Saab JAS-39 Gripen

Cokoliv o této skvělé severské zemi
Odpovědět
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

Úseky silnic pro provoz letadel jsou v ČR vybudované, ještě z dob VS. Ale jestli se s něma počítá to ti neřeknu.
Každopádně tohle je silná stránka Gripenu a je škoda jí nepoužívat.
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1762
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Nesher »

Wasp píše:Úseky silnic pro provoz letadel jsou v ČR vybudované, ještě z dob VS. Ale jestli se s něma počítá to ti neřeknu.
Každopádně tohle je silná stránka Gripenu a je škoda jí nepoužívat.

Počítá, byť nácvik jako v dobách bolševismu, kdy MO prostě na několik dní uzavřeli dálnici D1 se už asi těžko uskuteční. Např. k probíhající rekonstrukci se MO vyjadřovalo a ŘSD muselo ty připomínky akceptovat. Takže v případě ostrého konfliktu máme tuto možnost k dispozici. Otázkou ovšem je zda VS disponují dostatečným množstvím mobilního vybavení, které je pro provoz provizorního letiště nezbytné.
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1441
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Flader »

Pre takéto prípady MSM vyrába mobilné riadiace veže :)
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Skeptik »

Kdysi jsem dost spolupracoval s touto firmou.
Tuším, že minimálně dvě sady mobilního letiště tenkrát zakoupila AČR ... v jakém stavu jsou dnes ale nevím.
https://www.transcon.cz/cz/produkty-a-s ... ni-letiste
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11600
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Zemakt »

No vida :up: , co to bylo za roky, to už jsme měli Gripeny?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4960
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Juraj Tichý »

Najvacsia vyhoda systemu od MSM je jeho prepravitelnost. Zapojis za Tatru a hotovo. Cize aj zriadenie zalozneho letiska je velmi operativne, rovnako ako jeho rychle opustenie a presun na ine zalozne letisko.
https://forum.valka.cz/topic/view/19909 ... -veza-MATC
https://youtu.be/ydLwTf9SBK4

Ci je tato veza zavedena v OSSR neviem.
Myslim ze zavedeny je len takticky heliport, ktory uz vsak nie je tak lahko prepravitelny.
https://forum.valka.cz/topic/view/96287 ... aci-system
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3956
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od HONZIK11 »

Uz jsem pochopil proc jsou ty mobilni veze takove karovane, Chorvatske: Kdyz si rozptylime to nase letectvo tak aby jsme si ho zase nasli! :razz:
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

Gripen ale vlastně mobilní řídící věž zase tak nepotřebuje, ne ?
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Starlight »

Protože se myšlenka provozu Gripenu z improvizované VPD na dálniční sítí stále vrací, není na škodu připomenout, že švédské letectvo takto primitivní způsob nasazení svých letadel nikdy neplánovalo. Jejich koncept byl úplně jiná káva. Dá se říci, že jejich záložní základny a rozptýlené VPD byly v řadě charakteristik lépe vybavené než stabilní základny států Varšavské smluvy.

V době zavádění Gripenu měl švédský systém rozptýlení letectva v případě války (s SSSR/Ruskem) označení BAS90. Tvořilo ho ne méně než 24 rozptýlených a zodolněných leteckých základen, který byly maskovány včetně systémů několika VPD a pojížděcích spojek. Ty jen vypadaly jako silnice (i když se tak používaly v době míru). Základny měly řádnou, ale maskovanou a rozptýlenou infrastrukturu a také přeslušně početný personál. Opravdu žádná polní improvizace, ale desetiletí budovaná obraná infrastruktura. Obdobné systémy měly i švédské pozemní síly, pobřežní obrana, námořnictvo, … Ostatně JAS-39 Gripen nesmí být provozován z improvizovaných travnatých, šotolinových, atd. VPD, pouze z pořádných VPD s betonového podkladem.

Základní dobový videodokument o systému BAS90 ve švédštině s anglickými titulky je zde:


https://www.youtube.com/watch?v=MNak9lB_q00

Tady je velmi pěkné video, jak základna systému BAS90 vypadala ještě na začátku tohoto tisíciletí, v jakých podmínkách žili piloti i jak se provozuje Viggen. Z YouTube do kvůli autorským právům na zvukový doprovod smazaly, tak je záloha zatím ještě tedy: https://www.dailymotion.com/video/x2m3m1e

Odtud měly Gripeny a Viggeny naváděné s pomocí pozemní naváděcích stanovišť (data byla předávána datalinkem), která využívaly data z rozsáhlé sítě radarů (pozemní + švédské AWACSy), útočit na vzdušné, námořní a pozemní cíle invazních sil. Měla se aplikovat metoda „udeř a uteč“ a pak se rychle vrátit na přezbrojení. Díky rozprostření základen po celém území Švédska a díky vysokým počtům letadel (200+) stačily k tomuto úkolu poměrně malé letouny s malým doletem a přiměřenou zásobu munice.

Do současnosti Švédové tento model z úsporných důvodů v podstatě zrušili. I když kvůli „přátelským“ vztahům s Ruskem některé základny zase asi reaktivují. Mnohem méně stíhacích letadel (výhledově cca 80) z menšího počtu základen musí plnit stejný úkol + předpokládá nasazení v zahraničí. Proto mimo jiné vzniknul Gripen NG (Gripen E/F) s mnohem větším doletem, zásobou paliva, větším množstvím výzbroje atd.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Skeptik »

Zemakt píše:No vida :up: , co to bylo za roky, to už jsme měli Gripeny?
Teď jsi mne zaskočil :shock: ach ten věk.
Myslím, že někdy kolem roku 2000, Gripeny ještě určitě nebyly. Mělo to být kvůli L-159.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11600
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Zemakt »

Hmm, i tak dobře.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Skeptik »

Když to zvládnou Alcy, zvládnou to Gripeny taky.
Ostatně bez ohledu na to, co napsal Starlight o švédských základnách je pravda, že Gripen je konstruován tak, aby jeho pozemní obsluha a vyzbrojení bylo co nejjednodušší a s co nejmenším množstvím specializované techniky. Takže takovéto "provizorní letiště" na jakékoli vhodné zpevněné ploše, prostě využít dokáže.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

Měl by. Je nějaké jiné letadlo co má nároky na pozemní obsluhu dá se říci minimální, a dokáže velice rychle po přistání jít znovu na vzlet, i s řešením pro výměny poškozených nebo nefunkčních jednotek.
Přistání na vhodné silnici by Gripen měl zvládnout zcela autonomně, stačí když pilot vidí vhodnou plochu a může na přistání.Systém by měl fungovat za špatného počasí a i v noci.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

Ještě k FBW u Gripena, měl by mít tříkanálové (co to je oproti čtyřkanálovému) Fly -by- wire a zálohu v podobě hydromechanického řízení. Verze Jas-39E nevím.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Skeptik »

Wasp píše:Měl by. Je nějaké jiné letadlo co má nároky na pozemní obsluhu dá se říci minimální, a dokáže velice rychle po přistání jít znovu na vzlet, i s řešením pro výměny poškozených nebo nefunkčních jednotek.
Přistání na vhodné silnici by Gripen měl zvládnout zcela autonomně, stačí když pilot vidí vhodnou plochu a může na přistání.Systém by měl fungovat za špatného počasí a i v noci.
Bude jich víc.
Jen tak z patra mne napadá A-10 či Su-25 ...
Naposledy upravil(a) Skeptik dne 18/3/2019, 06:35, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

A jo, já myslel něco stíhacího :-)

Video a práce s přístrojovou deskou Gripena E.
https://www.youtube.com/watch?v=x-4i9pC4VWc

Uživatelský avatar
Tomass
praporčík
praporčík
Příspěvky: 341
Registrován: 30/10/2014, 14:49
Bydliště: Plzeň

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Tomass »

Skeptik píše:
Wasp píše:Měl by. Je nějaké jiné letadlo co má nároky na pozemní obsluhu dá se říci minimální, a dokáže velice rychle po přistání jít znovu na vzlet, i s řešením pro výměny poškozených nebo nefunkčních jednotek.
Přistání na vhodné silnici by Gripen měl zvládnout zcela autonomně, stačí když pilot vidí vhodnou plochu a může na přistání.Systém by měl fungovat za špatného počasí a i v noci.
Bude jich víc.
Jen tak z patra mne napadá A-10 či Su-25 ...
Z "frontových" strojů bych ještě nejspíš jmenoval také Mig-29. Má možnost operovat z improvizovaných letišť, krátou vzletovou dráhu, možnost uzavřít sání motorů od "podvozku" při vzletu.

Celkově bych řekl, že u mnoha východních strojů to byla nedílná součást jejich koncepce a hlavně doktríny vztažené ke způsobu jejich nasazení. S tou modularitou "výměny" jednotek to bude
vzhledem k dobové koncepci však nejspíš nijak skvělé.
If you're going through hell, keep going. -- Winston Churchill
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

Předváděcí pilot pro rok 2019 je kpt. Ivo Kardoš.
http://czechairforce.com/news/display-p ... zonu-2019/
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Starlight »

Už s tím Gripenem a operacemi z dálničních úseků a minimalizací obsluhy dejte pokoj.

1)
Švédské letectvo to tak používá a cvičí. Jen to opravdu nejsou dálnice, ale rozptýlená záložní letiště a VPD, které vypadají jako silnice. Viz nejnovější reklamní video od Saabu:


https://www.youtube.com/watch?v=QyD0liioY8E

2)
Vzdušné síly AČR nic takového neplánují, protože má technicky vzato více aktivních (i uzavřených) letišť, než kolik má letadel. Ke Gripenům se v záchvatu spořivosti pod politicky průchodným sloganem „Air policing“ koupila jen minimální logistika pro jednu domácí základnu - Čáslav. Problémem tak byly i vzdálené zahraniční mise jako ta na Islandu. Pro tuto misi se řada věcí musela půjčovat od švédského letectva. Například v roce 2015 tak Švédové dvěma lety pronajatého transportního letounu C-17 přivezli na Island 50 tun pozemního vybavení a náhradních dílů.

AČR také nemá a necvičí letištní jednotky v budování a obsluze improvizovaných letišť pro proudové stíhací letouny. K tomu pochopitelně nemá ani techniku. Použití dvou známých letištích úseků nemá význam, pokud všichni vědí, kde ty úseky jsou. To už má větší význam budování záložních/druhých VPD na mateřském letišti v Čáslavi, které je dnes velmi zranitelné leteckým nebo raketovým úderem. Je to stále letiště sovětského střihu stavěné v 50. letech. Částečnou „zálohu“ sice mají v podobě paralelní pojížděcí dráhy, ale plnohodnotná druhá VPD není. Každá její plánovaná údržba proto znamená, že letouny se stěhují zpravidla do Pardubic.

3)
Pěknou ilustraci toho, jak za Studené války vypadaly britské jednotky pro vybudování a provoz improvizovaných letišť pro letouny Harrier RAF v Německu , poskytuje tento vícedílný britský televizní dokument:


https://www.youtube.com/watch?v=RPJAdPToGSI


https://www.youtube.com/watch?v=JXyaVEQYVzQ
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Starlight »

4)
Ostatní letectva nemají s něčím podobným problém, pokud to mají v operačních potřebách. Už jsem to na Palbu dával – tady jsou operace F-15 a F-16 a dalších letounů z dálniční VPD v Singapuru:


https://www.youtube.com/watch?v=vR6yffOLq6w

5)
V rámci USAF se na operace ze skutečně improvizovaných letišť specializují A-10, jejichž hlavním úkolem je blízká podpora pozemních sil. Tady je video ze silniční operací v Estonsku. „Letištní věž“ mají díky technologiím 21. století vyřešenou velmi jednoduše.


https://www.youtube.com/watch?v=gukbW2n6lxs

A tady je video z operací z nezpevněných VPD.


https://www.youtube.com/watch?v=zi5_bcb08o0

Zvládají to nejen ve dne, ale podobně jako taktické transportní letouny i v noci s použitím NVG. https://theaviationist.com/2014/05/01/a ... -lake-pix/

6)
Při letectvo USMC je podpora pozemních sil hlavním úkolem a proto mají celou doktrínu nasazení letectva na souši postavenou na provozu z improvizovaných VPD označovaných jako FARP. Pravidelně to cvičí a mají k tomu patřičně vybudovanou infrastruktur (letištní jednotky, příslušný materiál na zřizovaní FARP a letišť), kterou z principu musí být schopni přepravit na místo vzduchem (!) na palubě KC-130, CH-53 a MV-22 a to včetně buldozerů, palivových nádrží a rozvodů, řídících a naváděcích zařízení, atd.

Tady je video z výcviku AV-8B, ale stejně už to cvičí i s F-35B. Je to ve dne, v noci, a v případě potřeby to probíhá za běhu motoru (tzv. hot raraming/refueling):


https://www.youtube.com/watch?v=K45e1mgoTyA

7)
A-10 USAF i AV-8B USMC toto reálně použily v ostrých konfliktech (obě války v Iráku, v Afghánistánu).
Odpovědět

Zpět na „Švédsko“