Horten 229

Moderátor: Hans S.

Janni
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 114
Registrován: 31/10/2005, 00:33
Bydliště: Brünn

Příspěvek od Janni »

Pánové, když už se tak hezky škádlíte o tom, kdože byl se samokřídlem první, dovoluji si Vás upozornit, že zcela překvapivě tato příčka v teoretické rovině patří Hugo Junkersovi. viz patent Jä253788/77/5 z roku 1910.

A když už jsme se otřeli o snižování RCS letounu, něco o tomto němci jednoznačně věděli, i když z jiné strany. Německé ponorky měly dle mých informací na "šnorchlu" koncem války namontováno zařízení pro rozptyl radarových papsků kvůli častým nenadálým navštěvám letounů Coastal Command. Vzhledem k "spolupráci" KM a LW se však tyto poznatky k Hortenům vůbec nemuseli dostat.
Neexistují zoufalé situace, existují pouze zoufalí lidé.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

No jo, ale Hugo žádný samokřídlo nepostavil.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Horten 229

Příspěvek od TonyHazard »

Něco jsem našel, tak ať máte o čem přemýšlet a do čeho vrtat. :raf:

Go 229 (Horten Ho IX)

Letoun Go 229 byl jedním z mnoha pozoruhodných projektů, vznikajících za druhé světové války v Německu. Představoval vyvrcholení dlouhodobého úsilí, které bratři Reimar a Walter Horten z Bonnu věnovali vývoji samokřídel. Od svého prvního kluzáku Ho I dospěli roku 1945 až k proudovému jednomístnému stíhacímu letounu Ho IX, jenž měl být jako Gotha Go 229 dokonce zařazen do sériové výroby. Stroj Ho IX V2 je považován za první proudové samokřídlo na světě. V USA vyvíjel Northrop prakticky současně bezocasý letoun s raketovým pohonem, jenž vzlétl roku 1944.
Go 229 V1 (Ho IX V3)
Pokud by byl býval dokončen první Go 229 (Ho IX V3), byl by zřejmě opatřen obvyklou německou kamufláží. Protože američané našli tento prototyp v továrně Gotha, dává se mu obvykle nesprávně název Go 229 V1. Správné označení RLM (Říšské ministerstvo letectví) bylo Ho 229 V-3

Vývoj samokřídel Horten
1. Ho I :Vývoj typu Ho I byl zahájen roku 1931. Náběžná hrana měla šípovitost 24˚, pilot v kabině ležel.
2. Ho II : S typem Ho I bebyli bratři Hortenové spokojeni - v roce 1934 jej proto zlikvidovali a ještě téhož roku postavili Ho II. Materiálem bylo opět dřevo a plátno. Poslední ze čtyř exemplářů létal jako motorizovaný kluzák s motorem o výkonu 60 kW.
3. Ho III : V roce 1938 postavili oba sourozenci za státní podpory Ho III. V praxi šlo o zvětšený typ Ho II, jenž existoval ve čtyřech různých verzích - poslední byl Ho IIID s pomocným motorem. Při klouzavém letu se listy vrtule sklápěly.
4. Ho V : Prvním bezocasým letounem, který Hortenové projektovali od počátku jako motorový, byl Ho V z roku 1943. Měl dva motory a konstrukci převážně z nekovových materiálů.
5. Ho IX : Všechny své dosavadní zkušenosti se bratři Hortenové pokusili uplatnit při stavbě Ho IX, jenž měl smíšenou konstrukci ze dřeva o oceli. S dvojicí proudových motorů měl dosahovat rychlosti přes 900 km/hod.
A nyní trochu podrobněji :

Stíhací samokřídlo bratří Hortenů
Říšské ministerstvo letectví (RLM) sice mělo zpravodajské informace o Northropově výzkumu samokřídel v USA, ale ještě roku 1943 prakticky nejevilo o konstrukce bratří Hortenů zájem. Zakázka na 20 strojů Ho VII, oficiálně označovaných jako dvoumístné zkušební a spojovací letouny, byla zrušena po postavení pouhých dvou exemplářů. Přitom právě s nimi bratři Hortenové počítali jako s cvičnými letouny pro výcvik budoucích pilotů projektovaného stíhacího Ho IX. Oba sourozenci však v práci pokračovali a dokončili Ho IX V1 jako kluzák, jenž měl ověřit letové vlastnosti plánovaného stroje. Když se RLM počátkem roku 1944 dozvědělo o probíhajícím vývoji, chtělo původně další stavbu zakázat, ale ministr Göring nakonec udělil oficiální souhlas. Úspěšné zkoušky kluzáku Ho IX V1 vedly ke konstrukci druhého prototypu se dvěma proudovými motory Junkers. V létě 1944 byla zadána objednávka na sedm ověřovacích strojů a 20 předsériových letadel.
2. února 1945 provedl leutnant Ervin Ziller úspěšný zálet Ho IX V-2. Poté však došlo k poškození stroje při přistání, a tak další let se konal až 18. února, kdy došlo k vysazení motoru a následnému pádu stroje, při kterém pilot zahynul. Stavba prototypu Go 229 i přesto pokračovala, ale v květnu 1945, ještě před dokončením Go 229 V3, obsadili továrnu ve Friedrichsroda jednotky americké 3. armády.

Go 229 V1 (Ho IX V3)
Kabina měla obvyklé uspořádání, ale pilot se již mohl pomocí pružinového mechanismu z letounu katapultovat. Pro usnadnění řízení při vysokých rychlostech šla řídící páka teleskopicky prohloužit směrem vzhůru.
Ho IX V2 měl mít dva motory BMW 003, ale nakonec dostal spolehlivější proudové pohonné jedotky Junkers 004. Vstupní otvory se nacházely v náběžné hraně křídla, výstupní trysky ústily nad odtokovou hranou.
V náběžné hraně měly být vně vstupních otvorů vzduchu umístěny čtyři kanony ráže 30 mm. Pod střední částí křídla byly závěsníky pro pumy do hmotnosti 1000 kg nebo pro dvě přídavné nádrže. Typ Go 229 V4 byl vyvíjen jako dvoumístný noční stíhací letoun s radiolokátorem v přídi.
Velké příďové kolo se zatahovalo směrem dozadu, hlavní podvozkové nohy se sklápěly směrem k trupu. Původně se plánovalo dokonce přistávací zařízení se čtyřmi koly. Dojezd letounu zkracoval brzdící padák. Řídící plochy na odtokové hraně sloužily jako křidélka i výšková kormidla (elevony). Stroj měl obvyklé vztlakové klapky, k zatáčení sloužila dvojice spojlerů ve vnějších částech křídla - menší se používaly při vyšších rychlostech, větší při přistávání.
Střední část křídla byla svařena z ocelových trubek, vnější části byly převážně dřevěné. Celý letoun byl z velké části potažen překližkou. Ve vnějších částech křídel se nacházelo po pěti palivových nádržích, které měly být u sériových letounů samosvorné.
Technická data Go 229A-0 : * typ : jednomístný dvoumotorový proudový bezocasý stíhací letoun * pohon : dva proudové motory s axiálními kompresory Junkers Jumo 004B-1, -2 nebo -3 s tahem po 8,73 kN * maximální rychlost : předpokládaná 970 km/h ve výšce 12 000 m * dolet : s max. vnitřní zásobou paliva 1 900 km * dostup : 16 000 m * hmotnost : prázdná 4 600 kg, vzletová 8 500 kg * výzbroj : čtyři kanony MK103 nebo MK108 ráže 30 mm, nebo puma SC1000 o 1 000 kg * rozměry : rozpětí 16,76 m, délka 7,47 m, výška 2,80 m, nosná plocha 52,50 m čtv.

Dodatek : Hortenové pracovali ještě v roce 1945 na projektu šestimotorového samokřídla Ho VIII s doletem 9 000 km.
Důvodem pro vývoj samokřídel byla snaha o eliminaci škodlivého odporu.
Firma Gothaer Waggonfabrik vznikla roku 1898 a zpočátku stavěla železniční vagony.
Během války patřili oba bratři Hortenové k ,,Luftwaffen-Sonderkommando 9''.
Firma Gotha vyráběla německá letadla za první i druhé světové války.
Po válce navrhl Reimar Horten letoun pro výrobu v Argentíně. *****

Zdroj : IMP BV/International Masters Publishers
(mám podobná fakta ohledně samokřídel XB-35 / YB-49 mám to dát sem? )
Zakládat nové téma asi nemá smysl, viděl jsem tu fota B-35 a B-49
Naposledy upravil(a) TonyHazard dne 17/8/2008, 22:32, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Jestli máš rozsahem podobný článek o dalších konstrukcích, tak určitě založ samostatné vlákno v příslušné sekci.
Obrázek
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Horten 229

Příspěvek od TonyHazard »

Pro Hans S. : No něco mám, asi v tom rozsahu, ale toto moje vystoupení bylo jen reakcí na chaos a vyostřené zmatky kolem Ho 229. Letectvo je tvoje, Yamatova a Hanessova parketa a já mám zatím svůj hlavní směr, a to, obrněná technika. Jak se říká ,,Ševče, drž se svého kopyta''. Trochu jsem se obrátil jiným směrem, ale to bylo jen proto, abych zaplnil čas než získám oficiální povolení od zdroje (Amercom) k publikaci článků. A mám ho ! :lol: 8-)
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
jean2005
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 266
Registrován: 27/7/2007, 10:37
Bydliště: Pardubice

Příspěvek od jean2005 »

Malý dotaz k této větě: "Najrýchlejšie spojenecké stíhače dosahovali rýchlosti do 600 km/h".
Už koncem roku 1942 přece létal Hawker Typhoon a ten měl maximálku asi 650km/h, Tempest podle verzí okolo 700 km/h, už i Spitfire Mk Vb měl 605km/h, takže "devítka" a verze s motorem Griffon by měly být IMHO rychlejší. Nehledě na to, že v roce 1943 už létal (ale ne operačně) Gloster Meteor (až 965km/h, mach 0,82) a taky začal vývoj P-80. Další příklady: P-51B, rychlost až 709km/h (v 7600m výšky), pozdější verze H až 784 km/h neboli Mach 0.74, výška stejná (ale to je až ke konci války) a třeba už i prototyp P-47 v roce 42 dosahoval 663 km/h.
Z východních končin třeba La-5: 648 km/h, La-7 680 km/h, Jak-3 646 km/h, prototyp Jak-9U 700km/h. A jako rarita třeba BI-1, ale tam rychlost fakt nevím, skoro jistě ale byla taky nad 600.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Tony: V letadlech se tady může angažovat samozřejmě kdokoliv, kdo má dostatek zdrojů, aby je mohl prezentovat. Hannes na Palbě už aktivní není a my v současnosti nejaktivnější - já, Yamato a Sa58, bychom leteckou historii druhé světové sepisovali déle, než by se byla schopná kštice udržet na mé lebce. Samozřejmě jakékoliv příspěvky k letectvu (jako i k ostatním oblastem vojenství) jsou zde maximálně vítány. Byť u letectva zatím dodržujeme takový dobrý zvyk, že své plánované články uvádíme s velkým předstihem ZDE, tedy do tvz. Redakčního Plánu. Abychom nepracovali nevědomky na tom samém a mohli tak naše síly rozptýlit účinněji.

Jean2005: rychlost uvedená v prvním článku tohoto vlákna je, stejně jako několik dalších věcí, chybná. Proto jsem právě volal po přepracování celého článku, což Tony udělal. Jinak rychlosti, které uvádíš obecně odpovídají mým zdrojům.
Obrázek
Uživatelský avatar
jean2005
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 266
Registrován: 27/7/2007, 10:37
Bydliště: Pardubice

Příspěvek od jean2005 »

Hans S. píše: Jean2005: rychlost uvedená v prvním článku tohoto vlákna je, stejně jako několik dalších věcí, chybná. Proto jsem právě volal po přepracování celého článku, což Tony udělal. Jinak rychlosti, které uvádíš obecně odpovídají mým zdrojům.
Moje zdroje jsou v tomto případě články na anglické Wikipedii (česká verze bývá většinou dost "zkrácená"), v rychlosti jsem v práci nic jiného fakt nenašel. Ale zrovna letecká technika tam je zmáknutá docela dobře, včetně uvedení opravdu velkého množství zdrojů, tak jsem se opovážil... Zajímalo by mě, jak moc sedí ty údaje u strojů ze SSSR, dostkrát jsem četl, že bývají poněkud nadhodnocené, ale to mohou být i ty západní.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

U všech zdrojů je třeba srovnávat, ideálně s továrními testy. Drtivá většina továrních testů bývá vypovídající, ale problematické jsou tovární sovětské druhoválečné. Ty jsou často až moc mimo frontové údaje, ne zkreslením samotného testování, ale zřejmě kombinací nevhodného paliva a dalších faktorů typických pro sssr (špatná kvalita výroby). Udává se například, že La-5FN, ať má dle továrních testů maximální rychlost okolo 570 km/h u země, tak v polních podmínkách ty letouny létaly od 10% pomaleji. A to je dost velký rozdíl.
Vše je prostě potřeba srovnávat, doplňovat..Wikipedia je zdroj jako každý jiný.
Obrázek
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od El Diablo »

Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

A nebyl ten bombardér stíhačka? A nebyl náhodou jeden z prototypů upravený jako nosič atomové pumy? Ani bych se nedivil, kdyby jo, mě už někdy ani neudivuje to pohádkářství některých (většiny) novinářů.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Bylo to něco mezi. V očích tehdejších pohlavárů se mělo jednat spíše o rychlý bombardér, ale vzhledem k tomu, že vzlétl pouze jediný prototyp a ten se navíc při jednom z dalších testovacích letů zřítil, tak se ani onoho přesnějšího určení vlastně nedočkal. Pro stíhačku měl nést mírně nevhodnou výzbroj v podobě dvojice kanonů MK 103.. Ale to by se dopracovalo časem. Údajně to létalo celkem obstojně.
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: Horten 229

Příspěvek od El Diablo »


Hitler's Stealth Fighter

Videa ze stavby a testů v eng:
http://channel.nationalgeographic.com/c ... ter/video/

kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Horten 229

Příspěvek od kenavf »

El Diablo píše:
Hitler's Stealth Fighter

Videa ze stavby a testů v eng:
http://channel.nationalgeographic.com/c ... ter/video/
Až uvidím dokumentáciu z roku 1944,kde bude napísaný ciel projektu:lietadlo s nízkym RSC aby mohlo prekonávať radarovú sieť,tak potom to začnem nazývať Stealth lietadlo.
Kedysi sa uvádzalo že "samokrýdlo" použili v snahe dosiahnuť lepšie letové vlastnosti"nízky odpor,lepšía rýchlosť,nosnosť,dolet).Použitie dreva-nebol to deficitný materiál.Napríklad to umiestnenie vstupov motorov muselo na radare "svietiť cez celú obrazovku"
Teórie o Hitlerovom stealth lietadle sa skôr nespomínali(po vojne,prípadne do 80tych rokov), začali sa objavovať až v relatívne nedávnej dobe,po tom čo sa začalo tlačiť na RSC a stealth technologie.A taký konšpiratívny dokument sa dobre predáva.

Je to len zhoda okolností že tvar samokrýdla má malý RSC.
Na vytvorenie tvaru B2 boli potrebné zložité výpočty a počítače.Ak by sa to dalo urobiť len pomocou samokrýdla,dreva a pilin,tak prečo by USA platilo za B2 dve miliardy dolárov za kus.
To či bol Horten predloha pre B2? ..To potom môžeme tvrdiť aj že Laurin-Klement alebo President bol predloha pre Bugatti Veiron.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Horten 229

Příspěvek od Tempik »

Tenhle výplod je poplatný komerčně akční době dokumentů. Bohužel už jsem viděl v pár debatách, že se na něj lidi odvolávají.
Hlavně že postavili prý maketu od originálu neroznatelnou, ale chybí tomu podvozek (kovový), nádrže a trubky (kovové), a i ty "motory" co tomu nasadili mi přijdou ne zcela adekvátní originálním. A pak - světe div se- jim vyjde, že jeho radarový obraz oproti stejně velkému celokovovému letadlu má jen 20%. Škoda, že nezměřili radarový obraz třeba Lagu, Jaku, nebo Mosquitu. Možná by se divili, kolik bylo stealth letadel!
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11488
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Horten 229

Příspěvek od Dzin »

Když už bychom měli spekulovat nad tím, kdo mohl být ideovým předchůdcem B-2, potom spíše než tento německý prototyp by to byl prototyp YB-49, který se navíc dostal v zalétávání dál.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Horten 229

Příspěvek od skelet »

Vzhledem k posedlosti páně Northropa tímto konceptem je ideovým předchůdcem B-2 letoun Northrop X-216 z roku 1929 :razz:
víc jak honbu za senzací bych zatím neviděl..
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Horten 229

Příspěvek od Polarfox »

Tempik píše:ale chybí tomu podvozek (kovový), nádrže a trubky (kovové), a i ty "motory" co tomu nasadili mi přijdou ne zcela adekvátní originálním.
Nádrže myslím také nasimulovali namatláním tou kovovou barvičkou.

Ale jinak samozřejmě, je to takový ten moderní mysteriózní senzační blábol :) Já se na začátku těšil, že staví kopii, co bude létat, ale jak jsem zjistil, že jde jen o RCS, tak jsem to pouze povinně dokoukal. Hezké, ale... :)
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11488
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Horten 229

Příspěvek od Dzin »

X-216 není vyloženě samokřídlo, má ocas ne?
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: Horten 229

Příspěvek od El Diablo »

Tempik píše:Tenhle výplod je poplatný komerčně akční době dokumentů. Bohužel už jsem viděl v pár debatách, že se na něj lidi odvolávají.
Hlavně že postavili prý maketu od originálu neroznatelnou, ale chybí tomu podvozek (kovový), nádrže a trubky (kovové), a i ty "motory" co tomu nasadili mi přijdou ne zcela adekvátní originálním. A pak - světe div se- jim vyjde, že jeho radarový obraz oproti stejně velkému celokovovému letadlu má jen 20%. Škoda, že nezměřili radarový obraz třeba Lagu, Jaku, nebo Mosquitu. Možná by se divili, kolik bylo stealth letadel!
Jenže oni to natřeli speciálním vodivým nátěrem, takže to co píšeš je zcela irelevantní! Od cca 26min...
Odpovědět

Zpět na „Ostatní letadla“