Stránka 1 z 2

Tank Stridsvagn 103

Napsal: 21/5/2005, 21:57
od Lord
Střední stíhač tanků Strv 103 se vymyká všem zavedeným pravidlům a svou konstrukcí je dodnes zcela výjimečný. Ovšem již za druhé světové války zaváděli Němci a Rusové stíhače tanků. Koncem 50. let se mezi odborníky začaly šířit zprávy o tom, že inženýři ve švédské zbrojovce Bofors AB pracují na čemsi velmi neobvyklém. Strv 103 (Strv je zkratkou slova Stridsvagn, což švédsky znamená „bojové vozidlo“) je tank, jehož kanón není uložen v otočné věži. Bylo použito tzv. kasematové uspořádání, což znamená že zbraň je pevně vsazena přímo do korby vozidla. Tato svérázná koncepce přináší jak velké přednosti, tak značné nevýhody.

Tank vyniká mimořádně nízkou siluetou (výška pouhých 190cm), která znesnadňuje objevení nebo zasažení vozidla. Díky absenci těžce pancéřované věže je také výrazně lehčí. Se svou hmotností pod 40 tun se řadí k nejlehčím západním tankům, což mu umožňuje plavat, zatímco všechny ostatní typy se musejí brodit. Základním problémem bezvěžového tanku je ovšem neschopnost mířené palby za jízdy. Otočení děla do požadovaného směru musí být provedeno natočením celého tanku. Uvádí se, že otočení o 90° trvá dvě až tři sekundy, což se v 60. letech považovalo za dostačující (rotační mechanismy věží tehdejších tanků nebyly o mnoho rychlejší).

Sériová výroba tohoto tanku probíhala od roku 1966 až do roku 1971, byla vyrobeno přes 300 vozidel. Tank nebyl nikdy vyvezen, přestože několik zemí o něj zájem projevilo. V současnosti je Strv 103 ve švédské armádě plně nahrazen německým Leopard 2.

Vodotěsná korba má šikmý čelní horní pancíř a podseknuté čelo s radlicí, která slouží i jako vlnolam, boky jsou kolmé a záď rovněž podseknutá. Na zádi jsou umístěny dvě schránky na pomocné vybavení. Uprostřed horního čelního pancíře je lafetován kanón. V přídi se nachází motor a převodovka oddělený od osádky přepážkou. Střecha korby je vodorovná, s velitelskou věžičkou v její pravé části a průlezem s periskopy v levé. Pro zvětšení výtlaku jsou používány nylonové plováky složené podél střechy korby. Osádka je tříčlenná, velitel sedí v pravé části, řidič-střelec v levé a za ním je radista. V případě nouze je tank schopen ovládat jediný muž, protože všechny důležité systémy jsou zdvojené. Za osádkou se nachází prostor s municí.

Pohybové ústrojí je tvořeno po každé straně čtyřmi pojezdovými koly, hnacím kolem vpředu a napínacím vzadu. Pásy jsou podpírány dvěma nosnými kladkami.Další prvenství Strv 103 spočívalo v použití hydropneumatického odpružení podvozku. Celý systém je ovládán pomocí servomotorů, díky nimž je možné naklápění korby.

Hlavní výzbroj tvoří 105mm kanón L74 s drážkovaným vývrtem hlavně, což je upravený britský L7, schopný odpalovat střely APDS, APFSDS, HE a zadýmovací střely. Odměr je udělován otáčením celého vozidla a náměr v rozsahu -10° až +12° výše zmiňovaným naklápěním korby. Kanón je vybaven automatickým nabíjecím systémem, což umožnilo zredukovat osádku, prázdné nábojnice jsou automaticky vyhazovány otvorem v zádi korby. Pro kanón je vezena zásoba 50 kusů munice. S kanónem jsou spraženy dva 7,62mm kulomety, další 7,62mm kulomet je lafetován u velitelské věžičky, po jejíž bocích jsou dvě čtyřnásobné výmetnice zadýmovacích granátů. Zásoba munice pro 7,62mm kulomety je 2 750 nábojů.

Pohled do budoucnosti

Perspektivně se o bezvěžové koncepci uvažuje pro lehké průzkumné tanky. Na druhou stranu je ale třeba říci, že klasická věž už se pokládá za překonanou. Pro tanky budoucnosti se počítá s přesunem celé osádky do korby. Moderní elektronika má zajistit dostatečnou kvalitu přenosu informací ze senzorů ve věži. Na uspořádání samotné věže pak panují dva názory. První možností je ponechání menší bezosádkové pancéřované věže. Druhou cestou je tzv. polověžový tank, jehož „věž“ je tvořena jen pohyblivě lafetovaným kanónem.

Americký náčelník štábu pozemních sil USA generál Eric Shinseki vyhlásil ihned po nástupu do funkce v červnu 1999 jako prioritu svého funkčního období reformu U.S. Army. Usoudil, že pásová obrněná technika není příliš vhodná pro jízdu po nekvalitních komunikacích. Generál Shinseki označil za hlavní problém U.S. Army skutečnost, že její prostředky jsou buď těžké, což komplikuje jejich strategickou přepravitelnost, nebo naopak lehké bez dostatečné palebné síly a proto vyhlásil záměr vybudovat „středně těžké síly“, které budou prozatímním řešením. Hlavní výzbrojí těchto sil budou bojová vozidla Stryker v různých verzích.

Obrázek
Tank Stridsvagn 103

Napsal: 21/5/2005, 22:00
od Lord
... přílohy naklopení korby a optika tanku

Obrázek
naklopení korby

Obrázek
optika tanku

Napsal: 21/5/2005, 22:02
od Lord
americké vozidlo Stryker s instalovaným kanonem

Obrázek

Napsal: 9/12/2008, 19:10
od skelet

Napsal: 10/12/2008, 07:10
od Pátrač
Myslím, že hned první článek dává základní poznatky o tomto prostředku. A jinak? Třeba tady:

http://lvisingr.czweb.org/stazeni/atm/strv_103.rtf

Napsal: 10/12/2008, 07:40
od Mantra
Lord: "které budou prozatímním řešením"

Já myslím, že jim Strykery zůstanou, už mají celou brigádu a od nového roku začnou s SBCT. Oni jinak nic kolového nemají, aspoň co vím, myslím takovouhle jednotku.

Jinak tenhle tank je opravdu hodně zvláštní. Kdy ho švédové začali vyměňovat za Lea? Koncem 80.let?

Myslím že by bylo hodně těžké se do něj trefovat.

Další otázkou je co mohlo způsobit, sice zájem o tank ale žádný se neprodal?

Politika Švédska nebo byl technicky náročný a jeho provoz byl náročný?

Napsal: 10/12/2008, 10:03
od Sgt.Pierro
kde by bylo možné se o tomhle vikingovi na pásech dočíst více?? Jedná se o velice zajímavou konstrukci, která by zasloužila i podrobný článek...

Napsal: 10/12/2008, 10:18
od Pátrač
Ten odkaz je poměrně podrobný ale článek by to asi chtělo. Ale to musí nějaký místní tankový velitel. Já se necítím povolán a navíc se trápím s vojenskou doktrínou naší země v roce 1938.

A ty videa jsou velmi pěkná- je na co koukat.

Napsal: 10/12/2008, 10:20
od Sgt.Pierro
Pátrači co dáváš dohromady v souvislosti s osmatřicátým?? Tak mě napadlo, že bych se tady na palbě mohl trochu věnovat čs. opevněním..

Napsal: 10/12/2008, 10:27
od Mantra
Stačí nagůglovat Stridsvagn 103 a vyběhne toho víc než dost. Sice v ciyích jazycích ale i tak.

Napsal: 21/10/2010, 20:37
od asija
nakolik je dnes vlastne pomalejsi otoceni tanku nez otoceni veze? Za wwII to bylo pry skoro srovnatelne, dnes asi ne.

prijde mi ze najky moderni remake tohodle tanku se stabilizovanym kanonem (tj. kanon by nebyl pevne spojen s trupem ale mohl by se pohybovat tak +/- 10° v obou osach) by mohl byt dost super.

Mohl by takovy tank treba sestrelovat vrtulniky kanonem jak to maji umet moderni tanky s vezi?

Napsal: 21/10/2010, 22:18
od knezdub
Pokud jsi v okopu, jsi chráněný a točíš jen věží. Na otočení tanku na místě potřebuješ plný výkon motoru, což Tě demaskuje. Neznám rychlosti otáčení, ale věž bude určitě rychlejší, zvlášť pokud započítáš čas na uklidnění podvozku abys mohl mířit.

Napsal: 21/10/2010, 22:23
od Ionor
knezdub: moderné veže sú stavané aby boli ich veže rýchlejšie než točenie podvozku inak by nemohly mieriť pri náročnom manévrovaní. Takže pokiaľ si nájdeš rýchlosť točenia tanku, pridaj si pár stupňov za sekundu a máš rýchlosť veže.

Napsal: 21/10/2010, 23:04
od asija
knezdub > Jo, ten "cas na uklidneni" podvozku mi prisel taky jako zasadni problem, proto sem mluvil o tom ze by bylo potreba mit volne uchyceny kanon stabilizovany v obou osach alespon o maly rozsah uhlu ( treba 5°) prave jen na dosazeni kratkodobeho "uklidneni" pro okamzik vystrelu. Hlasitost dost snizuje hybridni pohon, i kdyz by byl motor nehlucny porad bude hlucny pojezd a hrnouci se hlina.

Ionor > no dotaz zni prave ze o kolik :)

Napsal: 22/10/2010, 05:21
od knezdub
Na otočení tanku na místě, zvlášt v terénu, potřebuješ hodně výkonu a pochybuju, že nějaký hybrid bude mít elektromotory dimenzované na rychlé otáčení na místě. A pokud se budeš chtít otočit se spalovacím motorem, musíš připočíst i čas na nastartování+roztočení motoru. Na druhou stranu: jak často asi budeš potřebovat náhlý obrat o 180° kvůli míření, tzn s motorem v klidu? za jízdy máš všechno připraveno, takže není problém

Napsal: 22/10/2010, 12:53
od Ionor
asija: nemá vôbec zmysel to porovnávať vzhľadom na fakt, že vežové budú vždy minimálne 2x rýchlejšie keďže môžu točiť trupom aj vežou naraz. To znamná, že sa mu bezvežová koncepcia nikdy nevyrovná v univerzálnosti použitia a jednoúčelové stroje pri narastajúcich cenách techniky už vyšli z módy.

Napsal: 22/10/2010, 15:18
od asija
knezdub > Ja sem prave myslel ze elektromotory maji nepomerne lepsi power-to-weight ratio nez spalovaci motor. (aspon tim tu vetsina lidi argumentuje pro hibrid)

Ionor > tak zalezi jaka rychlsot je dostatecna. 2x rychlejsi nemusi byt az takova vyhoda (aby to vyvazilo problemy), 5x uz asi ano.

Napsal: 22/10/2010, 17:28
od knezdub
Pánové, zkuste do svých úvah vzít i fakt, že několikatunová věž má i nějakou setrvačnost, takže je nutné ji rozhýbat a pak zase zastavit, pokud možno v daném bodě. O pohybu podvozku platí totéž, jen ve větším.
Řekl bych, že poměr výkon/hmotnost u vyšších výkonů bude klesat a navíc nastane problém s proudovou zátěží (kde vzít takový proud a jak dlouho). Takže elektromotory, které dají dohromady cca 300kW na rychlé manévrování, budou už dobrý oříšek

Re: Tank Stridsvagn 103

Napsal: 9/11/2013, 20:51
od skelet

Re: Tank Stridsvagn 103

Napsal: 9/11/2013, 23:02
od Barrymore
skelet píše:
Zajímavé video. Zarazil mě ten systém změny tanku na plátěné necky s pancéřovým dnem (čas 14:00). Co mám povědomí, tak tohle používali spojenci při vylodění, pak jsem o tom nikde neslyšel. Nevíte někdo, jestli se tohle řešení používalo i u jiných tanků, než u Shermanů?
Co si myslíte o přesnosti střelby, když se mířilo celou mašinou?