženého Blackbirdu. Stačí jednoduchý výpočet ke zjištění že dynamický tlak při rychlosti M3 ve výšce 30000m je stejný jako při rychlosti 436km/h při hladině moře. Ano, je to relativně dost, cca. 900 kg/m2, ale nikdy jsem o zlomených žebrech z tohoto důvodu (v této rychlosti) ještě neslyšel, obzvlášť uvážíme-li že vystřelovací sedačka Blackbirdu je vybavena jakýmsi deflektorem, který má zajistit že pilot bude až za rázovou vlnou, a tedy v oblasti již snížené rychlosti proudění. Z podobného důvodu je vyloučeno, aby trosky Blackbirdu dopadly na zem rychlostí M3. Pravděpodobně by dopadly rychlostí hluboce podzvukovou.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Raptor
svobodník
svobodník
Příspěvky: 36
Registrován: 16/5/2011, 07:03

Příspěvek od Raptor »

Tak tady bych si dovolil zásadně nesouhlasit už proto že existuje několik precedentů a to z celého světa (naše letectvo nevyjímaje).Zranění při katapultáži rozhodně neobvyklá nejsou (primárním cílem je zachránit život, ne 100 procentní zdraví) a i když klasickým evergreenem je kompresní zlomenina obratlů, lze nalézt i případy zlomenin žeber a končetin a to jak od dopadu na zem tak i od samotné katapultáže (konkrétně zlomenina žeber je u nás dokladována při katapultáží z MiGu-21 v rychlosti 380km/h).Do značné míry to asi bude dáno pevností kostí každého jedince.

A co se týče toho dopadu, budu se přít i tady protože i kdyby letounu pracoval jen jeden motor (a já zásadně pochybuju že v případě že je letoun zasažen bude první věc co posádka udělá kompletní zhasnutí motorů), při střemhlavém letu se mi moc nezdá že by ten letoun měl nějak zásadně zpomalovat a to i přes brzdění atmosférou.Zda by se rozpadl (a následně zpomalil) je zásadní otázkou ale pokud by šel dolů v relativně celém kuse (R-23 mu odtrhla motor a část křídla) tak ta rychlost bude hodně vysoká a blížila by se rychlosti při přechodu do pádu (Machovo číslo by ovšem vzhledem k větší rychlosti zvuku u země - 340m/s proti 301m/s ve výšce sestřelení - jiné být zřejmě mělo).Bohužel, pokud je mi známo, praktické prověření této možnosti chybí a lze v tomto směru pouze teoretizovat.
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Nebavíme se o kompresních zlomeninách ani o zranění způsobených dopadem na zem. Navíc zdůrazňuju ten deflektor. Co se děje za rázovou vlnou asi víš.

Co se týče dopadu Blackbirdu na zem, nemám co dodat. I pokud by druhý motor pracoval až do dopadu, jako že i to bych s naprostou určitostí vyloučil z důvodu překročení limitů sání a následné pumpáže, letoun by rozhodně neletěl přímo, určitě by se roztočil a následně rozpadl. A i kdyby letěl, nestačilo by to k dopadu rychlostí M3 ne z důvodu rychlosti zvuku, ale dynamického tlaku.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Ale ten případ s MiGem beru - o tom jsem nevěděl.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Raptor
svobodník
svobodník
Příspěvky: 36
Registrován: 16/5/2011, 07:03

Příspěvek od Raptor »

Sedačka SR-71 má aerodynamický deflektor?A to v které části?Deflektorem je vybavená třeba sedačka K-36 ale sedačka v Blackbirdu jej dle fotek jak ze zkoušek tak z informací v samotném manuálu na který jsem odkaz vložil výše nebo třeba dle Shaylerovy knihy Space Rescue kde je obsáhlý rozbor tohoto typu sedaček - mimo jiné i proto že byly použity v prvních raketoplánech - a absence deflektoru tam je zmiňována jako zásadní nevýhoda.Ostatně deflektorem nebyly vybaveny ani sedačky pro Geminy z nichž sedačka pro SR-71 přímo vznikla.O tom že deflektor (mimochodem, je celkem zajímavé že u letadel létajících v těchto rychlostech se poprvé prokazatelně objevil až na MiGu-31 právě na sedačce K-36 - i MiG-25 měl klasickou KM-1) je jedna z věcí o niž američani v ruské Zvezdě projevili zájem na zakoupení know-how (což poněkud podkopává představu že tuhle technologii mají nějak pořádně zvládnutou) nemluvě.

Obrázek

Obrázek

Navíc deflektor jako takový rozhodně není samospasitelný.Ano, bez diskuse zvýší rychlost v níž se katapultáž dá ještě přežít ale to je tak asi všechno.Opět lze uvést precedent z katapultáže polského pilota se Su-22 (tuším v roce 1990-1991?) kdy se v přímém letu (cca 700km/h) střílel po vysazení motoru a i když měl pod zadkem K-36 s deflektorem (který se podle videa občas kolujícího po internetu vybavil) tak byl dobitý jak Bagdád po náletu...
Uživatelský avatar
VGR_j4ck41
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 448
Registrován: 1/9/2010, 10:23

Příspěvek od VGR_j4ck41 »

Anton píše:Ačkoliv jsem se zatvrdil, že na tenhle "diskusní" web již nevlezu, musím reagvat.., jako autor Perského gambitu jsem samozřejmě v rámci "licencia poetica" utvořil vlastní verzi RZ. Ovšem kolegové na to měli jiný názor a ve vývoji jsme se neshodli. Takže pokud tu někdo cituje z Perského gambitu a kvůli RZ, je na špatné koleji.

Jinak podotýkám že coby katolík a integrista samozřejmě s některými variacemi RZ nesouhlasím.., ale ctím svobodu projevu kolegů spolupsavců.

Co se týče uvěřitelnosti/neuvěřitelnosti Clancyho, Browna a dalších.., při četbě např. Clancyho "veledíla" SSN o superposádce amerických ponorkářů a jejich úžasné ponorce začne čtenář mít pocit, že si Clancy hyperbolou ab absurdum asi dělá psinu sám ze sebe!
mno jelikoz se mluvi o me tak i pres svoje rozhodnuti do tohohle vlakna dale nezasahovat .. cinim tak

mili Antone, pokud je tvoje povidka uvedena pod hlavickou RZ - a to prosim je ... chces pripomenout co je napsane na obalce pdf verze? CZECHOSLOVAK EXPEDITION FORCES edition; REDZONE publishing - tak nezasveceny divak jednoznacen predpoklada, ze se jedna o stale stejny svet RZ ... a pokud, dle tvych slov, se o stejny svet nejedna, nevydavejte to pod stejnou firmou ... takze imho momentalne jsi na spatny koleji ty

co se tyce na narazku na Clancyho uveritelnost ... hovoril jsem o
dalsi "problem" je v tom, ze u autoru je prilis videt komu fandej - ano jako u Clancyho je vysledek zcela zrejmy, ale Clancy to podle me lepe maskuje - uz jenom samotnym popisem sveta a retorikou
cilize tvuj pripad s americkejma superponorkarema je trosku vedle ... ja nekritizoval supermanstvi vojaku CSLA ... ja kritizoval to co jsem v dalsich prispevcich rozvadel ... chovani CSSR a reakci ostatnich statu na toto chovani ... svet a retoriku ... takze priste spise cist a odepisovat v klidu nez pod dojmem emoci
Raptor
svobodník
svobodník
Příspěvky: 36
Registrován: 16/5/2011, 07:03

Příspěvek od Raptor »

Jen pro úplnost konkrétní část manuálu ke katapultáži ze SR-71 se skresy celého průběhu a postupu katapultáže

http://www.sr-71.org/blackbird/manual/3 ... e=3-23.png

http://www.sr-71.org/blackbird/manual/3 ... e=3-24.png

http://www.sr-71.org/blackbird/manual/3 ... e=3-25.png

http://www.sr-71.org/blackbird/manual/3 ... e=3-26.png

Je mi líto ale deflektor ani nějakou "pláštěnku" přetahovanou přes helmu tak jako u starších sedaček nevidět...o nějaké komplexní "kapsli" jako třeba byla na Hustleru nebo deflektoru z překrytu kabiny jako byl u SK-1 a prvních verzí jednadvacítky nemluvě...
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

I to co jako deflektor na první pohled nevypadá, může deflektorem být ;). Tady jde zejména o fakt, že v momentě kdy se sedačka vzdálí od rázové vlny vytvářené letounem (v blízkosti rázové vlny je jak známo proudění poněkud zpomaleno), je poměrně zakloněná takovým způsobem, že samotný pilotův trup a hlava by se měly ocitnout za rázovou vlnou v jejímž čele jsou dno sedačky, bočnice a možná špičky bot. Pak je zde fakt, že pilotův skafandr se po odstřelení překrytu nafoukne jako balón, což je další věc která by ho měla od nějakého vzdušného nárazu ochránit.

Mýlíš se, že se deflektor objevil až na MiG-31, což mohu snadno dokládat níže přiloženým obrázkem vystřelovací sedačky z X-15. Dá se tedy předpokládat že s rázovou vlnou (a tím ke snížení rychlosti proudění působící na pilota) při katapultáži si Američané poradit v době Blackbirdu dovedli. Podotýkám že některé verze sedačky pro X-15 měly ještě vpředu mezi nohama samostatný štít tvaru "V".

Obrázek
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Raptor
svobodník
svobodník
Příspěvky: 36
Registrován: 16/5/2011, 07:03

Příspěvek od Raptor »

Úžasná konstrukce...jinými slovy je v podstatě každá sedačka vybavená deflektorem protože se díky brzdícímu padáku zaklání natolik aby její spodní část chránila pilota...jo, to má logiku stejně jako považovat nafouknutí výškového obleku za ochranu pilota - proti tlaku možná ale proti proudícímu vzduchu?Měl jste na sobě někdy třeba "suchý" skafandr pro potápění (přesněji starší typy u nichž byla tlakově vytvářená mezivrstva)?Kopnout vás do břicha tak se asi zkroutíte i když ho na vás někdo nafoukne...

O tom že níže popsaný "deflektor" jsou ve své podstatě stabilizační plochy sedačky které se objevovaly už v 50.letech (typicky třeba sedačka KK-2 z MiGU-17 nebo MiGu-19 kde se za týmž účelem rozevíraly postranní panely záhlavníku) nemluvě...

Asi bude problém především v terminologii - deflektor kužel rázové vlny vytváří tím že se vysune před pilota a chrání jej při opuštění samotného letounu.Ne že sedačku nastabilizuje tak aby pilota kryla...Jinými slovy výše uvedený obrázek ani manuál SR-71 nedokládá že by sedačka na X-15 nebo SR-71 alespoň náznak deflektoru měla (ten "štít ve tvaru V" se sice objevil, to máte pravdu, ale bylo by seriozní dodat že pouze pokusně a nikdy nebyl na X-15 v provozu používán a to zejména proto že ve skafandru navlečeném pilotovi zásadním způsobem bránil v pohybu).

Mimochodem, je dost divné že když byli američané takoví kanóni a technologii deflektorů znali tak jejich sedačky dodnes neumožňují bezpečnou záchranu posádky v normální výšce v nadzvukové rychlosti...čistě pro porovnání, K-36 s deflektory to zajišťuje v troposféře do rychlosti 1400km/h což je i prakticky ověřené (rekordní katapultáž s K-36 je tuším na 1800km/h, soudobá ACES II se stabilizací přitom (a k tomu se sami američané drze přiznávají) je pro pilota nebezpečná už 850km/h (tuším to byl jeden z představitelů MB který v roce 2000 konstatoval že 99 procent všech katapultáží probíhá do rychlosti 800km/h takže vývoj dodatečné ochrany posádky je k ničemu).Když se potom člověk podívá na absenci omezovačů rozhozu rukou či fixace nohou, zdá se že s tou péčí o životy posádek to u západních konstruktérů sedaček zas tak horké nebude...(ostatně v manuálu uvedená nutnost u sedačky z Blackbirdu provést manuální odhoz a následné manuální otevření hlavního padáku je skutečně bonbónek - pilot asi neměl právo na bezvědomí nebo zranění)
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Ehm... jaksi se nebavíme o vystřelovacích sedačkách normálních letadel. Deflektor je něco co řízeně odklání (rázovou vlnu). Nebo auto s integrovanou boční výztuhou dveří nemá boční výztuhu dveří? Stále si myslím že díky kombinaci nízkého dynamického tlaku, sedačce způsobu katapultáže a skafandru nafouknutého silou téměř celého baru by k popsanému zranění nedošlo. Ber to (na foru si tykáme) prosím jako technickou poznámku ve smyslu "když už se to tady řeší", která by se ti mohla třeba hodit v další tvorbě. Nejsi tu mezi nepřáteli i když spolu nemusíme souhlasit. Stejně je tomu u "výskoku", "náporového" motoru i dopadu vraku rychlostí M3 nebo 8G v letové hladině. O K-36 se nepřu. Je to patrně nejlepší vystřelovací sedačka na světě, jen bych nehaněl ty "západní". Počet zachráněných pilotů nehovoří o tom že by byly výrazně horší. Například sedačka z Viggena byla testována do rychlosti 700 KEAS. Britská sedačka (opovrhovaný MB) použitá v Gripenu má pochopitelně všechny parametry lepší.

ad. "výskok": Vím že se to tak cvičilo, ono L+K mám doma taky, ale dnes se dá s úspěchem pochybovat o účelnosti takového počínání. Tenkrát československá PVO o způsobu provedení i úspěších švédských pilotů pochopitelně nevěděla. Dnes máme ten luxus "vědět víc".
Naposledy upravil(a) jersey.se dne 26/5/2011, 14:47, celkem upraveno 1 x.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

Kritický okamih pri katapultáži smerom hore je "prvých päť metrov", teda moment, keď sa sedačka už dostáva mimo obrys kabíny, ale ešte je vedená teleskopickým mechanizmom.
Vtedy je rýchlosť sedačky voči vzdušnému prúdu najvyššia, navyše prelieta prúdom vzduchu okolo trupu (a prípadne i rázovou vlnou), pilot je vystavený najväčším zrýchleniam, ale ešte nie je výrazne zmenená poloha a nefunguje padákový systém. Naklonenie sedačky padákovým systémom prebehne relatívne neskoro, až niekoľko desatín sekundy po výjdení sedačky z obrysu kabíny, takže prvotný náraz prúdu vzduchu tak či tak pilota zasiahne.
Ochranu v kritickom momente môže poskytnúť prekryt kabíny ako u SK-1 z Mig-21F/PF, alebo deflektor vysunutý ešte v kabíne ako u K-36, prípadne systémy ktoré zakrývajú hlavu a hornú časť trupu (skúšané na F-4) alebo celé telo pilota (B-58 Hustler, XB-70 Valkyrie).

Sedačka X-15 má stabilizačné krídla vedľa záhlavníku a stabilizačné teleskopické tyče pod sedačkou... - ale deflektor nemá. Na druhej strane, pilot je umiestnený relatívne "hlboko" v konštrukcii sedačky, takže je pomerne slušne chránený.

V minulosti sa v úvahách a článkoch pomerne často objavovala kresba sedačky so štyrmi výklopnými krídlami a vpred (medzi nohami pilota) vysunutým deflektorom pre veľmi vysoké rýchlosti - a často bola mylne považovaná za reálnu konštrukciu sedačky pre SR-71...

Na SR-71 bola použitá sedačka Lockheed C-2 používaná aj na F-104. Svojho času ma to dosť prekvapilo, pretože sedačky z F-104 nepatrili ani vo svojej dobe medzi tie špičkové...

Otázka "bezpečnej" či "prežiteľnej" rýchlosti pri katapultáži musí byť bezpodmienečne spojená s otázkou "v akej výstroji".
"Výškový" či "antigé" oblek s tvrdou hermetickou prilbou ukotvenou k popruhom obleku, či dokonca kompletný výškový skafander, dáva ďalších 100-300m/s k maximálnej "bezpečnej" rýchlosti pri katapultáži.

Deflektor na sedačkách K-36 bol zavedený na základe pozorovania, že v niektorých prípadoch katapultáže so sedačkou KM-1 bol pilot v normálnej pilotnej výstroji zranený v oblasti krčnej chrbtice či dokonca usmrtený pri katapultáži tým, že nápor vzduchu sa oprel do hadice dýchača a prudko trhol dýchačom a celou prilbou do ľavej strany dolu. Tým došlo ku skloneniu a otočeniu hlavy zo správnej polohy a zraneniu.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

No právě že dokud je sedačka na kolejnicích, neměla by se dostat mimo čelní rázovou vlnu letadla, tudíž by neměla být vystavena plné rychlosti letu (rychlost okolního proudění je ovšem tím nižší, čím blíž rázové vlně se nachází - pak proudění opět zrychluje, ale to už klesá rychlost sedačky). Buď jak buď, ve 30 km výšce je vzduch tak řídký, že dynamické účinky při 3600 km/h (tedy o dost víc než 3M) na sedačku i pilota nejsou kdovíjak velké - jak jsem psal, jsou srovnatelné s účinky rychlosti okolo 400 km/h na hladině moře, což by neměla být pro sedačku taková práce a dost snesitelné pro pilota. Pokud jde o deflektor - možná se fakt hádáme zbytečně, takže dobrá - celkem uznávám že jsem přestřelil.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

Reálne by to po zásahu prebiehalo zrejme trochu inak ako to opisuje Raptor vo svojom príbehu - BlackBird by sa po zásahu začal rozpadať na prvočinitele, o to by sa postaral ťah druhého motoru, následné silné vybočenie a s ním spojené aerodynamické sily - pravdepodobne by sa rozlomil trup niekde na úrovni začiatku krídla. V prvom momente by pilotom silné bočné zrýchlenia znemožnili katapultáž , takže ku katapultáži by došlo až neskôr, keď by trosky stratili významnú časť pôvodnej rýchlosti (a výšky). Tým získajú piloti slušnú šancu na prežitie...

Na to, aby vrak dopadol na zem rýchlosťou Mach 3 by lietadlo muselo zostať nerozrušené, aerodynamicky symetrické a stabilné, popis udalosti v príbehu to ale vylučuje - došlo k odtrhnutiu motora a časti krídla.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Myslím že by se tou rychlostí nezavrtal do země ani kdyby chtěl pilot spáchat kamikaze. Jednak by poměrně brzo se snižující se výškou nastala pumpáž motorů a pak, ani tah obou motorů posílený hmotností letadla by nevyrovnal zvyšující se odpor v houstnoucí atmosféře.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
vencour
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 517
Registrován: 1/6/2007, 00:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od vencour »

Ještě jedna zvědavost: co jste připravili pro Zlín a Jana Baťu. Tj. když ho nemohl Beneš zrušit, tak se mohl Baťa dál realizovat v tuzemsku?
Obrázek
Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny. (Jonathan Archer, Enterprise)
lamada
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 148
Registrován: 9/3/2009, 17:15

Re: Tomas Marik,nastupujici cesky Tom Clancy?

Příspěvek od lamada »

No chlapci s těma sedačkama je nejblíž Alchymista asi proto, že o nich něco ví také bych přispěl trochou do mlýna ale raději by to chtělo vlastní link na téma katapultážní systémy. Mám podklady na SK 1, KM 1,KM 1M, VS1 BRI, K36 DM ser.2, i ser 1. SM a KK2. KS 3a KS 4.
Obrázek
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Tomas Marik,nastupujici cesky Tom Clancy?

Příspěvek od Alchymista »

Neváhaj a píš.
Zvlášť sedačky SK-1, KK2, KS 3 a KS 4 sú v našich končinách vyslovene "pole neorané".
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
Franz Trubka
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1815
Registrován: 14/10/2010, 04:16

Re: Tomas Marik,nastupujici cesky Tom Clancy?

Příspěvek od Franz Trubka »

Urcite by si to zaslouzilo samostatne tema a tohle hospodske nechat odpocivat v pokoji.
Samozrejme jsem pro, lamado pis. A porad se tesim na ty zamerovace..... :razz:
ObrázekObrázek

Pink Floyd-On The Turning Away
Odpovědět

Zpět na „Filmy, dokumenty, knihy“