Ju 88 S/T

Moderátor: Hans S.

Zamčeno
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Ju 88 S/T

Příspěvek od YAMATO »

*** Diskuse byla uzamčena. Aktualizovaná verze článku je k dispozici ZDE ***


Standartní bombardovací Ju 88 řady A byl sice vynikajícím strojem, avšak ne zcela bez chyb. Původně byl vyvíjen jako rychlý bombardér, avšak po změně na dvouúčelový horizontální/střemhlavý bombardér, použitím vnějších závěsníků a dalšími úpravami jeho výkony dosti klesly. Následně bylo nutné zesílit obrannou výzbroj, čímž výkony opět poklesly. Ke konci roku 1942 se začala realizovat myšlenka na návrat k původnímu pojetí rychlého horizontálního bombardéru.

Reakcí byl prototyp Ju 88 V-93 (později přeznačen na Ju 88 S V-1). Použit byl drak standartního Ju 88 A-4, pro pohon byly místo Jumo 211 použity BMW 801 D (1250 kW), odstraněny byly vnější pumové závěsy, příď byla aerodynamicky zjemněna a omezeno bylo pancéřování. Rychlost stoupla z 470 km/h u A-4 na 535 km/h, Luftwafe však nebyla stále spokojena. Vznikla proto zkušební série strojů S-0 s omezenou obranou výzbrojí, 910 kg pum v přední pumovnici a 680 l nádrží v pumovnici zadní. Výkony sice opět trochu stouply, avšak S-0 představoval až příliš velký kompromis, především co do nosnosti. Byly proto provedeny další úpravy.

Na podzim 1943 začala výroba strojů Ju 88 S-1. Poháněny byly motory BMW 801 G-2 se zařízením GM 1 (vstřik oxidu dusného pro zvýšení výkonu), které měly ve výšce 7300 m výkon 1050 kW. Osádka byla redukována na tři muže, obranná výzbroj tvořena pouze jedním kulometem MG 131 ráže 13 mm, pancíř mělo jen sedadlo pilota, olejové chladiče a sklo v lafetě kulometu. Odstraněna byla vana pod trupem, vyčníval pouze pumový zaměřovač. Nosnost se zvýšila na 2000 kg při použití dvou vnějších pumových závěsů.

Vyráběny byly i další varianty. Ju 88 S-2 byl poháněn motory BMW 801 TJ s turbokompresorem, které dávaly ve výšce 12000 m ještě 1100 kW. Pumy (až 3000 kg) byly neseny v dřevěné nástavbě pod trupem, v pumovnicích byly nádrže s 1900 l paliva. V zadní části nástavby byl pevný dozadu střílející kulomet MG 81 Z ráže 7,92 mm, zaměřovaný pomocí periskopu. Na variantu S-1 navazovala S-3, lišící se motory Jumo 213 A, opět s GM 1 a s krátkodobým výkonem až 1690 kW, díky čemuž dosahovala tato verse rychlosti až 645 km/h! Vznikly také průzkumné verse označené T-1 (z S-1) a T-3 (z S-3), které měly v pumovnici fotografické přístroje a další palivové nádrže.

Stroje řady S/T byly používány především na západní frontě proti Velké Británii. Výroba byla ukončena v létě 1944 po zavedení Jägerprogrammu. Celkové množstí vyrobených strojů není známo, nabylo však příliš velké.

TECHNICKÉ ÚDAJE (Ju 88 S-1)

ROZMĚRY
Rozpětí: 20,08 m
Délka: 14,84 m
Výška: 4,8 m
Nosná plocha: 54,8 m2

HMOTNOST
Prázdná: 8350 kg
Max. vzletová: 13800 kg

VÝKONY
Max. rychlost: 545 km/h / 610 km/h (v 8000 m bez/s GM 1)
Dostup: 10350 m / 11600 (bez/s GM 1)
Dolet: 2300 km (s 2000 kg pum)

Obrázek
Ju 88 S-1.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

Nevíš, jak vznikli následné verze 188 a 388 a hlavně v čem se lišily???
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Ju 188 vznikl vývojem Ju 88 B/E, hlavní změny byly: nová kabina s lepší aerodynamikou a výzbrojí, motory BMW 801/Jumo 213 (ty se však objevili i u Ju 88, mimo S/T také R,G,H), větší rozpětí křídla, nová SOP (zpětně využita u Ju 88 G/H).

Ju 388 vznikl dalším vývojem Ju 188 S/T, hlavní změny: přetlaková kabina (z Ju 188 S/T), výškové motory BMW 801 TJ (také Ju 88 S-2, Ju 188 S/T),dálkově ovládaná výzbroj na konci trupu, velká trupová pumovnice.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

Jo jak píšeš s tím skončením výroby. Já nevím, kdysi jsem četl, že právě při racionalizaci výroby (i když-racionalizaci...ehm) dostal přednost právě Ju-88 před ostatnámy typy bombardérů (snad jen mimo He-177)
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Jasně, např. byla ukončena v září roku 1943 výroba Do 217. Ovšem v druhé polovině roku 1944 byla v podstatě ukončena výroba všech bombardérů a dalších postradatelných typů. Bombardéry stejně neměli proti vzdušné převaze Spojenců mnoho šancí, na východě zase byly užitečnější bitevníky.

Skončila např. výroba Ju 87, Ju 88 mimo G, Ju 188, Ju 388, Ju 290, He 111, He 177, Hs 129, Me 410, FW 189 a dalších. Prioritu měli Bf 109, BF 110, FW 190, Me 262, Ar 234, Ju 88 G. I zde docházelo k redukci, postupně se přestali vyrábět Ju 88 G a BF 110, ovšem to nebyl ani tak záměr, jako spíš naprosto katastrofální situace Německa v posledních měsících války.


*** Diskuse byla uzamčena. Aktualizovaná verze článku je k dispozici ZDE ***
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Zamčeno

Zpět na „Starší neaktualizované články“