Stránka 36 z 46

Re: Saab JAS-39 Gripen

PříspěvekNapsal: 24/3/2019, 21:26
od Starlight
8)
Tady je pro změnu ukázka, jak moc lidí (slovy jeden) je potřeba k běžné předletové přípravě letounu F-16:


https://www.youtube.com/watch?v=g2GzRjKDU2E

Na letadlových a výsadkových lodí je obecně velmi málo místa, takže práci strojů tam často nahrazuje práce svalů:


https://www.youtube.com/watch?v=lYKgQWIjOKQ

Re: Saab JAS-39 Gripen

PříspěvekNapsal: 24/3/2019, 21:33
od Zemakt
Jen technická. To, že někdo nekoupil, protože sporo. Ještě neznamená, že v budoucnu, či v případě potřeby nakoupit může. Podstata je jinde. Jinak díky.

Jo ještě k
Tady je pro změnu ukázka, jak moc lidí (slovy jeden) je potřeba k běžné předletové přípravě letounu F-16:


Odplachtovat, dát žebřík, sundat krytky, poplácat žokeje a mávnout :D . A znáš ten vtip jak pět policajtů mění žárovku? :rotuj:

Re: Saab JAS-39 Gripen

PříspěvekNapsal: 24/3/2019, 23:25
od Wasp
Gripen měl v projektu vysoké požadavky na schopnost operovat ze záložních letišť, cest, na schopnost rychle po přistání znovu vzlétnout a dlouho udržovat svoji bojeschopnost a při nízkém počtu lidí. Těžko se v jeho případě o tom nebavit, protože jeho konstrukce je od začátku k tomu také navrhována.
Kolik mužů minimálně potřebuje k provozu třeba F-16 a F-18, kolik zaberou výměny výzbroje, motorů atd. Za jak dlouho můžou být ve vzduchu po přistání ve srovnání s Gripenem a kolik hodin letových hodin vykážou do nějaké poruchy ? Jestli jsou tedy nějaká oficiální data a jestli jsou relevantní nebo jen PR.

Co vím tak Gripen potřebuje alespoň pět lidí k provozu, z toho jsou ve většině vojáci základní služby a motor má normu na výměnu jednu hodinu.
Pro vybavení na misi AA je tuším norma 10 minut po dorolování, pro AG 20 minut.

Re: Saab JAS-39 Gripen

PříspěvekNapsal: 25/3/2019, 00:06
od Skeptik
Starlight
Jen malá technická k bodu 8) ... nevím, co máš na mysli "předletovou přípravou" - standardně se tím myslí příprava letu, plán mise, počasí a vůbec celková situace (Briefing).
Pokud máš na mysli přípravu letadla k letu, tak si dovoluji upozornit, že to na tom videu není.
Tam už je k letu připravená mašina - zkontrolovaná (všechny systémy "od hydrauliky po elektroniku"), natankovaná, vyzbrojená atd.
Ten "starťák" co tam je už pouze odstraní dekly a piny, provede s pilotem vizuální kontrolu, asistuje mu při nahození motoru a zahájení pojíždění. Na to jeden maník stačí (na to stačí jeden starťák i u A380).
Otázkou je, kolik maníků na tý F-16 makalo před tím, a jak dlouho, než jí "hotovou" a zadeklovanou dotáhli na stání. A samozřejmě jakou k tomu potřebovali techniku a vybavení.

Aby bylo jasno, já to nevím. Třeba je to stejné jako u toho Gripenu. Já jen poukazují na to, že to video, co jsi uvedl k podpoře svého tvrzení, není ani předletová příprava, ani příprava letadla k letu ve smyslu jak jsme se o tom zde bavili v případě Gripenu.

Jediné na co jsem kdysi narazil byla informace o počtu mmh / fh (tedy počet hodin údržby na hodinu letu)
Maintenance downtime is 6,2 hours per hour of flight for A-10, 19 hours per hour of flight for F-16, 10 hours per hour of flight for Gripen, 9 hours of maintenance for Typhoon, 8 hours of maintenance per hour of flight for Rafale, 20 hours per hour of flight for F-15, 45 hours per hour of flight for F-22.

Tedy 19 hodin u F-16 versus 10 hodin u Gripenu.

Re: Saab JAS-39 Gripen

PříspěvekNapsal: 25/3/2019, 00:09
od arten
Starlight píše:8)
Tady je pro změnu ukázka, jak moc lidí (slovy jeden) je potřeba k běžné předletové přípravě letounu F-16:

Ale tak zase... Vyzbrojenu, vystrojenu a natankovanú F-16 :D

Gripen má aj nižšie požiadavky na infraštruktúru (má napr. vlastný el. generátor), všetko potrebné na jeho prevádzku hocikde mimo civilizácie naložíš na pár áut, atď... To by som s F-16 fakt neporovnával...

Re: Saab JAS-39 Gripen

PříspěvekNapsal: 25/3/2019, 00:53
od Wasp
Ten jeden maník s tou F-16, von začal jako bílej, jenže než letadlo natankoval, podvěsil Amraamama, celé zkontroloval atd. tak celej zčernal. Normu měl na 5 minut, jenže jí o dva měsíce přetáhl, dnes nemaj US Air force lidi, no. Už to není jako za Toppera Harleye.
Jenom vtip :lej:

Re: Saab JAS-39 Gripen

PříspěvekNapsal: 25/3/2019, 08:14
od niko
arten píše:
Gripen má aj nižšie požiadavky na infraštruktúru (má napr. vlastný el. generátor), všetko potrebné na jeho prevádzku hocikde mimo civilizácie naložíš na pár áut, atď... To by som s F-16 fakt neporovnával...


Aaale no tak. F-16 sice nema APU, ale ma JFS a EPU. Cize pri startovani "mimo civilizacie" v zasade ziaden rozdiel. Mozno pri spotrebe pri predletovke, ale to je viac ako bohato vykompenzovane väcsimi palivovymi nadrzami.

Re: Saab JAS-39 Gripen

PříspěvekNapsal: 25/3/2019, 09:06
od Flader
Chalani, to, že nemá APU vám nevadí na lietadle CASA, tak prečo by to malo vadiť na F-16?

Re: Saab JAS-39 Gripen

PříspěvekNapsal: 25/3/2019, 09:51
od Zemakt
Chalani, to, že nemá APU vám nevadí na lietadle CASA


Ale ono to vadí, a je to zmiňováno jako nedostatek.

Re: Saab JAS-39 Gripen

PříspěvekNapsal: 28/3/2019, 23:34
od Wasp
Co to je JFS a EPU u F-16 ? Má Viper i nějakou avioniku k přistávání za každého počasí bez pozemní kontroly na úzké silniční úseky tak jako JAS-39 ?

Re: Saab JAS-39 Gripen

PříspěvekNapsal: 29/3/2019, 06:50
od Skeptik
JFS ... Jet Fuel Starter , tedy startér u proudového motoru. Malý hydromotor poháněný tlakem ze dvou hydraulických tlakových akumulátorů, který roztočí motor na cca 20% max otáček, aby bylo možné do něj vstříknout palivo a začít "horký cyklus". Startování u F-16 trvá cca 20-30 sekund a tlak v akumulátorech stačí na jedno nahození motoru (pokud se povede na poprvé).

EPU ... Emergency Power Unit, tedy nouzový zdroj energie. Něco takového má každé letadlo pro případ "zhasnutí" motoru. V případě F-16 jde o malý generátor elektrické energie poháněný turbínkou. Tu zas pohání její palivo, v tomto případě Hydrazin H70 (70% hydrazinu 30% vody), který se vstřikuje na platinový katalizátor, kde dochází k jeho rozkladu a vývinu tepla. F-16 má vlastní nádrž s H70 postačující na výrobu nouzového množství elektrické energie po dobu cca 10 minut.
Je to EMERGENCY systém, jeho hlavním účelem je poskytnut pilotovi čas za letu, kdy mu vysadí motor, k jeho restartu či katapultáži. EPU má i omezenou možnost chodu na zemi, v krizových situacích.
Obdobnými systémy jsou: náporová turbínka (funguje jen za letu) nebo APU (funguje kdykoli a po "neomezenou" dobu, neb běží na klasické palivo).

Avionika ... žádné letadlo dneška nemá "avioniku k přistávání za každého počasí bez pozemní kontroly na úzké silniční úseky" to je zatím mimo naše technické schopnosti. Pracuje se na systémech satelitní navigace GNSS se satelitní augmentací SBAS, ale jejich přesnost neumožňuje bezpečné přistání "kamkoliv a za jakéhokoliv počasí".

Re: Saab JAS-39 Gripen

PříspěvekNapsal: 29/3/2019, 07:22
od Wasp
... žádné letadlo dneška nemá "avioniku k přistávání za každého počasí bez pozemní kontroly na úzké silniční úseky" to je zatím mimo naše technické schopnosti. Pracuje se na systémech satelitní navigace GNSS se satelitní augmentací SBAS, ale jejich přesnost neumožňuje bezpečné přistání "kamkoliv a za jakéhokoliv počasí".


Přesně se píše : Gripen dokáže přistát na jakékoliv přistávací dráze a dosahovat tak schopnost přistání označované jako CAT 1, to znamená že pokud pilot uvidí přistávací dráhu z výšky 60 m a ze vzdálenosti 1 200 m , dokáže za všech okolností přistát. V praxi tento systém umožňuje Gripenu autonomně přistávat i za špatného počasí.

Re: Saab JAS-39 Gripen

PříspěvekNapsal: 29/3/2019, 07:28
od Wasp
U Gripenu jsem našel že má k záložní pohoné jednotce dva typy záložních baterií, chemické na 10 minut a klasické na asi 30 minut.
Pokud bude mít Gripen v dosahu letiště nebo vhodnou přistávací dráhu o délce 800 m, píše se i silnice, může bezpečně přistát i s nefunkční hlavní pohonou jednotkou.

Re: Saab JAS-39 Gripen

PříspěvekNapsal: 29/3/2019, 08:23
od niko
Wasp. Presne toto iste zabezpecuje u F-16 EPU. Resp. APU u Gripena. Pamätas na "zazrak na rieke Hudson" ? Sully tam zachranil A320 tak, ze po vysedeni obidvoch motorov okamzite zapol APU. V check liste bol tento krok az v poradi 15 ! Ked vysadi motor, potrebujes proste zdroj energie. U F-16 je tento zdroj 4 krat zalohovany, predpokladam, ze aj u Gripena.
F-16 moze samozrejme tiez realizovat pristatie kategorie 1.

Re: Saab JAS-39 Gripen

PříspěvekNapsal: 29/3/2019, 09:23
od Skeptik
Wasp píše:Gripen dokáže přistát na jakékoliv přistávací dráze a dosahovat tak schopnost přistání označované jako CAT 1, to znamená že pokud pilot uvidí přistávací dráhu z výšky 60 m a ze vzdálenosti 1 200 m , dokáže za všech okolností přistát.

Ano, to je přesně GNSS + SBAS … ale potřebuješ k tomu i světla kolem té "dráhy", jinak pilot ze 60 m (200 ft) resp. při dohlednosti 1.200 m "dráhu neuvidí".

niko
Tou 4-násobnou zálohou myslíš 1. hlavní generátor, 2. záložní generátor, 3. baterie, 4. EPU ?
To by měl mít Gripen stejné, s tím rozdílem, že APU, ve srovnání s EPU, má "neomezenou dobu chodu" resp. do vyčerpání paliva, ve srovnání s 10-ti minutami u F-16 (navíc zde je problém, že následně musí být doplněn spotřebovaný H70 - jinak by F-16 letěla bez emergency zdroje).
Jinak ten rozdíl má fakticky dopad jen na zemi, protože EPU F-16ky má 3 režimy provozu z nichž jeden je i cosi jako "náporový režim" = za letu je turbínka, a tím i generátor, poháněn náporovým vzduchem.

Re: Saab JAS-39 Gripen

PříspěvekNapsal: 29/3/2019, 09:45
od niko
Skeptik: Ano. Velky generator 60kW, maly generator 10 kW, baterie a EPU. Plati pre F-16 C/D, u E/F neviem, ale predpokladam len ze to bude to iste, len ma silnejsie generatory.
EPU ma chod 15 min (moja info je 15) ako pises na zemi, existuje "naporovy" mod, ktory je mozno vyuzit za letu.

Re: Saab JAS-39 Gripen

PříspěvekNapsal: 29/3/2019, 09:46
od Wasp
Skeptik, a co když má pilot noktovizor ?
Píše se tam o digitálních mapách v systému, pilot by nemohl přistávat podle nich ? Jde o systémy NILS a NINS, a platí to pro roky 1998-1999, kde to může být za těch 10-11 u Gripena teď ?

Re: Saab JAS-39 Gripen

PříspěvekNapsal: 29/3/2019, 10:20
od niko
Pomocou noktovizoru nepristane ziadny pilot stihacieho lietadla len tak v poli. To je uplne nerealne. Jedine tak mozno lietadla z kolmym startom.

Re: Saab JAS-39 Gripen

PříspěvekNapsal: 29/3/2019, 10:41
od Skeptik
Jak píše nico - noktovizor nebo termovize neposkytuje dostatečné množství detailů pro realizaci přistání stíhacího letadla při rychlosti > 200 km/h

Re: Saab JAS-39 Gripen

PříspěvekNapsal: 29/3/2019, 11:42
od Juraj Tichý
Ani v pripade novych generacii plne farebnych noktovizorov?