Výskové létání 2. část - Luftwaffe

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Výskové létání 2. část - Luftwaffe

Příspěvek od Haness »

Obrázek
Vývoj německého výškového létání sahá možná nejdál do minulosti, Luftwaffe potřebovala letadla létající ve velkých výškách daleko dřív než jiné letectva – zřejmě. Jelikož němci bojovali „přípravnou“ válku ve Španělsku potřebovali také tam kvalitní bojové informace, teď už jde ovšem jen o to, jestli je potřebovali skutečně tak moc, kvůli vedení boje, nebo jenom potřebovali představit svou bojovou hodnotu. Tak či onak se Luftwaffe se svým letectvem dostala na vysokou úroveň ke které patřilo i létání ve výškách a to především kvůli průzkumu. Je jasné že RAF musela své letectvo vybavit jak výškovými stíhačkami, tak průzkumníky, ale ty byly až na druhém místě, jelikož skutečnou hrozbu tvořily německé výškové průzkumníky.
Němci zase takovou potřebu ve výzbroji výškovými stíhačkami neměli, před nimi byl přednější vývoj spíše nočních stíhaček.

Jako RAF se ani Luftwaffe nesnažila vyrobit čistě výškové letadlo, vždy to byla letadla upravená, vznikaly zde ovšem některá letadla, která měla v konstrukci už zahrnuta výšková kritéria. Takovým letadlem byl třeba He-177 Greif, při konstruování to měl být letoun který by měl z velké výšky zaútočit nejlépe střemhlav na vybraný cíl. Jal ovšem všichni víme tak ani k jednomu z tohoto nedošlo a tento letoun se stal propadákem. Ona daná velká výška ze které se měl vrhat střemhlav byla klasická hranice dostupnosti tehdejších letadel, takže nebyl žádný problém v jeho zachycení.

Nevím jaký letoun by se dal označit jako nejlepší německé výškové letadlo WW2, ale pravdou je že jednou z nejznámějších konstrukcí upravovaných a modernizovaných Luftwaffe byla stará známá „létající tužka“ Junkers Ju-88 a jeho další subverze. Samotný Ju-88 byl střední bombardér v základu, ale Němci z něj vytvořili velice obratný noční stíhací letoun (verze G), bitevní útočné stroje které útočily na pozemní cíle svou silnou hlavňovou výzbrojí a pumami a také průzkumné letadlo. Poté přišla další „verze“ tohoto letounu – Ju-188 ten byl zprvu konstruován jako dálkový průzkumný letoun a střední bombardér, konstruktéři vycházeli z konstrukce Ju-88 což je vidět, změnou prošla především kabina, motory a jiné část. Dalším vývojovým stupněm byl Ju-288 který už tak podobný Ju-88 nebyl, konstruktéři sice vycházeli z tohoto stroje, ale Ju-288 byl naprosto jiný, nebyl ani konstruován pro průzkumné či jiné úkoly, byl to výdobytek německého snažení o dosažení těžkého bombardéru, tohle ovšem velice rychle ztroskotalo a tak se z Ju-288 stal další střední bombardér který mohl nést náklad 4 000 kg bomb.
Tak, konečně je tu hlavní důvod mého psaní o Ju-88. Vývojový stupeň Ju-388 tento stroj by se dal zařadit do kategorie letounů konstruovaných jako výškové už od začátku. Hned zprvu byl vybaven přetlakovou kabinou silnými motory a zpevněným trupem. Tento stroj byl konstruován pro plnění výškového bombardování a výškového průzkumu, obranná výzbroj byla doplněna o dálkově ovládané zadní střeliště, ovšem ani jeden stroj Ju-388 nebyl nikdy bojově použit.

Dalším známým letadlem, které bylo používáno jako výškové byl Junkers Ju-86 – ten byl poprvé operačně použit ve Španělsku. Luftwaffe vyvinula během WW2 verzi Ju-86P což byla upravená verze pro létání a bombardování ve velkých výškách. Tyto stroje se zapojily do válečného dění v roce 1940 a hned začaly být používány nad Anglií, vyvinula se z nich další verze a to Ju-86D kterou Němci použili nad Ruskem.

Jako další byly upravovány stroje jako třeba Me-109, především její pozdější verze, Me-110, He-111 a jiné páteřní stroje tehdejší Luftwaffe, bohužel se zdroje o těchto strojích dost špatně shánějí, takže pokud může někdo doplnit, či opravit (pže jsou to informace někdy nepodložené) tak budu rád.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Je to poměrně dobré a někteří jistě i doplní další skutečnosti.
Já upozorním, že na podzim 1940 a jaro 1941 vznikla pro tažení na východ potřeba pro Wehrmacht a Luftwaffe, jak jsme zde již říkali, mít výškové letouny pro průzkum. A tak se upravovalo. Popsané jsou v historické literatuře tyto tipy: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1188 je to u čl. 3
ObrázekObrázekObrázek
Jája
praporčík
praporčík
Příspěvky: 314
Registrován: 9/2/2006, 12:35
Bydliště: Brno

Příspěvek od Jája »

Pro mě německý výškový stroj je hlavně Ju-86P, protože ten byl hlavní příčinou proč se Britové vrhli na vývoj výškových verzí Spitů.
Dále výškové průzkumné verze pozdních Me-109, "proslavené" hlavně Clostermannem a jeho soubojem ve stratosféře.
Ostatně Ta-152 už byla vlatně taky výškovou stíhačkou (snad i přetlaková kabina?).
Doufám, že umřu dřív, než vymře lidstvo.
Uživatelský avatar
Elvis
četař
četař
Příspěvky: 66
Registrován: 14/3/2005, 12:16
Kontaktovat uživatele:

Re: Výskové létání 2. část - Luftwaffe

Příspěvek od Elvis »

Haness píše:stará známá „létající tužka“ Junkers Ju-88 a jeho další subverze.
Lietajúca tužka nebola prezývkou Junkersu Ju 88, ale Dornieru Do 17 a ďalších verzií z neho odvodených.

A doplním ďalší typ výškového bombardéru - Heinkel He 274.
Uživatelský avatar
wildesau
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 420
Registrován: 5/3/2006, 09:05
Bydliště: Otrokovice

Příspěvek od wildesau »

Myslím,že He-177 nebyl až tak špatné letadlo,bohužel na jeho spolehlivost měl velký vliv špatný výběr motorů.Pokus spojit dva motory byl dost nešťastný.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Ale efektní. 8)
válka je vůl
Uživatelský avatar
Daver
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1573
Registrován: 5/10/2004, 21:11
Bydliště: Plzeň

Příspěvek od Daver »

no, při jejich vysoké hořlavosti byl efektní hlavně vizuálně
"Nemůžeš-li střílet, staň se bunkrem, nemůžeš-li se hýbat, staň se zbraní, nemůžeš-li vyhrát, staň se hrdinou."
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Re: Výskové létání 2. část - Luftwaffe

Příspěvek od Haness »

Elvis píše:
Haness píše:stará známá „létající tužka“ Junkers Ju-88 a jeho další subverze.
Lietajúca tužka nebola prezývkou Junkersu Ju 88, ale Dornieru Do 17 a ďalších verzií z neho odvodených.

A doplním ďalší typ výškového bombardéru - Heinkel He 274.
Máš pravdu, úplně mi to v té změti jmen,typů a verzí uniklo,omlouvám se.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

no, při jejich vysoké hořlavosti byl efektní hlavně vizuálně
Jaky s nima meli hlavne problemy? Prehrejvani?
válka je vůl
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

fatale píše:
no, při jejich vysoké hořlavosti byl efektní hlavně vizuálně
Jaky s nima meli hlavne problemy? Prehrejvani?
Spojovat dva motory je pěkná blbost, kolik % výkonu můžou dělat ztráty v převodech?
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Nevim, kolik? Nejakou vyhodu to mit muselo, kdyz se o to pokouseli. Jenom kvuli efektu by do toho nesli.
válka je vůl
Uživatelský avatar
Tunac
podporučík
podporučík
Příspěvky: 678
Registrován: 29/5/2006, 22:23
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tunac »

fatale píše:Nevim, kolik? Nejakou vyhodu to mit muselo, kdyz se o to pokouseli. Jenom kvuli efektu by do toho nesli.
Možná aerodinamika, možná malá velikost křídel.
Vojáci!!!!
Jste vojáci smrtí!!! A já jsem ten, co Vás bude posílat tam, kde se umírá!!!
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Aerodynamika mě napadla taky, ale zase mi nepřijde, že by byl zisk takovej, aby si tak komplikovali život a asi i výrobu. Možná ale neměli dost vrtulí... 8)
válka je vůl
Janni
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 114
Registrován: 31/10/2005, 00:33
Bydliště: Brünn

Příspěvek od Janni »

Použití dvou motorů bylo nutné pro stupidní požadavek schopnosti střemhlavého bombardování(čtyřmotorák tak udělat nějak nejde):-) . Tahle hovadina udělala z He-177 paskvil.
Neexistují zoufalé situace, existují pouze zoufalí lidé.
Uživatelský avatar
Daver
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1573
Registrován: 5/10/2004, 21:11
Bydliště: Plzeň

Příspěvek od Daver »

no..takhle. HE 177 byl projektován jako těžký bombardér, kterej by měl být schopen taky střemhlevého letu. Takhže vlastně šlo o snížení aerodynamického odporu a namáhání křídel při střemhlavém letu.
"Nemůžeš-li střílet, staň se bunkrem, nemůžeš-li se hýbat, staň se zbraní, nemůžeš-li vyhrát, staň se hrdinou."
Uživatelský avatar
Daver
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1573
Registrován: 5/10/2004, 21:11
Bydliště: Plzeň

Příspěvek od Daver »

Janni. stejná myšlenka ve stejnou chvilku:D
"Nemůžeš-li střílet, staň se bunkrem, nemůžeš-li se hýbat, staň se zbraní, nemůžeš-li vyhrát, staň se hrdinou."
Odpovědět

Zpět na „Různé“