Stránka 33 z 78

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 10/2/2019, 21:45
od niko
Skeptik píše:Radary všech amerických F-16 měly být upgradovány na verzi AN/APG-68(V)9
V tomto směru by tedy mezi block 30 a 52+ neměl být rozdíl.
Skeptik mas k tomu nejaky zdroj ? Celkom ma to zaujima. Ja viem, ze pri modernizacii F-16 C Block 25,30,40 v ramci programu CUPID nedoslo k vyraznejsej modernizacii radaru.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 10/2/2019, 22:22
od segal7
niko píše:
Skeptik píše:Radary všech amerických F-16 měly být upgradovány na verzi AN/APG-68(V)9
V tomto směru by tedy mezi block 30 a 52+ neměl být rozdíl.
Skeptik mas k tomu nejaky zdroj ? Celkom ma to zaujima. Ja viem, ze pri modernizacii F-16 C Block 25,30,40 v ramci programu CUPID nedoslo k vyraznejsej modernizacii radaru.
Joo, tak to by mě taky zajímalo, páč výše zmíněnou verzi radaru by měli mít až poslední céčka tedy 50/52+

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 11/2/2019, 09:25
od Skeptik
Napsal jsem "měly být" protože jistý si tím nejsem.
Na druhou stranu jsem našel informaci o tom, že:
In August 2004, the US Air Force awarded Northrop-Grumman a two-year $22 million contract to develop a radar replacement kit applicable for approximately 280 USAF's F-16C/D fighter aircraft. The new upgrade kit will provide the (V)9 enhancements to current F-16C/D aircraft.
Radary AN/APG-68(V)9 jsou kompatibilní s původním APG-68 a navíc, narozdíl od starších verzí má AN/APG-68(V)9 již v základu integrované všechny typy moderní výzbroje i avioniky.
Nevidím tedy žádný důvod k tomu, aby USAF a ANG používaly letadlo s 30 let starým primárním senzorem.
Zvláště když ostatní systémy upgrady procházejí
The Air National Guard Block 30 F-16C will receive the advanced Sniper XR targeting/navigation pod replacing older systems currently in the US inventory, as well as software updates for integration of smart munitions such as AGM-154, JDAM bombs, etc.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 11/2/2019, 10:10
od niko
Skeptik F-16 C Block 30 americkej Narodnej gardy nemaju radar na urovni AN/APG-68(V)9. Co vsetko obsahovala modernizacia Block 25,30 a 40 Narodnej gardy, najdes dole:

https://books.google.at/books?id=oIVPNS ... 16&f=false

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 11/2/2019, 13:37
od Skeptik
niko
Neumím posoudit. To co jsi postnul je CUPID program z roku 1998.
To o čem jsem psal já, byla žádost USAF z August 2004 aby v průběhu dvou let (do roku 2006) Northrop-Grumman vyvinul up-grade set, který by umožnil upgradovat radary starších F-16 na standard AN/APG-68(V)9
K upgradu by tedy určitě došlo až po roce 2006 - spíše později, protože nejprve modernizací radaru určitě prošly F-16C USAF a až potom ANG.
Jinak v tom výše uvedeném článku se o F-16 od 149. Fighter Wing ANG státu Texas píše:
… v roce 1998 přicházejí k letce Vipery Block 30, které letka používá po rozsáhlé modernizaci do dnešních dnů. Současné Vipery 149. Wingu jsou dnes někde na úrovni softwarové edice označované jako M6 Tape a mají integrovánu nejmodernější výzbroj v podobě střel AIM-9X plus AIM-120C-7, nebo protizemní výzbroje v podobě pum kategorie JDAM. Stejně tak mají integrován LINK16 a nebo přílbový zaměřovač HMIT Scorpion.
Tak zásadní modernizace a stále 30 let starý radar ???

Ale nechci se hádat. Žádný článek, který by přímo mluvil o upgradu radarů F-16tek ANG na variantu AN/APG-68(V)9, jsem neviděl (ale ani nehledal, abych byl přesný … chybí mi čas :( ).

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 11/2/2019, 14:18
od niko
Skeptik uprimne povedane som v tomto dost skepticky. Integracia AIM-9X, Link-16, Lantirn, Sniper pod a JHMCS atd je vsetko v ramci programku CUPID. Ten skoncil do roku 2004 a mal zabezpecit up to date uroven Blocku 25,30,40 lietadiel do roku 2020. Nejake upravy radaru (kopirovanie terenu) sa robili na F-16 C Block 40 v ramci programu CCIP (2005 az 2011). Mozno su tie upravy, ktore uvadzas prave toto.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 11/2/2019, 17:03
od Wasp
http://czechairforce.com/news/moznosti- ... h-sil-acr/
Díky letošní modernizaci a implementaci MS20 je současná konfigurace zbraňových a avionických systémů Gripenu bez přehánění plně srovnatelná s ostatními letouny čtvrté generace jako F-16C/D Block 52, EF2000 Tranche 1/2 či Rafale.

Součástí modernizace MS 20 je vylepšení radaru, kdy mělo dojít k 80% zvětšení jeho dosahu a vylepšení mapování terénu.
Tento radar PS-05/A má původ v radaru Blue Vixen. Ze stejného radaru vychází radar Ef-2000, CAPTOR, otázka je proč ?
Proč se švédi a briti dívali na Blue Vixen při vývoji nových radarů ?

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 11/2/2019, 17:38
od HONZIK11
Jojo o tom radaru jsem se neco nacetl a v podstate cim dal od likvidace Sea Harrieru je o nem mene infa.
https://www.secretprojects.co.uk/forum/ ... pic=1224.0

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 12/2/2019, 18:12
od Wasp
Děkuji za odkaz.

Našel jsem počáteční stoupavost Gripenu kolem 300m/s, tady na palbě je jmenováno 315 m/s.
Vysoká počáteční stoupavost byla v podmínkých vypsaných Flyqvapnet pro projekt JAS. Ale přeci jen, třeba u F-16 se udává počáteční stoupavost 260 m/s a Gripen má přeci jen slabší motor.
Gripen má na druhou stranu lepší aerodynamiku, ale přeci jen jsem nenašel žádný oficiální údaj k počáteční stoupavosti, neví někdo ?

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 12/2/2019, 19:25
od HONZIK11
Tento udaj bude zřejmě udaj o pocatecni stoupavosti. Stoupavost obecne neni uchopiteny udaj protoze tam vzdy hraje roli pocatecni rychlost letu a z jake vysky. Rekord Su 27 330m/s je take definovan jako pocatecni stoupavost. Tedy od odlepeni se z vzletove drahy do urcite vysky, teď nevim jake.
Gripen s kachnimi plochami na kterych se generuje vztlak a scita se se vztlakem plochy kridla opravdu může mit jiny profil kridla a tudiz z aerodynamickeho hlediska mensi odpor a tedy i slabsi motor. Nemluve o rizenem generatoru proudeni vzduchu,ktery opet zvysuje ucinnost delta kridla. Zaporem tensiho profilu s mensim odporem muze byt mensi objem vnitrnich nadrzi.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 13/2/2019, 13:19
od niko
Co sa tyka stupavosti tak tam plati vseobecny udaj pre vsetky moderne stihacky, ze lietadlo ma dosiahnut FL 250, teda asi 7500 m do jednej minuty. V podstate vsetky moderne stihacky maju parametre stupania viac menej rovnake.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 16/2/2019, 14:28
od Wasp
K čemu je dobrá vysoká počáteční stoupavost pro Gripen, když splnuje FL 250, což splňují všechna moderní letadla?
F-16 má tedy nižší počáteční stoupavost, asi těch 270m/s, ale FL 250 splní.
V čem je rozdíl ?

V rozhovoru z roku 2017. https://www.youtube.com/watch?v=tCSA4WXzNNQ
Video má místy špatný zvuk ale ke konci kapitán Ivo Kardoš, display pilot Gripenu s mnoha zahraničními oceněními odpovídá na otázku ohledně nácviku dogfightu, že 211. letka cvičí cca co 14 dní s Luftwaffe na Typhoonech, a Gripen si vede proti nim velmi dobře. To potěší.

Plus mluví se o vysoké spolehlivosti a malé potřebě Gripenu k počtu lidí pozemí obshluhy vůči vlastně většině dnešních stíhacích letadel.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 16/2/2019, 14:53
od HONZIK11
Vzdy jo, to je presne o tom, vyuzit one letove charakteristiky daneho letounu. Tlacena zatacka, kdyz postavis kridla lehke delty vuci vzdusne mase, musi byt zakonite vektorove rychlejsi nez u klasicke konstrukce, navic s prispenim přední kachni plochy kde se vztlakova slozka se vstlakem kridla scita.Vyuzijes to hnedle 2x. Pro stoupavy let dostaneš vetsi energii a pro horizontalni variantu mensi polomer zatacky. Vzdyt i nasi piloti praktikuji co nejvetsi pomer vertikalnich trakci pri kterych dostavaji prostor pro dalsi obraty a mnozi je jednoduse predleti.Ale nejen letadla, ale i strely,ktere jiz nemaji energii se vratit. Jediné jak lze delte s kachni plochou konkurovat je menitelnym vektorem tahu. Ale pak musi mit motor mnohem vetsi tah. Coz je Ruska cesta.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 16/2/2019, 15:00
od Wasp
Děkuji :lej:

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 12/3/2019, 22:39
od Wasp
Pěkný článek o Jas 39E/F
http://czechairforce.com/news/saab-jas- ... republiky/
Píše se i o verzi Jas 39 C+, která by měla kolem let 2025 avionicky odpovídat nejnovějším F-16 Block 70.
Nebránil bych se dokoupení dalších letadel Gripen a aktualizaci na verzi C+, ale pan premiér už asi vyjednal nákup Viperů. :)

Nákup nočních brýlí pro Gripen a Alcu
http://czechairforce.com/news/armada-pr ... -letectva/

Brutální zůčtování mezi Gripenem, RS a Kawasaki
https://www.youtube.com/watch?v=HnnHG2mEabk

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 13/3/2019, 09:12
od niko
Aby vedeli Svedi dotiahnut Gripen C/D na uroven F-16 Block 70 potrebuju doriesit hlavne vzduchom chladeny AESA radar. Ak sa im to podari, tak budu mat v roku 2025 taky isty radar, aky mala F-16 k dispozicii uz v roku 2013. Cize iba s 12 rocnym oneskorenim. Otazkou je, kde potom bude Block 70, ked uz dnes sa rozprava o prevzati dalsich prvkov z F-35 (cpu) uz u prvej vyrobnej serie.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 13/3/2019, 09:42
od Zemakt
Radar už řeší:
Radar PS-05/A Mark 4 má kompletně nahrazené a modernizované veškeré bloky elektroniky a je do budoucna připraven k integraci antény s aktivním elektronickým snímáním AESA (Active Electronically Scanned Array).

PS-05/A Mark 5 a nového systému vlastní ochrany EWS-39 Mark II, který bude mít větší schopnosti REB než jeho předchůdce. Radar PS-05/A Mark 5 již bude mít novou aktivní elektronicky fázovanou anténu (AESA), bloky elektroniky zůstanou podle vyjádření výrobce z původního radaru Mark 4. První letové testy nového radaru PS-05/A Mark 5 se plánují v roce 2019.

„Musím vysvětlit, že prakticky všechny moderní AESA radary pracují na elektronice s polovodiči arsenidu galia, což ale generuje obrovské množství tepla a zároveň spotřebovává velké množství energie. Používáte-li tedy elektroniku založenou na polovodičích arsenidu galia (GaAs), nemůžete dát jednoduše AESA radar do Gripenu C / D, protože by bylo nutné provést zásadní změny v designu, které zajistí spolehlivé chlazení. Společnost SAAB ale pracuje na technologii příští generace radaru, která využívá elektroniku s polovodiči na bázi galliumnitridu (GaN) – čímž získáme větší výkon při použití mnohem méně energie, a tím nebude docházet k přílišné generaci tepla. To umožní implementaci AESA antény do Gripenu C/D bez nutnosti komplexní integrace“, říká Mats Thornbiörnson, zkušební pilot a manažer ve společnosti SAAB.
12 let po F-16? No a, podstata je přece uplně někde jinde. Letadlo velmi dobře slouží již dost let, a touto modernizací může ještě dlouho sloužit aniž by ztratilo potenciál. Přičemž dále umožní alokovat nemalé finance na jiné pro armádu rovněž potřebné projekty.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 13/3/2019, 10:07
od HONZIK11
Zemakt píše:Radar už řeší:
Radar PS-05/A Mark 4 má kompletně nahrazené a modernizované veškeré bloky elektroniky a je do budoucna připraven k integraci antény s aktivním elektronickým snímáním AESA (Active Electronically Scanned Array).

PS-05/A Mark 5 a nového systému vlastní ochrany EWS-39 Mark II, který bude mít větší schopnosti REB než jeho předchůdce. Radar PS-05/A Mark 5 již bude mít novou aktivní elektronicky fázovanou anténu (AESA), bloky elektroniky zůstanou podle vyjádření výrobce z původního radaru Mark 4. První letové testy nového radaru PS-05/A Mark 5 se plánují v roce 2019.

„Musím vysvětlit, že prakticky všechny moderní AESA radary pracují na elektronice s polovodiči arsenidu galia, což ale generuje obrovské množství tepla a zároveň spotřebovává velké množství energie. Používáte-li tedy elektroniku založenou na polovodičích arsenidu galia (GaAs), nemůžete dát jednoduše AESA radar do Gripenu C / D, protože by bylo nutné provést zásadní změny v designu, které zajistí spolehlivé chlazení. Společnost SAAB ale pracuje na technologii příští generace radaru, která využívá elektroniku s polovodiči na bázi galliumnitridu (GaN) – čímž získáme větší výkon při použití mnohem méně energie, a tím nebude docházet k přílišné generaci tepla. To umožní implementaci AESA antény do Gripenu C/D bez nutnosti komplexní integrace“, říká Mats Thornbiörnson, zkušební pilot a manažer ve společnosti SAAB.
12 let po F-16? No a, podstata je přece uplně někde jinde. Letadlo velmi dobře slouží již dost let, a touto modernizací může ještě dlouho sloužit aniž by ztratilo potenciál. Přičemž dále umožní alokovat nemalé finance na jiné pro armádu rovněž potřebné projekty.
Ano ,NAPŘÍKLAD NA TENTO SYSTÉM .
https://www.valka.cz/12771-Letouny-AEW- ... ign=serial

V pasivním režimu je schopen zaměřit vysílání leteckých radiolokátorů stíhacích letounů na vzdálenost 450 km.

Například kombinace Eriye s datovými přenosy ke Gripenům se mi zdá být dokonalá. Pak se radiolokátor Gripenu může soustředit jen na navádění střel a zbraní.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 13/3/2019, 10:46
od niko
Zemakt je mi jasne, ze to lietadlo sa stale modernizuje a modernizuje. A aj, ze to nie je zle lietadlo. Len mi prislo zaujimave, ze vo vyvoji radaru su az tak pozadu.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 13/3/2019, 10:50
od Skeptik
Nejsem příliš velký specialista na radary resp. jejich bojové využití, a tak se raději zeptám.
V čem by byla výhoda Gripenu s AESA radarem při způsobu využití, které pro Gripen má AČR, tj. jako "záchytný" stíhač?

Proč uživatelé Eurofighteru (snad s výjimkou Kuvajtu) i nadále nakupují Typhony s radarem CAPTOR-M, když již od roku 2014 je k dispozici CAPTOR-E s AESA anténou? To nechtějí letadlo s lepším radarem … nebo ho prostě nepotřebují?

Pozn. Německo sice loni deklarovalo, že všechny své Typhony Tranší 2 a 3a časem vybaví radary CAPTOR-E, ale pokud vím, tak k tomu ještě nedošlo.

Jinak já samozřejmě nemám nic proti AESA radarům, jen bych chtěl pochopit v čem by byly české Gripeny, užívané jako "obranné" stíhačky, s tímto radarem lepší.