Německé Kamikadze - Fieseler Fi 103 Reichenberg

Moderátor: Hans S.

Uživatelský avatar
Tunac
podporučík
podporučík
Příspěvky: 678
Registrován: 29/5/2006, 22:23
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Německé Kamikadze - Fieseler Fi 103 Reichenberg

Příspěvek od Tunac »

Německé „Kamikadze“
Myšlenka sebevražedných náletů německých pilotů vznikla u veteránů – plachtařů – pilotů kluzáků, kteří přistáli na pevnosti Eben Emael po masakrech kluzáků při dopravě zásob přes Středozemní moře. Položili si otázku, když už máme nesmyslně zemřít, tak nám dejte zbraň, ať můžem udělat nepříteli škodu.

Je zajímavé, že Hitler se stavěl proti a nakonec ?proti své vůli? dal svolení k vzniku takového útvaru. Povolení k akci si vyhradil pro sebe. K tomuto zvláštnímu nasazení se přihlásily tisíce mužů.

Stroj se musel vyvinout. Představa byla ho udělat z kluzákové bomby.
Příkazem generála Kortena byla postavena jedna skupina s vybranými 70 muži. Učili se pilotovat a přistávat kluzákem „Stummelhabicht“, což byla obměna větroně „Habicht“ (akrobatický kluzák, který vydržel střemhlavou rychlost nad 300 km/hod), která měla zkrácená křídla. Pilot mohl při pádu s létající bombou vyskočit s padákem těsně před cílem. Pilotní výcvik byl okleštěn, jen na bezpečné ovládání klouzavého letu a zásah cíle. Mezi dobrovolníky také patřili Hanna Reitschová a generálplukovník von Greim.

10. března 1944 byl odeslán požadavek jako „tajná záležitost“ s popisem taktických a technických dat požadavek. Začla úvaha, co postavit. Jako první se uvažovalo o Me-410 s bombardovacím torpédem, nebo Fw-190 s největší bombou. To se ale nehodilo, potřebovali by vycvičené piloty, ale ti se nehlásili. Pilotní výcviky dobrovolníků byly zhruba na úrovni výcviku u Hitlerjugens. Tak byl zastaven projekt BV-41. to byl opancéřovaný kluzák s 30 mmm kanonem.
Tak se začaly dělat pokusy s Me-328. (Stíhačka s dvěma náporovými motory o 300 kp tahu (použité u V-1), která měla být vlečena na tyči za He-177, nebo Me-264. Při letových zkouškách se ukázalo, že vibrace při vlečení jsou tak silné, že se stroje ve vzduchu rozpadaly. Me-238 bylo malé letadlo s krátkými křídly. Klouzavost při 750 km/hod byla 1:5. Stroje vynášel Do-217 na horní hraně křídel do výšky 3000-6000 m. Zkoušky Me-238 byly ukončeny v dubnu 1944 a stroj jako stíhač měl jít do sériové výroby, kam se ale nikdy nedostal.
Postupem spojenců se základny pro odpalování V1 dostávaly mimo dostřel, tak se předělala V1 (Fi-103) během týdne tak, že mohla být pilotována. Projekt probíhal pod jménem Reichenberg (česky Liberec). Stroj zezačátku přistával cvičně na lyži. První zkoušky probíhaly s problémy. Např. pilot nechtěně otevřel kryt kabiny, ztráty pískové zátěže (místo výbušniny).
Obrázek
Po úspěšných zkouškách se zhotovila i verze s dvěmi kabinami, pro výcvik.
Přestavba na Reichenberg IV byla v namontováno kabiny pilota a ovládání pod otvor vstupu vzduchu do motoru. Na přístrojové desce se nacházel jen rychloměr, hodiny, horizont a přepínač na zapojení rozbušky. Z podlahy vyčníval kompas. Sedadlo bylo z překližky. Na postraních sklech kabiny byly čáry pro odhad úhlu klouzání. Reichneberg IV měl komunikační spojení s vlečným letadlem. K cíli měl být dopravován He-111.

Reichneberg IV byl ve vzduch velmi nestabilní stroj, který nabyl schopen udržet přímí let bez opravy pilotem. Tak piloti museli vyskakovat z něj na poslední chvíli. Ale při rychlosti okolo 600 km/hod po odklopení kabina doprava to nebylo snadné. Při výpočtech, které ale piloti neznali, byla šance úspěšného vyskočení skoro 1:100.
Další problém byla rychlost pod 600 km/hod, která umožňovala dostižení a sestřely spojeneckým stíhačům a malá nálož trhaviny.
Za dlouho dobu vývoje na začátku roku 1945 se změnily představy o pilotech. Himmler chtěl, aby piloti byli nemocní, zločinci, životem unavení ….
Generál Storp chtěl rozšířit myšlenku „Divize dobrovolných obětí Luftwafe“ na vznik „Stíhací divize Hermanna Göringa“, přes to, že výcvik byl zastaven 24.2.1945 pro nedostatek pohonných hmot. Došlo ke sporu o nasazení mezi Storpem, Peltzem a Knemayerem, Baumbachem. Dozvěděl se o tom Speer a dovedl Baumbacha k Hitlerovi, který totální nasazení odmítl. Odpovědnost za nasazení chtěl převzít Himmler – vůdce se nesmí takovými blbostmi zatěžovat – ale nepodařilo se mu to.

Fi 103A-1/Re I "Reichenberg I": Dva muži, bezmotorová cvičná střela
Obrázek
Fi 103A-1/Re II "Reichenberg II": Dva muži, poháněná cvičná střela
Fi 103A-1/Re III "Reichenberg III": Jeden muž, poháněná střela
Obrázek
Fi 103A-1/Re IV "Reichenberg IV": Operační, s výbušninou
Obrázek

Fieseler Fi 103 Reichenberg IV
Motor – pulzační reaktivní motor Argus As 109-014 o tahu 2,9 kN
Rozpětí - 5,37 m
Délka – 7,9 m
Výška – 1,82 m
Nosná plocha –5,8 m2
Letová hmotnost – 2250 kg
Hmotnost výbušné hlavice – 850 kg atomalu
Max. rychlost – 650 km/h
Dostup – 3050 m
Dolet po odpoutání od vlečného stroje ve výšce 2500 m – 300 km.
Posádka - 1

Zdroj: P.W.Stahl – Tajná eskadra KG 200.
www.topsid.com
www.ablecd.wz.cz

Obrázek Obrázek
Reichenberg IV Fi-103.
Vojáci!!!!
Jste vojáci smrtí!!! A já jsem ten, co Vás bude posílat tam, kde se umírá!!!
Uživatelský avatar
Tunac
podporučík
podporučík
Příspěvky: 678
Registrován: 29/5/2006, 22:23
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tunac »

Ještě fotky v horší kvalitě.

Obrázek Obrázek
Reichenberg IV Fi-103
Vojáci!!!!
Jste vojáci smrtí!!! A já jsem ten, co Vás bude posílat tam, kde se umírá!!!
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

To byl úlet. trochu jsi zde naznačil -jugend té doby. Tolik techniky, tolik hodnot.
Němci taky mysleli na každého!!!
Ty dolety 300 km - blbé!!!
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Nejsem nikterak odborník na toto období, ale myslím si, že Němci nebyli zase ten typ národa, který by naplnili dobrovolně takový typ jednotek, ani v době třetí říše). Nasazení nedobrovolné je hloupost. Pletu se moc? Technicky zajímavé.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Tunac
podporučík
podporučík
Příspěvky: 678
Registrován: 29/5/2006, 22:23
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tunac »

redboy píše:Nejsem nikterak odborník na toto období, ale myslím si, že Němci nebyli zase ten typ národa, který by naplnili dobrovolně takový typ jednotek, ani v době třetí říše). Nasazení nedobrovolné je hloupost. Pletu se moc? Technicky zajímavé.
V každé době a státě se najdou fanatici. Himmler se k dobrovolníkům pokusil dodat 30 SS-manů.
Nedobrovolné nasazení, to není tak jednoduché vysvětlit. Japonští kamikadze, někteří, s tím nesouhlasili, ale byl to rozkaz, ten se plnil. Jiní to vzali jen pro to, že byli posmrtně povýšeni o 2 hodnosti a rodina dostala větší důchod. Mluvím o Japoncích.
Naposledy upravil(a) Tunac dne 20/7/2009, 12:11, celkem upraveno 1 x.
Vojáci!!!!
Jste vojáci smrtí!!! A já jsem ten, co Vás bude posílat tam, kde se umírá!!!
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

rád Tě chlape slyším redboy. Vidíš 300 km. To byl základ všeho co dnes chlape když chceš - popisuješ. Jsem šťasten když píšeš.
Tunac ď za Tvou skvělou operaci. Jinak to nejde.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Je to dobrý článek, akorát že :wink: :Reichenberg
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

No jo, je to tu 2x... Ale já nejsem přítelem nějakého mazání, Tunac si s tím dal práci a příště se snad ujistí jestli už podobné téma na Palbě není.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Tunac
podporučík
podporučík
Příspěvky: 678
Registrován: 29/5/2006, 22:23
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tunac »

YAMATO píše:Je to dobrý článek, akorát že :wink: :Reichenberg
1/ Vyhledávač mě tento odkaz nevyhodil. Asi jsem zadal špatné heslo.
2/ Klidně to smaž.
3/ To se na Palbu může dát jen jeden článek k tomuto tématu?
Vojáci!!!!
Jste vojáci smrtí!!! A já jsem ten, co Vás bude posílat tam, kde se umírá!!!
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Mazat to nebudu, proč taky, je to slušný článek...stane se :wink:
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

To prodloužení doletu V-1 se mimo jiné podařilo vyřešit použitím He-111 jako nosných strojů. A Reichenberg měl být nesen úplně stejně pod pravým křídlem.ObrázekObrázek
A z té druhé fotky je jasně vidět, že záchrana pilota byla v podstatě nemožná. Sice se s ní oficiálně počítalo, ale při rychlosti stroje v závěrečné fázi letu (až kolem 800 km/h) muselo být dost problematické z něj vylézt tak aby pilota nepřisálo ústí pulzačního motoru.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

Hmmm...vystřelovací křeslo? V He-162 už bylo.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Možná mohli namontovat odhazovací překryt kapiny jako na Do-335 - tam to utrhlo zkušebním pilotům ruce :D
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Pfeil a Uhu měly vystřelovací sedačku taky, ale tady na ni zapoměň. V tom kokpitu bylo místo tak maximálně aby se tam s problémama nasoukal pilot. A navíc byli konstruktéři hodně limitovaní váhou.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od El Diablo »

Hmotnost výbušné hlavice – 850 kg atomalu - nemá to být Amatol?
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Příspěvek od vodouch »

Rád bych viděl start Stummelhabichtu s rozpětím 6 m a přistávací rychlostí 100 km/h, ať navijákem nebo aerovlekem; na křídlech běžného větroně vznikne vztlak, který udrží křídla ve vodorovné poloze, už při rychlosti klusu.
Obrázek
Uživatelský avatar
Collombo
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 205
Registrován: 1/3/2009, 12:18
Bydliště: Plzeň

Příspěvek od Collombo »

Hmm, tak mi napadá, nedal by se Reichenberg použít i proti bombardérům (taranování, nebo s raketnicí něco ala Bachemova Natter)
Vím že něco takového špekulovali japonci s Ohkou, jako prostředkem proti B 29.
In hoc signo vinces.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Otázka je, jak by tento relativně slabý náporový motor fungoval ve velké výšce - zda by letoun byl schopen skutečně doletět a zasáhnout nepřátelské stroje.
Útok taranem lze téměř jistě vyloučit, to dosti odporovalo středoevropské mentalitě. Jediný pokus o podobný čin představovalo Kommando Elbe a moc úspěšně to neskončilo.
Uživatelský avatar
Collombo
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 205
Registrován: 1/3/2009, 12:18
Bydliště: Plzeň

Příspěvek od Collombo »

Jistě, jen jsem uvažoval o jiném využití...
Středoevropské mentalitě odporuje už původní určení a přesto by se pár cvoků našlo, mě jen napadla variace na téma Volksjager
- ve vleku do výšky a pak rychlá steč např. raketamy
In hoc signo vinces.
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Tohle by určitě skončilo jak naznačuje Hans, na dostupu, vždyť i nahoře v článku je udávaný dostup 3050 m... To už by se muselo řešit jinou pohonnou jednotkou, přes četné nevýhody snad náporový motor.
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Odpovědět

Zpět na „Ostatní letadla“